Mac App & allerede købe programmer
Fra : Per Rønne

Dato : 06-01-11 20:59

Nu er Mac App så kommet, og jeg ser at der er applikationer jeg allerede
har købt, men som naturligvis ikke er registret her, men dog kan købes.
Som OmniFocus.

Mon man kan få den registreret i Mac App, så opdateringer sker
automatisk?

Og så har jeg da »købt« nogle gratis applikationer som EverNote. Som jeg
allerede havde, men nu er de altså korrekt registreret.

I øvrigt er udvalget ikke overvældende stort endnu.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 06-01-11 21:52

On Thu, 6 Jan 2011 20:58:56 +0100, <Per Rønne> wrote:

> Mon man kan få den registreret i Mac App, så opdateringer sker
> automatisk?

Nei.

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Per Rønne

Dato : 07-01-11 11:36

Tor Einar Samdahl <teisam@online.no.vil.itj.ha.no.spam> wrote:

> Nei.

Jeg har nu på forskellige gennemgange opdaget at Mac App automatisk skal
finde allerede købte applikationer, og registrere dem som »installerede«
[og købte] i databasen.

Når det ikke sker i alle tilfælde skyldes det at den søger efter en ID i
applikationerne, og når de ikke er helt ens, sker det ikke. Jeg vil gå
ud fra at det kun er et tidsspørgsmål før udgiverne får rettet dette
forhold, ved en opgradering af deres produkt, så alle fremover vil være
registrerede i Mac App databsen. Derved vil opgraderingerne ske
automatisk, lige som man ikke ved en fejl kommer til at genkøbe en
applikation.

Det gør også at firmaerne fortsat kan give uddannelsesrabat til deres
kunder [det gør OmniGroup; halv pris for de produkter der i Mac App
Store sælges for op over 1100 kroner]. De kan også fortsat have demoer
liggende, demoer der kun skal have en registreringskode for at blive
fuldt valide, og dermed automatisk blive registreret i MAS.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-01-11 13:20

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> registrerede i Mac App databsen. Derved vil opgraderingerne ske
> automatisk, lige som man ikke ved en fejl kommer til at genkøbe en

Apples egne programmer bliver straks registreret som installerede. Da
jeg legede med App Store på min søns iMac i går aftes, mener jeg
bestemt, der var et ikke-Apple-program, der blev registreret. Jeg kan
bare ikke huske, hvad det var for et. Det er i øvrigt noget, man savner
med musik købt på iTunes Music Store. Det ville være rart, hvis der også
der stod, om man allerede havde købt musikken.

> [...]
> liggende, demoer der kun skal have en registreringskode for at blive
> fuldt valide, og dermed automatisk blive registreret i MAS.

Jeg har også bemærket, at Aperture er betydeligt billigere, end da jeg
købte det for mindre end et år siden. Jeg købte det endda også bare til
download fra Apple Store, så det er ikke fordi, jeg fik en æske eller en
cd med.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 08-01-11 22:05

Den 07/01/11 13.20, Henrik Münster skrev:

> [...]
> med musik købt på iTunes Music Store. Det ville være rart, hvis der også
> der stod, om man allerede havde købt musikken.

Det gør der skam også !!
Men det har ikke været tilfældet ret længe!

http://homepage.mac.com/henrylerchemadsen/koebt.jpg

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-01-11 23:28

Henry Lerche Madsen <henrylerchemadsen@mac.com> wrote:

> Det gør der skam også !!
> Men det har ikke været tilfældet ret længe!
>
> http://homepage.mac.com/henrylerchemadsen/koebt.jpg

Det er faktisk rigtigt. Det kan jeg godt se. Jeg synes bare ikke, det er
helt konsekvent. Vi har lige købt Thomas Helmigs "Past Forward", og det
kan jeg ikke se er nævnt nogen steder. Jeg kan godt finde numre, hvor
der står, at jeg har købt dem, så nogle gange virker det altså.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Franz Berliner

Dato : 13-01-11 09:31

> Apples egne programmer bliver straks registreret som installerede.

Ikke hos mig. Har iWork, men programmerne dukker ikke op under købte
programmer. Har du iWork og kan du se keynote, pages og numbers under
dine køb?

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-01-11 11:01

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Ikke hos mig. Har iWork, men programmerne dukker ikke op under købte
> programmer. Har du iWork og kan du se keynote, pages og numbers under
> dine køb?

Og de ligger direkte under /Applications ?

Derudover er det jo "bare" en venlig reminder så folk ikke køber de
samme programmer to gange. Du får f.eks. ikke opdateringer via Mac App
Store hvis prorammet ikke er købt der.

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 13-01-11 11:20

> [...]
>
> Derudover er det jo "bare" en venlig reminder så folk ikke køber de
> samme programmer to gange. Du får f.eks. ikke opdateringer via Mac App

Nej, de lå i en mappe der hed iWork 09. Nu er de flyttet til roden af
Applications, men der sker stadig ikke noget med App store.

