Xboard/gnuchess på Mac
Fra : Robert Piil

Dato : 03-01-11 22:55

Jeg havde en lille skakdiskussion med Thorbjørn på min blog i december,
men jeg vil ikke snyde jer andre for at komme med inputs.

Jeg skal have installeret xboard (og gerne GNUchess + diverse freeware
engines)også) på min Mac for at spille skak på freechess.org.

Jeg har prøvet at downloade pakken og følge instrukserne fra INSTALL-filen:

> 1. `cd' to the directory containing the package's source code and type
> `./configure' to configure the package for your system. If you're
> using `csh' on an old version of System V, you might need to type
> `sh ./configure' instead to prevent `csh' from trying to execute
> `configure' itself.
>
> Running `configure' takes awhile. While running, it prints some
> messages telling which features it is checking for.

Allerede her går det galt:

> [...]
> checking for a BSD-compatible install... /usr/bin/install -c
> checking whether build environment is sane... yes
> checking for a thread-safe mkdir -p... ./install-sh -c -d
> checking for gawk... no
> checking for mawk... no
> checking for nawk... no
> checking for awk... awk
> checking whether make sets $(MAKE)... no
> checking for gcc... no
> checking for cc... no
> checking for cl.exe... no
> configure: error: in `/applications/xboard-4.4.4':
> configure: error: no acceptable C compiler found in $PATH

Den mangler en C-compiler. Skal jeg ud at finde en compiler for at
komme videre, eller er det forkert at starte kompileringen fra
Applications/xboard-4.4.4 ?

En guide for dummies ville være at foretrække (kan til min store
overraskelse ikke finde noget på google), men også bare hints der kan
lede mig på vej vil blive påskønnet.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-01-11 22:57

Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

> Den mangler en C-compiler.

Den kan du få ved at installere Xcode ...

/thomas

Fra : Robert Piil

Dato : 03-01-11 23:13

On 2011-01-03 22:56:45 +0100, Thomas von Hassel said:

> Den kan du få ved at installere Xcode ...

Hm, man skal registreres som udvikler for at kompilere kode...det er
vist at smykke sig med lånte fjer, men jeg prøver.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Robert Piil

Dato : 03-01-11 23:14

On 2011-01-03 23:12:30 +0100, Robert Piil said:

> Hm, man skal registreres som udvikler for at kompilere kode...det er
> vist at smykke sig med lånte fjer, men jeg prøver.

....og så alligevel. 3,5 GB for at få en c-compiler, eller overser jeg noget?
Jeg modtager gerne nemmere bud, mens jeg venter på at downloaden kommer
igennem.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 03-01-11 23:26

On 03/01/11 23.14, Robert Piil wrote:

> ...og så alligevel. 3,5 GB for at få en c-compiler, eller overser jeg
> noget?
> Jeg modtager gerne nemmere bud, mens jeg venter på at downloaden kommer
> igennem.

Den plejer at følge med på dvden, er der ikke en mapper der
hedder extras eller noget i den stil på din installations
dvdér..

Tommy

Fra : Robert Piil

Dato : 03-01-11 23:31

On 2011-01-03 23:26:09 +0100, Tommy Hjorth said:

> Den plejer at følge med på dvden, er der ikke en mapper der
> hedder extras eller noget i den stil på din installations
> dvdér..

Sørme så. Tak.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Robert Piil

Dato : 03-01-11 23:51

On 2011-01-03 23:30:53 +0100, Robert Piil said:

> Sørme så. Tak.

Ok, Done.

Hvordan laver man så et ikon der starter xboard op med mine valgte
parametre, så jeg slipper for at starte det via terminalen hver gang?

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-01-11 00:00

Tommy Hjorth <tommy.hjorth@gmail.com> wrote:

> Den plejer at følge med på dvden, er der ikke en mapper der
> hedder extras eller noget i den stil på din installations
> dvdér..

det er bare ikke den nyeste og mest sexede udgave :)

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-01-11 00:00

Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

> ...og så alligevel. 3,5 GB for at få en c-compiler, eller overser jeg noget?

Det er jo ikke bare gcc toolchain .. det er et komplet SDK ...

