MS Windows
briani 27239
Check-disk ved hver start
Fra : mig

Dato : 28-12-10 09:20

Har en nyindkøbt (½ år gammel) HP stationær pc med windows 7. Der er fast
tilsluttet en ekstern usb-harddiske - det har ikke givet anledning til nogen
problemer.

For godt en 10 dages tids siden er pc begyndt at køre check-disk ved hver
start af pc. Den kører færdig og der findes ingen fejl.

Jeg kan ydermere ikke stoppe checkningen ved at "trykke på en tast" - dermed
varer det nu ca. 10 minutter at starte min pc.

Nogen ide om, hvad sådan en pludselig opførsel kan skyldes og hvordan jeg
kan afhjælpe det?

A.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-12-10 10:06

"mig" <mig[@)mig.dk> skrev:

> Nogen ide om, hvad sådan en pludselig opførsel kan skyldes og hvordan jeg
> kan afhjælpe det?

Jeg kan ikke hjælpe, men jeg har en nødløsning:
Hvis du sætter slukknappen op til at aktivere dvaletilstand,
undgår du diskcheck ved koldstart.

--
Bertel

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 28-12-10 10:21

"mig" <mig[@)mig.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> dermed varer det nu ca. 10 minutter at starte min pc.
>
> Nogen ide om, hvad sådan en pludselig opførsel kan skyldes og hvordan

En disk har meldt fejl, evt. i forbindelse med hurtig udtag fra USB.

Kig i regedit under
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager

Der er parameteren Bootexecute, her står hvilke kommandoer som skal udføres
ved boot (for det grafiske system)

--
Bjarke Andersen

Fra : mig

Dato : 28-12-10 10:36

> [...]
> HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager
>
> Der er parameteren Bootexecute, her står hvilke kommandoer som skal

Tak for svar.
Så det kan godt være en disk, som ikke pt. er tilsluttet, som alligvel synes
jeg skal scanne hele c-drevet HVER gang?

I øvrigt nogle bud på, hvorfor jeg ikke bare kan annullere på normal vis?
Desuden undrer det mig, at den ikke holder op med at ville scanne ved hver
start, når der nu ikke er nogen fejl.

Er pt. ikke ved den berørte pc lige nu, men som jeg husker fra mit tjek i
morges, så står den bare til standard-boot i regedit.

Har i morges kørt en systemgendannelse til d. 19. for at se om det vil give
en bedring.

A.

Fra : cykelsmeden

Dato : 28-12-10 11:03

Den 28-12-2010 10:35, mig skrev:
> [...]
> Desuden undrer det mig, at den ikke holder op med at ville scanne ved hver
Har samme problem med en Asus stnr. opgraderet til w7!
Ligesåsnart den så endelig er oppe, kommer dialogboksen med
"genstartet efter uautoriseret nedlukning! -søg efter en løsning?
Det gør jeg så (dog ikke mere .-) og der findes ingen fejl.
Uanset jeg lukker ned, laver en genstart eller bare slukker er
nedlukning det samme, og opstart går gennem scanning.
Jeg lever med det da den egentligt fungerer som 24/7 mediaserver, og
iøvrigt er bundstabil.
//finn

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 28-12-10 12:35

> Så det kan godt være en disk, som ikke pt. er tilsluttet, som alligvel
> synes jeg skal scanne hele c-drevet HVER gang?

Det kan også være en fejlagtig nedlukning eller anden program der står og
skriver denne BootExecute kommando ned hver gang du lukker.

Et andet godt eksempel kunne være en ekstern harddisk tilsluttet via USB
eller Firewire eller lign.. Systemet mener der er noget galt med
filsystemet på denne disk og tvinger en chkdsk på alle diske ved reboot.
Under reboot er der dog måske ikke adgang til den eksterne disk, og derved
opnår chkdsk ikke det resultat den forventede, og derfor sletter den ikke
BootExecute strengen.

--
Bjarke Andersen