Mac mini server opstart
Fra : kalvoere

Dato : 30-12-10 00:52

Hej
Er der en behjælpelig sjæl der kan hjælpe mig over dette:

Jeg har anskaffet mig en MacMini server. Købt brugt, men har ej været
i brug.
Jeg har brugt snart en uge på at komme igang. Jeg kan ikke få startet
opsætningen rigtig op. Jeg har prøvet at fælge et par gode indlæg på
you tube og læst manual og ringet rundt og skrevet.
Men status er efter 9 geninstalleringer med forskellig opsætninger at
jeg kan ikke komme over denne hurdle.
Der hvor jeg stopper er hvis jeg skal oprette en server. jeg står i
server admin og kikker på det jeg har oprettet som i dette tilfælde
hedder mac-server.local. Ovenover står der Availeble servers: (0)
Undervejs er jeg stødt på beskeden at min maskine er connected til
ethernet men ingen IP adresse har.
Og det er jo nok rigtigt.
Men hvor finder jeg så den rigtige adresse og hvor tastes den ind?
Jeg skal bare over denne forhindring...så tror jeg det kører for mig.
Så derfor er der en der kan hjælpe mig lidt pædagogisk igennem det?
Jeg vil geninstallere igen så vi arbejder med en "ren" maskine..

på forhånd mange tak...

Larsh

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-12-10 10:18

kalvoere <lars.helsboel@gmail.com> wrote:

> [...]
> Så derfor er der en der kan hjælpe mig lidt pædagogisk igennem det?
> Jeg vil geninstallere igen så vi arbejder med en "ren" maskine..

må jeg starte med at spørge hvad du skal bruge server udgaven til som du
ikke kan løse med en std. klient installering ?

Maskinens IP adresse sætter du på et tidspunkt i installations guiden

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-12-10 10:19

> [...]

> Så derfor er der en der kan hjælpe mig lidt pædagogisk igennem det?
> Jeg vil geninstallere igen så vi arbejder med en "ren" maskine..

ellers i æblemenu -> System Preferences -> Network

/thomas

Fra : kalvoere

Dato : 30-12-10 04:41

On 30 Dec., 10:18, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> ellers i blemenu -> System Preferences -> Network
>
> /thomas

Hej Thomas.

Serveren købte jeg til meget fornuftig pris i USA hos et firma der
skulle have brugt den til deres foto/video/reklame virksomhed. De
fandt imidlertid en anden løsning inden de kom rigtig igang med at
bruge den.

Jeg købte den og har/havde en forestilling om at den måske kunne
bruges som mediaserver eller noget andet fornuftigt.
Inden vil jeg gerne have "lidt forstand" - altså jeg vil opsætte den
og måske bruge den herhjemme (Konnen har selvstændig tandteknisk
klinik).

Men jeg er altså ikke en haj når det drejer sig om IP adresser og
gateway mv. Og det er der problemet er.Jeg har siddet med en "uberørt"
maskine og fulgt den rigtig gode engelske opsætning på You Tube. Med
stop undervejs og tilbagespoling i visningen. Det tager firmaet ca 4-5
minutter og være oppe at køre, eller være der hvor jeg gerne vil være.
Derfra er jeg sikke på at kunne klare mig. Så det er ikke en dybere
opsætning/hjælp jeg mangler, men der er et par ting jeg ikke forstår
ift. den video på you tube.

Jeg vil give min højre arm for at komme over den hurdle....

Larsh

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-12-10 13:21

> [...]

> ift. den video på you tube.
>
> Jeg vil give min højre arm for at komme over den hurdle....

Det her er ikke for at være ubehøvlet, men hvis du ikke har
grundlæggende begreb om f.eks. IP adresser, netværk, services etc. etc.
så er OS X server _ikke_ for dig, med mindre du har lyst og energi til
at sætte dig ind i det.

Apple har en masse god dokumentation, men der er tørt og ikke særlig
sexet ...

Har du chekket i System Preferences -> Network om din maskine har en IP
adresse tildelt ?

Kan den komme på internettet ?

Som server skal den have en gerne have en fast IP adresse og når den én
gang er sat så skal du ikke bare ændre den på må og få uden at vide
hvordan du retter det rundt omkring i f.eks. LDAP og Open Directory ..

/thomas

Fra : kalvoere

Dato : 30-12-10 04:52

> ellers i blemenu -> System Preferences -> Network
>
> /thomas

Hej igen Thomas.

