Mac OS gik pludselig ned - hvad skete der ~
Fra : Andreas Møller Hanse~

Dato : 28-12-10 07:54

Hej guruer,

Jeg sad her og var fredeligt i gang med at læse nyhederne på min MacBook
- og pludselig dimmede skærmen, og der kom et firkantet vindue frem,
hvor der på mange sprog stod at jeg skulle genstarte min computer ved at
holde powerknappen nede indtil maskinen gik ud - og derefter starter den
igen....
Det er vel det der i windows verdenen hedder en BSOD - er det noget som
også hænder i Mac OS ?
Jeg er newbie på en Mac (har haft den i 3-4 uger) - og lavede absolut
ikke andet end at sidde og surfe med Safari, imens Mail og Thunderbird
kørte i baggrunden.
Er dette noget jeg skal forvente sker ofte ? - jeg kommer fra en maskine
med windows 7, og den har aldrig lavet sådant et stunt siden den blev
installeret dagen efter den kom på gaden...

Andreas M. Hansen

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 28-12-10 10:09

Den 28/12/10 07.53, Andreas Møller Hansen skrev:
> [...]
> med windows 7, og den har aldrig lavet sådant et stunt siden den blev
> installeret dagen efter den kom på gaden...

Jeg tror ikke du skal forvente at det sker ofte, Jeg har oplevet det
mange gange på min PowerBook, men aldrig på min MacBook Pro.

Du kan prøve at åbne DiskVærktøj som ligger i hjælpeprogrammer og så kør
"Reparer disktilladelser" og så en Genstart.

På mit job har jeg en eePc med windows 7, den crasher dagligt, både
system og programmer.

Fra : -=JF=-

Dato : 28-12-10 12:40

Den 28/12/10 10.08, Henry Lerche Madsen skrev:
> Jeg har oplevet det mange gange på min PowerBook, men aldrig på min
> MacBook Pro.

Jeg har oplevet det to gange på min omkring 6 mdr. gamle Macbook Pro...
Pludseligt kører der et 'gardin' langsomt ned over skærmen.

Begge gange var, som Andreas beskriver, midt i en stilfærdig tur rundt
på nettet, med news kørende i baggrunden.

--
Mhv.
John

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-12-10 12:59

-=JF=- <null@null.null> wrote:

> [...]
>
> Begge gange var, som Andreas beskriver, midt i en stilfærdig tur rundt
> på nettet, med news kørende i baggrunden.

Man kan jo prøve at smide den system disk der fulgte med maskine i ...
genstarte og holde D nede under boot, og køre en hardware test ...

/thomas

Fra : -=JF=-

Dato : 28-12-10 14:14

Den 28/12/10 12.58, Thomas von Hassel skrev:
> Man kan jo prøve at smide den system disk der fulgte med maskine i ...
> genstarte og holde D nede under boot, og køre en hardware test ...

Godt tip - Tak skal du have.
Det vil jeg prøve når huset er blevet af-julet

Der er mange ting man skal opdage, når man efter ca. 25-26 år med
Windows giver sig i kast med noget nyt

--
Mhv.
John

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-12-10 10:41

Andreas Møller Hansen <nokke99@hotmail.com> wrote:

> [...]
> igen....
> Det er vel det der i windows verdenen hedder en BSOD - er det noget som

Det er det vi kalder en Kernel Panic ...

> [...]
> kørte i baggrunden.
> Er dette noget jeg skal forvente sker ofte ?

Nej, hvis det sker igen inden for et par dage så er det med 95%
sandsynlighed en hardware fejl ..

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 28-12-10 12:15

Andreas Møller Hansen <nokke99@hotmail.com> writes:

> [...]
> derefter starter den igen....
> Det er vel det der i windows verdenen hedder en BSOD - er det noget

Det sker en sjælden gang imellem. Jeg har set det, men det hører til
undtagelserne. Det skyldes ofte en fejlbehæftet driver af noget
trediepartsisenkram, og jeg har også set vmware fusion blive forvirret.

> Er dette noget jeg skal forvente sker ofte ? - jeg kommer fra en
> maskine med windows 7, og den har aldrig lavet sådant et stunt siden
> den blev installeret dagen efter den kom på gaden...