/thomas

Fra : Robert Piil

Dato : 04-01-11 00:08

On 2011-01-03 23:59:56 +0100, Thomas von Hassel said:

> Det er jo ikke bare gcc toolchain .. det er et komplet SDK ...
>
> /thomas

Den er jeg med på, men jeg er ikke skiftet til Mac for at nørde mere
med computere, men mindre

Som en af mine gode driftsfolk siger: "Hvad ved jeg, jeg gik ikke ud af
tredje klasse og blev udvikler".

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Robert Piil

Dato : 04-01-11 14:53

Den 04-01-2011 00:07, Robert Piil skrev:

> Den er jeg med på, men jeg er ikke skiftet til Mac for at nørde mere med
> computere, men mindre
>
> Som en af mine gode driftsfolk siger: "Hvad ved jeg, jeg gik ikke ud af
> tredje klasse og blev udvikler".

Nå, nu fik jeg måske fornærmet den mere vidende del af gruppen nok til
at de overså mit sidste spørgsmål, så jeg prøver lige igen.

Kan man lave en ikon til at starte Xboard op fra Applications fremfor at
skulle starte et terminalvindue hver gang?

--
Robert Piil

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-01-11 15:44

> [...]

> Kan man lave en ikon til at starte Xboard op fra Applications fremfor at
> skulle starte et terminalvindue hver gang?

Du kan gemme dine kommandoer i en tekst fil med endelsen .command, giv
den execute rettigheder, dobbelklik på den åbner terminal.app og udfører
dine kommandoer.

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 04-01-11 18:15

> Du kan gemme dine kommandoer i en tekst fil med endelsen .command, giv
> den execute rettigheder, dobbelklik på den åbner terminal.app og udfører
> dine kommandoer.

Der står

$HOME/gnu/bin/xboard -geometry +10+10 -ics -icsport 23 -icshost freechess.org -colorize -queen -highlight -icshelper $HOME/gnu/bin/timeseal

i min fics.command.

Det er muligt at driftsfolk er meget kloge, men det skal de nok gemme
til de ikke har brug for hjælp mere

Fra : Robert Piil

Dato : 04-01-11 19:44

On 2011-01-04 18:14:45 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110104 said:

> Der står
>
> $HOME/gnu/bin/xboard -geometry +10+10 -ics -icsport 23 -icshost
> freechess.org -colorize -queen -highlight -icshelper
> $HOME/gnu/bin/timeseal

Ah, timeseal er jeg nødt til at have med kan jeg se. Tak for den.

> i min fics.command.
>
> Det er muligt at driftsfolk er meget kloge, men det skal de nok gemme
> til de ikke har brug for hjælp mere

Jeg er ikke længere nogen af delene - jeg prøver bare at lægge begge
grupper så mange hindringer i vejen at de kan fylde deres tid ud i den
forholdsvis veldefinerede virkelighed de lever i.

....men nu var det jo heller ikke mig, der sagde sådan om udviklere. Jeg
blev skam ved med at programere helt op til og med 9. klasse, og tog
det i en kort overgang op igen på universitetet.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 18-01-11 17:26

Robert Piil <piil@nospam.dk> writes:

> Ah, timeseal er jeg nødt til at have med kan jeg se. Tak for den.

Den er rar at have, men der er kun en PowerPC udgave (Hej Morten) så du
skal have Rosetta installeret.

> Jeg er ikke længere nogen af delene - jeg prøver bare at lægge begge
> grupper så mange hindringer i vejen at de kan fylde deres tid ud i den
> forholdsvis veldefinerede virkelighed de lever i.

Nåh, en konsulent. Dem kender vi godt. Man skal ikke stå for tæt på så
bliver man væltet af slipstrømmen fra armene

> ...men nu var det jo heller ikke mig, der sagde sådan om
> udviklere. Jeg blev skam ved med at programere helt op til og med
> 9. klasse, og tog det i en kort overgang op igen på universitetet.

Hvorfor spurgte du egentligt ikke driftsmanden, men han nøjes måske med
Minesweeper eller Hjerterfri for så skal han ikke installere og
supportere noget?