Se her: http://www.youtube.com/watch?v=i98uhGQbUsI

Hvor den rare underviser ender op med at have en server der kan
konfigureres har jeg ikke noget valg (ved 6:07) kan man se at der i
menuen i baggrunden (server admin) er available servers 0 hos mig og
hos firmaet her har han en at vælge og køre videre på/fra.

Larsh

Fra : kalvoere

Dato : 30-12-10 05:40

On 30 Dec., 13:21, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> [...]
> s er OS X server _ikke_ for dig, med mindre du har lyst og energi til
> at s tte dig ind i det.
>
> Apple har en masse god dokumentation, men der er t rt og ikke s rlig
> sexet ...
>
> Har du chekket i System Preferences -> Network om din maskine har en IP
> adresse tildelt ?
>
> Kan den komme p internettet ?
>
> Som server skal den have en gerne have en fast IP adresse og n r den n
> gang er sat s skal du ikke bare ndre den p m og f uden at vide
> hvordan du retter det rundt omkring i f.eks. LDAP og Open Directory ..

Hejsa.
Nej jeg ved godt at det måske er lidt langhåret. Men det er netop det
som opgaven kunne gå på. Nemlig at sætte mig ind i arkitekturen og
hvad det i det hele taget handler om.
Jeg er elektroniktekniker af proffession, ikke fordi det i sig selv
skulle kvalificere mig til det jeg har påbegyndt, men jeg er ikke
uvidende om IT. Men jeg har valgt at skifte alt IT ud herhjemme og
investeret i telefoner, iPod/pad tv ......Ja jeg tror at jeg ha en
ting af hver. Altså af det som Apple har på programmet. Så lige på det
punkt er jeg, som mange andre der har skiftet fra Win til OS-x
spørgsmål og så videre....
Men jeg har altså det grundliggende i rimelig orden og gå på mod ikke
mindst.

Jeg må nok ud og betale mig fra at komme videre...irriterende når jeg
er rimelig sikker på at det er 5 min. support. Som tidligere nævnt
klarer jeg mig derfra (sammen med den i øvrigt udmærkede dokk. Apple
har.

Men tak Thomas så langt.
...Og godt nytår.

Larsh

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-12-10 13:45

> [...]

> er rimelig sikker på at det er 5 min. support. Som tidligere nævnt
> klarer jeg mig derfra (sammen med den i øvrigt udmærkede dokk. Apple

du svarede ikke mine spørgsmål ...

/thomas

Fra : kalvoere

Dato : 30-12-10 06:03

On 30 Dec., 13:45, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> du svarede ikke mine sp�rgsm�l ...
>
> /thomas

Sorry..
Ja den kan komme på nettet. Og ja..Jeg bruget en fast IP adresse.
(192.168.1.15) i det tilfælde her. Som nævnt skriver den at den er
connectet til ethernet men har ikke fået en Ip adresse. O giver jeg
den adr. som ovenfor får jeg den meddellelse at der er forbindelse til
serveren. Men igen: der er ingen available i følge Serve admin. Og jeg
kan som en konsekvens deraf ikke aktivere Share Server's Screen. Det
mener jeg at være det billede man møder når man som bruger logger på.

/Lars

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-12-10 14:20

> [...]

> (192.168.1.15) i det tilfælde her. Som nævnt skriver den at den er
> connectet til ethernet men har ikke fået en Ip adresse.

Er det i system preferences du går den besked ?

> [...]
> admin. Og jeg kan som en konsekvens deraf ikke aktivere Share Server's
> Screen. Det mener jeg at være det billede man møder når man som bruger

Det kan være du skal poste et par screenshots .... det er lidt at famle
i blinde det her ..

/thomas

Fra : Jon

Dato : 30-12-10 14:26

kalvoere <lars.helsboel@gmail.com> wrote:

> Jeg bruget en fast IP adresse.
> (192.168.1.15) i det tilfælde her.

Nå har jeg ikke sjekket det her & nu, men er ikke 192.168.x.y en
"privat" serie adresser som maskiner tildeler seg selv når de ikke har
noe annet? Uansett om det er riktig: Stemmer serverens adresseserie (de
to-tre første grupper i adressen) med de andre maskinene på lokalnettet,
og med det ruteren mener det skal være på innsiden av seg?

Min Apple AirPort Express foretrekker f.eks. å bruke 10.0.0.x-adresser
på innsiden (man /kan/ velge noe annet, men det er default). Alle våre
interne nettverksenheter får dermed tildelt slike adresser via DHCP.
Hvis jeg skal velge en manuell adresse på en enhet, f.eks. en server, og
den skal stå på mitt lokalnett, må den følgelig ha en adresse i samme
subnett.

