MS Windows
briani 27239
Korrekthed af tidsservere fra Microsoft
Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 03-01-11 21:17

Hej,

Findes der et sted, hvor det er muligt at se hvor korrekt tidsserveren, som
Windows bruger til tidssynkronisering går?

Er der andre her i gruppen, som bruger andre tidsservere, eller alternativt
andre metoder til at sørge for, at uret på Windows går korrekt?

Jeg spørger, da jeg har hørt, at tidsserveren fra Microsoft
(time.windows.com), ikke altid går korrekt, jeg skal ikke kunne sige, hvor
meget den går forkert.

På forhånd tak for eventuelle svar.

/ Anders

Fra : Ole C

Dato : 03-01-11 21:22

Anders Boholdt-Petersen skrev blandt andet:

> [...]
>
> Er der andre her i gruppen, som bruger andre tidsservere, eller
> alternativt andre metoder til at sørge for, at uret på Windows går

Jeg bruger denne hos TDC: ntp1.tele.dk

> Jeg spørger, da jeg har hørt, at tidsserveren fra Microsoft
> (time.windows.com), ikke altid går korrekt, jeg skal ikke kunne sige,
> hvor meget den går forkert.

Har oplevet at den var helt ude i skoven...

--
vh
Ole C

Fra : Lars E. P.

Dato : 04-01-11 15:20

Mon, 3 Jan 2011 21:22:27 +0100, skrev "Ole C" <mail@olec.invalid> :

>Jeg bruger denne hos TDC: ntp1.tele.dk

>Har oplevet at den var helt ude i skoven...

TDC har 3 tidsservere: ntp1.tele.dk, ntp2.tele.dk og ntp3.tele.dk.

Den mest benyttede er 1'eren, da det er den eneste de fleste kender og
derfor også den mest belastede. Jeg skiftede til 3'eren netop fordi
1'eren var ustabil og har ikke haft problemer siden.

Hilsen Lars

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 03-01-11 22:47

On Mon, 3 Jan 2011 21:16:39 +0100, "Anders Boholdt-Petersen"
<findesikke@boholdt-petersen.dk> wrote:

>Hej,
>
>Findes der et sted, hvor det er muligt at se hvor korrekt tidsserveren, som
>Windows bruger til tidssynkronisering går?
Du kan med passende SW sammenligne med en mere nøjagtig tidsserver,
men det er ikke populært bare at hive tiden fra de mest nøjagtige
tidsservere da de oftest er tiltænkt andre formål en menigmands
tidsjustering.

>Er der andre her i gruppen, som bruger andre tidsservere, eller alternativt
>andre metoder til at sørge for, at uret på Windows går korrekt?
time.nist.gov
Men hvis din PC er meget belstet i perioder og du virkeligt har brug
for nøjagtig tid så skulle du måske gå efter at sætte din windows op
til at synke lidt oftere en standardopsætningen.

>Jeg spørger, da jeg har hørt, at tidsserveren fra Microsoft
>(time.windows.com), ikke altid går korrekt, jeg skal ikke kunne sige, hvor
>meget den går forkert.
Det jeg har oplevet er at den i perioder ikke er tilgængelig, ligeså
med den fra TDC.
Dette vil alt efter hvor godt PCens eget SW ur går kunne opleves som
at tidsserveren ikke er nøjagtig.

/Hans

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 03-01-11 23:05

> [...]
> men det er ikke populært bare at hive tiden fra de mest nøjagtige
> tidsservere da de oftest er tiltænkt andre formål en menigmands
Helt OK. Jeg skal dog lige være helt med, hvad er SW for noget, og hvor kan
det findes?

> Men hvis din PC er meget belstet i perioder og du virkeligt har brug
> for nøjagtig tid så skulle du måske gå efter at sætte din windows op
> til at synke lidt oftere en standardopsætningen.

Er der nogle der ved, hvor dette ændres (anvender Windows XP HOME Service
Pack 3, og Windows 7 32 og 64-bit)?

På forhånd tak for svar.

/ Anders

Fra : Max

Dato : 03-01-11 23:36

Hej Anders

> Helt OK. Jeg skal dog lige være helt med, hvad er SW for noget, og
> hvor kan det findes?

