MS Windows
briani 27239
Skift mellem flere styrersystemer.
Fra : test

Dato : 05-01-11 17:54

Jeg sidder her og undrer mig lidt over hvorfor det ikke er muligt i den tid
vi lever i men computer med både 2 og 4 og 6 kerner at lave et program der
kan skifte mellem de styresystemer man har på sin computer uden at man skal
lukke det hele ned og genstarte.

Det kunne jo være en god ting at have mulighed for at skifte mellem dem med
et enkelt klik på evt et ikon eller taste en tastatur kommando og så vipti
var man over i det andet styresystem som man har.

Bare en tanke?

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 05-01-11 18:30

Installer et grund OS og resten i Virtuelle maskiner så kan du.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-01-11 18:51

test skrev:

> [...]
> kan skifte mellem de styresystemer man har på sin computer uden at man skal

Hvis man er ligeglad med at ens filer efterlades i et syndigt rod
og at det nye styresystem skriver tilfældige steder på harddisken
og kvadrer alt det som det første styresystem lavede, så behøver
man skam heller ikke lukke ned.

Tænk f.eks. på styring af cd-drevet. Hvis det ene system
kommanderer hovedet hen til blok 48A for at læse, og det andet
kommanderer det hen til blok 13B for at skrive - hvad skal det så
foretage sig?

For mange kokke fordærver maden. Det gælder også her.

Som Jens Peter Karlsen skriver, kan det lade sig gøre med
simulerede styresystemer, men det skyldes at der kun er ét der
reelt styrer systemet.

--
Bertel

Fra : test

Dato : 05-01-11 23:33

Ok men som jeg skerv var det også bare en tanke.

Kan man få en forklaring på det der simulerede system?

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:ldb9i65f6orhnrcpaepumrhcm85n63lmug@news.dotsrc.org...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-01-11 00:01

test skrev:

> Ok men som jeg skerv var det også bare en tanke.

> Kan man få en forklaring på det der simulerede system?

Jeg kan prøve at give en slags forklaring.

Lad os antage at vi kører Linux som styresystem, men brænder
efter at bruge et program der kun findes til Windows.

I Windows er der måske en kommando der hedder
OpenWindowMaximized() som programmet bruger, og den findes ikke i
Linux (leger vi). Så laver man en rutine i Linux sådan her:

function OpenWindowMaximized () {
   MakeNewWindow()
   MeasureScreenSize(x,y)
   MakeWindowWidth(x)
   MakeWindowHeight(y)
}

Når den rutine bliver kaldt, vil den så lave det samme som
Windowsrutinen, men da den er sammensat af flere forskellige
grundfunktioner, vil den afvikles lidt langsommere.

Det er en meget grov forenkling jeg har lavet, men det forklarer
forhåbentlig hvordan man kan få ét system til at efterligne alle
kommandoerne i et andet system, så et program kan afvikles på den
måde. Det vil altid være mindre effektivt end at køre det ønskede
system direkte, men det betyder at man kan 'skifte styresystem'
blot med et klik.

--
Bertel

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 06-01-11 00:18

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> måde. Det vil altid være mindre effektivt end at køre det ønskede
> system direkte, men det betyder at man kan 'skifte styresystem'

Gik der ikke lidt ged i termerne. Jens Peter Karlsen henviste til virtuelle
installationer, som test så kaldte simulerede, og som du så svarede på.
Men går vi tilbage til virtuelle, som jo nok ligger nærmest det oprindeligt
spørgsmål, så kan man læse om det her og downloade nødvendig software til
det.
http://windows.microsoft.com/da-DK/windows-vista/Virtual-PC-2007-Run-multiple-operating-systems-without-multibooting

Kurt

Fra : Lyrik

Dato : 08-01-11 06:39

On 5 Jan., 17:53, "test" < reb f...@privat.spade> wrote:
> Jeg sidder her og undrer mig lidt over hvorfor det ikke er muligt i den tid
> vi lever i men computer med b de 2 og 4 og 6 kerner at lave et program der
> kan skifte mellem de styresystemer man har p sin computer uden at man skal
> lukke det hele ned og genstarte.
>
> Det kunne jo v re en god ting at have mulighed for at skifte mellem dem med
> et enkelt klik p evt et ikon eller taste en tastatur kommando og s vipti
> var man over i det andet styresystem som man har.
>
> Bare en tanke?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Det kan du godt. du kan se mig køre 5 styresystemer samtidig, ved
hjælp af den gamle "Virtual PC 2004":
http://luen.dk/5systemer.jpg
Nu er den oppe i 2007 og beskrives som kørende i XP o.s.v. Jeg har
prøvet med den og den kan køre både i Vista og Windows 7.(Jeg tror man
skal holde sig til 32 bit)

Jeg bruger den i øjeblikket på en Windows Vista Home Premium 32 bit
hvor jeg kører en Windows 95. Det gør jeg fordi verdens bedste
skakprogram "PowerChess" kun!! kan køre på en ren 95.

