iPad og "billederbøger"
Fra : Hans Houmøller

Dato : 06-01-11 22:22

Jeg har Googlet lidt rundt i for at få noget af det tiltænkte indhold på
min ny iPad og har været ind på et par af de almen kendte steder og
hentet nogle ebøger.

Jeg synes, det ville være interessant at få lidt "kunst" i form af bøger
med billeder/bøger om kunst/.?. på min iPad, men jeg har ikke fundet
frem til hjemmesider, der har noget med det. Jeg synes, det at få noget
med billedindhold, er oplagt til iPad.

Har nogle her fundet frem til noget sådant, vil jeg meget gerne høre om det.

Hans

Fra : Steen

Dato : 06-01-11 22:38

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:
> [...]
> billedindhold, er oplagt til iPad.
>
> Har nogle her fundet frem til noget sådant, vil jeg meget gerne høre om det.

Prøv at tjekke The Guardians Eyewitness app til iPad i app store.
MÃ¥ske ikke ligefrem kunst, men fantastisk flot...og gratis

Fra : Hans Houmøller

Dato : 06-01-11 23:57

Den 06/01/11 22.37, Steen skrev:

> Prøv at tjekke The Guardians Eyewitness app til iPad i app store.
> MÃ¥ske ikke ligefrem kunst, men fantastisk flot...og gratis

Hej Steen.
Jamen, tak skal du have for linket og sikke muligheder; det var lige
sådan noget, jeg blandt andet havde i tankerne.
Hans

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 06-01-11 23:42

On 06/01/11 22.21, Hans Houmøller wrote:
> [...]
> med billedindhold, er oplagt til iPad.
>
> Har nogle her fundet frem til noget sådant, vil jeg meget gerne høre om

Jeg har overvejet at få min bog udgivet til ipad, det er billeder
fra gadelivet i Cuba, men aner ikke præcist hvad man gør, har selv
prøvet at konvertere den fra en pdf fil, men resultatet blev ikke
godt.

Det er denne bog http://www.tommyhjorth.dk i højre side af skærmen

Tommy

Fra : Hans Houmøller

Dato : 07-01-11 00:03

Den 06/01/11 23.42, Tommy Hjorth skrev:

> Det er denne bog http://www.tommyhjorth.dk i højre side af skærmen
>

> Tommy

Hej Tommy!

Flot side du linker til.

Jeg er ret sikker på, at vi er i gang med fremtiden (det er vi godt nok
altid) med hensyn til udgivelse på andre medier. Læste i går i Poitiken
et interview med Merete Pryds Helle, der varmt advokerede for at bruge
de æterbårne medier meget mere.

Håber, du kommer på nettet med din bog, og du må meget gerne give et
vink, hvis det sker.

Hans

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 07-01-11 11:31

On 07/01/11 00.02, Hans Houmøller wrote:

> [...]
> de æterbårne medier meget mere.
>
> Håber, du kommer på nettet med din bog, og du må meget gerne give et

Ja jeg håber da også der sker mere på den kant, men som det er nu
virker det lidt besværligt at udgive det på digital form, men jeg skal
nok give lyd hvis jeg får den ud som e-bog.

Tommy

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 07-01-11 11:33

On 07/01/11 11.30, Tommy Hjorth wrote:

> Ja jeg håber da også der sker mere på den kant, men som det er nu
> virker det lidt besværligt at udgive det på digital form, men jeg skal
> nok give lyd hvis jeg får den ud som e-bog.
>
> Tommy

Glemte lige, tak for din mening om min side..

Tommy

Fra : Hans Houmøller

Dato : 07-01-11 19:46

Den 07/01/11 11.32, Tommy Hjorth skrev:

> Glemte lige, tak for din mening om min side..
>
> Tommy

Selv tak.
Hans

Fra : Robert Piil

Dato : 07-01-11 12:21

Den 07-01-2011 00:02, Hans Houmøller skrev:

> Håber, du kommer på nettet med din bog, og du må meget gerne give et
> vink, hvis det sker.

Hej, jeg vil bare supplere med at Tommys bog er fremragende, til en
latterlig lav pris, sammenlignet med andre fotobøger af tilsvarende
kvalitet.

@Tommy: Jeg har ikke lige overblik over hvornår jeg kunne få tid til
det, men hvis du er interesseret kan jeg godt prøve at sætte mig lidt
ind i hvordan den kunne udgives elektronisk en dag. Hvilke(t) format(er)
har du bogen i?

--
Robert Piil

Fra : Hans Houmøller

Dato : 07-01-11 19:52

Den 07/01/11 12.20, Robert Piil skrev:

Det lyder rigtig spændende her. Jeg er som skrevet i gang med at finde
anvendelsesmugheder for min iPad, som jeg jo har fået for at bruge på en
anden måde end de øvrige Mac-produkter, jeg har, og dette tegner godt.

