et par spørgsmål om netværk
Fra : thohei

Dato : 13-01-11 11:30

Hej der vist nogle basisting jeg ikke forstår om netværk og som jeg
ikke har kunnet læse mig til.

1
Indeholder en TimeCapsule en AirPort Extreme?
Jeg spørger fordi jeg gerne vil skifte min nuværende router ud og jeg
ser at der kun er 300 kr forskel på at købe en AirPort Extreme og en
TimeCapsule med 1TB HD.
I denne gruppe har jeg læst klager over at HD'en i TimeCapsule står
af, men det er jo værd at tage chancen hvis man under alle
omstændigheder har en AirPort Extreme bagefter.

2
Kan man i et AirPort-netværk bruge en (gammel) Airport Express til at
få sit tv på nettet? TV'et har netværksstik, men ikke Wi-Fi. Kan man
kople sig på nettet (og NAS'en) via netværksstik og AirPort Express.

Thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-01-11 20:19

thohei <heinesen@mail.dk> wrote:

> [...]
> Jeg spørger fordi jeg gerne vil skifte min nuværende router ud og jeg
> ser at der kun er 300 kr forskel på at købe en AirPort Extreme og en

Det var billigt. Her hos mig er prisforskellen kr. 800,-.

> I denne gruppe har jeg læst klager over at HD'en i TimeCapsule står
> af, men det er jo værd at tage chancen hvis man under alle
> omstændigheder har en AirPort Extreme bagefter.

Det har du helt misforstået. Harddisken virker fint. Det er bare
kondensatorerne i strømforsyningen, der står af

> [...]
> få sit tv på nettet? TV'et har netværksstik, men ikke Wi-Fi. Kan man
> kople sig på nettet (og NAS'en) via netværksstik og AirPort Express.

Det vil jeg da tro. AirPort Express virker som en bro mellem trådløst og
trådet netværk.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 13-01-11 20:42

thohei <heinesen@mail.dk> writes:

> [...]
> Jeg spørger fordi jeg gerne vil skifte min nuværende router ud og jeg
> ser at der kun er 300 kr forskel på at købe en AirPort Extreme og en

Har du Mac er Time Machine en fantastisk ting, og jeg er personligt SÃ…
glad for at jeg fik flyttet det fra en ekstern USB-disk til en
netværksdisk. Det alene er det hele værd :) Herudover kan dit TV se
din Time Capsule's netværksdisk og snuppe film derfra hvis det er. Den
kan dog ikke DLNA.

> I denne gruppe har jeg læst klager over at HD'en i TimeCapsule står
> af, men det er jo værd at tage chancen hvis man under alle
> omstændigheder har en AirPort Extreme bagefter.

Tjoh. SÃ¥ kan man jo skifte den. Du skal alligevel tage sikkerhedskopi
ind imellem.

> [...]
> få sit tv på nettet? TV'et har netværksstik, men ikke Wi-Fi. Kan man
> kople sig på nettet (og NAS'en) via netværksstik og AirPort Express.

Hvis ikke andre skal se TV'et kan du bare bede Airport Expressen om at
forbinde sig trådløst til en eksisterende router - det er det nemmeste
når behovet ikke er større.

Du kan også udvide det eksisterende net (når det er en TC) men på
bekosnting af båndbredde.

Fra : thohei

Dato : 13-01-11 13:15

> Det var billigt. Her hos mig er prisforskellen kr. 800,-.

Som jeg ser det koster en APExtreme 1.199 og en TC 1TB 1.499
http://shop.humac.dk/pl/Netv%C3%A6rk_565.aspx

> Det har du helt misforst et. Harddisken virker fint. Det er bare
> kondensatorerne i str mforsyningen, der st r af
Det er selvfølgelig at foretrække :)

> Det vil jeg da tro. AirPort Express virker som en bro mellem tr dl st og
> tr det netv rk.

Ja, jeg ved den gør det med sit usb-stik, men jeg var i tvivl om
netværksstikket kunne bruges til andet end at stikke i modemet, hvis
man bruger Express'en som router.

Tak.

Thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-01-11 00:13

> Som jeg ser det koster en APExtreme 1.199 og en TC 1TB 1.499
> http://shop.humac.dk/pl/Netv%C3%A6rk_565.aspx

Det har du da ret i. Begge størrelser Time Capsule er kr. 500,-
billigere hos Humac end på Apple Store på nettet. AirPort Extreme koster
derimod det samme. Det er da pudsigt, for normalt følger forhandlerne
Apple Stores priser ret tæt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : thohei

Dato : 13-01-11 13:53

> [...]
> når behovet ikke er større.
>
> Du kan også udvide det eksisterende net (når det er en TC) men på

Kan du uddybe det.
Mener du at der er to mulige opsætninger på Expressen.
1 sætte tv i netværksstikket på Expressen og lade den 'se' Hardisken i
TimeCapsule via wi-fi.
2 lade Expressen 'forlænge' det eksisterende netværk (men vel stadig
med mulighed for at slutte tv til Express?)
Thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 13-01-11 22:42

> [...]
> 2 lade Expressen 'forlænge' det eksisterende netværk (men vel stadig
> med mulighed for at slutte tv til Express?)

Der er så vidt jeg har forstået er det de to måder man kan sætte en
Express op mod et trådløst net. Det sidste lader det til kun er til at
få til at virke for almindelige dødelige hvis det er Apple-udstyr i
begge ender.

Fra : thohei

Dato : 13-01-11 15:58

..

