samle lydfiler?
Fra : Hans Houmøller

Dato : 07-01-11 19:59

Jeg har købt en lydbog (mp3) på nettet og hentet den ned og lagt den i
en mappe med bogens titel. Der ligger nu 56 separate filer, og jeg vil
høre, om man kan samle dem til en fil, så man kan høre bogen
kontinuerligt uden at skulle "spole frem" til næste fil?

Hans

Fra : Robert Piil

Dato : 07-01-11 20:03

On 2011-01-07 19:59:09 +0100, Hans Houmøller said:

> [...]
> høre, om man kan samle dem til en fil, så man kan høre bogen
> kontinuerligt uden at skulle "spole frem" til næste fil?

Kan du ikke bare hente den ind i iTunes, og lægge filerne i en
spilleliste (og slå random play fra)?

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Hans Houmøller

Dato : 07-01-11 20:28

Den 07/01/11 20.03, Robert Piil skrev:

> Kan du ikke bare hente den ind i iTunes, og lægge filerne i en
> spilleliste (og slå random play fra)?

Jamen, dog! Det var da lige, hvad jeg kunne, så tak for hurtigt råd.

Hans

Fra : Terje Kleverud

Dato : 07-01-11 22:27

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> Jamen, dog! Det var da lige, hvad jeg kunne, så tak for hurtigt råd.

Og hvis du
- markerer de 56 lydbok-filene i iTunes
- velger 'Get Info'
- klikker på 'Options' i vinduet som kommer opp
- setter Media Kind til å være 'Audiobook'

så legger de seg pent i Books-mappa i iTunes-vinduet. Da slipper du også
å få blandet lydbokfilene sammen med musikkfilene dine.

--
Terje K

«Gjør det så enkelt som mulig, men ikke enklere» (A. Einstein)

Fra : Hans Houmøller

Dato : 08-01-11 17:32

Den 07/01/11 22.27, Terje Kleverud skrev:

> [...]
>
> så legger de seg pent i Books-mappa i iTunes-vinduet. Da slipper du også
> å få blandet lydbokfilene sammen med musikkfilene dine.

Jamen, det var da lige, hvad de gjorde.
Fedt & tak for endnu mere råd og vejledning til en gammel dreng.
Hans

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-01-11 21:43

Hans Houmøller wrote:
> [...]
> høre, om man kan samle dem til en fil, så man kan høre bogen
> kontinuerligt uden at skulle "spole frem" til næste fil?

Det kan du godt, men det vil give en meget stor fil og temmelig
uoverskuelig. Og det er heller ikke nødvendig, hvis du bruger Cog X, VLC
eller iTunes på OS X eller iTunes, VLC, WinAmp, WMPlayer e.l. på
Windows. Når du trækker mappen på ikonet, vil den blive afspillet
kontinuerligt - altså gå fra nr. 1 til 2, 3, 4 osv. og først standswe,
når du selv trykker på stop.

En god idé kan være at lave en spilleliste og sørge for, kapitlerne
ligger i korrekt nummerorden. Giv den bogens titel og begynd med '00' og
arkiver den som en '.m3u' fil i mappen.

Et dobbeltklik på '.m3u' filen vil automatisk åbne iTunes, hvis du har
valgt den som std. afspiller, (ellers åbnes listen i valgt std.
afspiller), og alle kapitler dukker op i iTunes vinduet, og på
højttalersymbolet til venstre kan du altid se, hvor langt du er kommet i
bogen.

Hvis du absolut vil have én stor fil, kan du bruge Audacity Mac/Win
(freeware). Den har en 'merge' funktion (samlefunktion), som samler
flere filer til én stor.

Det samme kan Amadeus Pro. Og den er klart bedre til formålet, da den
samtidig kan indsætte automatiske markeringer, så du kan springe frem og
tilbage i kapitelnumre og på den måde lette at finde rundt, hvis du
bliver nødt til at standse aflytning, inden den er færdig. - Det /kan/
Audacity også, men her skal man manuelt indsætte markeringsmærker, så
det giver altså en hel del ekstra arbejde, men vil samtidig også betyde,
at du kan afspille på alm. CD afspillere, der også kan afspille mp3
filer, og du vil kunne hoppe fra kapitel til kapitel, hvis afspilleren
har 'Index' skift.

mvh. Erik Richard

Fra : Hans Houmøller

Dato : 07-01-11 21:47

Den 07/01/11 21.43, Erik Richard Sørensen skrev:

> mvh. Erik Richard

Hej Erik.

Tak for fyldigt svar, som jeg vil studere nærmere.

Hans