Hans

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 07-01-11 19:52

On 07/01/11 12.20, Robert Piil wrote:

> [...]
> det, men hvis du er interesseret kan jeg godt prøve at sætte mig lidt
> ind i hvordan den kunne udgives elektronisk en dag. Hvilke(t) format(er)

Hej Robert

Jeg har kun en tidligere udgave altså ikke den færdige version,
men den burde vi kunne få fra Max, det er jo ham der har sat den op
og redigeret, jeg vil gerne tage fat i ham, men det bliver først
efter jeg er hjemme igen den 27 januar, er på Cuba fra onsdag og
har lidt travlt inden, men jeg vil utroligt gerne have den ud som e-bog
så det vil glæde mig meget hvis du kan hjælpe med dette..

Tommy

Fra : Robert Piil

Dato : 07-01-11 20:05

On 2011-01-07 19:52:17 +0100, Tommy Hjorth said:
> [...]
> har lidt travlt inden, men jeg vil utroligt gerne have den ud som e-bog
> så det vil glæde mig meget hvis du kan hjælpe med dette..

Det vil jeg gerne, men jeg har ikke rigtig nogen forudsætninger, andet
end lidt almen viden, gode google-kundskaber og en god portion
stædighed. Lad være med at sætte forventningerne alt for højt, men jeg
vil gerne prøve at hjælpe.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Robert Piil

Dato : 07-01-11 20:10

On 2011-01-07 20:05:12 +0100, Robert Piil said:

> [...]
> end lidt almen viden, gode google-kundskaber og en god portion
> stædighed. Lad være med at sætte forventningerne alt for højt, men jeg

....og så startede jeg lige hurtigt med et kig på google:

http://www.simplehelp.net/2010/04/05/how-to-convert-pdf-files-to-epub-files-to-read-on-your-ipad-with-ibooks/

Teksten

burde ikke være noget problem. Problemerne begynder med billederne. Jeg
ved ikke hvordan ePub-formatet håndterer resizing (eller evt.
resampling) af billeder.

Som minimum får jeg brug for nogle med en iPad eller en anden læser til
at teste. Mon ikke Hans melder sig

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Kurt Brixen

Dato : 07-01-11 20:45

On 2011-01-07 20:09:44 +0100, Robert Piil said:

> [...]

> af billeder.
>
> Som minimum får jeg brug for nogle med en iPad eller en anden læser til

Calibre er kun en nødløsning. Det er bedre at starte med det originale
dokument, og så optimere det til iPad, inden det konverteres til ePub.
ePub kan sammenlignes med html, på den måde at al tekst skal være
omløbende, og billeder skal være indlejret i teksten, så de flyder med.
Når vi læser et ePub dokument kan vi jo ændre skriftstørrelsen, og det
kan fuldstændig smadre billedplaceringen, hvis det ikke er gennemtænkt
fra starten.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 07-01-11 21:33

On 07/01/11 20.45, Kurt Brixen wrote:

> [...]
> Når vi læser et ePub dokument kan vi jo ændre skriftstørrelsen, og det
> kan fuldstændig smadre billedplaceringen, hvis det ikke er gennemtænkt

Tror du har ret i at det skal tilpasses til det format det skal udgives
på, det funker ikke som det er nu, men mon ikke Robert finder en løsning
på det problem..

Tommy

Fra : Robert Piil

Dato : 07-01-11 22:37

On 2011-01-07 21:33:11 +0100, Tommy Hjorth said:

> Tror du har ret i at det skal tilpasses til det format det skal udgives
> på, det funker ikke som det er nu, men mon ikke Robert finder en løsning
> på det problem..
>
> Tommy

Mjae, jeg har kigget lidt videre. Måske er det bedre bare at lave den
som en god PDF - der findes vist fine PDF-læsere til iPAD også.

@Kurt, ved du om man kan lave to-spaltet tekst og tvungen ombrydning?

Det nuværende format er kvardratisk (som passer ganske godt til bogen,
synes jeg) og der er kun fem-seks siders tekst. En anden ide ville være
at lave det som et fuldskærms slideshow med billeder (også for teksten).

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Kurt Brixen

Dato : 08-01-11 11:40

On 2011-01-07 22:37:01 +0100, Robert Piil said:

> @Kurt, ved du om man kan lave to-spaltet tekst og tvungen ombrydning?

Jeg prøvede lige at lave et 2-spaltet dokument. Det bliver 1-spaltet,
når det bliver exporteret til epub.
Så det kan man ikke.

Tvungen ombrydning. Mener du tvungen ny side. Det kan man godt.

Du skulle se denne podcast, hvor det er forklaret:
Creating an iBook (ePUB) for the iPad using InDesign CS5
http://traffic.libsyn.com/cspodcast/podcast-ID-creatinganiBook.mp4

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Nina Storm

Dato : 09-01-11 22:46

Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

> [...]
> synes jeg) og der er kun fem-seks siders tekst. En anden ide ville være
> at lave det som et fuldskærms slideshow med billeder (også for teksten).

"iBook" som er gratis er en rigtig god iPad pdf-læse app.

iPad'ens format er 1024x768 pixels. Adobe arbejder på forskellige
programmer til digitale magasiner, som vel også er billedbøger.

