MS Windows
briani 27239
Netværk med XP og 7
Fra : Flemming

Dato : 31-12-10 12:31

Hej

Jeg har hidtil kørt med 1 PC med Windows XP med kabelmodem:
Netgear CG3000 fra YouSee.
Nu har konen fået en bærbar med Windows 7. Jeg har forsøgt at
etablere et netværk for at give 7'eren adgang til Internet og printer,
med hidtil uden held.
Er der nogen der ved hvordan jeg får de 2 til at snakke sammen?

mvh.
Flemming

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 31-12-10 13:08

On Fri, 31 Dec 2010 12:31:11 +0100, "Flemming"
<flemming.kjaerxxx@xxxoncable.dk> wrote:

> [...]
>med hidtil uden held.

>Er der nogen der ved hvordan jeg får de 2 til at snakke sammen?

Der er flere muligheder, men den bedste løsning er at købe en
(trådløs) bredbåndsrouter...

<mlr>

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 31-12-10 13:23

Michael Rasmussen wrote:
> Der er flere muligheder, men den bedste løsning er at købe en
> (trådløs) bredbåndsrouter...

CG3000 er en trådløs bredbåndsruter

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-12-10 13:23

Flemming skrev:

> Jeg har hidtil kørt med 1 PC med Windows XP med kabelmodem:
> Netgear CG3000 fra YouSee.

Er det også en router? Trådløs?

> Nu har konen fået en bærbar med Windows 7. Jeg har forsøgt at
> etablere et netværk for at give 7'eren adgang til Internet og printer,
> med hidtil uden held.

Jeg har XP-pc'er og en enkelt med W7. De går hver for sig fint på
internettet via en trådløs router. Via en anden router er de
kablet til et LAN, men det er lidt specielt. XP'erne kan få fuld
adgang til hinanden, W7 kan få fuld adgang til XP'erne, men
XP'erne kan ikke få fuld adgang til W7'eren. De kan se den mappe
som W7 deler af sig selv og intet andet.

> Er der nogen der ved hvordan jeg får de 2 til at snakke sammen?

Jeg ville etablere uafhængigt internet på de to computere. Ellers
skal begge apparater være tændt for at den bærbare kan komme på
nettet. Det er upraktisk. En okay trådløs router koster få
hundrede kroner.

--
Bertel

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 31-12-10 13:29

Bertel Lund Hansen wrote:

> Er det også en router? Trådløs?

Ja CG3000 er kombineret DOCSIS kabelmodem og trådløs router.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Flemming

Dato : 31-12-10 13:54

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:nhirh6te87n78f3f5om27jj3gffq4mikrk@news.dotsrc.org...

> [...]
> skal begge apparater være tændt for at den bærbare kan komme på
> nettet. Det er upraktisk. En okay trådløs router koster få

Tak for svaret.
Ja det er en trådløs router, jeg fik den fra YouSee, da de skiftede mit
internet til 25/5 Mbit.
Jeg har lige fundet en manual på nettet, men endnu ikke læst den.
De t er OK med trådløs til den bærbare, men jeg vil jo helst køre direkte
med XP'eren uden at skulle logge på hver gang jeg går på nettet (gamle
mennesker-gamle vaner).
Er det muligt?

Flemming

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-12-10 14:36

Flemming skrev:

> [...]
> De t er OK med trådløs til den bærbare, men jeg vil jo helst køre direkte
> med XP'eren uden at skulle logge på hver gang jeg går på nettet (gamle

Det har ikke noget med gamle mennesker eller vaner. Sådan har jeg
da også sat mit system op.

Hovsa - jeg er forresten også ved at blive gammel (62).

> Er det muligt?

Det kommer an på dit og TDC's system. Der kan jeg ikke råde dig.

--
Bertel

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 01-01-11 20:31

Bertel Lund Hansen skrev den 31-12-2010:
> [...]
> XP'erne kan ikke få fuld adgang til W7'eren. De kan se den mappe
> som W7 deler af sig selv og intet andet.

