Permissions på Eksternt Drev
Fra : Michael Knudsen

Dato : 30-12-10 09:24

Hej,

Jeg har lige købt en ekstern harddisk og overført nogle filer til den
(via drag and drop i Finder). På mystisk vis synes filerne på den
eksterne disk at være skrivebeskyttede: Jeg kan ikke omdøbe dem, og
hvis jeg vil slette dem, skal jeg indtaste mit password.

Er det normal opførsel? Det virker da mystisk...

--
Michael Knudsen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 30-12-10 09:29

On Dec 30, 5:23 pm, Michael Knudsen <micknud...@gmail.com> wrote:

> Jeg har lige købt en ekstern harddisk og overført nogle filer til den
> (via drag and drop i Finder).

Jeg glemte at sige, at hvis jeg f.eks. opretter en ny mappe på disken
(via Finder), så er der ingen problemer. Den kan jeg efterfølgende
gøre med, som jeg har lyst.

--
Michael Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-12-10 17:38

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> [...]
> hvis jeg vil slette dem, skal jeg indtaste mit password.
>
> Er det normal opførsel? Det virker da mystisk...

har du husket at formatere disken til GUID/HFS+ inden du har taget den
ibrug ?

/thomas

Fra : Michael Knudsen

Dato : 30-12-10 09:40

On Dec 30, 5:37 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> har du husket at formatere disken til GUID/HFS+ inden du har taget den
> ibrug ?

Jeg formatterede den som "Mac OS Extended (Journaled)". Det er samme
format, som jeg bruger til min Time Machine disk.

--
Michael Knudsen

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 30-12-10 17:53

On Thu, 30 Dec 2010 08:29:14 -0800 (PST), <Michael Knudsen> wrote:

> Jeg glemte at sige, at hvis jeg f.eks. opretter en ny mappe på disken
> (via Finder), så er der ingen problemer. Den kan jeg efterfølgende
> gøre med, som jeg har lyst.

Bruker du den på forskjellige maskiner er det sannsynlig at filene får
forskjellig UID hvis brukerene på de forskjellige maskinene er lagd i
forskjellig rekkefølge.

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Michael Knudsen

Dato : 30-12-10 09:55

On Dec 30, 5:52 pm, Tor Einar Samdahl
<tei...@online.no.vil.itj.ha.no.spam> wrote:

> Bruker du den på forskjellige maskiner er det sannsynlig at filene får
> forskjellig UID hvis brukerene på de forskjellige maskinene er lagd i
> forskjellig rekkefølge.

Niks. Disken har aldrig været tilsluttet andre maskiner end den, jeg
har kopieret filerne fra.

--
Michael Knudsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-12-10 23:05

Michael Knudsen wrote:

> Niks. Disken har aldrig været tilsluttet andre maskiner end den, jeg
> har kopieret filerne fra.

Hvilken partitionstabel bruger du - GUID, APM, MBR? - Hvis du bruger
den, der var på disken, da du fik den, - er det højst sandsynlig MBR, og
hvis du blot har slettet disken til HFS+(Journalized), beholder den MBR.

I Diskværktøj vælger du 'Partition' = 1 partition. I 'Indstillingr under
partitionsvinduet vælger du APM, hvis den også skal kunne bruges på
ikke-Intel baserede Mac, eller vælg GUID, hvis den kun skal bruges på
Intel Macs. Til højre kontrollerer du, at den står på HFS+(journalized).
Klik 'Anvend'.

Så skulle det problem være løst... - Det burde det ihvertfald, men hvis
det er en USB disk, kan du altså godt risikere nogen underlige ting med
både filnavne, låste/ikke låste filer. - Jeg har af nød købt en 1,5tb WD
Essential SE USB disk, og den driller af og til gevaldigt, - så har jeg
både læse/skrive adgang, så kun læse, så kan jeg ikke omdøbe filnavne. -
Det hjalp noget med et magnetisk afskærmet USB kabel, men det kommer
igen, hvis jeg skriver meget til disken, mens den er i dvale.

mvh. Erik Richard

Fra : Michael Knudsen

Dato : 31-12-10 08:43

On Dec 30, 11:05 pm, Erik Richard Sørensen <tu...@tulle.dk> wrote:

> Hvilken partitionstabel bruger du - GUID, APM, MBR? - Hvis du bruger
> den, der var på disken, da du fik den, - er det højst sandsynlig MBR, og
> hvis du blot har slettet disken til HFS+(Journalized), beholder den MBR.

Aner det ikke, men det ser ud til, at problemet er forsvundet nu
(efter at jeg formatterede disken igen).

--
Michael Knudsen

Fra : Glenn

Dato : 01-01-11 07:24

On 30 Dec. 2010, 17:23, Michael Knudsen <micknud...@gmail.com> wrote:
> [...]
> hvis jeg vil slette dem, skal jeg indtaste mit password.
>
> Er det normal opførsel? Det virker da mystisk...

Højre-klik på volumet og hak nederste valgmulighed "Ignorer ejerskab
på denne enhed". Så kan den læses at alle MacOSX versioner.