Hvordan laver man en DVD kopi med en macbo~
Fra : BirgerB.

Dato : 31-12-10 15:18

Er løbet ind i en nyt problem med en standart book. Vil lave en kopi fra
en ubeskyttet enkeltlags DVD med det indbyggede brænderprogram.

Kn det ikke gøres ude at sende det igennem et rippe prog. først?

--
BirgerB.
http://www.webfoto-interaktiv.dk/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-12-10 15:40

BirgerB. <usenet_xpam@webfoto-interaktiv.invalid> wrote:

> Er løbet ind i en nyt problem med en standart book. Vil lave en kopi fra
> en ubeskyttet enkeltlags DVD med det indbyggede brænderprogram.
>
> Kn det ikke gøres ude at sende det igennem et rippe prog. først?

ja, det kan du gøre i Disk Utility ... lav et disk image af orginalen
først, og brænd det så på en anden skive.

/thomas

Fra : BirgerB.

Dato : 31-12-10 18:01

In article <1judfhd.1dr9o6nv51iguN%thomas@elements.dk>,
thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> ja, det kan du gøre i Disk Utility ... lav et disk image af orginalen
> først, og brænd det så på en anden skive.
>
> /thomas

Typisk - det var mig selv der lavede de fleste af problemerne. Når det
er en kopi fra en ubeskyttet DVD er det nemmeste ar lave et image af
skiven. Så virker det hele også autostart, der ellers var et af
problemerne. Nåsan går det når jeg er så klog og tænker på formater og
så videre.
Tak skal I have for svar og hjælp igen. Det er jo desværre ikke første
gang jeg står men en vil del i postkassen

Godt og sikkert nytår til hele flokken herinde. Vi får nok nye problemer
i det nye kommende år.
Bedste hilsner Birger.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-12-10 15:42

BirgerB. wrote:
> Er løbet ind i en nyt problem med en standart book. Vil lave en kopi fra
> en ubeskyttet enkeltlags DVD med det indbyggede brænderprogram.
>
> Kn det ikke gøres ude at sende det igennem et rippe prog. først?

Jo, men hvor godt Finders brændeprogram er, stiller jeg meget store
spørgsmålstegn ved. - Det er ihvertfald det eneste brændersystem, der
har drillet her...

Roxio Toast 10 Titanium er selvfølgelig det bedste program, men det er
normalt ret dyrt - ca. $99USd, men kan nogle gange fås på tilbud direkte
fra Roxio til $49-$69USd....

Der findes alternativer, der er knap så gode, men dog virker
tilfredsstillende. - Her er 'Burn' et af de bedre. Den har ligesom
Toast, en direkte 'Copy' funktion, der gør det lettere at kopiere
medier. Jeg har lige gennemtestet den nye ver., og i forhold til Finders
brænder vil jeg give den 5/5 mod Finders 2/5, men i forhold til Toast
kun 3,5/5. Burn er gratis.
http://dw.com.com/redir?edId=3&siteId=4&oId=1770-20_4-0&ontId=20_4&spi=71bbd773dbe2146d5bc20b1bf340a950&lop=link<ype=dl_dlnow&pid=11668858&mfgId=10016378&merId=10016378&pguid=nRsGKQoOYI4AACy5r50AAAFz&ttag=tdw_dltext;1&destUrl=http%3A%2F%2Fdownload.cnet.com%2F3001-2646_4-96476.html%3Fspi%3D71bbd773dbe2146d5bc20b1bf340a950

- Sæt mediet i drevet, start Burn, vælg 'Copy' og følg vejledningen...
Du kan også i Burn vælge 'Save As Image' (som i Toast) og så senere
brænde imagefilen ud enten med Burn eller Finders brændeprogram.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-12-10 15:57

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
> medier. Jeg har lige gennemtestet den nye ver., og i forhold til Finders
> brænder vil jeg give den 5/5 mod Finders 2/5, men i forhold til Toast

hvilket er sjovt eftersom Burn bare er en skal ovenpå det samme
framework som Finder og Disk Utility bruger ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-12-10 16:29

Thomas von Hassel wrote:

> hvilket er sjovt eftersom Burn bare er en skal ovenpå det samme
> framework som Finder og Disk Utility bruger ...

Det er jo tydeligt, du ikke har haft Burn splittet ad. - Den har helt
sit eget framework, hvilket du vil se, hvis du åbner programmet.... Der
findes et andet også freeware program, - der hedder MacBurn. Det er
netop kun en 'skal', og den er lige så elendig som Finders brændeprogram!