Det har jeg også døjet med, men ikke længere.
Jeg kan gå direkkte til mine Win7 delte Drev fra XP uden at logge på og
mener at det følgende der er årsagen.

Højre klik på drevet du vil dele og vælg "Avanceret deling..."
Sæt "flueben" ved "Del denne mappe" og klik på "Tilladelser".
Sæt "flueben" ved alle i "Tillad".

Kontrolpanel\Netværk og internet\Netværks- og delingscenter\Avancerede
delingsindstillinger
"Slå netværks registrering til"
"Slå fil- og printerdeling til"
"Giv Windows mulighed for at administrereforbindelse til
Hjemmegruppen".

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-12-10 13:43

Flemming skrev:

> Jeg har hidtil kørt med 1 PC med Windows XP med kabelmodem:
> Netgear CG3000 fra YouSee.

Nu ved vi den også er en trådløs router.

Du ønsker to ting:
Internet på begge pc'er samt deling af en printer der kun kan
tilsluttes en pc (går jeg ud fra).

Internet på begge pc'er er nemt nok. Sæt den bærbare op til at
tilgå internettet uden at spekulere på lokalnet (LAN).

Deling af printeren involverer nogle sikkerhedsproblemer. Det
kræver nemlig at man aktiverer "Klientprogram til Microsoft
netværk" samt "Fildeling". Hvis man åbner for det på
internetforbindelsen og der ikke er en firewall mellem pc og
internet, så deler man hele sin pc med hele verden.

Det vil f.eks. være et problem hvis den bærbare transporteres et
andet sted hen og logger sig på en tilgængelig netforbindelse.

Hvis routeren har indbygget firewall, vil den beskytte mod
udefrakommende, men man skal ikke glemme problemet - måske får
man en dag lige brug for at deaktivere firewallen eller kommer
til at gøre det ved en fejl?

Sæt begge computere op med aktivering af de to nævnte
protokoller, og sørg for at de er på samme arbejdsgruppe. Så
skulle de kunne se hinanden og dele printer. Første gang den
bærbare skal bruge printeren skal den dog installeres. Vælg den
som "Netværksprinter".

Der kan gå lidt tid før pc'erne kan se hinanden. Første trin er
at de kan se sig selv.

--
Bertel

Fra : Flemming

Dato : 31-12-10 14:39

> Nu ved vi den også er en trådløs router.
>
> Du ønsker to ting:
> Internet på begge pc'er samt deling af en printer der kun kan
> tilsluttes en pc (går jeg ud fra).

Der er faktisk en netværksprinter, selvom jeg ikke bruger den
som sådan lige nu.
Jeg har lige set i manualen at man kan slutte en netværksprinter
til routeren.

> Internet på begge pc'er er nemt nok. Sæt den bærbare op til at
> tilgå internettet uden at spekulere på lokalnet (LAN).

Jeg har prøvet at slutte den til routeren med kabel.
Det virker kun nogle gange, nogle gange vil den ikke logge på
og melder fejl fra routeren.
Jeg har egentlig fået den opfattelse at netværket skulle til for at
sørge for prioriteringen til nettet gennem routeren, men det er
måske en and?

mvh.
Flemming

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-12-10 14:47

Flemming skrev:

> [...]
> Jeg har egentlig fået den opfattelse at netværket skulle til for at
> sørge for prioriteringen til nettet gennem routeren, men det er

Det er normalt ikke rigtigt, men hvis TDC kun tildeler én
IP-adresse til dit system, kan du kun have ét apparat aktivt ad
gangen.

Du har brug for hjælp fra én der selv bruger YouSee. Det tror jeg
du kan finde i

   dk.edb.netvaerk

eller måske

   dk.edb.netvaerk.traadloest,

eller også kan du prøve i

   dk.edb.internet.udbydere.

Jeg kan ikke hjælpe dig mere uden fysisk adgang til dit system.

