FileMaker - gammel database
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 08-01-11 17:52

Jeg har "genfundet" en gammel database, der er lavet med FM v. 2 eller
2.1. Men på min MBP med sneleopard har jeg version 7 af FMP. Den vil
ikke åbne filen.

Jeg har imidlertid osse en version 5, kan den gøre det? Så må jeg jo
installere den.

Desværre har jeg ikke mere end PPC med MacOS9 og FM 2.

Har prøvet OpenOffice, forgæves.

--
v.h., Mich

Fra : Per Rønne

Dato : 08-01-11 18:25

Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk> wrote:

> Desværre har jeg ikke mere end PPC med MacOS9 og FM 2.

Ja, jeg har i hvert fald en PPC med MacOS 9 [PowerMac G4/867
QuickSilver] med hvad der er af FM på den erindrer jeg ikke ... når den
endelig er tændt kører den Tiger eller Leopard.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 08-01-11 18:58

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Ja, jeg har i hvert fald en PPC med MacOS 9 [PowerMac G4/867
> QuickSilver] med hvad der er af FM på den erindrer jeg ikke ... når den
> endelig er tændt kører den Tiger eller Leopard.

Det er så FileMaker 5 ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 08-01-11 19:10

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det er så FileMaker 5 ...

Og nu bliver det spændende:

<http://help.filemaker.com/app/answers/detail/a_id/750/kw/file%20format/
session/L3NpZC9nS2lzRHpqaw%3D%3D>

hvorfra jeg citerer:

=
CONVERTING REALLY OLD FILEMAKER PRO FILES:
The following FileMaker Pro file formats cannot be directly converted
using current versions of FileMaker Pro:
FileMaker II
FileMaker Pro 1.x
FileMaker Pro 2.x
If the file(s) you desire to convert are in one of these formats, they
must first be converted using a copy of FileMaker Pro 3.x though
FileMaker Pro 6.x before they can be converted into the latest
version. If you do not have a previous version of FileMaker Pro
available, you can download a trial version of FileMaker Pro 6 from one
of the following links:

Mac 8.x-9.x:
<http://fmdl.filemaker.com/TBUB/fm/6/Mac/fm_60v1_mac_trial.sit.bin>

Mac OS X:
<http://fmdl.filemaker.com/TBUB/fm/6/MacOSX/fm_60v1_osx_trial.sit>

Windows:
<http://fmdl.filemaker.com/TBUB/fm/6/Win/fm_60v1_win_trial.zip>

CLOSE ALL FILES:
You can avoid unnecessary errors and problems by making sure that ALL
files that you are trying to convert are closed before trying to convert
them. If you receive an error message while trying to convert a file
that the file is locked or in use, chances are you are trying to convert
a file that is open in a previous version of FileMaker Pro.
=

Så nu burde du vist kunne klare dig selv.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 08-01-11 20:02

> [...]

> a file that is open in a previous version of FileMaker Pro.
> =
>
> Så nu burde du vist kunne klare dig selv.

Tak, Per, jeg har jo FMP5, så jeg installerer den da bare. Gad vide om
en MBP med sneleopard kan "rumme" to forskellige versioner af FMP. Nå,
det kommer bare an på en prøve.

--
v.h., Mich

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 08-01-11 21:49

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Så nu burde du vist kunne klare dig selv.

snip en lang, men nyttig smøre.

Det lykkedes, men det var fxxxxxx kringlet. Løsningen var at jeg fyrede
op under min gamle tiBook, der var v. 4 og v. 5 (og sandelig osse v. 7).
Så der var rigelige muligheder for at jeg kunne prøve mig frem, men
enkelt var det altså ikke. Trin for trin i programversionerne lykkedes
det dog. Der er hetl sikkert en nemmere løsning, men jeg fik ikke øje på
den.

Så til PER og tak til tiBook'en, som ikke ryger på fulden, så længe den
kan pippe og hænge sammen :-¤

Men tillad mig lige et ekstra sprøgsmål. Filen er en database med to lag
og 89 records i (nu) fp7. Det er gamle familiefotos, der er scannet ind.
Yngre kræfter i familieflokken vil gerne se dem. Men nogle af dem er jo
(stakkels) WINbrugere. Hvilke formater i databasesammenhæng kan _de_
læse?