Hvis du vil lære mer om TCP/IP og nettverksadressering, foreslår jeg
f.eks. "TCP/IP for dummies", som jeg i sin tid hadde stor glede av.
--
/Jon
echo 141403796329316328543255794865631358218P | dc

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-12-10 14:41

Jon <see_signature@invalid.com> wrote:

> Nå har jeg ikke sjekket det her & nu, men er ikke 192.168.x.y en
> "privat" serie adresser som maskiner tildeler seg selv når de ikke har
> noe annet?

Nej, det er 169.254.xxx.xxx

> Uansett om det er riktig: Stemmer serverens adresseserie (de
> to-tre første grupper i adressen) med de andre maskinene på lokalnettet,
> og med det ruteren mener det skal være på innsiden av seg?

maskinen kan jo godt komme på internettet .. så jeg tror mere på at OS X
server dimserne ikke er hhv. korrekt installeret eller startet ...

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-10 00:30

On 2010-12-30 14:02:39 +0100, kalvoere said:

> [...]
> kan som en konsekvens deraf ikke aktivere Share Server's Screen. Det
> mener jeg at være det billede man møder når man som bruger logger på.

Hvis serveren har adressen .15 så har den jo en adresse, og så giver
det ikke mening, at skrive, at den ikke har fået en IP adresse.
Hvis den har en 169.254.x.x så har du nok sagt, at den skal bruge DHCP
men så har du ikke en router eller lign. der uddeler adresser på dit net

Hvordan har du fået sat serveren op til at starte med?
Du går gennem en installationsrutine når man tænder/installere den 1.
gang og undervejs der fortæller man hvilken IP serveren skal have og
hvilken gateway den skal bruge.

Server Admin programmet er først noget du skal bruge, når du har fået
serveren til grundlæggende at virke (altså komme på nettet etc.)
Du bruger altså ikke Server Admin til den grundlæggende opsætning af serveren.

Du skriver, at du står i Server Admin og kikker på det jeg har oprettet
som hedder mac-server.local og Ovenover står der Available Servers (0)
Når jeg vælger Available Servers (0) så får jeg ikke noget frem hos mig
- jeg ved ikke, om det punkt er beregnet til remote install.
Hvis du vælger emnet "mac-server.local" så kan du "folde" punktet ud og
på den måde, få adgang til de forskellige services.

Hvis man trykker helt oppe i venstre hjørne på "SERVERS" så kan man se
lidt status info om de servere man har defineret.

/JHP

Fra : kalvoere

Dato : 30-12-10 06:27

On 30 Dec., 14:19, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Er det i system preferences du går den besked ?

> Det kan være du skal poste et par screenshots .... det er lidt at famle
> i blinde det her ..
>
> /thomas

Det har du ret i....Men på min mail:lah (snabela) post3.tele. Danmark

OK ?

/ L

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-12-10 14:41

kalvoere <lars.helsboel@gmail.com> wrote:

> Det har du ret i....Men på min mail:lah (snabela) post3.tele. Danmark

hvor skal jeg sende dig noget ? .. kan du ikke poste dem på flickr,
dropbox, twitpic eller lign ?

Fra : kalvoere

Dato : 30-12-10 06:50

On 30 Dec., 14:25, see_signat...@invalid.com (Jon) wrote:

> [...]
> interne nettverksenheter f r dermed tildelt slike adresser via DHCP.
> Hvis jeg skal velge en manuell adresse p en enhet, f.eks. en server, og
> den skal st p mitt lokalnett, m den f lgelig ha en adresse i samme
> subnett.
>
> Hvis du vil l re mer om TCP/IP og nettverksadressering, foresl r jeg
> f.eks. "TCP/IP for dummies", som jeg i sin tid hadde stor glede av.
> --
> /Jon
> For contact info, run the following in Terminal:
> echo 141403796329316328543255794865631358218P | dc

Hej Jon

Ja. Alt mit Apple (Atv, iphones, ipod, ipad.....airport ) har
adresserne fra 192.168.1.21 og nedaf ! det drejer sig om 16 enheder.
Og jeg skal så lige sige at alt andet kører perfekt.
Ved du lige nu og her hvor denne bog er tilgængelig? ( jeg har sjovt
nok lige købt TCP/IP Bogen og smart netværk. Den første er rigtig god
omend for viderekommende)
Jeg ved at jeg finder svaret ved at læse mig frem, men det irriterer
mig grænseløst at det ikke er 1-2-3. Og det er det! Altså få tastetryk
for en velbevandret Mac bruger.

Men tak for dit svar!

/lars

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 30-12-10 18:17

kalvoere <lars.helsboel@gmail.com> writes:

> Undervejs er jeg stødt på beskeden at min maskine er connected til
> ethernet men ingen IP adresse har.

