HC Andersen var opmærksomhedsssøgede men ~
Fra : Bo Warming

Dato : 26-12-10 16:54

HC Andersen var opmærksomhedsssøgede men velfærdskritisk (1805-75)

Må jeg ikke tale om mine smerter, har jeg ingen fornøjelse af dem.
H.C. Andersen

Dette citate er typisk for hans flæb.

Men han var sandhedssøgende og eventyr er ikke altid sødladene og
vamle - de er ofte polinie med Nietscehe oa angriber medlidenhed og
denne ulækre egenskabs slægsskab med nid og nag fx misundelse

   "Uforskammet!", sagde den portugisiske and, "ligner De mig med
katten, det rovdyr! Ikke en ond blodsdråbe er der i mig; jeg har taget
mig af Dem og god omgang skal jeg lære Dem". Og så bed hun hovedet af
sangfuglen, den lå død. "Hvad er nu det!", sagde hun, "kunne han ikke
tåle det Ja, så var han såmænd ikke for denne verden. Jeg har været
som en moder mod ham, det ved jeg! For hjerte har jeg! Og alle ænderne
samlede sig om den lille døde sangfugl; ænderne har stærke passioner,
enten har de det med misundelse eller med medlidenhed, og da der her
ikke var noget at misunde, så var de medlidende." H.C.
Andersen

GEnnemgående tema er desuden kritik af SNOBBERI

"   En som ikke kan skyde ryg, spinde eller gnistre, skal ikke
have nogen mening, når fornuftige folk taler.- siger katten i Den
grimme Ælling HCAndersen

'But the Emperor has nothing on at all!' cried a little child. Hans
Christian Andersen

Da ingen snegle længere bliver kogt og spist, regnede sneglefamilien
det for en afgjort sag, at menneskeheden måtte være uddød. HC Andersen
"Det er en mageløs blomsterpragt, hvor den vil smage , når den går i
forrådnelse" sagde skarnbassen ved synet af blomsterne i drivhuset. HC
Andersen
MER KALDSSNOBBERI: Stoppenålen regner sig for synål og senere endog
for en brystnål Strygejernet bilder sid ind det er en dampkedel, der
skal ud på jernbanen og trække vogne. Hjulbøren anser sig for en
kvartkaret fordi den går på et hjul,
Gyngehesten taler ikke om andet end træning og fuldblodsheste.
- Enhver har sin specielle livsløgn, alle vil leve over deres forhold
bryste sig og kaste blår i øjnene på hver andre.(Friedell om HC
Andersen)
Det er med kærlighed som med skildpadde. De fleste kender kun
forloren.      H.C. Andersen
.... Jeg har nu på hele denne rejse været hidset på at besøge
fruentimmer Hvor træt jeg var, besluttede jeg dog at se denne slags;
gik op i et hus; der kom en dame, som solgte menneskekød, fire
fruentimmer trådte op for mig. Den yngste var, sagde de, atten år. Jeg
bad hende blive; hun var så god som i bar særk; jeg havde så ondt af
hende. Jeg betalte madammen 5 frank, gav hende, da hun bad mig derom,
men gjorde ikke noget; så kun på det stakkkels barn, der aldeles
blottede sig og syntes forundret over, at jeg kun så på hende. H.C.
Andersen

For hvert år, der går, beundrer og elsker jeg H.C. Andersen
inderligere som digter og sætter mindre og mindre pris på ham som
menneske. Hvor er jeg dog taknemmelig for, at jeg ikke har kendt ham.
Henry Hellssen