Er OpenOffice den helt rette mulighed? SÅ kan vi nemlig sende filen frem
og tilbage (det ene lag er et kommenteringslag, så det kunne være lidt
sjovt).

--
v.h., Mich

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-01-11 22:59

Mich. Ottosen wrote:
> [...]
>
> Er OpenOffice den helt rette mulighed? SÅ kan vi nemlig sende filen frem
> og tilbage (det ene lag er et kommenteringslag, så det kunne være lidt

Jeg tror ikke OOo vil være det optimale, medmindre Win-brugerne også har
OOo... Kan ikke huske det længere, da jeg nu kører FMP 10, men FMP 7 kan
muligvis eksportere til HTML, så skulle billeder blive arkiveret som JPG
filer, og det hele skulle uden problemer kunne læses i en browser... -
Ellers kan FMP 7.x ihvertfald eksportere som Excel 95-2000 format, men
hvordan billedkvaliteten vil blive, aner jeg ikke, da jeg aldrig har
brugt den funktion...

mvh. Erik Richard

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 09-01-11 22:18

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
> Ellers kan FMP 7.x ihvertfald eksportere som Excel 95-2000 format, men
> hvordan billedkvaliteten vil blive, aner jeg ikke, da jeg aldrig har

Tak, Erik, jeg er osse slv ved athælde til eksporteringen til HTML og
dermed nettet (en hjemmeside). Kigger på det. Tak.

--
v.h., Mich

Fra : Per Rønne

Dato : 09-01-11 07:12

> [...]

> Yngre kræfter i familieflokken vil gerne se dem. Men nogle af dem er jo
> (stakkels) WINbrugere. Hvilke formater i databasesammenhæng kan _de_

Jeg aner ikke hvordan du får eksporteret fotografierne i en database,
men hvis antallet er overkommeligt kan du gøre det 'individuelt'.
Eksporter et foto ad gangen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 09-01-11 22:18

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg aner ikke hvordan du får eksporteret fotografierne i en database,
> men hvis antallet er overkommeligt kan du gøre det 'individuelt'.
> Eksporter et foto ad gangen.

Det fremmeste problem er: hvordan kan jeg få WINbrugere i familien til
at se og evt også skrive i min FPdatabase. De har ikke og får ikke FM,
den er for dyr til dette projekt.

Skal jeg lave noget internetnoget? Finde en server, der kan hanskes med
en FM database. Mine er faringer fra meget gamle dage er, at der skal
laves noget Lasso-noget, det kan jeg ikke selv, men det kunne en gammel
ven i Århus. Men det var svært at finde en host med en server der kunne.
Det kunne den chilener, der oprindeligt lavede avalonia med hjemsted på
"Havnen". Har desværre glemt hans navn, men ikke hans gode kaffe.

Jeg mener bare, der er da en mulighed for at eksponere en databse i FM
på nettet. Nogle erfaringer?

Eller skal jeg overgive mig, og installere en WIN XP på min MBP? Og så
lære en masse nyt?

--
v.h., Mich

Fra : Per Rønne

Dato : 10-01-11 06:48

> [...]

> Det fremmeste problem er: hvordan kan jeg få WINbrugere i familien til
> at se og evt også skrive i min FPdatabase. De har ikke og får ikke FM,

Man kan da offentliggøre en FMP database »til nettet«.
File->Sharing->Instant Web Publishing på min FileMaker Pro 9 Advanced.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Glenn

Dato : 08-01-11 12:13

On 8 Jan., 20:01, cykelsta...@invalid.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Tak, Per, jeg har jo FMP5, s jeg installerer den da bare. Gad vide om
> en MBP med sneleopard kan "rumme" to forskellige versioner af FMP. N ,
> det kommer bare an p en pr ve.
>
> --
> v.h., Mich

Det kan den.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 08-01-11 21:49

Glenn <glenn2233@gmail.com> wrote:

> Det kan den.

Ja, men min v 5 ville ikke installere på MBP med Sneleopard, det der med
Classic, du véd.

--
v.h., Mich

Fra : Glenn

Dato : 08-01-11 14:14

On 8 Jan., 21:49, cykelsta...@invalid.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Ja, men min v 5 ville ikke installere p MBP med Sneleopard, det der med
> Classic, du v d.
>
> --
> v.h., Mich

Så prøv trial Filemaker 6:

http://en.wikipedia.org/wiki/FileMaker#Version_history
Citat: "...
2001-04    FileMaker Pro 5.5 Built-in support for Mac OS X
...."

