Apple
Fra : Per Rønne

Dato : 05-01-11 11:07

Jeg vil tro at denne debat vil have interesse i denne gruppe:

<http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/2011/01/05/072131.htm?rss=true>

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-01-11 11:30

On 2011-01-05 11:06:53 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Jeg vil tro at denne debat vil have interesse i denne gruppe:
>
> <http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/2011/01/05/072131.htm?rss=true>

Sikke noget sludder og vrøvl, det er jo først i det øjeblik, hvor
forlagene ønske at Apple skal sælge deres bøger, at Apple tager
stilling til bogens indhold, og om det er noget de ønsker at forhandle.

Forlagene kan bare sælge ders bøger direkte til forbrugerne, så kan de
indeholde hvad som helst, Apple vil da aldrig drømme om at blande sig
i, hvad Politikens forlag, Gyldendal eller andre forlag udgiver og
sælger som e-bøger.
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark
www.niels-ebbesen.net - www.photo-gallery.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-01-11 11:41

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
> indeholde hvad som helst, Apple vil da aldrig drømme om at blande sig
> i, hvad Politikens forlag, Gyldendal eller andre forlag udgiver og

Jeg forstår heller ikke, hvorfor folk er så hysteriske med alt, hvad
Apple laver. En iPad kan da sagtens læse PDF-filer og ePub-dokumenter.
Dem kan Apple da ikke forhindre forlagene i at sælge. Gyldendal er
åbenbart bekymret for, at Apple bestemmer, hvad der skal udkomme på
Apple. Skal det så betyde, at Gyldendal ikke bestemmer, hvad der skal
udkomme på Gyldendal? Selvfølgelig gør de da det. Jeg er sikker på, at
hvis en forfatter skriver en bog med stærke nazistiske holdninger, så
vil han også få meget svært ved at få den udgivet på noget forlag. Er
det så ikke også censur? Jeg har svært ved at se, hvad forskellen er.
Der er nok som sædvanlig tale om brødnid fra forlagenes side, og så skal
de have noget at brokke sig over.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-01-11 11:47

> [...]
> det så ikke også censur? Jeg har svært ved at se, hvad forskellen er.
> Der er nok som sædvanlig tale om brødnid fra forlagenes side, og så skal

Det er jo ikke anderledes end at den lokale boghandler ikke vil sælge
f.eks. Peter Lundin biografien .. eller ikke vil have pornoblade stående
på hylden.

Folk er generelt frygteligt uvidende og forvirrede hvordan indhold,
App's etc. etc. hænger sammen.

Derudover tror de ofte at Google "åben" og Android baserede enheder ikke
vil have de samme restriktioner ... heh, think again!

/thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-01-11 12:14

On 2011-01-05 11:47:14 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> [...]
>
> Derudover tror de ofte at Google "åben" og Android baserede enheder ikke
> vil have de samme restriktioner ... heh, think again!

Ja, og det har netop været meget smart af Apple, at de har valg at
kontrollere alt det software, som kan installeres på iPhone og iPad,
for på den måde sikrer de kunderne mod at få dårlige oplevelser med
ondsindet software, og det er en kæmpe stor fordel for 95% af brugerne,
der ellers ville få deres telefoner befængt med viruser, mall- og
spyware.

Og de sidste 5% nørder som ønsker at være frit stillet, de kan jo bare
låse deres iPhone op, eller købe en mobiltelefon som kører Android.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-01-11 12:15

> [...]

> Og de sidste 5% nørder som ønsker at være frit stillet, de kan jo bare
> låse deres iPhone op, eller købe en mobiltelefon som kører Android.

Og købe indhold via de Apps. Jeg tror ikke f.eks. Amazon har nogen
restirktioner på hvad indhold de hælder i Kindle Store ... ?

Der kom da vist også en NC-17 advarsel inden jeg installerede App'en
dvs. folk med Parental Controlls slået til er også "dækket ind"

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 05-01-11 13:44

> Og købe indhold via de Apps. Jeg tror ikke f.eks. Amazon har nogen
> restirktioner på hvad indhold de hælder i Kindle Store ... ?