Er din Windows 7 en 64-bit maskine? Der skulle alle driverne nemlig
igennem kvalitetstesten på ny.

Fra : Andreas Møller Hans~

Dato : 28-12-10 20:13

> Er din Windows 7 en 64-bit maskine? Der skulle alle driverne nemlig
> igennem kvalitetstesten på ny.

Da det er en komplet win 7 ultimate edition som jeg købte, så fulgte der
både en 32 bit og en 64 bit version med. Begge pakker har været
installeret i over et halvt år hver uden problemer overhovedet.

Andreas M. Hansen

Fra : Morten Lind

Dato : 28-12-10 16:43

> [...]

> hvor der på mange sprog stod at jeg skulle genstarte min computer ved at
> holde powerknappen nede indtil maskinen gik ud

Kernel Panic - jeg har prøvet det én gang siden OS X(år 2000(?)).

I bedste tilfælde en softwarediffusion, du fikser med disktilladelser,
og i værste tilfælde en hardwarefejl, du fikser med udskiftning.

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-12-10 00:01

> disktilladelser

hold nu kaje med de disktilladelser det er i bedste fald placebo ...

/thomas

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 30-12-10 01:38

Den 29/12/10 00.00, Thomas von Hassel skrev:

> hold nu kaje med de disktilladelser det er i bedste fald placebo ...
>
> /thomas

Hold selv kaje... klogeåge

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-12-10 10:18

<http://support.apple.com/kb/ht1452>

Fra : Andreas Møller Hanse~

Dato : 28-12-10 20:10

Den 28/12/10 07.53, Andreas Møller Hansen skrev:

Hej igen,

Mange tak for alle jeres indlæg - jeg har prøvet at bruge dem lidt.

"Reparer disktilladelser" fandt en hel del uoverensstemmelser, som jeg
så bad den reparere. Dette gjorde den så, men der er stadigvæk en stak
meddelser om uoverensstemmelser med java - selv om den siger at den
reparerer dem, så dukker de op næste gang jeg kører en diagnose.

Jeg har også prøvet at boote op på systemdisken og køre en hardwaretest
som foreslået - både den hurtige og den udvidede.
Begge tests finder ikke nogen problemer.

Hvad siger i ? - skal jeg se tiden an, og overbevise mig selv om at det
nok var en engangs foreteelse ?

Andreas M. Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-10 23:47

Hej,

> "Reparer disktilladelser" fandt en hel del uoverensstemmelser, som jeg

At bruge "reparer disktilladelser" som generel problemløsning ifbm.
kernel panics er helt ude i skoven. Det er noget vrøvl, så lad vær med
at bekymre dig om dem.

> Hvad siger i ? - skal jeg se tiden an, og overbevise mig selv om at det
> nok var en engangs foreteelse ?

Det er det nemmeste. Overvej om du har installeret tredjeparts drivere
eller systemnært software som fx VMWare, Parallels, eller lign. som
kunne være synderen.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-12-10 00:01

> [...]

> meddelser om uoverensstemmelser med java - selv om den siger at den
> reparerer dem, så dukker de op næste gang jeg kører en diagnose.

glem "Reparer disktilladelser" ... det er kun aktuelt i med meget
specifikke problemer ...

Se tiden an ... dont panicâ„¢

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 29-12-10 04:15

> Se tiden an ... dont panicâ„¢

Det minder mig om Morten Reippuerts signatur:

"Besides, if you can't get a decent
kernal panic or two in a month, what's the point of living?"

--
Flemming

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 29-12-10 08:08

> [...]

> Begge tests finder ikke nogen problemer.
>
> Hvad siger i ? - skal jeg se tiden an, og overbevise mig selv om at det

Bare sørg for at din Time Machine backup kører perfekt, så skal du ikke
være bekymret.

Kernel panic sker meget sjældent, men hvis det begynder at gentage sig,
som andre også skriver, så er der en fejl på din Mac.

Tjek din backup og sikr dig at den kører.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 29-12-10 08:39

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) writes:

> Bare sørg for at din Time Machine backup kører perfekt, så skal du ikke
> være bekymret.