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 09-01-11 00:45

> [...]

> Citat: "...
> 2001-04 FileMaker Pro 5.5 Built-in support for Mac OS X

Kære Glenn
Tak for dit svar. Men det hele virkede jo, så jeg behøver det ikke.

--
v.h., Mich

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-01-11 22:25

Mich. Ottosen wrote:
> [...]
> installere den.
>
> Desværre har jeg ikke mere end PPC med MacOS9 og FM 2.

Hm, du skal have en FMP 5.x eller ældre for at åbne en FMP 2.x database,
så du skal enten have en OS 9.x maskine kørende eller en 10.4.x med
classic + FMP 5.x og konvertere til FMP 5 formatet, som du så kan åbne i
FMP 7.x.

Hvis du ikke kan få det gjort på den måde, må du gerne zippe den og
sende den til mig på adressen i signaturen og husk at fjerne de store
gbogstaver, så skal jeg gerne konvertere den. - Jeg har både en FMP 2.1
+ en 5,5 kørende på min classic maskine. - Komprimeret må den ikke fylde
mere end 90mb, så kan jeg ikke modtage den...

> Har prøvet OpenOffice, forgæves.

Nej, og det kan NeoOffice heller ikke, - og mig bekendt findes der ingen
plug-ins / extensions til de to, der kan åbne FMP filer i det hele taget...

mvh. Erik Richard

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 09-01-11 22:18

> [...]

> plug-ins / extensions til de to, der kan åbne FMP filer i det hele taget...

Tak for tilbuddet, men jeg fik jo faktisk åbnet den og konverteret den
til .fp7

--
v.h., Mich

Fra : Esben

Dato : 08-01-11 22:42

> [...]

> installere den.
>
> Desværre har jeg ikke mere end PPC med MacOS9 og FM 2.

Mener du har brug for FM 5.5

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 09-01-11 22:18

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Mener du har brug for FM 5.5
>
> vh esben
>
> dbareudeladmig@get2net.dk
> udelad udelad

Tak Esben udelad. Men jeg fik faktisk løst konverteringsproblemet. Se
ældre poster.

--
v.h., Mich

Fra : Glenn

Dato : 10-01-11 01:13

On 9 Jan., 22:18, cykelsta...@invalid.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> [...]
> en FM database. Mine er faringer fra meget gamle dage er, at der skal
> laves noget Lasso-noget, det kan jeg ikke selv, men det kunne en gammel
> ven i rhus. Men det var sv rt at finde en host med en server der kunne.
> Det kunne den chilener, der oprindeligt lavede avalonia med hjemsted p
> "Havnen". Har desv rre glemt hans navn, men ikke hans gode kaffe.
>
> Jeg mener bare, der er da en mulighed for at eksponere en databse i FM
> p nettet. Nogle erfaringer?
>
> Eller skal jeg overgive mig, og installere en WIN XP p min MBP? Og s

Hej!

Hvis du følger Pers råd, vil jeg anbefale dig at sende web-siderne via
krypteret https !

Pålogningsprocessen via IWP, er nok ikke krypteret i sig selv?

Er det (privacy) følsomme eller bare vigtige data, bør du købe FM
server advanced. Jeg kan dog ikke huske om den kan installeres på
standard MacOS X - eller om den skal køre på MacOS X server.

-

Internettet er et "Wild West" - der foregår tit skanninger på standard
tcp/udp-porte og andre porte, så du skal tænke dig godt om før du
eksponerer noget på nettet - uanset om det er MacOS, Linux - eller
især Windows. Så pas på at du ikke fodrer botnettene - men
journalisterne "elsker" sådanne historier:

Nov 10, 2008, Securing Your Windows Computer - Patching and Updating:
http://www.associatedcontent.com/article/1181704/securing_your_windows_computer_patching.html
Citat: "...
That means before you can launch internet explorer or firefox and hit
up Google.com or ESPN.com if your into sports you have all ready been
found and attacked by a hacker using some surprisingly easy exploits.
Personally I've seen and used software in a lab at school that was
able to exploit (hack into) every computer we had in the lab (about 12
or so) in about 5 seconds. All I had to do was click NEXT in the
wizard and it ran every missing windows patch exploit it had and I was
able to access every computer at that point without it being
detectable on those computers
...."