Det er selvfølgelig heller ikke afgørende - tror godt jeg kan huske at
jeg allerede har købt dem

Gad vide hvornår Final Cut Express kommer til 500 kr. i App store?

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-01-11 20:19

> [...]
> jeg allerede har købt dem
>
> Gad vide hvornår Final Cut Express kommer til 500 kr. i App store?

Du har set Andreas' svar, har du ikke? Programmerne står ikke under
"Køb", for jeg har jo ikke købt dem på App Store. Derimod står der
"Installed" på knappen med prisen, man normalt klikker på for at købe et
program.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Andreas M.

Dato : 13-01-11 11:51

> [...]
> Ikke hos mig. Har iWork, men programmerne dukker ikke op under købte
> programmer. Har du iWork og kan du se keynote, pages og numbers under

Nej, de bliver markeret "installeret", men de står kun under købte
programmer, hvis du har købt dem gennem App Store. Prøv at finde f.eks.
Pages i App Storen, og se om ikke den står markeret som installeret, der
hvor prisen normalt ville stå.

--
Andreas M.

Fra : Franz Berliner

Dato : 17-01-11 11:46

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 07-01-11 13:24

On Fri, 7 Jan 2011 11:35:44 +0100, <Per Rønne> wrote:

> Jeg har nu på forskellige gennemgange opdaget at Mac App automatisk skal
> finde allerede købte applikationer, og registrere dem som »installerede«
> [og købte] i databasen.

Det stemmer. Men du vil fortsatt ikke ha mulighet til automatisk
oppdatering. Og hvorfor skulle du det. Apple har jo ikke tjent noe på
det salget, og la deg installere programmer via MAS da vil jo være en
ren utgift for Apple i forhold serverplass og båndbredde.

http://ifiboughtyourappalreadycaniupdateitthroughthemacappstore.com/

> [...]
> registrerede i Mac App databsen. Derved vil opgraderingerne ske
> automatisk, lige som man ikke ved en fejl kommer til at genkøbe en

http://www.macworld.com/article/156962/2011/01/mac_app_store_faq.html?lsrc=top_1

If I have an existing Mac application that is recognized as “Installed”,
does that mean I’ll get updates through the Mac App Store? Will I get
update notifications for apps I bought directly from developers?

Once a developer updates their app in the Mac App Store, it will no
longer register as “Installed,” and you will need to re-purchase it from
the store in order to begin getting updates from the store. At this
time, Apple offers no sort of system for transitioning an existing
license you own for an app into the Mac App Store. This is partly why
some generous developers have gone out of their way to offer highly
discounted prices on their wares for a limited time at the store’s
launch. They want to give users who prefer the Mac App Store way of
updating software a cheaper way of opting into the ecosystem.

> [...]
> liggende, demoer der kun skal have en registreringskode for at blive
> fuldt valide, og dermed automatisk blive registreret i MAS.

Apple vil neppe like at de ikke får sine 30% på denne måten.

As far as we know, there is no volume licensing for Mac App Store apps.
However, according to Ken Case at The Omni Group, educational discounts
are available, but only on a volume licensing basis. For that, you’ll
have to contact Apple.

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-01-11 21:27

> [...]

> det salget, og la deg installere programmer via MAS da vil jo være en
> ren utgift for Apple i forhold serverplass og båndbredde.

ROTFL. Hvem har dog lavet den? Er det Apple selv?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 08-01-11 22:13

Den 07/01/11 13.23, Tor Einar Samdahl skrev:

> [...]
> det salget, og la deg installere programmer via MAS da vil jo være en
> ren utgift for Apple i forhold serverplass og båndbredde.

det fatter jeg ikke. Jeg købte spillet Angry Birds den 6/1-11 da shoppen
åbnede og i går var der en opdatering til download i App Store.
programmet gjorde selv opmærksom på at der var opdatering og jeg
trykkede blot på Update, så var den klaret.
Det er muligt at det er fra udvikleren at programmet blev hentet
men det hele foregik med App Store !

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 09-01-11 00:51

> [...]
> blot på Update, så var den klaret.
> Det er muligt at det er fra udvikleren at programmet blev hentet

Men det har du jo kjøpt via App Store, så Apple har jo fått sin andel (og
akkurat denne funksjonen i App Store er jo en av de store fordelene). Jeg
snakker om programmer som du f.eks har kjøpt direkte fra utvikler, slik
normen har vært til nå.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 07-01-11 05:59

On Jan 6, 8:58 pm, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> Mon man kan f den registreret i Mac App, s opdateringer sker
> automatisk?

http://ifiboughtyourappalreadycaniupdateitthroughthemacappstore.com/

--
Michael Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-01-11 16:43

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> http://ifiboughtyourappalreadycaniupdateitthroughthemacappstore.com/

han har gararanteret god SEO på den adresse ligenu ... jeg vil smide
nogen Google Ads på ;)

/thomas