Jeg skriver jo selv i mine indlæg at man skal skelne mellem
applikationer og dokumenter; sidstnævnte har Apple ingen kontrol med, og
hvis jeg var af den type kunne jeg have fyldt min iPhone [og fremtidige
iPad 2] med porno, gennem fotoprogrammet eller Documents to go ...

Ingen forhindrer forlagene i at sælge deres bøger i epub-format, som
kører direkte i Apples iBook, men de vil partout sælge hver bog som
enkelt-applikation i AppStore ... Og ingen forhindrer Jylitiken at sælge
en fælles applikation hvor brugerne kan abonnere på en eller flere af
Husets publikationer, men de skal absolut have tre forskellige
applikationer, en til Jyllandsposten, en til Politiken og en til deres
dagligudgave af Weekendsex. Sidstnævnte ville Apple så ikke godkende,
som følge af Side 6 Pigen ...

Men hvorfor er der ingen af jer der giver jeres besyv med på DRs
debatside - det trænger der til. Det er jo tydeligvis de færreste der
har nogen forståelse af hvad det drejer sig om.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-01-11 13:50

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Men hvorfor er der ingen af jer der giver jeres besyv med på DRs
> debatside - det trænger der til. Det er jo tydeligvis de færreste der
> har nogen forståelse af hvad det drejer sig om.

Fordi jeg forlængst har opgivet den slags fora ... ethvert indlæg som på
nogen måde kommer Apple i møde bliver mødt med "fanboy stemplet" .. og
den kamp orker jeg ikke ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 05-01-11 15:09

> Fordi jeg forlængst har opgivet den slags fora ... ethvert indlæg som på
> nogen måde kommer Apple i møde bliver mødt med "fanboy stemplet" .. og
> den kamp orker jeg ikke ...

I et vist omfang har du ret, især på ing.dk og version2.dk [Ingeniøren].
På DRs side bliver jeg blot - ignoreret. De fatter simpelthen ikke at
der er forskel på applikationer og dokumenter, at det generelt er
dokumenter man ser på - og at man naturligvis selv bestemmer over de
dokumenter man vil have på sin iOS enhed ...

Smagsdommeri findes vist også på iTunes Music Store, men de eneste
problemer jeg er stødt ind i ved at få lagt mine vel 00 LPere og mine
cirka 600 CDere, stort set alt med klassisk musik, over i iTunes og
dermed på min iPhone 4 med 32 GB - er den stærkt begrænsede plads!

Alene min Gesamtausgabe af Bach fylder 160 CDere, mens min Gesamtausgabe
af Mozart fylder 170 ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-01-11 15:18

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Smagsdommeri findes vist også på iTunes Music Store,

nix .. jeg har endnu ikke set noget musik, selv af den ekstreme slags,
som ikke kan købes på iTunes store ... det får så måske en "explicit"
tag men ellers er der frit slag

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 05-01-11 19:22

> nix .. jeg har endnu ikke set noget musik, selv af den ekstreme slags,
> som ikke kan købes på iTunes store ... det får så måske en "explicit"
> tag men ellers er der frit slag

Ja, jeg plejer jo også at holde mig til ting som »The Ockeghem
Collection«; nederlænderstil af den Johannes Ockeghem der døde 1497
begrædt af alle, også fordi han ikke nåede at opleve sin 100 års
fødselsdag ... 5 CDere i et køb til 119 kroner ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-01-11 15:55

On 2011-01-05 13:44:07 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Men hvorfor er der ingen af jer der giver jeres besyv med på DRs
> debatside

Fordi jeg ikke vil bruge min tid på at levere indhold til DDR's hjemmeside.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-01-11 01:38

> [...]

> indeholde hvad som helst, Apple vil da aldrig drømme om at blande sig
> i, hvad Politikens forlag, Gyldendal eller andre forlag udgiver og

Bare se hvad Google gør med YouTube ... det er langt fra alting som får
lov til at blive liggende der ret længe hvis det er for blodigt, sexet,
kontroversielt etc. ...

