Opstart DOS/Win95
Fra : MikkelFriis

Dato : 09-08-01 09:31

Til mine unger skal jeg lave en spilcomputer. Vi har en massse gode
DOS-spil, der mildest talt ikke fungerer under Win95.
Planlægger at dele HD i to partitions - én til DOS og en til WIN95

Kan jeg lave en boot-fil med mulighed for at vælge mellem at køre videre med
DOS hhv WIN95 ?

Kan selvfølgelig vælge at boote fra en diskette når jeg skal i DOS, men der
må findes en mere elegant løsning !

MVh

Mikkel

Fra : Madsen

Dato : 09-08-01 13:37

"MikkelFriis" <Mikkel.Friis@dadlnet.dk> skrev:

> [...]
> DOS hhv WIN95 ?
>
> Kan selvfølgelig vælge at boote fra en diskette når jeg skal i DOS, men der

Ja, du laver en genvej til spillet inde i Win95 og så stiller du den
genvej til at den skal bruge en anden konfiguration end den
Win95 normalt bruger. Når du så klikker på genvejen vil Win95
genstarte og indlæse den konfiguration du har lavet for spillet.
Godt nok kan jeg ikke længere huske det i detajler, men det er
der sikkert nogen i Windowsgruppen der kan, så jeg laver lige en
xfut derover.

Xfut til <news:dk.edb.system.ms-windows> hvor spørgsmålet
nærmere hører hjemme, da det ikke har så meget med hardware
at gøre.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 09-08-01 14:45

Madsen futtede...

> [...]
> Godt nok kan jeg ikke længere huske det i detajler, men det er
> der sikkert nogen i Windowsgruppen der kan, så jeg laver lige en

Du skal sikre dig at den fornødne basishukommelse er
til rådighed (de famøse 640K) Det gøres nemmest v.h.a.
"memmaker" som burde ligge på din win95 cd i mappen
"olddosstuff" eller sådan noget.
Dernæst skal du sikre dig at dine enheder har en driver
der kan bruges i dos (lydkort, mus,cd-rom etc.)
og at disse figurerer i autoexec.bat / config.sys.
Endelig kan du konfigurere genvejen, der opstår når
du prøver at starte et dos program i windows, til enten
at køre programmet i et "vindue" eller "fuld skærm"
eller at starte programmet i "dos med den nuværende
konfiguration"
Fordelen er at når ungerne afslutter spillet, går computeren
tilbage til windows, hvilket normalt gør betjeningen
nemmere for børn.
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 10-08-01 10:42

"MikkelFriis" <Mikkel.Friis@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> DOS hhv WIN95 ?
>
> Kan selvfølgelig vælge at boote fra en diskette når jeg skal i DOS, men der

Hvis du er helt dovn, som mig, fjern skrivebeskyttelsen på msdos.sys. Ret linien
BootGui=1 til BootGUI=0 Så booter maskinen op i dos og hvis du vil køre windows skriver
du win i kommandprompten.

Hvis du har brug for flere forskellige dos opsætninger for at få spillene til at køre er det
nemmeste at lave en multiconfigsys. For at
For at multiconfigsysen kan virke skal msdos.sys redigeres for oven for beskrevet.
Jeg tillader mig at komme med et eksempel på autoexec.bat , config.sys og msdos.sys.

mvh
Henning

Config.sys:

[MENU]
MENUITEM WINDOWS,WINDOWS
MENUITEM FAST,XMS MEMORY
MENUITEM HIMEM,EMS MEMORY
MENUITEM NET,NETWORK
MENUITEM DUM
MenuDefault WINDOWS,5

[COMMON]
DEVICE=C:\WINDOWS\HIMEM.SYS

[WINDOWS]
DEVICE=C:\WINDOWS\EMM386.EXE RAM D=64
DOS=HIGH,UMB
BUFFERShigh=25

[FAST]
DEVICE=C:\WINDOWS\EMM386.EXE NOEMS
DEVICEhigh=C:\CDPRO\VIDE-CDD.SYS /d:MSCD001 /P:1F0,14
DOS=HIGH,UMB
BUFFERShigh=25

[HIMEM]
DEVICE=C:\WINDOWS\EMM386.EXE RAM 8096
DEVICEhigh=C:\CDPRO\VIDE-CDD.SYS /d:MSCD001 /P:1F0,14
DOS=HIGH,UMB
BUFFERShigh=30

[NET]
DEVICE=C:\WINDOWS\EMM386.EXE NOEMS
DEVICEhigh=C:\CDPRO\VIDE-CDD.SYS /d:MSCD001 /P:1F0,14
rem devicehigh=c:\windows\command\interlnk.exe
DOS=HIGH,UMB
BUFFERShigh=25

[DUM]
DEVICEhigh=C:\CDPRO\VIDE-CDD.SYS /d:MSCD001 /P:1F0,14
DOS=HIGH,UMB
BUFFERShigh=30

[COMMON]
FILES=40
STACKShigh=9,256
devicehigh=C:\WINDOWS\COMMAND\display.sys con=(ega,,1)
Country=045,850,C:\WINDOWS\COMMAND\country.sys

Autoexec.bat:

MSdos.sys:

[Paths]
WinDir=C:\WINDOWS
WinBootDir=C:\WINDOWS
HostWinBootDrv=C

[Options]
BootMulti=1
BootGUI=0
Network=1
Logo=0
BootDelay=2
;

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 10-08-01 16:05

Hej Henning

"Henning Præstegaard" <uncle@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:%%Nc7.58$Jr3.11312@news.get2net.dk...

