Sindsyge opfadtes på Nietzsches tid og af ~
Fra : Bo Warming

Dato : 11-01-11 21:26

Sindsyge opfadtes på Nietzsches tid og af ham
Der var konger i Irak på Jesu tid der ved fuldmåne havde
varulv-skuespil-"syge" men det var først omkring 1900 da en del
drukkenbolde på nervesanatorier havde haft syfilis og foregav
storhedsvanvid, typisk påstod at være Napoleon eller Jesus, at man
fandt på moderne diagnoser
Nietzsche simulerede ofte extreme synspukter og var ´neurologisk
smertepatient og indså at hans bøger var 100 år forud for deres tid,
og ved at han levede op til de ny sindsyg normer, blev det lettere for
hans søster at skaffe sponsorer til bogudgivelser og holde hans ry i
live i 100 år
Sammen med studiekammerater og nære venner havde han . sjove "syge"
simulant-vaner a la rollespil
Da han fra alder 44 til død alder 55 år holdt op at skrive bøger,
plejedes han af mor og søster og gav den som psykotisk - ligesom
Strindberg, der beudreda ham. og andre. Her er citeret snak om egen og
andres sindsyge fra hans forfatterskab. Jeg mener at HVIS der var
gode erfaringer med behandling af voldsforbrydere, der kaldes
sindsyge, ku psykiatriske diagnoser være meningsfulde retsmedicisk,
og folk der ber om hjælp og glædes af diagnose systemet kan på et frit
marked kalde sig skitzofene mm, men enten er vi alle lidt sindsyge
eller begrebet er meningsløst

   Mine Dionysossange er den seneste form for min sindsyge
Nietzsche (brev)
Sinz       Den vises filantropi får ham undertiden
til at foregive at være ophidset, rasende eller begejstret, for ikke
at såre sine omgivelser ved kulden og fornuften i hans natur Nietzsche
Sinz       Plato talte for hele menneskeheden når han
sagde at "Af galskab har Grækenland høstet sine største fordele. For
de overlegne instinkter, der følte sig kaldet til at bryde
konventionens åg, var der ikke andet at gøre, hvis de ikke var
virkelig sindsyge end at foregive sindsyge. Nietzsche
SInz   "Kort efter lå Nietzsche stønnende og rykkende der igen, før
man gav ham kloral
Sinz   "His whole being marked with an indescribable strangeness and
it disgusted me. He seemed to have come from an uninhabited land. !"
Erwin Rhode, philologi-studiekammerat til Nietzsche Han lokkedes efter
sin vens død til at deltage i Freud-rygtesmederiet om sindsyge hos
digterfilosoffen
SInz   " I could not resist the thought, that Nietzsche's illness was
simulated - an impression derived form my longstanding experiience of
his habit of taking on many different masks." Johannes Overbeck, god
ven af Nietzsche efter hans død
Sinz   Der er altid noget vanvid i kærligheden. Men der er også altid
noget fornuft i vanviddet. Nietzsche
Sinz   Der gives en gammel galskab; den kaldes godt og ondt.
Nietzsche
sinz   Det er Nietzsche s personlige tragedie, at han til sidst holdt
op med at gøre den "ironiske modstand" - der kom af hans fineste og
dybeste indsigt - mod sig selv. R Safransky år 1999 - han kalder kun
N. "sindsforvirret" vedr nogle få dage.
sinz   En flok og ingen hyrde!Alle vil lige det samme, alle er lige,
den der føler noget andet, flytter frivilligt på galeanstalt .
Nietzsche
sinz   Jeg hører til de maskiner som kan sprænges" Nietzsche til Gast
1881
siNz   Nietzsche er en søn af romantikken, en læremester i
overvindelsen af alt det i os, der står i vejen for livet og
fremtiden, dvs vil sige det romantiske, sangen og hjemveen efter
fortiden, dødens trolddomssang Thomas Mann ( Hans Castorp i
"Trolddomsbjerget")
[...]
Sinz   Vanvid er yderst sjældent hos individer, men udbredt hos
grupper, partier, folk og epoker. " Nietzsche
Sinz   Where is the lightning to lick you with its tongue? Where is
the madness with which you should be cleansed? Behold, I show you the
Superman. He is this lightning, he is this madness. , Zarathustra
Nietzsche

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 12-01-11 05:34

Den 11-01-2011 21:26, Bo Warming skrev:
> [...]
> the madness with which you should be cleansed? Behold, I show you the
> Superman. He is this lightning, he is this madness. , Zarathustra

Jeg så lige en udsendelse om hvordan opinionsdannede film fik folk til
at acceptere drab på "de der havde eksistens men intet liv", og derefter
gasse mennesker.

