MacMini & skærm
Fra : Hans Houmøller

Dato : 11-01-11 17:43

Som de af jer, der er stødt på mig i TDC's nyhedsgruppe om mac vil
vide, er jeg forholdvis nyere Mac-bruger og en halvgammel hankat.
Derfor stiller jeg mange spørgsmål i nyhedsgruppen, så jeg kan komme
godt videre med at være Mac-bruger.

På mit vistikort står der: "Ingen dumme spørgsmål - kun dumer svar",
og det har jeg altid forsøgt at leve op til selv.

.... og så til mit spørgsmål: jeg fået en tanke om, at fruen i huset
skulle have skiftet sin PC ud med noget Mac. Undervejs er jeg stødt på
MacMini, men jeg ved ikke nok om den, så jeg er nødt til lige at høre
her, om man kan bruge sådan en med sin "gamle" skærm?

Hans

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-01-11 02:53

Hans Houmøller wrote:
> [...]
> MacMini, men jeg ved ikke nok om den, så jeg er nødt til lige at høre
> her, om man kan bruge sådan en med sin "gamle" skærm?

Tja, i bund og grund er en MacMini jo kun en bærbar i 'stationær
forklædning', da de jo bruger en hel del af teknikken fra MacBook
Pro..-) - Mht. skærm, så mener jeg, alle MacMini har DVI tilslutning for
skærm så uanset hvilken skærm, din kone har, vil hun kunne bruge den på
en MacMini - enten direkte eller via en adapter - afhængig af det stik,
der sidder på hendes skærm. - Og hvis jeg ikke husker helt galt, så
følger der endda en DVI-VGA adapter med, så en skærm med VGA stik kan
sættes på en DVI port.

Mht. 'genkendelse', vil OS X selv genkende skærmen og så er det blot at
kontrollere i 'Systemindstillinger' -> 'Skærm', at den står til max.
opløsning. Her bør man klikke på 'Søg skærme' for at sikre sig, at
skærmens maksimale opløsning er på listen til venstre. Står skærmen så
til en lavere opl., er det blot at markere den maksimale opl., og
skærmen vil efter næste genstart altid stå til max. opl.. - Faktisk kan
en MacMini trække en 30" skærm i ihvertfald 1920x1280 i opl., - så hvad
det angår, behøver I ikke spekulere på anden skærm - altså medmindre,
det er en gl. CRT skærm, så er det nok på tide at skifte den ud med en
ny LCD ditto...

mvh. Erik Richard

Fra : Hans Houmøller

Dato : 11-01-11 19:01

On 12 Jan., 02:53, Erik Richard Sørensen <tu...@tulle.dk> wrote:

Hej Erik!
Tak for hurtigt svar, som jeg vil bruge. Min manglende viden gik netop
på, om man bare kan slutte MiniMac'en til en eksisterende skærm, for
fruen har en rigtig god en af slagsen.
Jeg tror, jeg gør som jeg plejer: overrasker hende med en MacMini. Hun
har jo nu i halvandet år været vidende til min brug af Mac og har jele
tiden syntes, at det så godt ud, men som "gammel" Windowsbruger, er
hun lidt forsigtig, når der kommer nye ting på banen for hende.
Hans

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 12-01-11 06:23

Den 12/01/11 03.01, Hans Houmøller skrev:
> [...]
> Tak for hurtigt svar, som jeg vil bruge. Min manglende viden gik netop
> på, om man bare kan slutte MiniMac'en til en eksisterende skærm, for

Mac mini leveres nu med "minidisplay port" så du skal have en
VGA-tilslutning via Mini DisplayPort til VGA-mellemstik (sælges separat)

DVI-udgang via HDMI til DVI-mellemstik (medfølger)

Husk også at du med en "mini" har mulighed for at installere Windows på
den også. det er let blot åben "Bootcamp" og følg guiden.
Så kan hun vælge at starte op i enten Windows eller OS X.
Hun vil så inden længe opdage at hun ikke har brug for Windows længere!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-01-11 11:41

Henry Lerche Madsen wrote:

> Mac mini leveres nu med "minidisplay port" så du skal have en
> VGA-tilslutning via Mini DisplayPort til VGA-mellemstik (sælges separat)

Hvorfor så ikke en Mini-display til DVI, hvis nu hendes skærm kun har
DVI udgang, - de fås bl.a. på QXL til omk. 100kr....