SANS Internet Storm Center; Cooperative Network Security Community -
Internet Security.
2008-07-13, Survival Time on the Internet:
http://isc.sans.edu/diary.html?storyid=4721
Citat: "...
It can be longer depending on the system, what sits in front of it
and what it is used for. The survival time is currently around 4
minutes for unpatched systems. That is not much time at all and the
window has shrunk over the past couple of years. If you want to do
your own experiment by placing a sacrificial system out there, its
really a fun thing to do! Don't patch the system and see how long it
takes before it receives its first probes and actually becomes
compromised. Just make sure you monitor and its not used against
others. If you really want to do this, I'd advise checking out the
Honeynet Project.
...."

December 23, 2004, Honeypot Project Finds Unpatched Linux PCs Stay
Secure Online For Months:
http://www.networkcomputing.com/servers-storage/honeypot-project-finds-unpatched-linux-pcs-stay-secure-online-for-months.php
Citat: "...
"What's surprising is that even though threats and activity are
reported as increasing, we see the life expectancy of Linux increasing
against random attacks," said the group's report.

In comparison, unpatched Windows systems often are hacked within
minutes of connecting to the Internet. Late last month, similar
"honeypot" research done by AvanteGarde tallied the average survival
time of several versions of Windows at just four minutes.
...."

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 10-01-11 22:11

> [...]

> server advanced. Jeg kan dog ikke huske om den kan installeres på
> standard MacOS X - eller om den skal køre på MacOS X server.

<snip nogle citater>

Tak for dit svar. You've got a point there.

Nu drejer det her sig ikke om raketvidenskab og dertilhørende følsomme
forskningsresultater. Men alligevel har du selvfølgelig ret.

Det er en database med gamle indskannede fotos fra familiens
forhistorie. Med kommentarer (og de kan vel godt være følsomme?).

Min nevø, som arbejder med it er ellers helt vild med at lave en
internetløsning med noget cms. Så bliver det sådan et socialt forum for
familien á la Facebook og lign..

Dét er jeg ikke tilhænger af. Facebook stinks in my opinion. Det er jo
ikke redigeret på nogen måde, og wikipedia lider af den samme fejl. Hvad
blev der af den gode kildekritik som en hævdet disciplin?

Nu overvejer den gamle strenge onkel (=mig) at sende data - i en eller
anden redigerbar form - rundt på CDskiver, samle dem hjem og redigere
dem. Uden en publicering på internettet.

Der er så bare nogle problemer tilbage:
1) jeg er macbruger, FMPbruger og de fleste andre en WINbrugere. FMP er
for dyr at anskaffe for dem (selvom det er et rigtig godt produkt imho.)
2) Kan WINbrugerne få en fil, som de kan skrive i (i tekstlaget)? og
sende tilbage til mig? Excel regneark er jo vel ikke det samme som
database?
3) Postdanmark knuser alle de CD-skiver de kommer i nærheden af.
Medmindre altså at skiverne er puttet i armeret indpakning. Undskyld,
den var ond, men jeg kunne ikke lade være.
4) Gider familen læse data ind på deres WInmaskiner og efterfølgende
skirve/addere nye records og brænde hele møjet på CD i et (for mig)
læsbart format? Og så sende skiven med posten?
5) Så er der lige det med, at jeg skal importere nye records og nye
tilføjelser i min masterdatabase. Men det tror jeg nu nok jeg kan finde
ud af. FMP har så mange mulligheder, at det er lidt uoverskueligt. Jeg
kigger selv på det, men vil da være glad for lidt input.

--
v.h., Mich

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 10-01-11 23:53

Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk> wrote:

[snip]
> Det er en database med gamle indskannede fotos fra familiens
> forhistorie. Med kommentarer (og de kan vel godt være følsomme?).
[snip]

Undskyld jeg blander mig fra sidelinjen - men det begynder at ligne
noget stamtræsagtigt - det var måske noget MacStamtræ kunne klare, der
også indeholder mulighed for at publicere på www.macfamilytree.com, og
så ser jeg, at det pt. er på bud på Mac App Store, men det kan jo være
det slet ikke duer til dit formål, hvad ved jeg.

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk
moth@mothsoft.dk