|
| Vedligeholdelseslader Fra : Henning |
Dato : 26-12-10 19:24 |
|
Hvor finder jeg en "intelligent vedligeholdeseslader"?
Mit værksted vil naturligvis gerne sælge mig en original
Mercedes-lader til mit nu originale Mercedes batteri (hint; lad være
med at købe T-Hansen batterier, de holder kun et års tid ...)
Batteriet er åbenbart "nedsmeltet", med motorhavari til følge, på
grund af kontinuerlig opladning hver nat her i den kolde vinter med en
billig oplader, som ikke selv slår fra når batteriet er fuldt opladet.
| |
Uffe Bærentsen (26-12-2010)
| Kommentar Fra : Uffe Bærentsen |
Dato : 26-12-10 19:39 |
|
"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i en meddelelse
news:nq1fh69lg26n5c6d57bknhc401ovnqc9og@4ax.com...
> Hvor finder jeg en "intelligent vedligeholdeseslader"?
> Mit værksted vil naturligvis gerne sælge mig en original
> Mercedes-lader til mit nu originale Mercedes batteri (hint; lad være
> med at købe T-Hansen batterier, de holder kun et års tid ...)
> Batteriet er åbenbart "nedsmeltet", med motorhavari til følge, på
> grund af kontinuerlig opladning hver nat her i den kolde vinter med en
> billig oplader, som ikke selv slår fra når batteriet er fuldt opladet.
Det lyder mere som det er laderen der har været fejlen og ikke batteriet.
Af nysgerrighed, hvad er der sket med motoren?
--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i
| |
Henning (26-12-2010)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 26-12-10 20:22 |
|
>Det lyder mere som det er laderen der har været fejlen og ikke batteriet.
>Af nysgerrighed, hvad er der sket med motoren?
Der er som sådan ikke sket noget med motoren, den døde bare pludseligt
onsdag morgen på motorvejen med fejl i alle lamper i displayet.
Værkstedet skiftede batteri og et relæ-et-eller-andet og den motoren
kunne køre igen. Men det "nedsmeltede" batteri var åbenbart nok til at
motoren gik ud - eller også er værkstedet fyldt med HC Andersens
hisorier . Hm, nu jeg tænker over det, kunne jeg tre-fire gange
forsøge at starte motoren igen, før batteriet var fladt?
| |
KASO (26-12-2010)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 26-12-10 20:39 |
|
"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen
news:nq1fh69lg26n5c6d57bknhc401ovnqc9og@4ax.com...
> Hvor finder jeg en "intelligent vedligeholdeseslader"?
> Mit værksted vil naturligvis gerne sælge mig en original
> Mercedes-lader til mit nu originale Mercedes batteri (hint; lad være
> med at købe T-Hansen batterier, de holder kun et års tid ...)
> Batteriet er åbenbart "nedsmeltet", med motorhavari til følge, på
> grund af kontinuerlig opladning hver nat her i den kolde vinter med en
> billig oplader, som ikke selv slår fra når batteriet er fuldt opladet.
Jeg bruger denne:
http://www.batteribyen.dk/ctek_multi_xs_4003_lader_til_blybatterier-p-4832.html?osCsid=1f04c24a270cc1b50eff5e344b5a74db
Jeg har monteret det medfølgende stik med gummiprop i fronten af bilen, og
så kan jeg lige sætte laderen til, når jeg kommer hjem - uden at åbne
hjelmen. Det fungerer perfekt og sikrer, at mit oliefyr ikke dræner
batteriet unødigt.
| |
Ukendt (26-12-2010)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 26-12-10 21:28 |
|
>"Henning" skrev i meddelelsen
>news:nq1fh69lg26n5c6d57bknhc401ovnqc9og@4ax.com...
>
>Hvor finder jeg en "intelligent vedligeholdeseslader"?
>Mit værksted vil naturligvis gerne sælge mig en original
>Mercedes-lader til mit nu originale Mercedes batteri (hint; lad være
>med at købe T-Hansen batterier, de holder kun et års tid ...)
>Batteriet er åbenbart "nedsmeltet", med motorhavari til følge, på
>grund af kontinuerlig opladning hver nat her i den kolde vinter med en
>billig oplader, som ikke selv slår fra når batteriet er fuldt opladet.
