Bibelen, en jødisk bog
Fra : Ole Madsen

Dato : 29-12-10 20:52

er der nogen af jer der har læst bøger der beskrev det jødiske ved bibelens
bøger? og kan i fortælle mig hvad i fik ud af det?

de fleste kommentarer lægger bare skriftsted på skriftsted sammen,
istedetfor at sætte teksten ind i dens oprindelses samtid

jeg overvejer at få fat i noget undervisning af Messianske jøder om de 5
mosebøger med link til det nye testamente

Ole

Fra : Harald Mossige

Dato : 29-12-10 21:36

Den 29.12.2010 20:51, skreiv Ole Madsen:
> [...]

> jeg overvejer at få fat i noget undervisning af Messianske jøder om de 5
> mosebøger med link til det nye testamente

Det synes være en bra ide, men glem linkene til NT. Sånt er bare
provoserende.

HM

Fra : Ole Madsen

Dato : 30-12-10 03:27

"Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev i meddelelsen
> Den 29.12.2010 20:51, skreiv Ole Madsen:

> Det synes være en bra ide, men glem linkene til NT. Sånt er bare
> provoserende.

som jeg ser det, NT bringer ikke ret meget nyt, men kommentere og forklare
det der er i GT

Ole

Fra : Harald Mossige

Dato : 30-12-10 10:19

Den 30.12.2010 03:26, skreiv Ole Madsen:

> "Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev i meddelelsen

> som jeg ser det, NT bringer ikke ret meget nyt, men kommentere og
> forklare det der er i GT

Det er ikke god nok grund til å provosere.

HM

Fra : Ole Madsen

Dato : 30-12-10 10:30

> Den 30.12.2010 03:26, skreiv Ole Madsen:

> Det er ikke god nok grund til å provosere.

Men bibelen siger jo at vi ikke MÅ fjerne fra skriften, for ellers skal Gud
fjerne fra os

Ole

Fra : Harald Mossige

Dato : 30-12-10 11:41

Den 30.12.2010 10:29, skreiv Ole Madsen:

> "Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev i meddelelsen

> Men bibelen siger jo at vi ikke MÅ fjerne fra skriften, for ellers skal
> Gud fjerne fra os

Men dette handler ikke om å fjerne ting fra bibelen. Desuten. Du
feilsiterer bibelen. Du feilsiterer for å danne deg et påskudd for å
provosere, og du bryter det samme forbudet som du selv påpeker.

Beklager Ole. Dette er ikke bra nok.

HM

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-12-10 11:49

Harald Mossige skrev i

> [...]
> feilsiterer bibelen. Du feilsiterer for å danne deg et påskudd for å
> provosere, og du bryter det samme forbudet som du selv påpeker.

Beklager Harald. Men det er jo jammerligt som du fører dig frem som ekspert
på Bibelen når du gang på gang viser din totale mangel på indsigt i de
bibelske skrifter.

--
Med venlig hilsen Andreas Falck
http://bibeltro.dk/ + *DebatForum*

Fra : Ole Madsen

Dato : 30-12-10 14:10

> [...]
> feilsiterer bibelen. Du feilsiterer for å danne deg et påskudd for å
> provosere, og du bryter det samme forbudet som du selv påpeker.

jeg forstår ikke rigtigt hvad du siger, måske du kan formulere dig på en
anden måde

Revelation 22:19 19 Og dersom nogen tager noget bort fra denne Profetis
Bogs Ord, da skal Gud tage hans Lod bort fra Livets Træ og fra den hellige
Stad, om hvilke der er skrevet i denne Bog.

her er hvad jeg citere

Ole

Fra : Harald Mossige

Dato : 30-12-10 19:30

Den 30.12.2010 14:09, skreiv Ole Madsen:

> "Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev i meddelelsen

> jeg forstår ikke rigtigt hvad du siger, måske du kan formulere dig på en
> anden måde
>
> Revelation 22:19 19

Hvilken bibel er det du bruker? I Danmark er det best å bruke en dansk
utgave.

> Og dersom nogen tager noget bort fra denne Profetis
> Bogs Ord, da skal Gud tage hans Lod bort fra Livets Træ og fra den
> hellige Stad, om hvilke der er skrevet i denne Bog.
>
> her er hvad jeg citere

Etter det jeg husker, siterer du Johannes, nemlig Johannes åpenbaring".
Det er en enkelt bok, og det er meget tvilsomt om den boken er skrevet
av den angivelige Johannes.

Nå gjør du en meget slemm feil: Du postulerer at formaningene i det
skriftet også gjelder alle bibelske skrifter som ble forfattet / eller
ble inntatt i kanien i ettertid. Bibelen gir ikke rom for slik tolking.

Men for all ded. Det er du som leser og avgjør hva du vill tro. Jeg
synes bare det er noe uheldig for deg dersom du kommer i skade for å
provosere unødig på grund av bibeltolkingen din.

Personlig er jeg overbevist om at det er mer fornuftig å skape venner en
det er å skaffe4 seg fiender.

HM

Fra : Ole Madsen

Dato : 30-12-10 19:39

> Hvilken bibel er det du bruker? I Danmark er det best å bruke en dansk
> utgave.

1907 tror jeg

> [...]
> unødig på grund av bibeltolkingen din.
>
> Personlig er jeg overbevist om at det er mer fornuftig å skape venner en

det er jo folk selv der gør sig til fjender af evangeliet, ikke mig,
beklager, du må selv stå til regnskab for dit liv, og jeg mit

KH

Ole

Fra : Harald Mossige

Dato : 30-12-10 20:23

Den 30.12.2010 19:39, skreiv Ole Madsen:

> [...]
>
> det er jo folk selv der gør sig til fjender af evangeliet, ikke mig,
> beklager, du må selv stå til regnskab for dit liv, og jeg mit

Nå er du ute med rent "Goddag mann. Økseskaft."-
prat. Fortsett gjerne slik, men uten meg.

HM