/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS Windows
#NavnPoint
Klaudi 75853
o.v.n. 67550
refi 58409
tedd 45557
Manse9933 45149
molokyle 40687
miritdk 38357
briani 27239
BjarneD 26414
10  pallebhan.. 24310
Lave virtuelle drev på ny PC
Fra : JcLind


Dato : 07-01-11 22:23

Jeg overvejer at købe en ny maskine.
Den jeg kigger på har en harddisk på 1½ terra. Jeg går ud fra at den er
sat op med et enkelt drev og oem win 7

Kan jeg få lavet fire drev, mens den "kører", uden at skulle starte
forfra med at danne fire partitioner og installere win7 igen?

Jeg håber mit spørgsmål giver mening.

Tak

jakob




 
 
Kim Ludvigsen (07-01-2011)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 07-01-11 23:56

Den 07-01-2011 22:22, JcLind skrev:

> Kan jeg få lavet fire drev, mens den "kører", uden at skulle starte
> forfra med at danne fire partitioner og installere win7 igen?

Ja. Jeg ved ikke, om Windows 7 kan, men i værste fald kan du
boote på en DVD med en Linux-distribution (fx Ubuntu) og så
ændre størrelsen på det eksisterende drev og derefter
oprette nye drev på den frigivne plads.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus og andet snavs på computeren:
http://pc-sikkerhed.dk

Jens Peter Karlsen (08-01-2011)
Kommentar
Fra : Jens Peter Karlsen


Dato : 08-01-11 00:47

Windows 7 kan selv men det er noget nemmere at hente Easeus Partition
Master (gratis til Home) og gøre det med den.

Regards Jens Peter Karlsen.

On Fri, 07 Jan 2011 23:56:22 +0100, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

>Ja. Jeg ved ikke, om Windows 7 kan, men i værste fald kan du

JcLind (08-01-2011)
Kommentar
Fra : JcLind


Dato : 08-01-11 14:28


"Jens Peter Karlsen" <jpkarlsen@mvps.org> skrev i en meddelelse
news:ea9fi6hk9lip1eh49f2cq2rococheieo7d@4ax.com...
> Windows 7 kan selv men det er noget nemmere at hente Easeus Partition
> Master (gratis til Home) og gøre det med den.
>
> Regards Jens Peter Karlsen.


Lækkert, jeg takker

vh jakob



Jesper Lund (08-01-2011)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 08-01-11 14:50

Kim Ludvigsen wrote:

> Ja. Jeg ved ikke, om Windows 7 kan, men i værste fald kan du boote på en
> DVD med en Linux-distribution (fx Ubuntu) og så ændre størrelsen på det
> eksisterende drev og derefter oprette nye drev på den frigivne plads.

Linux er ikke det oplagte valg til at ændre størrelsen på NTFS partitioner
(efter min egen erfaring). Det virker og det er stabilt, men det går
langsomt sammenlignet med native Windows programmer.

--
Jesper Lund

Henning (09-01-2011)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 09-01-11 10:58

On Fri, 7 Jan 2011 22:22:34 +0100, "JcLind" <Svar-her-i@grupp.en>
wrote:

>Jeg overvejer at købe en ny maskine.
>Den jeg kigger på har en harddisk på 1½ terra. Jeg går ud fra at den er
>sat op med et enkelt drev og oem win 7
>
>Kan jeg få lavet fire drev, mens den "kører", uden at skulle starte
>forfra med at danne fire partitioner og installere win7 igen?

Ja - men det har ikke noget med virtuelle drev at gøre. Vil du have
f.eks. et C-, D-, E- og F-drev, eller vil du have virtuelle drev og
virtuel maskine?

Bertel Lund Hansen (09-01-2011)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 09-01-11 12:21

Henning skrev:

> Ja - men det har ikke noget med virtuelle drev at gøre. Vil du have
> f.eks. et C-, D-, E- og F-drev, eller vil du have virtuelle drev og
> virtuel maskine?