Mon ikke det er SoftWare eller ShareWare som f.eks.
http://www.worldtimeserver.com/atomic-clock/

Max

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 04-01-11 00:39

On Mon, 3 Jan 2011 23:05:26 +0100, "Anders Boholdt-Petersen"
> [...]

>"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
>Helt OK. Jeg skal dog lige være helt med, hvad er SW for noget, og hvor kan
SW er software, et program til formålet
Jeg erindre ikke hvilket jeg selv har brugt men mon ikke google kan
hjælpe ?

XP http://support.microsoft.com/kb/314054#EXTERNAL og
http://technet.microsoft.com/es-es/library/cc773263%28WS.10%29.aspx

/Hans

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-01-11 02:58

Hans Kjaergaard wrote:

> [...]
> nøjagtig tid så skulle du måske gå efter at sætte din windows op til at
> synke lidt oftere en standardopsætningen.

Jeg ved ikke hvordan det er i Win7, men i WinXP Home var det godt nok en
af de mest besværlige tilpasninger som jeg lavede i min tid som Windows
bruger..

--
Jesper Lund

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 04-01-11 10:56

Er det at gå i egenskaber for uret vælge juster vælge Internet tid og
skrive adressen på en time server virkelig så besværligt for dig?

I Vista/Win7 kan du vælge en af NISTs servere på en dropdown.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 04-01-11 11:03

On Tue, 04 Jan 2011 10:55:38 +0100, Jens Peter Karlsen
<jpkarlsen@mvps.org> wrote:

>Er det at gå i egenskaber for uret vælge juster vælge Internet tid og
>skrive adressen på en time server virkelig så besværligt for dig?
Det du beskriver er "bare" at ændre hvilken tidsserver man benytter,
ikke ændringen af hvorledes der tidssynkes, det er som Jesper skriver
lidt omstændigt, eller rettere sagt var, det er løbende blevet
ændret/udvidet.

>I Vista/Win7 kan du vælge en af NISTs servere på en dropdown.
Det interesante er hvorledes man ændre i selve synkroniseringen, ret
beset er selve tidsserveren bare en detalje i det spil.

/Hans

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 04-01-11 14:20

Anders Boholdt-Petersen laid this down on his screen :
> [...]
>
> Er der andre her i gruppen, som bruger andre tidsservere, eller alternativt
> andre metoder til at sørge for, at uret på Windows går korrekt?

Jeg havde på et tidspunkt problemer med tidsserver på min NAS, og
prøvede så "1.dk.pool.ntp.org" for at se om det løste mit problem. Det
gjorde det dog ikke, men jeg bruger stadig serveren. Tidligere har jeg
brugt min udbyders server "ntp1.cybercity.dk".

Man kan i en kommandoprompt sammenligne tiden på forskellige servere
med ens lokale tid:
w32tm /monitor
/computers:1.dk.pool.ntp.org,ntp1.cybercity.dk,ntp1.tele.dk

--
/klaus

Fra : Jesper Lund

Dato : 05-01-11 00:27

Klaus Jørgensen wrote:

> [...]
> gjorde det dog ikke, men jeg bruger stadig serveren. Tidligere har jeg
> brugt min udbyders server "ntp1.cybercity.dk".

I WinXP Home synkroniseres der som udgangspunkt kun en gang om ugen! Jeg
rettede dette til en gang i timen (mod en NTP server på mit eget LAN, som
kører ntpd med synkronisering fra en passende NTP pool; det er lavet
noget smartere i andre operativsystemer).

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 08-01-11 15:05

Anders Boholdt-Petersen wrote:

> Jeg har kigget på de links, der er sendt ud tidligere i tråden, men
> synes umiddelbart ikke, jeg kunne finde noget.
>
> På forhånd tak for svar.

Det er et par år siden jeg lavede denne opsætning, og jeg bruger næsten
ikke Windows privat i dag, men jeg brugte denne MS side til at forstå
opsætningen
<http://technet.microsoft.com/es-es/library/cc773263%28WS.10%29.aspx>

Du skal bruge regedit, og jeg mener at det var SpecialPollInterval jeg
rettede. Default værdien er 604800 sekunder, som er en uge, og
beskrivelsen passer.

--
Jesper Lund