Der er nogle begrensninger. 3D accelereret grafik kan du godt glemme
alt om. Ingen "Call of Duty" kan du få til at køre i de virtuelle
maskiner.

Der er andre muligheder. Hvis man køber en Mac i stedet for, så får
man ret til at køre OS X. Her kan man købe VMWARE FUSION- virtuel
maskine.
I den kan man så gøre det samme som i Virtuel PC. Mac'en er født med
muligheden for dualboot i Windows 32 bit. Den guider igennem
installationen. Så får man opstartsvalg i Windows og OS X.
hvis man så har VMWARE FUSION på OS X, så kan denne samle bootcamp
partitionen af Windows op i en virtuel maskine til brug fra OS X
skrivebordet. Uheldigvis vil Windows når den starter op i en virtuel
maskine postulere at der er "ændret hardware" således at den skal
registreres om igen.

Det kunne blive morsomt! Således at hver gang man startede den op fra
boot så ville den igen kræve ny registrering og hver gang man startede
den op fra Virtuel maskine så ville den igen forlange registrering. Så
hvis MS skulle bestemme så kunne man ikke bruge den smarte funktion at
VMWARE starter bootcamp partitionen op i OS X.
Et sådant uartigt tiltag fra et firmas side vil de fleste vælge at
cracke sig ud af! Det er den samme Windows som kører i Bootcamp som
der kører i den virtuelle maskine. Og kun én af dem kan køre af
gangen. Så hvad er problemet?

Hilsen
Jens

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 09-01-11 01:47

Du har vist aldrig hørt om Fritz.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fritz_(chess)

Kan godt huske den gode gamle PowerChess, selv jeg kunne slå den.
Slog også engang Ulf Anderson (I simultanskak med 14 deltagere).

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 09-01-11 12:50

Lyrik skrev den 08-01-2011:
> Nu er den oppe i 2007 og beskrives som kørende i XP o.s.v. Jeg har
> prøvet med den og den kan køre både i Vista og Windows 7.(Jeg tror man
> skal holde sig til 32 bit)
Jeg har installeret den på 2 Windows 7 64 Bit, og har her kørt DOS
programmer der ikke vil køre 64 bit.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Lyrik

Dato : 09-01-11 14:12

On 9 Jan., 01:46, Jens Peter Karlsen <jpkarl...@mvps.org> wrote:
> [...]
>
> Kan godt huske den gode gamle PowerChess, selv jeg kunne slå den.
> Slog også engang Ulf Anderson (I simultanskak med 14 deltagere).

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jamen dog! Det var flot at slå Ulf Anderson selv om det var simultan.
PowerChess består af to skakmaskiner. "The King" som har en ELO rating
på 2100. Når man har spillet imod den så kommer den anden skakmaskine
"The Queen" frem med en ELO på 2350 og gennemanalyserer partiet med
talt sprog af en berømt amerikansk kvindelig radiostemme.

Har du kunnet slå "The Queen" så har din rating været over 2350
ELO. Det er der ikke mange i Danmark som har. Men selvfølgelig tror
jeg dig på dit ord og at din hukommelse ikke svigter dig.
Du kan se "The Queen" analysere et spil jeg spillede imod "The King"
her:
http://www.youtube.com/watch?v=1VC5n0FHrzw

MvH og Godt Nytår fra
Jens

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 09-01-11 23:30

Han var så uheldig at åbne i en Kombination som jeg havde analyseret
indgående i længere tid. Hvis de første 11 træk var de samme ville jeg
altid vinde. Desværre tabte jeg interessen for skak så idag ville jeg
formentlig have svært ved at slå en 10 årig.

Regards Jens Peter Karlsen.

On Sun, 9 Jan 2011 13:12:00 -0800 (PST), Lyrik

Fra : Lyrik

Dato : 10-01-11 02:05

On 9 Jan., 23:29, Jens Peter Karlsen <jpkarl...@mvps.org> wrote:
> [...]
> altid vinde. Desværre tabte jeg interessen for skak så idag ville jeg
> formentlig have svært ved at slå en 10 årig.

Styrken forsvinder ikke. Du kunne sikkert også i dag opnå flotte
resultater. Når jeg anstrenger mig meget og spiller flere partier hver
dag, så kan jeg på den indbyggede ratingvurdering i PowerChess se, at
jeg lige kan snige mig op på 1900 ELO. Jeg bliver aldrig bedre.
Det er ligesom med musik, medfødte egenskaber. Havde du dem som 10
årig har du dem også i dag.

MvH
Jens