Ny harddisk til MacBook Pro (unibody)
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 27-12-10 12:37

Hej

Jeg har den første udgave af unibody MacBook Pro'en, og vil gerne have
en større harddisk i. Jeg har tidligere overvejet at vente til SSD-
drevene er til at betale, men nu kan jeg ikke vente længere. Jeg
støder ofte på loftet, og da jeg nu har fået nyt digitalkamera, hvor
billederne fylder væsentligt mere end tidligere - så må jeg rykke på
udskiftningen.

Jeg har pt. en Hitachi HTS543225L9SA02 - 250 GB, 5400 RPM.

Jeg skal have fat i en noget større disk - gerne 500, 600 eller måske
1000 GB.

Hvad skal jeg kigge efter? Jeg mener, at der er noget med, at
harddisken skal være (fysisk) lavere/fladere end de fleste 2,5"-diske
er det korrekt? Hvad kaldes dette?

Jeg vil gerne have en disk der er (nogenlunde) lydløs (så meget det nu
kan lade sig gøre, uden jeg er ekstremt sart, mine blæsere giver jo
også lyd fra sig). Jeg er fint tilfreds med lydniveauet på den disk
jeg har i dag.

Mht. hastighed, så vil jeg gerne købe det, der giver bedst mening ift.
prisen (det kan selvfølgelig altid diskuteres, men en fornuftig
kombination af pris og hastighed ønsker jeg altså).

Jeg er ikke tilhænger af bestemte mærker, men vil naturligvis gerne
have noget der virker (og er til at betale)...

Kan I komme med nogle anbefalinger?

/Lasse

--
Skal du have en iPhone 4 hos 3? Så kig forbi www.simlock.dk/iphone4
og

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-12-10 21:09

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvad skal jeg kigge efter? Jeg mener, at der er noget med, at
> harddisken skal være (fysisk) lavere/fladere end de fleste 2,5"-diske

nej, den skal bare være 9.5mm ... som er standard højden. S

Der er nogen diske som går over, som regel for at få ekstra plads inden
teknologien er til at gøre det på én spindel, dvs. de fleste 1TB disk i
2.5" er for høje da de går op i 12,5mm

> [...]
> kan lade sig gøre, uden jeg er ekstremt sart, mine blæsere giver jo
> også lyd fra sig). Jeg er fint tilfreds med lydniveauet på den disk

hvis du ikke har brug for top performance så hold dig til en 5400rpm
disk ..

> [...]
>
> Jeg er ikke tilhænger af bestemte mærker, men vil naturligvis gerne
> have noget der virker (og er til at betale)...

Jeg vil tage en WD

<http://www.wdc.com/en/products/products.aspx?id=140>

f.eks. en 750GB

/thomas

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 29-12-10 13:34

On 27 Dec., 21:08, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:
> nej, den skal bare v re 9.5mm ... som er standard h jden. S
>
> Der er nogen diske som g r over, som regel for at f ekstra plads inden
> teknologien er til at g re det p n spindel, dvs. de fleste 1TB disk i
> 2.5" er for h je da de g r op i 12,5mm

Hvordan skrives (og dermed læses) dette? Jeg kan se, at der fx står
1/6H og 1/8H, men er noget i tvivl (og jeg vil selvfølgelig gerne
bestille en disk (i første omgang), der også er plads til).

> hvis du ikke har brug for top performance s hold dig til en 5400rpm
> disk ..

Hastighed er jo altid godt. Så vidt jeg forstår, så er harddisken ofte
flaskehalsen på nyere maskiner (derfor giver SSD-diske ekstremt store
forbedringer) - jeg overvejer endnu, om det skal være 5400 eller 7200
RPM.

> Jeg vil tage en WD
>
> <http://www.wdc.com/en/products/products.aspx?id=140>
>
> f.eks. en 750GB

Jeg kan se, at prisforskellen på Samsungs 5400/7200-diske er relativt
lille. 487 kr. for 640GB 5400RPM, og kun 73 kr. ekstra, for 7200RPM og
16MB buffer (i stedet for 8MB).