Det var så i nazi-tyskland før krigsudbruddet, men Sveriges
halvstuderede ideologiske bedrevidende er vist gode arvtagere til
Göebbels nå det gælder ideologi på bekostning af viden.

Pinligt nok er sverige en del af Norden, men nvm..

- cep

Fra : Bo Warming

Dato : 12-01-11 09:04

On Wed, 12 Jan 2011 05:34:08 +0100, "Claus E. Petersen"
<snurrberget@REMOVEyahoo.com> wrote:

> [...]
>halvstuderede ideologiske bedrevidende er vist gode arvtagere til
>Göebbels nå det gælder ideologi på bekostning af viden.

Men Nietzsche var intuitiv uideologisk - havde han haft en spindoktor
der ku ha populariseret hans indsigter, havde færre stemt på Hitler

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 12-01-11 10:51

Den 12-01-2011 09:04, Bo Warming skrev:

> Men Nietzsche var intuitiv uideologisk - havde han haft en spindoktor
> der ku ha populariseret hans indsigter, havde færre stemt på Hitler

Nietzszhe var en ekstrem tænker ligesom nazisternes ideologiske
baggrundsmennesker. Havde han haft spindoktorer og magtmennesker med en
pragmatisk holdning og havde han været født i Gøteborg i 1950.. ohh!

- cep

Fra : Bo Warming

Dato : 12-01-11 12:08

On Wed, 12 Jan 2011 10:50:48 +0100, "Claus E. Petersen"
> [...]

>baggrundsmennesker. Havde han haft spindoktorer og magtmennesker med en
>pragmatisk holdning og havde han været født i Gøteborg i 1950.. ohh!

Drop enhed, vane, årsag-virkning, sagde Nietzsche så måske du forstår
ham bedre
end jeg vedr hans kritik af kronologi og science-vanetænkning

"   Nietzsche mente, at der klæber seks metafysiske dødssynder til
sproget og den vesterlandske filosofi, nemlig at tænke i enhed, i
identitet, i substans, i årsag, og i tingslighed. Steen Nepper Larsen
i BirgitteRahbeks "Når mennesket undrer sig " 1995

"Årsags-sammenhæng er et menneskeopfundet redskab - sandsynligvis
optræder aldrig virkninger som følge af årsager - i virkeligheden står
vi overfor et kontinuum, hvor vi isolerer nogle stykker af sammenhænge
- det vi ser er ikke årsager, vi døber det årsager . Nietzsche

"Samvittighedsspørgsmål . Alt i alt, hvad nyt er det egentlig I vil?
- vil I ikke mere gør årsagerne til syndere og følgerne til bødler.
Nietzsche

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 12-01-11 12:42

Den 12-01-2011 12:08, Bo Warming skrev:

> [...]
>
> "Samvittighedsspørgsmål . Alt i alt, hvad nyt er det egentlig I vil?
> - vil I ikke mere gør årsagerne til syndere og følgerne til bødler.

Jeg fatter brik af Nietzszhe, men det skal nu ikke skille os ad.
Hvis manden var født i Gøteborg in 50'erne, ville han være een af de
ekstreme mennesker der socialkonstruerer sveriges børn, unge og voksne
den dag i dag.. hvad målet er har jeg så ikke nogen anelse om.

- cep

Fra : Bo Warming

Dato : 12-01-11 16:28

On Wed, 12 Jan 2011 12:42:07 +0100, "Claus E. Petersen"
> [...]

>ekstreme mennesker der socialkonstruerer sveriges børn, unge og voksne
>den dag i dag.. hvad målet er har jeg så ikke nogen anelse om.

Minimalstatsmanden Nietzsche ku li egoisme og var ukristeilgt og klogt
skeptisk overfor socialkonstruerende nævenyttige dogood'ers

Fordi du sprang i tid , gav jeg dig nogen særlig absurde aforismer men
oftest er han en klar oplysningstidromantiker med banebrydende sans
for Freud psykologi før Freud

LEt your senses guide you , lød det i Baileywhiskilikør-reklamer og
det er typisk citat fra N.