Man kan hente gratis fuld beta her:
http://labs.adobe.com/technologies/digitalpublishing/

Den fungerer som plugin til InDesign, som jeg forstår det og kommer så
med nogle overlays som tilføjer interaktivitet.

Men det bliver måske dyrt at sægle via iTunes.
En pdf lyder da fint til en billedbog

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 10-01-11 17:19

On 09/01/11 22.45, Nina Storm wrote:

> [...]
> med nogle overlays som tilføjer interaktivitet.
>
> Men det bliver måske dyrt at sægle via iTunes.

Tak for de oplysninger, det er noget jeg vil kigge nærmere på
når jeg er hjemme igen.

Jeg tænker på hvad du mener med at det måske bliver for dyrt
at sælge gennem itunes ?

Tommy

Fra : Nina Storm

Dato : 10-01-11 21:32

Tommy Hjorth <tommy.hjorth@gmail.com> wrote:

> Tak for de oplysninger, det er noget jeg vil kigge nærmere på
> når jeg er hjemme igen.
>
> Jeg tænker på hvad du mener med at det måske bliver for dyrt
> at sælge gennem itunes ?

Som jeg forstår det skal Apple have 30% af indtægterne af alt der sælges
gennem iTunes. Jeg er dog usikker på om det gælder alt ...

Adobe er igang med at udvikle "Adobe Digital Publishing Suite" så man
fra InDesign forholdsvis nemt kan lave enkle apps til magasiner.
Som det ligger nu skal Adobe have $699 om månedes for at facilitere
(eller hvad de kalder det ) de apps der udvikles med pakken.

Men det behøver man selvfølgelig ikke at bruge. Jeg ved ikke om Robert
tænker at strikke en app sammen til dig, men det gør han nok ikke.
Så det er en pdf eller en epub af en slags, og så er pdf'en måske en
lige så god mulighed. Jeg kan godt nok ikke lige finde publikationer som
pdf'er til salg på iTunes. Der er nogle gratid under iTunes U.

Jeg blander mig bare fordi jeg prøver at finde ud af mulighederne

http://mediamemo.allthingsd.com/20101203/apple-publishers-still-miles-ap
art-on-itunes-subscriptions/

http://exacteditions.blogspot.com/2010/11/magazine-publishers-and-horse-
dentistry.html

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Kurt Brixen

Dato : 11-01-11 10:00

On 2011-01-10 21:32:09 +0100, Nina Storm said:

> [...]
> lige så god mulighed. Jeg kan godt nok ikke lige finde publikationer som
> pdf'er til salg på iTunes. Der er nogle gratid under iTunes U.

Pdf'er med DRM kan man selv sælge fra sin hjemmeside. Jeg ved så ikke
hvordan man laver DRM i en pdf.
Der skal så åbnes i Adobe Digital Editions, og på iPad i fx Bluefire Reader.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Nina Storm

Dato : 12-01-11 22:13

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> wrote:

> Pdf'er med DRM kan man selv sælge fra sin hjemmeside. Jeg ved så ikke
> hvordan man laver DRM i en pdf.
> Der skal så åbnes i Adobe Digital Editions, og på iPad i fx Bluefire Reader.

Tak for det - Bluefire Reader ser ud til at være svaret lige nu.

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Steen

Dato : 15-01-11 13:14

Nina Storm <Nina.Storm@fjernfjernforum.dk> wrote:

> Tak for det - Bluefire Reader ser ud til at være svaret lige nu.

Et lille indspark vedrørende Bluefire. Med denne app installeret påsin
iPad, kan man springe køen over på biblioteket, og låne ebøger i stedet

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 07-01-11 21:32

On 07/01/11 20.09, Robert Piil wrote:

> [...]
> resampling) af billeder.
>
> Som minimum får jeg brug for nogle med en iPad eller en anden læser til

Robert jeg kan sende dig den fil jeg har som pdf format hvis du vil lege
lidt med det.

Du kan bare svare på mail på denne besked min mail konto er valid.

Tommy

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-01-11 13:34

Robert Piil <piil@nospam.dk> writes:

> @Kurt, ved du om man kan lave to-spaltet tekst og tvungen ombrydning?

Lad være med det. Som udgangspunkt skal onlinetekst være en lang strøm
af tekst så man kan læse det uden at hoppe tilbage i teksten.

Grunden til at bøger sættes op i spalter er fordi at det er lettere at
læse hvis det ikke er _for_ bredt. Det er sjældent problemet på en
skærm eller mobiltelefon, og skulle det endelig ske så er det
op til læseprogrammet at sætte det sådan op.

Prøv at læse nogen bøger med billeder i på apparatet og se hvad der
fungerer når man bruger det i praksis.

Fra : Steen

Dato : 09-01-11 17:50

> [...]
> billedindhold, er oplagt til iPad.
>
> Har nogle her fundet frem til noget sådant, vil jeg meget gerne høre om det.

Flipboard er også god. Der kan du tilføje feeds fra forskellige
billedleverandører, udover rss, twitter, nyheder og meget mere.
Et glimrende og alsidigt gratis program til iPad.

Sidder pt og prøver at greje, om twitter virkeligt er noget for mig...