Enten sidder din maskine direkte på Internettet og så skal din udbyder
levere en (via DHCP) eller også har du en router og så skal DEN levere
dig en adresse (igen via DHCP).

Hvis ingen af delene virker, har du brug for en pizzaspisende nørd til
at kigge på din opsætning in-situ.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 30-12-10 18:17

kalvoere <lars.helsboel@gmail.com> writes:

> Jeg vil give min højre arm for at komme over den hurdle....

Dårlig plan, hvis du kan nøjes med et par pizzaer :D

Fra : Flemming Rubini

Dato : 30-12-10 18:20

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101228 <nospam0002+20101228@gmail.com> wrote:

> Dårlig plan, hvis du kan nøjes med et par pizzaer :D

Er du sikker på at han har en højre arm, det kan være den allerede er
gået til de evige pizzamarker.

--
Flemming

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 30-12-10 18:25

see_signature@invalid.com (Jon) writes:

> NÃ¥ har jeg ikke sjekket det her & nu, men er ikke 192.168.x.y en
> "privat" serie adresser som maskiner tildeler seg selv når de ikke har
> noe annet? Uansett om det er riktig: Stemmer serverens adresseserie (de

Nej. Det er 169.254.etellerandet (så vidt jeg husker).

192.168.x.y og 10.x.y.z er reserveret til lokalnet og er ikke globale
numre, så det er nogen der burde være gemt bag en router.

Fra : Jon

Dato : 30-12-10 23:15

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101228 <nospam0002+20101228@gmail.com> wrote:

> Nej. Det er 169.254.etellerandet (så vidt jeg husker).

Det er den også, ja.

> 192.168.x.y og 10.x.y.z er reserveret til lokalnet og er ikke globale
> numre, så det er nogen der burde være gemt bag en router.

Det kan godtd hende du har rett i det - jeg husker ikke (og har altså
ikkke sjekket det - det får OP evt. gjøre). Men uansett gjelder poenget
om det er konsistente numre i nettet, og det virker det også som det er.

Med andre ord: Problemet er ikke dette.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 30-12-10 18:25

012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) writes:

> Er du sikker på at han har en højre arm, det kan være den allerede er
> gået til de evige pizzamarker.

Det skal jeg så ikke kunne vurdere. Det er lidt skidt hvis det er den
man bruger til at klikke på musen med.

Fra : Jon

Dato : 30-12-10 23:15

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101228 <nospam0002+20101228@gmail.com> wrote:

> Det skal jeg så ikke kunne vurdere. Det er lidt skidt hvis det er den
> man bruger til at klikke på musen med.

Alle virkelig intelligente mennesker er venstrehendte.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 01-01-11 10:39

see_signature@invalid.com (Jon) writes:

> Alle virkelig intelligente mennesker er venstrehendte.

Er det ikke bare noget de venstrehåndede går og siger til sig selv som
trøst, mens de virkeligt intelligente højrehåndede ryster på hovedet og
lader dem?

Fra : Jon

Dato : 01-01-11 16:56

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110101 <nospam0002+20110101@gmail.com> wrote:

> Er det ikke bare noget de venstrehåndede går og siger til sig selv som
> trøst, mens de virkeligt intelligente højrehåndede ryster på hovedet og
> lader dem?

I så fall håper jeg de også er så barmhjertige at de lar oss få leve i
vår villfarelse.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 18-01-11 17:27

see_signature@invalid.com (Jon) writes:

> Alle virkelig intelligente mennesker er venstrehendte.

Gælder det så også at alle venstrehåndede er virkeligt intelligente?

Fra : Jon

Dato : 18-01-11 20:07

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110118 <nospam0002+20110118@gmail.com> wrote:

> Gælder det så også at alle venstrehåndede er virkeligt intelligente?

Det er et /så/ høyrehendt spørsmål!

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 22-01-11 12:37

> Det er et /så/ høyrehendt spørsmål!

Næh, det er en afklaring af årsagssammenhænge. (biimplikation eller
ej).

Var alle venstrehåndede virkeligt intelligente så var der vel ingen
tvivl om at du kunne svare på spørgsmålet uden problemer Altså hvis
du er venstrehåndet...

Fra : Jon

Dato : 22-01-11 14:20

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110121 <nospam0002+20110121@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Var alle venstrehåndede virkeligt intelligente så var der vel ingen
> tvivl om at du kunne svare på spørgsmålet uden problemer Altså hvis

Jeg er venstrehendt, men også naturlig ydmyk og beskjeden.