Tegnsæt, SSH
Fra : Lars Kongshøj

Dato : 13-01-11 17:17

Jeg har lidt problemer med tegnsæt ifm. ssh.

Jeg ssh'er fra OS X (Terminal.app), som kører UTF-8, til en Debian
Linux, der kører ISO-8859-15.

Der ser pænt nok ud, jeg kan taste æøå ind og det kommer fint tilbage,
men at det vises fint på Mac'en som jo taler UTF-8 og får et "ekko"
tilbage. Men på Linux-serveren ser det ikke så godt ud:

lars@linux> echo æøå | od -b
0000000 303 246 303 270 303 245 012
0000007

Se locale nedenfor.

Hvad gør jeg for at løse problemet?

(Jeg har tilladt mig at x-poste til unix og mac. Ændr det, hvis det
generer dig.)

Mvh. Lars

LINUX:
lars@linux> locale
LANG=en_DK.ISO-8859-15
LC_CTYPE="da_DK"
LC_NUMERIC="da_DK"
LC_TIME="da_DK"
LC_COLLATE="da_DK"
LC_MONETARY="da_DK"
LC_MESSAGES="da_DK"
LC_PAPER="da_DK"
LC_NAME="da_DK"
LC_ADDRESS="da_DK"
LC_TELEPHONE="da_DK"
LC_MEASUREMENT="da_DK"
LC_IDENTIFICATION="da_DK"
LC_ALL=da_DK

MAC:
lars@mac> locale
LANG="da_DK.UTF-8"
LC_COLLATE="da_DK"
LC_CTYPE="da_DK"
LC_MESSAGES="da_DK"
LC_MONETARY="da_DK"
LC_NUMERIC="da_DK"
LC_TIME="da_DK"
LC_ALL="da_DK"

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 13-01-11 17:34

Den 13/01/11 17.17, Lars Kongshøj skrev:
> [...]
> men at det vises fint på Mac'en som jo taler UTF-8 og får et "ekko"
> tilbage. Men på Linux-serveren ser det ikke så godt ud:

For at præcisere spørgsmålet: jeg ønsker at kommandoer på
iso-8859-15-serveren "ser" iso overalt, når jeg indtaster kommandoer,
når jeg retter i vi osv. Så det er et af programmerne Terminal.app eller
ssh på Mac, eller sshd på Linux, der skal oversætte.

Mvh. Lars

Fra : Martin

Dato : 13-01-11 18:51

On 13-01-2011 17:34, Lars Kongshøj wrote:

> [...]
> når jeg retter i vi osv. Så det er et af programmerne Terminal.app eller
> ssh på Mac, eller sshd på Linux, der skal oversætte.

Du kan da også ændre locale settings på serveren

sudo apt-get install localepurge && dpkg-reconfigure localepurge

Fra : Martin

Dato : 13-01-11 18:53

On 13-01-2011 18:50, Martin wrote:

> Du kan da også ændre locale settings på serveren
>
> sudo apt-get install localepurge && dpkg-reconfigure localepurge

Hov - det var oprydningen :)

Fra : Jens Henrik Leonhard~

Dato : 13-01-11 17:41

Lars Kongshøj wrote:
> [...]
> men at det vises fint på Mac'en som jo taler UTF-8 og får et "ekko"
> tilbage. Men på Linux-serveren ser det ikke så godt ud:

Du skal få Termial.app til køre ISO-8859-15, eller ISO-8859-1.
Jeg kender ikke Terminal.app, så ved ikke hvordan.
Hvis du flytter text filer mellem de to systemer, kan det blive aktuelt
at bruge iconv til konverter mellem de forskellige tegnesæt.

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-11 18:05

Hej,

> Jeg ssh'er fra OS X (Terminal.app), som kører UTF-8, til en Debian
> Linux, der kører ISO-8859-15.
> Hvad gør jeg for at løse problemet?

Du skal bruge samme tegnsæt i begge programmer - ikke have noget til at
"oversætte" ind i mellem.

I Terminal.app trykker du på Preferences og vælger den
indstillingsprofil, du kører med mod serveren, du omtaler. Tryk på
fanebladet Advanced og vælg det passende tegnsæt i Character Encoding
under International.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 13-01-11 18:52

Den 13/01/11 18.04, Jens Kristian Søgaard skrev:
> [...]
> indstillingsprofil, du kører med mod serveren, du omtaler. Tryk på
> fanebladet Advanced og vælg det passende tegnsæt i Character Encoding

Tak, det ser ud til at være vejen frem. Jeg har åbenbart bladret
indstillinger for hurtigt igennem.

Mvh. Lars