MS Windows
briani 27239
Vis harddisk-aktivitet
Fra : Steen F.

Dato : 08-01-11 23:04

Findes der mon et program som kan vise aktiviteten på en harddisk? Altså
hvor meget den arbejder og er belastet. Jeg ved at man bare kan se om
hdd-led lampen blinker, men jeg vil gerne vide hvor meget pres der er på
harddisken i en given situation.
Gerne et program der kan køre nede i menulinien.
Jeg bruger Win 7 Home.

Mvh
Steen F.

Fra : Mcwm

Dato : 09-01-11 00:55

Den 08-01-2011 23:04, Steen F. skrev:
> [...]
> harddisken i en given situation.
> Gerne et program der kan køre nede i menulinien.

Windows 7 er det indbygget i. Jobliste.. ressourceovervågning.. Disk.

Venligst
Mcwm

Fra : Per Jensen

Dato : 09-01-11 19:40

On 08/01/11 23.04, Steen F. wrote:
> [...]
> harddisken i en given situation.
> Gerne et program der kan køre nede i menulinien.

Du kan ikke "presse" en harddisk mere end de 100%, og den slides ikke
mere af at være "presset" - den gør det den får besked på, og er der
meget at lave står opgaverne i kø, og eksekveres i den rækkefølge de
står i køen. Harddisken kan ikke blive overbelastet hvis det er det du
tænker på.

Det der slider en harddisk mest er tænd/sluk.

Bare se harddiske der sidder i store servere der kører 24/7 - de lever
som regel meget længe, da de ikke slukkes.

// Per.

Fra : Max

Dato : 09-01-11 19:54

Hej Per

> Bare se harddiske der sidder i store servere der kører 24/7 - de lever
> som regel meget længe, da de ikke slukkes.

Ja, og jo længere tid de køre, jo farligere bliver det at slukke dem,
efter en 5-6 år bliver det efterhånden spænnende at lukke sådan
en server ned :)

Max

Fra : Steen F.

Dato : 10-01-11 00:24

Den 09-01-2011 19:40, Per Jensen skrev:
> [...]
>
> Bare se harddiske der sidder i store servere der kører 24/7 - de lever
> som regel meget længe, da de ikke slukkes.

Jeg ville bare gerne vide hvor presset en harddisk er, når man ripper en
cd og samtidig flytter rundt på en masse filer mellem 2 partitioner.
Læse/skrivehovederne kan jo kun være et sted af gangen.

Mvh
Steen F.

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-01-11 00:41

Steen F. skrev:

> Jeg ville bare gerne vide hvor presset en
> harddisk er, når man ripper en cd og samtidig
> flytter rundt på en masse filer mellem 2
> partitioner.

En harddisk er ikke "presset" - den lever sit eget
liv, og leverer de oplysningen den bliver bedt om
i den rækkefølge den får oplysningerne.

Leder du efter en bestemt fil, og sætter en
søgeprocedure i gang, kører harddisken ikke
hurtigere for at give dig resultatet - den kører
bare stille og roligt - så skal dit OS nok levere
resultatet.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://dmwebdesign.dk

Fra : Steen F.

Dato : 22-01-11 05:13

Den 10-01-2011 00:41, Allan Vebel skrev:
> [...]
> søgeprocedure i gang, kører harddisken ikke
> hurtigere for at give dig resultatet - den kører
> bare stille og roligt - så skal dit OS nok levere

Men hvad så med hele systemet? Det kan jo være presset hvor end
flaskehalsen er.
Hvis der bliver givet for mange kommandoer eller der er for mange
processer igang på en gang, så hænger systemet eller nogle af
kommandoerne bliver slet ikke udført. Men om det medfører fejl i de data
der rent faktisk bliver overført, ved jeg ikke. Det gør der nok næppe,
trods alt. Så du har nok ret

Fra : Allan Vebel

Dato : 22-01-11 23:11

Steen F. skrev:

> Men hvad så med hele systemet?

Der findes en masse rense-ud-programmer
som Cleaner, Eusing og den slags. Du kan også
have fået noget spyware ind, der bruger en masse
resurser - det er svært at vide før du har testet for
det.

> Hvis der bliver givet for mange kommandoer eller
> der er for mange processer i gang på en gang, så
> hænger systemet

Hvad siger Jobliste? Her kan du se hvad der er
gang i. Du kan lukke kommandoer, bare for at se
om det hjælper. Du kan også se Ydeevne, hvor
meget af dit cpu- og ram-forbrug?

Jeg ville starte med:

1. Ccleaner
2. Eusing
3. SuperAntiSpyware
4. Virusscanning
5. Undersøge hvilke processer der ikke behøver
at køre hele tiden