Og inden, du farer i blækhuset, - så ja, en lille del af Burns framework
er identisk med Finders framework, og det skal det ganske enkelt være, -
ellers kan programmet ikke allokere til systemet. - Selv Toast's
framework indeholder dele fra Finders framework....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-12-10 16:43

> [...]

> ellers kan programmet ikke allokere til systemet. - Selv Toast's
> framework indeholder dele fra Finders framework....

Jeg forhold mig til hvad de selv skriver i deres egen FAQ fil:

"Does Burn use the same basic burning software that Finder and other
Apple apps use? That is, if I'm having problems with burning from the
Finder or iTunes, will I always have the same issues burning with Burn?

Yes Burn uses Apples DiscBurning.framework. But new engines might be
added
in the future."

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-12-10 17:08

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> Finder or iTunes, will I always have the same issues burning with Burn?
>
> Yes Burn uses Apples DiscBurning.framework. But new engines might be

Og jeg forholder mig til, hvordan programmet _reelt_ er opbygget! - Og
ikke til, hvordan deres FAQ sider er opbygget, og som, - såvidt jeg kan
se, - ikke er ændret/opdateret det sidste års tid.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-12-10 17:21

<http://burn-osx.svn.sourceforge.net/viewvc/burn-osx/trunk/burn/>

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 31-12-10 17:28

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> Det er jo tydeligt, du ikke har haft Burn splittet ad. - Den har helt
> sit eget framework, hvilket du vil se, hvis du åbner
> programmet.... Der findes et andet også freeware program, - der hedder

Mener du i ramme alvor at de kommercielle programmer selv styrer
brænderen helt nede på ATAPI-niveau? Når OS X tilbyder et framework til
formålet?

Det vil jeg da gerne vide hvordan du har fundet ud af.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 31-12-10 17:49

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101230 wrote:

> [...]
> formålet?
>
> Det vil jeg da gerne vide hvordan du har fundet ud af.

Ganske enkelt ved at sammenligne koden (den engelske) i hhv. Finders
brændeprogram og de andre brænderprogrammers framework. - Det er ikke
kun i brænderprogrammer, man kan det, men gælder for alle programmer /
værktøjer, der benytter sig af framework.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-12-10 18:02

> [...]

> kun i brænderprogrammer, man kan det, men gælder for alle programmer /
> værktøjer, der benytter sig af framework.

hvis du ikke har sourcekoden så er det i bedste fald et gæt i tågen at
finde ud af hvad der bruger hvad.

Men nu er Burn jo OpenSource .. .så du kan jo faktisk hente hele Xcode
projektet og se at han rent faktisk bruger Apple's framework til at
udføre selve brændingen ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-12-10 19:54

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
>
> Men nu er Burn jo OpenSource .. .så du kan jo faktisk hente hele Xcode
> projektet og se at han rent faktisk bruger Apple's framework til at

Jeg har faktisk sourcekoden til Burn - dog endnu ikke den nye ver. 2.5,
men kun til 2,4, og der er klare afvigelser mellem Finders framework til
brænding og så i Burns ditto.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-12-10 20:21

> [...]

> Jeg har faktisk sourcekoden til Burn - dog endnu ikke den nye ver. 2.5,
> men kun til 2,4, og der er klare afvigelser mellem Finders framework til

hvis du vidste bare lidt om udvikling til OS X så ved du at frameworks
ikke ligger i projektet men er linket fra systemet ...

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-11 13:18

Hej,

> hvis du vidste bare lidt om udvikling til OS X så ved du at frameworks
> ikke ligger i projektet men er linket fra systemet ...

Jeg er selvfølgelig enig med dig i at Erik vrøvler, men det du skriver
er nu heller ikke helt korrekt.

Der findes flere forskellige typer frameworks. Almindeligvis snakker man
om de typer, hvor frameworks enten kan være statiske eller dynamiske og
enten kan være private eller offentlige.

De frameworks, du tænker på er nok kun de dynamiske og offentlige af
slagsen.

Private frameworks kan man vælge at placere inde i applikationens bundle
- her typisk i et underbibliotek kaldet Frameworks, som Erik også nævner.

Statiske frameworks (private eller offentlige) placerer man direkte i
projektet.

Dem man typisk ser i "systemets" frameworks mappe er altså de dynamiske
og offentlige af slagsen.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-01-11 13:57

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> [...]
> projektet.
>
> Dem man typisk ser i "systemets" frameworks mappe er altså de dynamiske

nemlig .. det er jeg godt klar over ... men Erik snakker jo om
DiskRecording.framework :)

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-11 14:10

Hej,

> nemlig .. det er jeg godt klar over ... men Erik snakker jo om
> DiskRecording.framework :)

Well, det gør han jo netop ikke når han finder filerne i application bundle.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-01-11 14:24

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Well, det gør han jo netop ikke når han finder filerne i application bundle.