Og sørg for at kopiere backuppen ind imellem hvis nu DEN disk skulle stå
af. Systemadministration er bare kontrolleret paranoia :)

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 29-12-10 08:46

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101228 <nospam0002+20101228@gmail.com> wrote:

> Og sørg for at kopiere backuppen ind imellem hvis nu DEN disk skulle stå
> af. Systemadministration er bare kontrolleret paranoia :)

Enig. God ide at kopiere dén backup også. Det blive sgu dejligt når der
kommer fiber over alt, så kan man kopiere backup ud af huset om natten.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 30-12-10 18:15

Henry Lerche Madsen <henrylerchemadsen@mac.com> writes:

> Hold selv kaje... klogeåge

Thomas har nu som sådan ret. Den eneste lejlighed hvor det var
disktilladelser der var problemer med (og hvor reperation iøvrigt ikke
hjalp) var da det var lykkedes Erik at kvadre sit iTunesbibliotek.

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-12-10 23:41

> [...]

> disktilladelser der var problemer med (og hvor reperation iøvrigt ikke
> hjalp) var da det var lykkedes Erik at kvadre sit iTunesbibliotek.

Jeg har faktisk én gang været ude for, at det løste et problem hos mig
at reparere disktilladelser. Jeg var også ved at falde ned af stolen af
forundring. Ellers siger man jo, at det er noget pjat bare hovedløst at
foreslå, at folk reparerer disktilladelser. Desværre jeg har siden
glemt, hvad problemet egentlig var.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-12-10 00:25

> [...]
> forundring. Ellers siger man jo, at det er noget pjat bare hovedløst at
> foreslå, at folk reparerer disktilladelser. Desværre jeg har siden

det er som regel bare spild af tid ...dvs. du kan ikke gøre noget galt,
som regel, men nogen kur for generelle problemer er det ikke ...

/thomas

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 31-12-10 09:41

> [...]
> med windows 7, og den har aldrig lavet sådant et stunt siden den blev
> installeret dagen efter den kom på gaden...

/Bibliotek/Logarkiver/PanicReporter

Der skulle du kunne se hvad der udløste problemet....
Men det er nørdet !

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-12-10 10:23

Henry Lerche Madsen <henrylerchemadsen@mac.com> wrote:

> /Bibliotek/Logarkiver/PanicReporter
>
> Der skulle du kunne se hvad der udløste problemet....
> Men det er nørdet !

måske en tand for nørdet.

Kan du gennemskue en Panic rapport ?

/thomas

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 31-12-10 16:56

Den 31/12/10 10.22, Thomas von Hassel skrev:

> måske en tand for nørdet.
>
> Kan du gennemskue en Panic rapport ?
>
> /thomas

Nej bestemt ikke til fulde, men ofte kan man danne sig et billede af
hvad der udløser problemet...
http://reviews.cnet.com/8301-13727_7-10330727-263.html

Jeg aner ikke hvordan loggen ser ud ved dårlig ram og andet hardware?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-12-10 17:04

> [...]

> http://reviews.cnet.com/8301-13727_7-10330727-263.html
>
> Jeg aner ikke hvordan loggen ser ud ved dårlig ram og andet hardware?

Det er jo lige det ... det ser ca. ligedan ud, men ofte er det så meget
forskellige ting der "trigger" et crash, hvorimod et buggy program vil
fejle på ca. samme måde hver gang ...

/thomas

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 31-12-10 17:07

Den 31/12/10 17.03, Thomas von Hassel skrev:

> Det er jo lige det ... det ser ca. ligedan ud, men ofte er det så meget
> forskellige ting der "trigger" et crash, hvorimod et buggy program vil
> fejle på ca. samme måde hver gang ...
>
> /thomas

På PowerPC maskinerne var det ofte ram der udløste problemerne, jeg har
ingen fornemmelse af om Intel maskinerne er lige så følsomme.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-12-10 17:09

Henry Lerche Madsen <henrylerchemadsen@mac.com> wrote:

> På PowerPC maskinerne var det ofte ram der udløste problemerne, jeg har
> ingen fornemmelse af om Intel maskinerne er lige så følsomme.

dårlig eller halvdårlig ram er imho. stadig den støste synder ... det er
bare hundesvært at fejlsøge ...

/thomas