Er Samsungs diske noget værd? På edbpriser.dk er der umiddelbart kun
tre producenter af sådan en slags jeg leder efter - Western Digital,
Seagate og Samsung.

/Lasse

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-12-10 21:43

> [...]

> 1/6H og 1/8H, men er noget i tvivl (og jeg vil selvfølgelig gerne
> bestille en disk (i første omgang), der også er plads til).

det er højde i forhold til "standard" højden

<http://en.wikipedia.org/wiki/Hard_disk_drive#Form_factors>

> [...]
>
> Er Samsungs diske noget værd? På edbpriser.dk er der umiddelbart kun
> tre producenter af sådan en slags jeg leder efter - Western Digital,

de er alle fine ... og hvis der er nogen der kommer og prøver at bilde
dig ind at vide noget om at det ene eller det andet mærke har højere
fejlrater end andre så luk ørerene :)

jeg bruger WD af gammel vane ...

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 27-12-10 23:57

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> writes:

> Mht. hastighed, så vil jeg gerne købe det, der giver bedst mening ift.
> prisen (det kan selvfølgelig altid diskuteres, men en fornuftig
> kombination af pris og hastighed ønsker jeg altså).

Kan du evt uddybe ovenstående lidt, da jeg ikke blev meget klogere.

Jeg købte en 7200 omdrejninger i stedet for en 5400 omdrejninger 500 GB
disk for et halvt år siden, og den har jeg været glad for til håndtering
af EyeTV filer (det går alt andet lige hurtigere) men det var på
bekostning af varme og batteritid. SÃ¥ vurder lige hvad der er vigtigst
:)

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 29-12-10 13:24

On 27 Dec., 23:57, nospam0002+20101...@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen, 20101227) wrote:

> [...]
> af EyeTV filer (det går alt andet lige hurtigere) men det var på
> bekostning af varme og batteritid.  Så vurder lige hvad der er vigtigst

Jeg har ganske enkelt ikke tænkt over, at en hurtigere-snurrende
harddisk naturligvis bruger mere strøm og afgiver mere varme. Hvor
udtalt er det? Jeg tænker ikke umiddelbart, at det betyder det store -
jeg bruger primært min MacBook ved et bord herhjemme - den er sjældent
andre steder. Støjer en 7200-disk (væsentligt) mere end en med 5400
omdrejninger?

/Lasse

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-12-10 21:26

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote:

> Jeg har ganske enkelt ikke tænkt over, at en hurtigere-snurrende
> harddisk naturligvis bruger mere strøm og afgiver mere varme. Hvor
> udtalt er det?

mellem 10-15% mere strømforbrug ... slag på tasken

> [...]
> jeg bruger primært min MacBook ved et bord herhjemme - den er sjældent
> andre steder. Støjer en 7200-disk (væsentligt) mere end en med 5400

Ikke så meget i sig selv, men mere varme gør at blæserene i din maskine
hurtigere kommer på arbejde.

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 29-12-10 21:38

> [...]

> Jeg er ikke tilhænger af bestemte mærker, men vil naturligvis gerne
> have noget der virker (og er til at betale)...

500 GB, 7200 rpm og 16 MB cache.

Har aldrig haft en Mac med mindre end 7200 rpm andet end min første
Pismo i et par uger.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 29-12-10 23:53

> [...]

> jeg bruger primært min MacBook ved et bord herhjemme - den er sjældent
> andre steder. Støjer en 7200-disk (væsentligt) mere end en med 5400

Jeg lægger ikke meget belastning på den, men den bliver varmere, og jeg
vil skyde på det har snuppet en times batteritid, og man kan høre den
snurrer. Det er som sagt et valg jeg har gjort.

Jeg ved ikke om jeg vil gå ned på en 5400 disk når den her er et år og
skal i arkivskabet, men jeg vil ikke udelukke det.

