HCAndersen selvindsigt og korpsånd
Fra : Bo Warming

Dato : 13-01-11 05:23

Man falder ikke, når man ikke selv troer det! H.C. Andersen
Lidt efter lidt lyser mit navn op, det er også det eneste jeg lever
for.Jeg higer efter æren som den gærrige efter guldets klang, begge
dele er vist nok tomme, men een ting må man dog være begejstret for i
denne verden, ellers falder man sammen og rådner. H.C. Andersen
Må jeg ikke tale om mine smerter, har jeg ingen fornøjelse af dem.
H.C. Andersen
'But the Emperor has nothing on at all!' cried a little child. Hans
Christian Andersen
Man er for verden, hvad verden tror om en      HC Andersen
Han har skarpt blik for SNOBBERI: Stoppenålen regner sig for synål og
senere endog for en brystnål Strygejernet bilder sid ind det er en
dampkedel, der skal ud på jernbanen og trække vogne. Hjulbøren anser
sig for en kvartkaret fordi den går på et hjul,
Gyngehesten taler ikke om andet end træning og fuldblodsheste.
- Enhver har sin specielle livsløgn, alle vil leve over deres forhold
bryste sig og kaste blår i øjnene på hver andre.(Friedell om HC
Andersen)

Mellem min tidsalders gode digtere må man nævne mig. Gud forlene mig
kraft dertil, mellem Danmarks første digtere, mellem Holberg og
Oehlenschlæger vil jeg nævnes H.C. Andersen

"Da tankelyset udsprang fra din pande/
en støre sekraft videnskaben fik./
En umålt skat du gav til verdens lande/
og gennem alt det skønne i det sande/
til Gud du fører os med åbent blik "(HC Andersen om HC Ørsted, i
historiekapitlet midt i Carstensen&Frandsen

.. Om HOLGER DANSKE