Hvis man har én harddisk som man opdelere i flere 'afsnit', så er
det virtuelle drev idet et drev er en fysisk enhed. Man plejer
dog ofte blot at kalde dem "drev" - specielt måske i
Windowsverdenen. I Linux kan et virtuelt drev brede sig over
flere fysiske enheder.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

Kurt B. Andersen (09-01-2011)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 09-01-11 22:05


"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen
news:lb6ji6pr9em1ilem6gtmuu6k83u13fc9cj@news.dotsrc.org...
> Henning skrev:
>
>> Ja - men det har ikke noget med virtuelle drev at gøre. Vil du have
>> f.eks. et C-, D-, E- og F-drev, eller vil du have virtuelle drev og
>> virtuel maskine?
>
> Hvis man har én harddisk som man opdelere i flere 'afsnit', så er
> det virtuelle drev idet et drev er en fysisk enhed. Man plejer
> dog ofte blot at kalde dem "drev" - specielt måske i
> Windowsverdenen. I Linux kan et virtuelt drev brede sig over
> flere fysiske enheder.
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/

Ikke enig. Så længe du opdeler harddisken i flere partitioner, så er det
ikke virtuelle drev. Men hvis du f.eks. via subst kommandoen eller via
specielprogrammer laver yderligere drev, så vil det ofte være virtuelle
drev.
F.eks. daemon tools, eller det man kan gøre i win7, hvor man kan få en xp
til at køre som et virtuelt drev. Det kræver ikke en særskilt partition.
Hvorledes man bruger subst kan man bl.a. læse her:

http://www.pcworld.dk/art/10065?page=1

Kurt


JcLind (15-01-2011)
Kommentar
Fra : JcLind


Dato : 15-01-11 19:32

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i en meddelelse
news:ti1ji6h5p21crjg06iaduqu5hsllark4ee@4ax.com...

> Ja - men det har ikke noget med virtuelle drev at gøre. Vil du have
> f.eks. et C-, D-, E- og F-drev, eller vil du have virtuelle drev og
> virtuel maskine?

I erkendelse af, at jeg ikke havde den fornødne viden til at formulere
mig rigtigt i det oprindelige indlæg, så handler det om en harddisk,
hvor jeg vil lave 4 partitioner på, i stedet for kun at have een stor.

Da I nu har vist at I er rigtig skarpe, så er her lige et lækkert
bonus-spørgsmål.

Hvad nu, hvis det ikke er en enkelt harddisk, men to hard-diske sat op
med RAID 0 stripe, så bliver jeg vel nødt til at starte fra bunden af,
for at få lavet 2 drev på hver harddisk i stedet for - i alt 4
"enkeltstående" drev (og da det er en ny maskine, burde der være masser
af plads på diskene)

VH jakob



Kurt B. Andersen (15-01-2011)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 15-01-11 23:27


"JcLind" <Svar-her-i@grupp.en> skrev i meddelelsen
news:4d31e827$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Da I nu har vist at I er rigtig skarpe, så er her lige et lækkert
> bonus-spørgsmål.
>
> Hvad nu, hvis det ikke er en enkelt harddisk, men to hard-diske sat op med
> RAID 0 stripe, så bliver jeg vel nødt til at starte fra bunden af, for at
> få lavet 2 drev på hver harddisk i stedet for - i alt 4 "enkeltstående"
> drev (og da det er en ny maskine, burde der være masser af plads på
> diskene)
>
> VH jakob
>
Et modspørgsmål. Hvad er ideen med at lave et raid 0, hvor du slår 2 diske
sammen til 1 for derefter at opdele dem.
Du gør dig selv ufatteligt sårbar. Ved at lave raid 0 har du fået en hurtig
tilgang til data fordelt over 2 diske, men til gengæld vil du ved
forskellige problemer miste alle data og få meget store problemer med at
redde dem.
Hvis en disk går, hvis en controller går osv. mister du alt og dataredning
vil være svær.
Jeg har lige haft en nas disk til rep, idet controlleren var gået sig en
tur. Diskene fejlede ikke noget, men kunne ikke tilgåes uden den defekte
controller, og da jeg ikke kun få fat i en fuldstændig identisk controller
forsvandt dataene ud i de uendelige ødemarker.
Du skal i hvertfald sikre dig, at du får lavet backup på et helt tredje
drev - ellers er det vist nærmest en selvmordsaktion du er ude i.

Kurt


JcLind (16-01-2011)
Kommentar
Fra : JcLind


Dato : 16-01-11 11:24


"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:4d321f29$0$36585$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Et modspørgsmål. Hvad er ideen med at lave et raid 0, hvor du slår 2
> diske sammen til 1 for derefter at opdele dem.
> Du gør dig selv ufatteligt sårbar. Ved at lave raid 0 har du fået en
> hurtig tilgang til data fordelt over 2 diske, men til gengæld vil du
> ved forskellige problemer miste alle data og få meget store problemer
> med at redde dem.
> Hvis en disk går, hvis en controller går osv. mister du alt og
> dataredning vil være svær.
> Jeg har lige haft en nas disk til rep, idet controlleren var gået sig
> en tur. Diskene fejlede ikke noget, men kunne ikke tilgåes uden den
> defekte controller, og da jeg ikke kun få fat i en fuldstændig
> identisk controller forsvandt dataene ud i de uendelige ødemarker.
> Du skal i hvertfald sikre dig, at du får lavet backup på et helt
> tredje drev - ellers er det vist nærmest en selvmordsaktion du er ude
> i.