Hvis du skal redigere store filer, som fx EyeTV optagelser, lærer man
hurtigt at værdsætte farten. Er du ligeglad med det, så mener jeg
pengene er bedre brugt på en større disk.

Husk også at uanset hvad skal du have en ekstra disk til TimeMachine som
er mindst det dobbelte.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 29-12-10 16:21

On 29 Dec., 23:52, nospam0002+20101...@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen, 20101228) wrote:
> [...]
>
> Jeg ved ikke om jeg vil gå ned på en 5400 disk når den her er et år og
> skal i arkivskabet, men jeg vil ikke udelukke det.

Interessant.

> Hvis du skal redigere store filer, som fx EyeTV optagelser, lærer man
> hurtigt at værdsætte farten.

Videoredigering kommer jeg nok ikke til at lege så meget med, men jeg
forestiller mig at komme til at lave mere fotoredigering mv. i den
kommende tid (har opgraderet fotoudstyret, samt fået en dreng i august
- som er "offer" for mine skud).

> Er du ligeglad med det, så mener jeg
> pengene er bedre brugt på en større disk.

Prisdifferencen er på 73 kr. for to dieke fra Samsung på samme
størrelse - prisen er dermed ikke en faktor. Det handler altså om
hastighed/ydelse ift. varme, strømforbrug og støj.

> Husk også at uanset hvad skal du have en ekstra disk til TimeMachine som
> er mindst det dobbelte.

Jeg har en Time Capsule med 1 TB. Jeg har pt. valgt, at der er nogle
mapper, der ikke tages backup af (og det vil jeg fortsætte med).

/Lasse

Fra : Kurt Brixen

Dato : 30-12-10 11:44

On 2010-12-27 20:36:36 +0100, Lasse Hedegaard said:

> Mht. hastighed, så vil jeg gerne købe det, der giver bedst mening ift.
> prisen (det kan selvfølgelig altid diskuteres, men en fornuftig
> kombination af pris og hastighed ønsker jeg altså).

Seagate har lavet en hybriddisk. De skriver selv at den er 80%
hurtigere end en normal 7200 rpm disk.
http://www.seagate.com/www/en-us/products/laptops/laptop-hdd

Der var én her i gruppen, der skrev om det for ca. 1/2 år siden.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 30-12-10 09:07

On 30 Dec., 11:44, Kurt Brixen <kbri...@gmail.invalid> wrote:
> Seagate har lavet en hybriddisk. De skriver selv at den er 80%
> hurtigere end en normal 7200 rpm disk.http://www.seagate.com/www/en-us/products/laptops/laptop-hdd

En bekendt nævnte også hybriddiske. Der er vist forskellige erfaringer
med det - virker det ordentligt til Mac?

Ideen er jo slet ikke dum, prisen for en 500 GB hybriddisk er ca. det
dobbelte end prisen for en 640 GB harddisk (som er den størrelse jeg
har kig på).

Er der andre end Seagate der laver hybriddiske (i 2,5"-størrelse)? Det
undrer mig i øvrigt, at det kun er 4 GB der er SSD (ud af de 500 GB).

/Lasse

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-12-10 17:38

> [...]

> disk.http://www.seagate.com/www/en-us/products/laptops/laptop-hdd
>
> En bekendt nævnte også hybriddiske. Der er vist forskellige erfaringer med

I Seagates tilfælde sker al magien mht. hybriddisken uden at
styresystemet aner hvad der foregår ..

> [...]
>
> Er der andre end Seagate der laver hybriddiske (i 2,5"-størrelse)? Det
> undrer mig i øvrigt, at det kun er 4 GB der er SSD (ud af de 500 GB).

Det er fordi du skal tænke på SSD'en som en meget stor cache ...du
bestemmer ikke selv hvad der ligger på SSD'en og hvad der ligger på den
konventionelle disk ..

/thomas