Macbook pro Safari vil ikke på net
Fra : Henrik Enslev

Dato : 13-01-11 07:44

Hej
Jeg har en macbook pro 17" som pure nægter at gå på nettet med safari.
Med Firefox er der ingen problem.
Dette gælder såvel airport som kablet net.
System er 10.6

Nogen forslag til løsning?

Vh Henrik
--
Henrik Enslev (2500)
henslev snawel a gmail punktum com

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-01-11 09:00

Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:

> [...]
> Med Firefox er der ingen problem.
> Dette gælder såvel airport som kablet net.

kommer den med en fejl ?

/thomas

Fra : Henrik Enslev

Dato : 13-01-11 16:14

> kommer den med en fejl ?
>
> /thomas

Nej Den står bare og snurer

Fra : Jon

Dato : 13-01-11 15:54

Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:

> Nogen forslag til løsning?

Er det mulig at de to browsere kan være satt opp med ulike
proxy-innstillinger? Siden nettverksinnstillingene for selve maskinen
tydeligvis må virke (FF kommer jo på nett), må det være noe som kan
stilles inn i den ene browser (eller en feil med ditto) og som har med
nettverk å gjøre. I farten kan jeg bare komme på proxy-settings som er
nogenlunde enkelt å sjekke. Derfor - sjekk proxy settings?
--
/Jon
echo 141403796329316328543255794865631358218P | dc

Fra : Henrik Enslev

Dato : 13-01-11 16:14

Jon <see_signature@invalid.com> wrote:

> [...]
> nettverk å gjøre. I farten kan jeg bare komme på proxy-settings som er
> nogenlunde enkelt å sjekke. Derfor - sjekk proxy settings?

Tak for forslag. Ja det vil jeg prøve.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-01-11 16:19

Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:

> Tak for forslag. Ja det vil jeg prøve.

Safari bruger systemets proxyindstillinger ...

/thomas

Fra : Jon

Dato : 13-01-11 16:28

> Safari bruger systemets proxyindstillinger ...

Så kan de være feil og FF overstyre dem, vil jeg tro. Hvis
systemsettingene kun gjelder for http-trafikk vil det ikke nødvendigvis
merkes for annen trafikk (mail, o.l.), vil de vel?

I alle fall verdt en sjekk: Systemets proxy-innstillinger finnes under
vedkommende nettverksinterface (typisk AirPort eller Ethernet), klikk
"Avanceret", deretter Proxy. FF må OP finne frem til selv.

Fra : Henrik Enslev

Dato : 14-01-11 20:38

> [...]
> vedkommende nettverksinterface (typisk AirPort eller Ethernet), klikk
> "Avanceret", deretter Proxy. FF må OP finne frem til selv.

Ja Firefox har en indstilling der siger ca "Find selv ud af
proxyindstillinger" når den er aktiveret virker browseren.
Safari bruger som nævnt systemets, og det er der et sted problemer er.
Der findes i indstillingerne "automatisk proxyregistrering" og
"automatisk proxykonfiguration". Ingen af dem giver det ønskede
resultat. Desuden er "brug aktiv FTP" krydset af.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-01-11 20:43

> [...]

> "automatisk proxykonfiguration". Ingen af dem giver det ønskede
> resultat. Desuden er "brug aktiv FTP" krydset af.

Nu er spørgsmålet jo om du _har_ en proxy du skal bruge for at komme
online ? Hvis nej, så skal alle flueben fjernes under netværks
indstillinger ..

/thomas

Fra : Jon

Dato : 15-01-11 01:26

> [...]

> "automatisk proxykonfiguration". Ingen af dem giver det ønskede
> resultat. Desuden er "brug aktiv FTP" krydset af.

Passiv FTP er normalt det som fungerer best, men har antagelig ikke noe
med dette å gjøre.

Mine procy-innstillinger for Systemet er satt til "Manuell" og så med
ingen (!) kryss - altså = "Ingen proxy". Det er på et alminnelig
kabel-abonnement her i Oslo og fungerer aldeles uten noen problemer.