--
Bertel

Fra : Bo

Dato : 31-12-10 14:59

Bertel Lund Hansen forklarede:

> Det er normalt ikke rigtigt, men hvis TDC kun tildeler én
> IP-adresse til dit system, kan du kun have ét apparat aktivt ad
> gangen.

Det er jeg ikke helt enig i. IP adressen er tildelt routeren, og
efterfølgende skal han kunne kople det på, han har lyst til. Har du
tjekket, at DHCP er enablet ?? Det burde være plug´n´play.

Fra : Bo

Dato : 31-12-10 15:01

PS
Ellers er det ikke en router, men et hub, eller swich. hvilket en af
mine kolegaer blev logget på af samme selskab, så han skulle betale
ekstra for yderligere ip adr.

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 31-12-10 15:19

Bo wrote:
> PS
> Ellers er det ikke en router, men et hub, eller swich. hvilket en af
> mine kolegaer blev logget på af samme selskab, så han skulle betale
> ekstra for yderligere ip adr.

Det er tidligere fastslået, at der er tale om en router, nemlig
Netgear CG3000.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Bo

Dato : 31-12-10 16:52

Den 12/31/2010, skrev Per H. Nielsen:
> Bo wrote:

> Det er tidligere fastslået, at der er tale om en router, nemlig
> Netgear CG3000.

Op til flere gange enda, så selv jeg har fattet det. Det var en
sidekommentar til mit andet indlæg om DHCP og ip adresser

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 31-12-10 15:47

"Bo" <niks@nul.dk> skrev i meddelelsen
> Ellers er det ikke en router, men et hub, eller swich. hvilket en af
> mine kolegaer blev logget på af samme selskab, så han skulle betale
> ekstra for yderligere ip adr.

"Skal" er så meget sagt - Tdc har i mange år kørt med en løsning, der
giver mulighed for 2, 4 eller 6 IP-adresser uden router, men man kan
sagtens sætte sin egen router på og på den måde koble mange PC'er på
uden at skulle købe flere IP-adresser.

Løsningen med flere IP-adresser var/er et tilbud til dem, der ikke vil
have en router.

Men den skussion og resten af tråden er ikke særlig relevant her i
gruppen, da det ikke har noget specielt med Windows at gøre, men hører
til i netværks-gruppen eller evt. i udbyder-gruppen.

Jan

Fra : Bo

Dato : 31-12-10 16:50

Jan Vestergaard sendte dette med sin computer:

> "Skal" er så meget sagt - Tdc har i mange år kørt med en løsning, der

Skal i forhold til den rådgivning han fik. Selvfølgelig kan man selv
købe en, men de solgte ham altså en swich/hub og en ekstra ip.

> Men den skussion og resten af tråden er ikke særlig relevant her i gruppen,
> da det ikke har noget specielt med Windows at gøre, men hører til i
> netværks-gruppen eller evt. i udbyder-gruppen.

Sagde han efter selv at hå fået ytret sig ))

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 31-12-10 17:39

"Bo" <niks@nul.dk> skrev i meddelelsen
> men de solgte ham altså en swich/hub og en ekstra ip.

Husker det godt - jeg kørte selv med switch og 6 IP'er i flere år

> Sagde han efter selv at hå fået ytret sig ))

Selvfølgelig

Jan

Fra : Flemming

Dato : 31-12-10 15:01

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:kgnrh69s9kfrcj3vgnqkpitc8uo6ghkch3@news.dotsrc.org...

> [...]
>
> eller også kan du prøve i
>
> dk.edb.internet.udbydere.
>
> Jeg kan ikke hjælpe dig mere uden fysisk adgang til dit system.

Det vil jeg prøve. Du får mange tak for dine svar.
Godt nytår.

mvh.
Flemming

Fra : Flemming

Dato : 01-01-11 16:13

Jeg kontaktede YouSee support, der fik jeg adgangskoden til
trådløs forbindelse til routeren og vupti så har jeg forbindelsen
som jeg gerne ville have den.

mvh.
Flemming