Jeg har set på nogle computere, som sælges med to diske sat op RAID 0
stripe, så det er ikke noget som jeg gør, men som er sådan computeren
sælges.

vh jakob



Leif Neland (16-01-2011)
Kommentar
Fra : Leif Neland


Dato : 16-01-11 12:49

Den 16-01-2011 11:23, JcLind skrev:
> "Kurt B. Andersen"<kurtanospam@privat.dk> skrev i en meddelelse
> news:4d321f29$0$36585$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> Et modspørgsmål. Hvad er ideen med at lave et raid 0, hvor du slår 2
>> diske sammen til 1...
>
> Jeg har set på nogle computere, som sælges med to diske sat op RAID 0
> stripe, så det er ikke noget som jeg gør, men som er sådan computeren
> sælges.
>


Måske er det for at slippe for kunder, der klager over manglende
diskplads når Crevet er fyldt op, og Drevet ikke er brugt,
fordi alt lægges under /bruger/Dokumenter.

Leif


--
Bevar P2, luk P3, der er nok P3'er i forvejen.

JcLind (16-01-2011)
Kommentar
Fra : JcLind


Dato : 16-01-11 15:34


"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse
news:4d32db2e$0$23763$14726298@news.sunsite.dk...

> Måske er det for at slippe for kunder, der klager over manglende
> diskplads når Crevet er fyldt op, og Drevet ikke er brugt,
> fordi alt lægges under /bruger/Dokumenter.
>
> Leif

Det vil jeg gerne tro.
Jeg synes at fidusen er, når man nu har to diske, at kunne lave back-up
på den ene for den anden, så hvis den ene går ned, så er alle ens
tekster some backup på den anden. Og der er plads til at have andet
liggende også (film, foto, spil) osv

det er Dell, der tilbyder RAID 0 diske



Bertel Lund Hansen (16-01-2011)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 16-01-11 16:31

Leif Neland skrev:

> Måske er det for at slippe for kunder, der klager over manglende
> diskplads når Crevet er fyldt op, og Drevet ikke er brugt,
> fordi alt lægges under /bruger/Dokumenter.

Har du set en pc der var sat op med andet end et C-drev fra
starten af? Jeg har ikke.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

Leif Neland (16-01-2011)
Kommentar
Fra : Leif Neland


Dato : 16-01-11 23:26

Den 16-01-2011 16:31, Bertel Lund Hansen skrev:
> Leif Neland skrev:
>
>> Måske er det for at slippe for kunder, der klager over manglende
>> diskplads når Crevet er fyldt op, og Drevet ikke er brugt,
>> fordi alt lægges under /bruger/Dokumenter.
>
> Har du set en pc der var sat op med andet end et C-drev fra
> starten af? Jeg har ikke.
>
Netop. Har man ikke plads til en stor disk, bruger man to og sætter dem
som raid0. Så opdager brugeren ikke der er to diske.

Leif
--
Bevar P2, luk P3, der er nok P3'er i forvejen.

Rado (17-01-2011)
Kommentar
Fra : Rado


Dato : 17-01-11 09:04

On Sun, 16 Jan 2011 23:25:42 +0100, Leif Neland <leif@neland.dk>
wrote:

>Netop. Har man ikke plads til en stor disk, bruger man to og sætter dem
>som raid0. Så opdager brugeren ikke der er to diske.

Du mener 2x2.5 i stedet for 1x3.25?


--
Rado

"Materialism is the philosophy of the subject that forgets
to take account of itself." - Arthur Schopenhauer

Leif Neland (17-01-2011)
Kommentar
Fra : Leif Neland


Dato : 17-01-11 19:52

Den 17-01-2011 09:04, Rado skrev:
> On Sun, 16 Jan 2011 23:25:42 +0100, Leif Neland<leif@neland.dk>
> wrote:
>
>> Netop. Har man ikke plads til en stor disk, bruger man to og sætter dem
>> som raid0. Så opdager brugeren ikke der er to diske.
>
> Du mener 2x2.5 i stedet for 1x3.25?
>
>

F.ex.

Eller 2x1TB i stedet for 1X2TB

Leif
--
Bevar P2, luk P3, der er nok P3'er i forvejen.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177458
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408158
Brugere : 218881

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste