Ungdomsarbejdsløshed større problem end
Fra : Soeren Friberg

Dato : 10-01-11 00:07

"Den allerstørste risiko vi har for øjeblikket ved ungdomsarbejdsløshed,
det er simpelthen, at vi kommer til at tabe en generation på gulvet",
siger arbejdsmarkedsforsker professor Flemming Ibsen fra Aalborg
Universitet til 21 SØNDAG.

og tilføjer:
"Vi har en stor diskussion om efterløn for tiden, og vi ønsker at øge
arbejdsudbuddet, og vil det være en katastrofe for Danmark, hvis vi
taber en ungdomsgeneration på gulvet"

Professoren advarer om, at Danmark i slutningen af 80erne og starten af
90erne tabte højtuddannede unge på gulvet.

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2011/01/09/163028.htm?rss=true

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk - http://sfriberg.smugmug.com

Fra : Bo Warming

Dato : 10-01-11 00:52

On Mon, 10 Jan 2011 00:06:35 +0100, Soeren Friberg
<hushovmesteren@msn.com> wrote:

> [...]
>
>Professoren advarer om, at Danmark i slutningen af 80erne og starten af
>90erne tabte højtuddannede unge på gulvet.

Der er EEN kur mod arbejdsløshed - markedsfrihed= Kinas vej

skeln ikke mellem ungdoms og anden arbejdsløshed

Der skal aldrig hældes skattepenge i jobskabelse

Fra : Per Rønne

Dato : 10-01-11 06:48

> [...]

> "Vi har en stor diskussion om efterløn for tiden, og vi ønsker at øge
> arbejdsudbuddet, og vil det være en katastrofe for Danmark, hvis vi

Nu er der så heller ikke større 'risiko' for at efterlønnen afskaffes
lige under den nuværende krise. Dem der er født 51-56 [og som har ret
til enten seniorjob eller forlængede dagpenge {kun årgang 51} hvis de i
øvrigt har ret til efterløn når de fylder 60] vil naturligvis være i
sikkerhed, og om fem år burde den nuværende finanskrise være løst.

Et større problem er det at vi i dag har et uddannelsessystem i frit
fald, fordi man i skolen frem til 3. gymnasieklasse nedprioriterer det
væsentlige for at have bedre tid til det uvæsentlige og det ligegyldige.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 10-01-11 08:50

"Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> wrote in message

> Professoren advarer om, at Danmark i slutningen af 80erne og starten af
> 90erne tabte højtuddannede unge på gulvet.

Har nogen kigget efter om de stadig ligger der? Det gør de så ikke, kan jeg
afsløre.

Det er altså et forbigående problem og helt naturligt i et dynamisk samfund,
hvor der er gode og dårlige år.

Jeg var selv nyuddannet i 1994 og da var den generelle arbejdsløshed langt
højere end idag, så jeg giver ikke meget for dem der siger, at
arbejdsløsheden skulle være høj lige nu. Arbejdsløsheden blandt unge
specifikt kan dog sagtens have være på samme niveau.