Vedlæg til mail
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 01-01-11 10:45

Jeg har flere gange oplevet, at grafikfiler, der vedlægges en mail,
bliver 'krympet sammen' til ukendelig-/ulæselighed! :(

Senest var det et scannet dokument, hvor jeg havde reduceret sidebredden
til 900px - men 'Mail' reducerede den yderligere til ca. 300px, hvorved
siden blev ulæselig!

Det forekommer 'uforståeligt' og ganske uhensigtsmæssigt - er der en
'indstilling', jeg har overset??

Godt Nytår, forresten! :)

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-01-11 11:08

Hans Henrik Hansen <h2vhspam@webspeed.dk> wrote:

> [...]
> siden blev ulæselig!
>
> Det forekommer 'uforståeligt' og ganske uhensigtsmæssigt - er der en

nej, Mail.app piller ikke ved vedhæftninger ...

Det er ikke bare det preview den laver i meddelelses vinduet du har set
?

/thomas

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 01-01-11 11:24

> nej, Mail.app piller ikke ved vedhæftninger ...
>
> Det er ikke bare det preview den laver i meddelelses vinduet du har set
> ?
>
> /thomas

Jeg må lige tjekke det igen så - vender tilbage senere.

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Jon

Dato : 01-01-11 16:56

> nej, Mail.app piller ikke ved vedhæftninger ...

Jo, den kan.

Den samme sak hadde meg brakt til fortvilelsens rand for en tid tilbake.

Sjekk den lille meny som kan dukke opp i nedre høyre hjørne. Der står
det hvilken skalering som blir anvendt når du legger et bilde inn i
meldingen. Jeg husker ikke om den også gjør det med vedlegg, men den
gjorde det i alle fall med bilder jeg sendte fra iPhoto - og som jeg
nemlig hadde skalert riktig ("stor" eller "original") ut derfra.

> Det er ikke bare det preview den laver i meddelelses vinduet du har set

Hvis det er det jeg tenker på over, så er det ikke det, men et reelt
fenomen - en "feature", faktisk. :-\
--
/Jon
echo 141403796329316328543255794865631358218P | dc

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-01-11 17:20

Jon <see_signature@invalid.com> wrote:

> [...]
> gjorde det i alle fall med bilder jeg sendte fra iPhoto - og som jeg
> nemlig hadde skalert riktig ("stor" eller "original") ut derfra.

jeg skulle have skrevet "med mindre du beder den om det" ... den option
står til "Orginal size" med mindre man ændrer det ..

/thomas

Fra : Jon

Dato : 01-01-11 17:28

> jeg skulle have skrevet "med mindre du beder den om det" ... den option
> står til "Orginal size" med mindre man ændrer det ..

Det gjør den, ja - men jeg var ikke klar over at den var blitt endret,
og var helt "blind" for den, slik at jeg måtte få hjelp fra noen til å
oppdage at den overhodet fantes. Jeg stolte på at iPhoto ba Mail om
riktig størrelse, men den ble altså overstyrt.

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 02-01-11 19:03

"Jon" <see_signature@invalid.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> oppdage at den overhodet fantes. Jeg stolte på at iPhoto ba Mail om
> riktig størrelse, men den ble altså overstyrt.

OK - mange tak for svarene! Jeg har netop tjekket, og min fil VAR krympet -
til ca. 1/3 størrelse; men nu ved jegda , hvordan jeg får det ændret.

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Glenn

Dato : 01-01-11 07:21

On 1 Jan., 10:45, h2vhs...@webspeed.dk (Hans Henrik Hansen) wrote:
> Jeg har flere gange oplevet, at grafikfiler, der vedl gges en mail,
> bliver 'krympet sammen' til ukendelig-/ul selighed! :(
>
> Senest var det et scannet dokument, hvor jeg havde reduceret sidebredden
> til 900px - men 'Mail' reducerede den yderligere til ca. 300px, hvorved
> siden blev ul selig!
>
> Det forekommer 'uforst eligt' og ganske uhensigtsm ssigt - er der en
> 'indstilling', jeg har overset??
>
> Godt Nyt r, forresten! :)
>
> --
> med venlig hilsen,
> Hans

Hej Hans Henrik

Hvis man trækker billeder ind i mailen så det bliver et indlejret
objekt, kan det godt være at mail-programmet blander sig.

Hvis man derimod tilføjer billedet som bilag, burde mail-programmet
ikke blande sig.

Den bedste måde at sikre mod "utidig indblanding", er at pakke
billedet i et arkiv - f.eks. zip:
http://en.wikipedia.org/wiki/ZIP_%28file_format%29