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-01-11 13:57

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg vil tro at denne debat vil have interesse i denne gruppe:
>
> <http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/2011/01/05/072131.htm?rss=true>

Jeg gætter på at aviserne ender samme sted som TV-programmer flest, hvor
man henter to personer i studiet der har synspunkter der står i
modsætning til hinandens. Så kører showet.

Bloggen skal blot startes, ilden tændes.

Licensmidler burde gå til seriøs journalistik ellers er det ud

--
Flemming

Fra : Per Rønne

Dato : 05-01-11 15:09

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> [...]
> modsætning til hinandens. Så kører showet.
>
> Bloggen skal blot startes, ilden tændes.
>
> Licensmidler burde gå til seriøs journalistik ellers er det ud

Der kræves næppe synderlig arbejdskraft at tillade folk at kommentere på
artiklerne på DR Nyheder. I øvrigt er det kun 1-2% af dem der giver den
mulighed.

Har du i øvrigt fået installeret din DR Nyheder på din iPhone eller iPod
Touch? Den er gratis og så har man alt hvad man behøver for at følge
nyheder. Der mangler kun baggrundsartikler og kommentarer, herunder
ledere og kronikker.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-01-11 15:18

> [...]

> Touch? Den er gratis og så har man alt hvad man behøver for at følge
> nyheder. Der mangler kun baggrundsartikler og kommentarer, herunder

Ork ja
Den er faktisk med i de mellem de fem mest brugte programme på min
iPhone, ret flot klaret af DR.

--
Flemming

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 05-01-11 21:06

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> [...]
> dermed på min iPhone 4 med 32 GB - er den stærkt begrænsede plads!
>
> Alene min Gesamtausgabe af Bach fylder 160 CDere, mens min Gesamtausgabe

Du kan sætte en spilleliste op til at lade dig høre de ting det er
længst tid siden du sidst har hørt. Så skulle du nok komme det hele
igennem stille oog roligt.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-01-11 22:11

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110104 <nospam0002+20110104@gmail.com> wrote:

> Du kan sætte en spilleliste op til at lade dig høre de ting det er
> længst tid siden du sidst har hørt. Så skulle du nok komme det hele
> igennem stille oog roligt.

Jeg prøvede at høre Bach igennem men måtte opgive. Selv Bach kan man få
nok af; variation er nødvendig og man skal ikke altid have musik i
ørerne.

Men foreløbig kan jeg altså konstatere jeg nok skulle anskaffe en iPod
Touch med 64 GB for at få plads til min musiksamling ... og så lægger
jeg mærke til at der mangler det betydningsfulde første ciffer i
antallet af LPere. Der er vel en 300 af dem ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-01-11 22:28

> [...]

> Men foreløbig kan jeg altså konstatere jeg nok skulle anskaffe en iPod
> Touch med 64 GB for at få plads til min musiksamling .

Har du virkelig brug for _al_ din musik _altid_ ?

Jeg klarer mig fint med 16GB og et par roterende playlists ..

/thomas

Fra : Henrik 8600

Dato : 05-01-11 23:57

""Thorbjørn" Ravn Andersen, 20110104" <nospam0002+20110104@gmail.com> skrev
i meddelelsen news:m2hbdnktdr.fsf@gmail.com...

> [...]
> igennem stille oog roligt.
> --
> Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Hvordan gør man det?

H.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-01-11 00:00

Henrik 8600 <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> wrote:

> ?
>
> ""Thorbjørn" Ravn Andersen, 20110104" <nospam0002+20110104@gmail.com> skrev
> i meddelelsen news:m2hbdnktdr.fsf@gmail.com...

> Hvordan gør man det?

Du kan gøre som mig:

Lav en Smart Playlist som samler de senste 2-3 ugers sange afspillet

Lav en anden Smart playliste, sort by random, limit til x antal MB/GB og
exkluder den første playliste.