Eriks veje er uransaglige ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 31-12-10 19:48

> [...]
> formålet?
>
> Det vil jeg da gerne vide hvordan du har fundet ud af.

Du kan blot åbne de enkelte filer i et programs 'Framework' mappe og
sammenligne dem med de tilsvarende filer i selve systemets 'Framework'
mappe. Brug fx. BBEdit min. ver. 8.5 og åbn systemets filer som 'Main'
og de filer, du vil sammenligne med fra anden program som 'Secondary'.
Sæt BBEdit til at vise farvekode for 'Variations from original'. - Så
vil du meget hurtigt se, hvor der er afvigelser i - fx. her - Burns
framework.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-12-10 20:18

> [...]

> Sæt BBEdit til at vise farvekode for 'Variations from original'. - Så
> vil du meget hurtigt se, hvor der er afvigelser i - fx. her - Burns

oy ....

hvor er "programs 'Framework' mappe" ?

og forklar denne stump kode fra "Burn"

- (void)burnDiskImageAtPath:(NSString *)path
{
size = [self getImageSizeAtPath:path];

if ([self canBurn])
{
burn = [[DRBurn alloc] initWithDevice:savedDevice];
[burn setProperties:properties];
[[DRNotificationCenter currentRunLoopCenter]
addObserver:self selector:@selector(burnNotification:)
name:DRBurnStatusChangedNotification object:burn];

if ([KWCommonMethods OSVersion] >= 0x1040)
{
#if MAC_OS_X_VERSION_MAX_ALLOWED >=
MAC_OS_X_VERSION_10_4
id layout = [DRBurn layoutForImageFile:path];

if (!layout == nil)
[burn writeLayout:layout];
else
[[NSNotificationCenter defaultCenter]
postNotificationName:@"KWBurnFinished" object:self
userInfo:[NSDictionary dictionaryWithObject:@"KWFailure"
forKey:@"ReturnCode"]];
#endif
}
else
{
if ([[path pathExtension] isEqualTo:@"cue"])
[burn writeLayout:[[KWTrackProducer
alloc] getTracksOfCueFile:path]];
else
[burn writeLayout:[[KWTrackProducer
alloc] getTrackForImage:path withSize:0]];
}
}
else
{
[[NSNotificationCenter defaultCenter]
postNotificationName:@"KWBurnFinished" object:self
userInfo:[NSDictionary dictionaryWithObject:@"KWCanceled"
forKey:@"ReturnCode"]];
}
}

især:

burn = [[DRBurn alloc] initWithDevice:savedDevice];

lidt hints:

<http://developer.apple.com/library/mac/#documentation/MusicAudio/Refere
nce/DiscRecordingFrameworkRef/DRBurn_h/Classes/DRBurn/>

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-11 13:20

Hej,

> hvor er "programs 'Framework' mappe" ?

Det ligger i programmets bundle i mappen Contents.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-01-11 16:03

> [...]

> Sæt BBEdit til at vise farvekode for 'Variations from original'. - Så
> vil du meget hurtigt se, hvor der er afvigelser i - fx. her - Burns

Hvorfor ikke blot tage frameworksmappen og køre den igennem med
classmappingtool og så se det hele i TextWrangler som er gratis og lige
er kommet i en ny opdateret version, uden al det bøvl med licens og
oversættelsesrettigheder, dog er den så ikke kommet på dansk endnu, men
det giver selvfølgelig en masse misforståelser, da brugerudviklergruppen
jeg er medlem, ikke kan få lov til det. Det er dog vigtig at du bruger
den i version 3.1 build 2640, og da java ellers skal være i enten
version SE 6, til nød kan du også bruge SE5.
Du kan finde mere her: <http://ws.apache.org/axis/java/user-guide.html>

--
Flemming

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 31-12-10 17:59

> [...]
> kun i brænderprogrammer, man kan det, men gælder for alle programmer /
> værktøjer, der benytter sig af framework.

Det er jeg ikke i tvivl om at man kan, men kunne du eventuelt være lidt
mere detaljeret i din analyse? Det er lidt svært at eftergøre dine
observationer når man ikke rigtigt ved hvor man skal kigge.

Gerne med skærmdumps af hvad man skal se undervejs.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 01-01-11 09:45

> [...]
> Secondary'. Sæt BBEdit til at vise farvekode for 'Variations from
> original'. - SÃ¥ vil du meget hurtigt se, hvor der er afvigelser i -

Inden jeg forholder mig til det du siger, vil jeg virkelig værdsætte et
skærmbillede så jeg kan være sikker på at vi taler om det samme.