> DVI-udgang via HDMI til DVI-mellemstik (medfølger)

Hm, vil det sige, at MacMini nu har indb. HDMI stik? - Hvis hendes skærm
også har HDMI, er det jo bnlot at koble sammen med HMDI-HDMI kabel, der
som regel følger med skærmen. - Fx. fulgte der både HDMI-HDMI og
HDMI-DVI kabler med til min 24" HP pivot skærm.

> [...]
> Så kan hun vælge at starte op i enten Windows eller OS X.
> Hun vil så inden længe opdage at hun ikke har brug for Windows længere!

- Og via Parallels, Fusion eller VirtualBox køre Windows virtuelt sammen
med OS X og blot ved et klik skifte fra det ene system til det andet...
- Det giver faktisk en 'udvidet fleksibilitet'...

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt Brixen

Dato : 12-01-11 11:22

On 2011-01-12 01:43:17 +0100, Hans Houmøller said:

> [...]
> vide, er jeg forholdvis nyere Mac-bruger og en halvgammel hankat.
> Derfor stiller jeg mange spørgsmål i nyhedsgruppen, så jeg kan komme

Det er skam samme gruppe

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Hans Houmøller

Dato : 12-01-11 12:43

On 12 Jan., 11:21, Kurt Brixen <kbri...@gmail.invalid> wrote:
> On 2011-01-12 01:43:17 +0100, Hans Houmøller said:

> Det er skam samme gruppe
>
> --
> Venlig hilsen
> Kurt Brixen

Der kan man bare se Bare fordi jeg er vant til at åbne gruppen i
Mozilla Thunderbird i modsætning til her, hvor det jo er gennem
Safari, så tror jeg straks, at jeg er faret vild.
Hans

Fra : Hans Houmøller

Dato : 12-01-11 12:44

Foreløbig tak for gode råd, som jeg vil bruge, når tiden er moden her..
Hans

Fra : Hans Houmøller

Dato : 14-01-11 01:16

Den 12/01/11 20.43, Hans Houmøller skrev:
> Foreløbig tak for gode råd, som jeg vil bruge, når tiden er moden her.
> Hans

.... og det er den nok, når der en gang kommer en ny udgave af MacMini,
for så kommer den nuværende vel til nedsat pris, forstår jeg, eller ...

Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-01-11 08:22

Hans Houmøller <hanshoumoller@gmail.com> wrote:

> ... og det er den nok, når der en gang kommer en ny udgave af MacMini,
> for så kommer den nuværende vel til nedsat pris, forstår jeg, eller ...

kun hvis der er restlager ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-01-11 01:05

> kun hvis der er restlager ...

Og det er ikke noget, man skal satse for meget på. Apple er rigtig gode
til at få tømt lagrene, før der kommer en ny model. Men bevares; det er
da sket, der har været tilbud på en model i enkelte butikker, når der er
kommet en ny model.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-01-11 10:25

> [...]
> til at få tømt lagrene, før der kommer en ny model. Men bevares; det er
> da sket, der har været tilbud på en model i enkelte butikker, når der er

Det er også sket at nogle af de mindre forhandlere, typsk radio/tv
forretninger, prøver at sælge de gamle modeller til fuld pris ..

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-01-11 12:13

> Det er også sket at nogle af de mindre forhandlere, typsk radio/tv
> forretninger, prøver at sælge de gamle modeller til fuld pris ..

Det er rigtigt. Man skal være meget vågen, når man køber en computer på
den måde. Jeg kan nu også godt forstå forretningerne lidt. Apple
opgraderer tit deres produkter uden den store ståhej. Hvis ikke man er
decideret Apple-fan og følger tæt med på nettet, så opdager man det
ikke. Jeg kan da huske, vi var et par stykker, der købte en iMac hos
Fredgaard i 1998. Deres computermand var ved at gå ud af sit gode skind,
når vi glædesstrålende fortalte ham, at nu var der kommet en ny model
iMac (igen). Han var selvfølgelig ked af, at hans lagermodeller nu var
den gamle model, men jeg tror bestemt ikke, han bevidst forsøgte at
snyde ved at sælge dem til fuld pris. Jeg tror virkelig ikke, han
vidste, at nu var der kommet nye modeller. Han havde jo mange andre
mærker at følge med i.
--
Henrik Münster
Esbjerg