> [...]
> begge ender.
> --
>   Thorbjørn Ravn Andersen   "... plus... Tubular Bells!"

Ja, men den første måde kan vel også kun funge hvis der er en Apple
router i den anden ende. Jeg har i hvert fald ikke kunnet få mine
Express'er til at spille sammen med min Linksys router.
Thomas

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 14-01-11 06:19

Den 13/01/11 23.57, thohei skrev:
> [...]
> router i den anden ende. Jeg har i hvert fald ikke kunnet få mine
> Express'er til at spille sammen med min Linksys router.

Det har jeg kunnet uden problemer til en WRT54g.
Det virkede fint med AirTunes, men har ikke prøvet med TV !

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 14-01-11 04:41

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Det har du da ret i. Begge størrelser Time Capsule er kr. 500,-
> billigere hos Humac end på Apple Store på nettet. AirPort Extreme koster

Lyder som om der er ny model på trapperne så...

Fra : thohei

Dato : 14-01-11 07:12

> Det har jeg kunnet uden problemer til en WRT54g.
> Det virkede fint med AirTunes, men har ikke pr vet med TV !

Men AirTunes er - så vidt jeg ved - noget med at sende musik fra
computer til en Express. Er din Express i forbindelse med din
WRT54g. Det har jeg aldrig kunnet få til at fungere?
Thomas

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 14-01-11 20:23

Den 14/01/11 15.11, thohei skrev:

> Men AirTunes er - så vidt jeg ved - noget med at sende musik fra
> computer til en Express. Er din Express i forbindelse med din
> WRT54g. Det har jeg aldrig kunnet få til at fungere?
> Thomas

Ja jeg kørte bare guiden til Expressen og valgte at udvide det bestående
netværk med Expressen.Derefter skal man taste kode og password til
WRT54g og så spiller det!
Det skal lige nævnes at min WRT54g på det tidspunkt var sat op med WEP
sikkerhed!

Desværre låser min WRT54g alt for ofte sig fast og måtte resettes eller
genstartes, derfor kører jeg nu kun med min Express da jeg pt. ikke har
behov for nogle lanforbindelser. Måske den nu ryger ud, men er altså
svært for den har været trofast lige siden 2003!

Fra : thohei

Dato : 15-01-11 06:10

> [...]
> netværksdisk.  Det alene er det hele værd :)  Herudover kan dit TV se
> din Time Capsule's netværksdisk og snuppe film derfra hvis det er.  Den

Jeg har ikke TimeMachine (har ikke maskiner eller OSX som er nyt nok),
men går ud fra at TimeCapsule kan bruges som alm NAS-disk?
Og som jeg forstår på svarene får man ikke et dårligere wifi-signal
(styrke, radius) med TimeCapsule end med en AirPort Extreme?
Thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 15-01-11 15:27

thohei <heinesen@mail.dk> writes:

> Jeg har ikke TimeMachine (har ikke maskiner eller OSX som er nyt nok),
> men går ud fra at TimeCapsule kan bruges som alm NAS-disk?

Det kan den godt, men så er det en dyr en af slagsen - er det min
opfattelse.

Andre kan sikkert korrekse mig, med hensyn til hvad man får for pengene
med en router med disk, men skulle jeg købe en med henblik på at den
skulle fodre et tv, ville jeg vælge en med DLNA.

> Og som jeg forstår på svarene får man ikke et dårligere wifi-signal
> (styrke, radius) med TimeCapsule end med en AirPort Extreme?

Det er vist stort set samme indmad. Jeg har været fint tilfreds med min
i min lille lejlighed.

Fra : thohei

Dato : 15-01-11 07:46

On Jan 15, 3:26 pm, nospam0002+20110...@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen, 20110115) wrote:

> [...]
> med en router med disk, men skulle jeg købe en med henblik på at den
> skulle fodre et tv, ville jeg vælge en med DLNA.

Det forstår jeg godt, men jeg troede at det var næsten umuligt at få
Expressen til at virke med andre routere end Apples. Altså jeg har nu
forstået at du kan, men jeg selv prøvet med min Synology og har,
trods hjælp fra denne gruppe, aldrig fået det til at du.
Jeg har en ps3 som læser fra min nuværende NAS via Synology router,
men det er så tilfældigt om det virker eller ej, så jeg tænkte at
tv'et sluttet til routeren via wifi ville være en bedre løsning. Og
da jeg har et par Expresser slipper jeg i det mindste for den
investering.
Men jeg kan godt se at hvis den ikke har DLNA er det nok ikke en god
løsning.
Thomas

Fra : David Blangstrup

Dato : 15-01-11 15:52

On 2011-01-13 19:30:01 +0100, thohei said:

> I denne gruppe har jeg læst klager over at HD'en i TimeCapsule står
> af,

Det var en tidligere model. Jeg har en af de nye, og er meget tilfreds.
- David
--
Læs min blog
http://blangstrup.info

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 15-01-11 17:14

thohei <heinesen@mail.dk> writes:

> Det forstår jeg godt, men jeg troede at det var næsten umuligt at få
> Expressen til at virke med andre routere end Apples. Altså jeg har nu

Det kommer an på hvad den skal. Hvis den bare skal lege dum klient der
gemmer et netværk bag et trådløst, så fungerer det så vidt jeg husker
fint. Hvis det skal fungere med alt det sjove med AirTunes osv så
kniber det.

> [...]
> investering.
> Men jeg kan godt se at hvis den ikke har DLNA er det nok ikke en god

Kan den se dine film fra et delt Windowsdrev da?