Hvad skal jeg tro på...?
Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-01-11 19:46

Jeg har en mappe med nogle dokumenter, og hvis jeg med æble+i tager et
info på mappen, så får jeg følgende oplysninger.

Størrelse: 685,2 MB på disk
(702.437.689 byte)

Hvis jeg så sætter en brændbar CD i drevet og trækker mappen over på
den, så får jeg oplyst, at mappen fylder 757,8 MB

Hvad skal jeg tro på...?
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-01-11 20:26

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> [...]
>
> Hvis jeg så sætter en brændbar CD i drevet og trækker mappen over på
> den, så får jeg oplyst, at mappen fylder 757,8 MB

Lad mig gætte - der er MANGE små filer i din folder?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-01-11 21:58

On 2011-01-09 20:25:42 +0100, nospam0002+20110109@gmail.com (Thorbjørn
Ravn Andersen, 20110109) said:

> Lad mig gætte - der er MANGE små filer i din folder?

Der er ikke en masse 1 og 2 Kb filer, men der er nok rigtig mange i
størrelsen 100 til 200 Kb.

Og jeg er godt bekendt med problematiken omkring blokstørrelse, og det
normale er jo, at på store diske er blokkene også store, så derfor
burde blokkene da være meget større på en 1,5 Tb harddisk, end de er på
en 700 Mb CD-ROM

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-01-11 00:38

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> normale er jo, at på store diske er blokkene også store, så derfor burde
> blokkene da være meget større på en 1,5 Tb harddisk, end de er på en 700

Hvad siger tallet i parantes, når du tager en 'Vis info' på mappen? -
Mit gæt er, at den ligger ret tæt på de 757mb, og det er det tal, du
skal regne med, når du vil brænde ud på en CD...

mvh. Erik Richard

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 10-01-11 06:20

Den 10/01/11 00.38, Erik Richard Sørensen skrev:

> Hvad siger tallet i parantes, når du tager en 'Vis info' på mappen? -
> Mit gæt er, at den ligger ret tæt på de 757mb

Jeg gætter på (702.437.689 byte)

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-01-11 22:18

> [...]

> normale er jo, at på store diske er blokkene også store, så derfor
> burde blokkene da være meget større på en 1,5 Tb harddisk, end de er

Tjah, men det er de ikke nødvendigvis.

Du kan selvfølgelig bare zippe dine filer, så er problemet løst, ellers
må du skrumpe indholdet eller bruge et DVD-medie.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-01-11 22:54

On 2011-01-09 22:18:16 +0100, nospam0002+20110109@gmail.com (Thorbjørn
Ravn Andersen, 20110109) said:

> Du kan selvfølgelig bare zippe dine filer, så er problemet løst, ellers
> må du skrumpe indholdet eller bruge et DVD-medie.

Hvad er i øvrigt det bedste bud på et godt freeware
komprimeringsprogram til MacOSX...?

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 09-01-11 23:21

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Hvad er i øvrigt det bedste bud på et godt freeware
> komprimeringsprogram til MacOSX...?

Marker det ønskede, højre-klik og vælg "Komprimer..."

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk
moth@mothsoft.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 10-01-11 09:46

On 2011-01-09 23:21:10 +0100, moth@mothsoft.dk (Mogens Thyregod) said:

> Marker det ønskede, højre-klik og vælg "Komprimer..."

Tak, det er smart...

Fra : Jesper

Dato : 09-01-11 23:53

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Hvad er i øvrigt det bedste bud på et godt freeware
> komprimeringsprogram til MacOSX...?

Diskværktøj.
Opret en komprimeret diskfil af mappe.
--
Jesper
Chuck Norris doesn't wear a watch.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 09-01-11 23:46

> [...]

> normale er jo, at på store diske er blokkene også store, så derfor
> burde blokkene da være meget større på en 1,5 Tb harddisk, end de er

Mon ikke du har HFS på cdrom og HFS+ på harddisken? De har sjvh
forskellige blokstørrelser som standard.

--
Thomas Bjorn Andersen - Quis custodiet ipsos custodes?
tba@gen-v.net +++ATH

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 10-01-11 00:44

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> Mon ikke du har HFS på cdrom og HFS+ på harddisken? De har sjvh
> forskellige blokstørrelser som standard.

Alle Roxio Toast fra og med ver. 6.0 'formatterer' automatisk i HFS+. Og
svjh. kan man ikke vælge HFS fra og med ver. 7.0...

mvh. Erik Richard

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 10-01-11 09:50

On 2011-01-10 00:43:46 +0100, Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> said:

> Alle Roxio Toast fra og med ver. 6.0 'formatterer' automatisk i HFS+. Og
> svjh. kan man ikke vælge HFS fra og med ver. 7.0...

På min gamle G4'er med en LaCie SCSI-brænder og Toast, der er jeg vant
til, at 700 Mb på disk også fylder 700 Mb på et CD-R medie.