Dvs. du har en playliste som hele tiden ændrer sig og som giver dig
noget du ikke har hørt i x antal uger.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 05-01-11 22:19

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Men foreløbig kan jeg altså konstatere jeg nok skulle anskaffe en iPod
> Touch med 64 GB for at få plads til min musiksamling ... og så lægger

En iPod Classic med 160 Gb er nok et bedre bud.

Fra : Per Rønne

Dato : 06-01-11 17:50

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110105 <nospam0002+20110105@gmail.com> wrote:

> En iPod Classic med 160 Gb er nok et bedre bud.

Den har jeg skam overvejet, men er den ikke for besværlig at bruge?
Hvordan søger man, skærmen er jo temmelig lille, og ja, jeg har slet
ingen erfaring med en iPod [excl. Touch].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 06-01-11 00:21

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> Har du virkelig brug for _al_ din musik _altid_ ?
>
> Jeg klarer mig fint med 16GB og et par roterende playlists ..

Jeg kan godt forstå Per. Sådan vil jeg også helst have det selv. Jeg
har bare ikke mere end det kan være på min aldrende 30 Gb iPod Video.

Fra : Robert Piil

Dato : 06-01-11 00:33

On 2011-01-06 00:21:02 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110105 said:

> Jeg kan godt forstå Per. Sådan vil jeg også helst have det selv. Jeg
> har bare ikke mere end det kan være på min aldrende 30 Gb iPod Video.

Jeg ville også nødig skulle under mine 80 GB. De ca 50 af dem er musik,
resten er lydbøger. Der er lidt mindre end 10 GB ledig.

Det er ikke fordi jeg hører al min musik, men det er ret fedt, når vi
sidder i bandet og diskuterer et nummer, lige at kunne hive det frem,
så vi kan lytte til det.

De hørte lydbøger fjerner jeg igen.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-01-11 00:46

Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

> [...]
>
> Det er ikke fordi jeg hører al min musik, men det er ret fedt, når vi
> sidder i bandet og diskuterer et nummer, lige at kunne hive det frem,

Lytter i til sange ? .. random ? .. hele albums ?

/thomas

Fra : Robert Piil

Dato : 06-01-11 00:54

On 2011-01-06 00:45:53 +0100, Thomas von Hassel said:

> Lytter i til sange ? .. random ? .. hele albums ?
>
> /thomas

Ja, en gang imellem kører jeg hele biblioteket på random - men det er
nu sjældent. Det er mest bevistheden om at man har al sin musik med,
jeg godt kan lide - og så har det som sagt en gang imellem været
praktisk.

Ellers sidder min dims jo i bilen, og så er det godt at have lidt
forskelligt med. Den kommer meget sjældent (max en gang pr måned) med
ind til sync.

Jeg glemte forøvrigt jeg podcaster en del børnetime-programmer, så
knægten også har lidt til de længere ture.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Per Rønne

Dato : 06-01-11 17:50

> [...]

> Det er ikke fordi jeg hører al min musik, men det er ret fedt, når vi
> sidder i bandet og diskuterer et nummer, lige at kunne hive det frem,

I dag vil de fleste jo også slutte en sådan iPod [Touch] eller iPad til
deres eksisterende anlæg ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 06-01-11 18:13

> Den har jeg skam overvejet, men er den ikke for besværlig at bruge?

Så må du ned i butikken og prøve...

Fra : Per Rønne

Dato : 06-01-11 19:01

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110106 <nospam0002+20110106@gmail.com> wrote:

> Så må du ned i butikken og prøve...

Jeg har skam set den ... men ikke mere ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 06-01-11 19:52

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Jeg har skam set den ... men ikke mere ...

.... "og prøve..."

Fra : Per Rønne

Dato : 06-01-11 21:05

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110106 <nospam0002+20110106@gmail.com> wrote:

> ... "og prøve..."

»I noticed«. Jeg skal sandsynligvis ind til byen i morgen
[fødselsdagsgave] og kan da så her se på det.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk