Angst
Fra : Bo Warming

Dato : 07-01-11 19:11

Angstspredning og de rystede grundantagelser
Fobier dvs OCD-tvangstanker er stigende årsag til førtidspensioner og
har du sat dine ben nær en krigszone har du krav på at blive kaldt
PSTS-offer - PostTraumatisk StressSyndrom

Tænk hvis den sygdom var opfundet i1940erne - så havde flertallet af
krigens overlevende været patienter

Hvis mor er angst for edderkopper smitter det af på barnet og
psykologer kan tjene tykt på at behandle det for "araknofobi"
Almindeligere er generaliseret angst hvor et traume gir angst for alt
der ligner den tidligere kristes start - angst for små rum, angst for
store pladser, angst for at være alene, angst for at være sammen med
mange mennesker

Kierkegaard og Pascal foregreb Freud og eksisentialismen med at se
kedsomhed som "angst for intet" og angst for angsten og det hele er et
spejlbillede af selvbedragenes og livsløgnens FANTASI og eskapisme,
virkelighedsflugt
Vor forestillingsevne vil , når vi har god tid, blive spildt på både
skøn dagdrøm og grusomt ubegrundet gys. Kodeordet er "god tid" så
velfærd der gir os ekstrafritid er ikke smart
Hvad der kommer let, går let - fritid skal være noget man har puklet
for at opnå
Helbredelse for psykosomatisk sygdom kræver egen indsats og
resultatrigt arbejde, så pensionering og forkælelse bliver let
kontra-produktivt.
Anxiety is the dizziness of freedom . Søren Kierkegaard
Hvilken virkning har intet ? Det føder angst. Søren Kierkegaard Angst
er frihedens mulighed som mulighed for muligheden
To live is ever to be in danger. Nietzsche
   Vi må ikke lade os skræmme. Skrækslagne mennesker er det
nemmeste bytte for alt, hvad de mest frygter      Margrethe II
   Den, der ikke kender angst, mangler noget, som ingen kan være
foruden: fantasi.       Herta Müller
   Farlig er tvivlen på egen kræfter. Arnulf Øverland
The thoughts of a prisoner . they're not free either. They keep
returning to the same things.       Alexander Solzhenistsyn
   Biting nails is still the most preferred form of suicide in
this country.      Benny Andersen
   At gøre, hvad du er bange for, det er at leve.       Oluf
Høst(berømt maler hvis søn døde ved Østfronten)
   Den, der er bidt af en slange , er bange for selv skyggen af
et reb.
Det er bedre at være en kujon et kort øjeblik end at være død resten
af livet. Irsk ordsprog
   Skaf dig af med én bekymring, og du holder hundreder andre fra
livet. Kinesisk ordsprog
   Den, der frygter for at komme til at lide, lider allerede af
det, som han frygter      Montaigne, Michel de (1533-1592)
   I have discovered that all human evil comes from this, man's
being unable to sit still in a room Pascal
   Opslugt af rummenes uendelige vidder, som jeg intet ved om, og
som intet ved om mig, så gyser jeg. Disse uendelige rums evige tavshed
får mig til at gyse. Pascal (som efter fysik opdagelse om vakuum skrev
psykologi om "Angsten for det tomme rum"