> Hvis du har brug for flere forskellige dos opsætninger for at få spillene til at køre er det
> nemmeste at lave en multiconfigsys. For at
> For at multiconfigsysen kan virke skal msdos.sys redigeres for oven for beskrevet.

Det er godt tip.

Det har jeg kørt med siden siden august 1995 (win95) og før det kørte jeg med det for
at kunne lave optimeret opsætning for Win3.x. Og før MS-DOS 6 brugte jeg et util der
kunne det samme (der var en schweizer der havde lavet et program der hed BOOT.SYS,
jeg vil vædde på at MS multiconfig er en kopi af dette).

Det har altid virket og virker stadig ok.

Det gør det også nemt at lave en test konfiguration af config.sys/autoexec.bat.

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Win98SE ICS, Fjernstyring med VNC, ADSL Tips m.m.:

Fra : Villy Jensen

Dato : 12-08-01 18:48

> [...]
med
> DOS hhv WIN95 ?
>
> Kan selvfølgelig vælge at boote fra en diskette når jeg skal i DOS, men

Jada - min søn bruger WIN98 samt WIN98 i ren DOS-mode!

Jeg har lavet menusystem i CONFIG.SYS og AUTOEXEC.BAT
Hvis man vælger (en) DOS-mode startes i et
DOSmenuprogram, WIN98-mode kører normalt.

Juniors CONFIG.SYS:
[menu]
menucolor=15,1
menuitem=cdoff,DOS, netv‘rk aktiv, uden CD-ROM
menuitem=cdon,DOS, CD-ROM aktiv
menuitem win98,Windows 98
menudefault=win98,10

[common]
DEVICE=C:\WINdows\HIMEM.SYS /testmem:on
DEVICE=C:\WINdows\EMM386.EXE noems

DEVICEHIGH=C:\bat\CDROM\GSCDROM.SYS /D:MSCD000 /v

FILES=40
dos=UMB
FCBS=16,0
dos=high
DEVICEHIGH=C:\WINdows\SETVER.EXE
devicehigh=C:\WINdows\COMMAND\display.sys con=(ega,865,1)
Country=045,865,C:\WINdows\COMMAND\country.sys

[cdon]
DEVICEHIGH=C:\bat\CDROM\GSCDROM.SYS /D:MSCD000 /v
LASTDRIVE=Z

[cdoff]
LASTDRIVE=Z

[win98]
rem

Juniors AUTOEXEC.BAT:
@echo off
SET ATI_NOEE_M64=C:\PROGRA~1\ATI\EEDATA.EE_
C:\PROGRA~1\ATI\CUSTOM.COM q
prompt A+W $p$g
SET TEMP=C:\windows\temp
SET BLASTER=A220 I5 D1 H5 P330 T6
SET SOUND=C:\bat\SB16
SET MIDI=SYNTH:1 MAP:E
C:\bat\SB16\DIAGNOSE /S
C:\bat\SB16\MIXERSET /P /Q
::
C:\WINdows\COMMAND\mode con rate=30 delay=1
PATH %path%;c:\bat
mode con codepage prepare=((865) C:\bat\setup\3ss2.cpi)
mode con codepage select=865
lh keyb dk,,C:\WINDOWS\COMMAND\keyboard.sys
::
goto %config%
::
:win98
:: rem LH C:\bat\CDROM\MSCDEX /D:MSCD000
win
goto exitt
::
::
:cdems
:cdon
LH C:\bat\CDROM\MSCDEX /D:MSCD000
::
:cdoff
lH \bat\setup\mouse.com
::
:: Rem Added for Voodoo2
set SST_GRXCLK=92
set SST_FT_CLK_DEL=0x4
set SST_TF0_CLK_DEL=0x6
set SST_TF1_CLK_DEL=0x6
set SST_VIN_CLKDEL=0x1
set SST_VOUT_CLKDEL=0x0
set SST_TMUMEM_SIZE=2
::
m.bat
::
:exitt

Held og god dobbeltkonfigurering!
Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : johan

Dato : 09-08-01 15:48

Her er en guide til en opstartsmenu, så også kan boote dos:
http://www.winhelp.dk/95o3.htm

Mvh. Johan Rasmussen