Temmelig meget skrøne i det med at tante hansen batterier kun holder et år.
Selv det arveste l....
holder da normalt 4-5 år (selv om der måske findes en skribent eller to som
har en nabo hvor batteriet
gik i stykker efter 1 måned).
I øvrigt holdte et tidl VARTA jeg købte kun 2 år men det er en anden
historie.
Der er også meget underligt i det du skriver, med mindre mercedes laver
batterier der er så
afvigende fra hvad normale biler bruger. Alm SLA batterier indholder stor
set kun blyplader,
destileret vand og svovlsyre (uden at smugkigge på wiki), så holdbarheden
burde ikke være
så markant som nogen vil gøre det til. Men enhver forhandler vil vel tale
for sin syge oldemor
for at sælge et dyrt batteri.
Tror gerne at en billig lader med en transformator og en enkelt diode der er
fuldstændig ureguleret
kan ødelægge et batteri og også motorstyringen. Sådan en lader kan let give
16-20V så hvis batteriet
er godt opladet, ryger spændingen jo op i det forbudte område hvor batteri
og motorstyring bliver
ødelagt.
Du skal ha en lader der giver 13.5 - 14.5V fra sig. Den skal være
"reguleret".
Den KASO linker til ser ok ud.
--
Tom
| |
Allan F (27-12-2010)
| Kommentar Fra : Allan F |
Dato : 27-12-10 12:13 |
|
"Tom" <nospam> skrev i meddelelsen
news:4d17a559$0$36565$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Temmelig meget skrøne i det med at tante hansen batterier kun holder et
> år. Selv det arveste l....
> holder da normalt 4-5 år (selv om der måske findes en skribent eller to
> som har en nabo hvor batteriet
> gik i stykker efter 1 måned).
> I øvrigt holdte et tidl VARTA jeg købte kun 2 år men det er en anden
> historie.
Jeg kan da sagtens ødelægge et originalmonteret batteri på mindre end et år.
Det jeg har i Superb'en nu er ved at være færdigt - bilen kan ikke stå 36
timer uden at den skal hjælpes. Og bilen er fra April 2010. På de 2
foregående biler var det ligesådan - mindre end et års funktion før de
skulle skiftes.
Allan F
| |
Per (27-12-2010)
| Kommentar Fra : Per |
Dato : 27-12-10 14:10 |
|
Allan F wrote:
> "Tom" <nospam> skrev i meddelelsen
> news:4d17a559$0$36565$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> Temmelig meget skrøne i det med at tante hansen batterier kun holder
>> et år. Selv det arveste l....
>> holder da normalt 4-5 år (selv om der måske findes en skribent eller
>> to som har en nabo hvor batteriet
>> gik i stykker efter 1 måned).
>> I øvrigt holdte et tidl VARTA jeg købte kun 2 år men det er en anden
>> historie.
>
> Jeg kan da sagtens ødelægge et originalmonteret batteri på mindre end
> et år. Det jeg har i Superb'en nu er ved at være færdigt - bilen kan
> ikke stå 36 timer uden at den skal hjælpes.
Så må du have et eller andet, der står og trækker en stor strøm. Vi taler
nok 1-2 ampere - og det er en klar fejl.
Jeg havde selv et problem med en autoradio, der trak 500 mAh når den var
slukket - den røg ud
Mvh. Per
| |
Allan F (28-12-2010)
| Kommentar Fra : Allan F |
Dato : 28-12-10 01:39 |
|
"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:4d189035$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Så må du have et eller andet, der står og trækker en stor strøm. Vi taler
> nok 1-2 ampere - og det er en klar fejl.
>
> Jeg havde selv et problem med en autoradio, der trak 500 mAh når den var
> slukket - den røg ud
>
> Mvh. Per
Overvågningskamera, gps, dataradio, dankortterminal, taxameter plus diverse
mellembokse. Intet af det kan slukkes og det meste er plomberet. Ifølge min
lader er der et konstant træk på ca. 3 ampere.
Allan F
| |
Per (28-12-2010)
| Kommentar Fra : Per |
Dato : 28-12-10 08:22 |
|
Allan F wrote:
> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> news:4d189035$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> Så må du have et eller andet, der står og trækker en stor strøm. Vi
>> taler nok 1-2 ampere - og det er en klar fejl.
