Password beskyttelse?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-01-11 19:48

Jeg har brug for et ordentlig program til at kunne beskytte visse mapper
med private data med en adgangskode - både mod åbning og kopiering, da
der af og til er nogle personer, der får direkte adgang til min MacPro
via RD.... - Og ja, jeg har primært de data på eksterne diske, men det
er jo ikke altid, de diske er slukket, når jeg giver adgangstilladelser.

Jeg har kigget en del rundt på nettet, men egentlig ikke fundet noget,
der er 'fuldkommen'. - Det program, der kommer nærmest, er 'Folder
Guard', men så alligevel... For at kunne 'beskytte' data, skal
mappen/filen gøres usynlig, og det er ikke lige det, jeg gerne vil, -
men derimod stadig at kunne se navn og placering af mapper/filer, og at
der så kræves adgangskode, når der dobbeltklikkes i 'Symboloversigt',
eller mappen markeres i 'Kolonneoversigt'

Jeg har ladet mig fortælle, at det kan gøres via Terminal, men da jeg
absolut ikke er 'termineret terminalbruger', så har jeg ikke just lyst
til at eksperimentere..., - så findes der noget bedre end FolderGuard?

I 'gamle dage' var der til System 7.x og OS 8.x et lille unikt program
'QuickLock' fra en australsk udvikler, og jeg har forgæves forsøgt at
kontakte ham via en gl. mailadresse, men den kommer retur med beskeden
'Recipient unknown'. Jeg ville ellers have forsøgt at overtale ham til
at portere den til OS X, da den kan præcis det, jeg gerne vil, et
password program skal kunne. - Det var i øvrigt det første shareware
værktøj, jeg købte til min PowerBook 165 i 1993...

mvh. Erik Richard

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 02-01-11 19:55

On Sun, 02 Jan 2011 19:48:14 +0100, <Erik Richard Sørensen> wrote:

> [...]
> via RD.... - Og ja, jeg har primært de data på eksterne diske, men det
> er jo ikke altid, de diske er slukket, når jeg giver adgangstilladelser.

Jeg bruker Espionage fra Tao Effect. Det kan muligens passe. Lager
krypterte diskimager av foldere du bestemmer å låse.

http://www.taoeffect.com/espionage/
--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 02-01-11 20:13

Tor Einar Samdahl wrote:

> Jeg bruker Espionage fra Tao Effect. Det kan muligens passe. Lager
> krypterte diskimager av foldere du bestemmer å låse.
>
> http://www.taoeffect.com/espionage/

Hm, ja, det kunne være en mulighed, men så kan jg lige så godt bruge
'LaCie Backup', - den kan også lave sparse images med kryptering, men
jeg er ikke helt tilfreds med LCB, da den kun bruger 56bits kryptering,
som er forholdsvis enkel at bryde eller endda fjerne ved at åbne
imagefilen i BBEdit... - Nå, men jeg kigger lige på den...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-01-11 20:07

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
> med private data med en adgangskode - både mod åbning og kopiering, da
> der af og til er nogle personer, der får direkte adgang til min MacPro

Opret et krypteret diskimage og læg dine private filer deri ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-01-11 20:17

Thomas von Hassel wrote:

> Opret et krypteret diskimage og læg dine private filer deri ..

Det er den metode, jeg hidtil har brugt, men dels tager det en pokkers
til tid at lave en læse/skrive image, og mig bekendt kan DU ikke lave en
'sparse image' - altså en image, der vokser med antal og str. af filer,
der smides i image filen...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-01-11 20:50

<http://dl.dropbox.com/u/693028/jo.png>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-01-11 22:32

Thomas von Hassel wrote:

> <http://dl.dropbox.com/u/693028/jo.png>

OK, det er så en af de mere tricky... - Vælger man, - som jeg plejer, -
'File' -> 'New' -> 'Image From Folder', er det ikke mulig, men hvis man
vælger 'New Image' fra værktøjslinien, er det muligt at lave sparse
images - også i 10.5.x... - Så det er da den billigste løsning.

mvh. Erik Richard

Fra : Heine Svendsen

Dato : 02-01-11 23:33

Den 02-01-11 19:48, Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> program skal kunne. - Det var i øvrigt det første shareware
> værktøj, jeg købte til min PowerBook 165 i 1993...

Hvad med bare at oprette en komprimeret fil (findes zip
eller rar til Mac?).
Den kan sikres med et pasword og opfører sig ellers som en
almindelig folder, du kan blot ikke få ting ud af folderen
uden at bruge passwordet. Du kan jo også tilføje filer til
den komprimerede fil blot ved at smide dem hen på den.

--
Venligst - Heine B. Svendsen
Indigo 2, Vermundsgade 12, DK-8260 Viby, tel. 87341030

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-01-11 23:53

Heine Svendsen wrote:

> Hvad med bare at oprette en komprimeret fil (findes zip eller rar til
> Mac?).

Ja, begge typer findes også til Mac

> [...]
> folder, du kan blot ikke få ting ud af folderen uden at bruge
> passwordet. Du kan jo også tilføje filer til den komprimerede fil blot

Det kan man ikke på Mac'ens indbyggede zip funktion. - Har lige prøvet
StuffIt, men heller ikke her er det muligt - hverken i .sitx, .zip eller
.tgz. - Så det nemmeste er nok at lave en sparse image fil med password
beskyttelse...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-01-11 00:00

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Så det nemmeste er nok at lave en sparse image fil med password
> beskyttelse...

Det er også vigtigt at nævne at det jo ikke "bare" er en simpel password
beskyttelse ... det er en 128 eller 256bit krypering ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-01-11 01:13

Thomas von Hassel wrote:

> Det er også vigtigt at nævne at det jo ikke "bare" er en simpel password
> beskyttelse ... det er en 128 eller 256bit krypering ...

Selvfølgelig, det er jeg da klar over. - Men selvom den nævnte
'QuickLock' ikke krypterede filerne i gængs forstand, er/var det komplet
umulig at finde, hvor passwordet lå. - Faktisk blev den lagt indtil
flere steder i et dokument, så selvom man åbnede filerne med - dengang -
BBEdit 3.x, kunne man ikke finde koden, da QuickLock godt kunne bruge
allerede eksisterende bogstav/tal i en tekst som en del af selve
adgangskoden, så det er noget ala det, jeg ville foretrække...

mvh. Erik Richard

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 03-01-11 05:55

> [...]
> password program skal kunne. - Det var i øvrigt det første shareware
> værktøj, jeg købte til min PowerBook 165 i 1993...

Kunne løsningen ikke være at oprette en bruger på din Mac, kun med det
formål og så tildele de mapper du vil beskytte denne "konto" i rettigheder ?