>>
>> Jeg havde selv et problem med en autoradio, der trak 500 mAh når den
>> var slukket - den røg ud
>>
>> Mvh. Per
>
> Overvågningskamera, gps, dataradio, dankortterminal, taxameter plus
> diverse mellembokse. Intet af det kan slukkes og det meste er
> plomberet. Ifølge min lader er der et konstant træk på ca. 3 ampere.
>
He he - så er det godt, at det er en taxa, der kører hele tiden
Det var da et helt enormt konstant strømtræk - har du sat en ekstra akku på
?
Jeg ved at man ofte sætter en ekstra akku på biler med motorvarmer (fyr) -
netop pga. den store strøm.
Mvh. Per
| |
Allan F (28-12-2010)
| Kommentar Fra : Allan F |
Dato : 28-12-10 12:02 |
|
"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:4d19902c$0$56774$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> He he - så er det godt, at det er en taxa, der kører hele tiden
>
> Det var da et helt enormt konstant strømtræk - har du sat en ekstra akku
> på ?
>
> Jeg ved at man ofte sætter en ekstra akku på biler med motorvarmer (fyr) -
> netop pga. den store strøm.
>
> Mvh. Per
Ingen ekstra - og den kører ca. 90 timer om ugen.
| |
Leif Neland (28-12-2010)
| Kommentar Fra : Leif Neland |
Dato : 28-12-10 19:21 |
|
Den 28-12-2010 01:39, Allan F skrev:
>
> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> news:4d189035$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> Så må du have et eller andet, der står og trækker en stor strøm. Vi
>> taler nok 1-2 ampere - og det er en klar fejl.
>>
>> Jeg havde selv et problem med en autoradio, der trak 500 mAh når den
>> var slukket - den røg ud
>>
>> Mvh. Per
>
> Overvågningskamera, gps, dataradio, dankortterminal, taxameter plus
> diverse mellembokse. Intet af det kan slukkes og det meste er plomberet.
> Ifølge min lader er der et konstant træk på ca. 3 ampere.
>
> Allan F
Så ville jeg sgu sætte en hovedafbryder på, til brug i garagen.
Men er det nogo? Autoradioen ville jeg nok sætte udenom, men er der
andet, der glemmer ting, når der slukkes?
--
Bevar P2, luk P3, der er nok P3'er i forvejen.
| |
Allan F (28-12-2010)
| Kommentar Fra : Allan F |
Dato : 28-12-10 20:57 |
|
"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i meddelelsen
news:4d1a2aa2$0$23759$14726298@news.sunsite.dk...
>> Overvågningskamera, gps, dataradio, dankortterminal, taxameter plus
>> diverse mellembokse. Intet af det kan slukkes og det meste er plomberet.
>> Ifølge min lader er der et konstant træk på ca. 3 ampere.
>>
>> Allan F
>
> Så ville jeg sgu sætte en hovedafbryder på, til brug i garagen.
> Men er det nogo? Autoradioen ville jeg nok sætte udenom, men er der andet,
> der glemmer ting, når der slukkes?
Kodeordet er, at det er plomberet. Det må IKKE ændres på, da politiet ellers
kan komme med bødeblokken og indberetning til taxinævn og skattevæsen og den
store græskarmand. Selve dankort terminalen kan (og bliver) slukkes, men der
er stadig ladestrøm på.
Allan F
| |
Uffe Bærentsen (28-12-2010)
| Kommentar Fra : Uffe Bærentsen |
Dato : 28-12-10 21:01 |
|
"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse
news:4d1a2aa2$0$23759$14726298@news.sunsite.dk...
> Den 28-12-2010 01:39, Allan F skrev:
>>
>> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
>> news:4d189035$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>
>>> Så må du have et eller andet, der står og trækker en stor strøm. Vi
>>> taler nok 1-2 ampere - og det er en klar fejl.
>>>
>>> Jeg havde selv et problem med en autoradio, der trak 500 mAh når den
>>> var slukket - den røg ud
>>>
>>> Mvh. Per
>>
>> Overvågningskamera, gps, dataradio, dankortterminal, taxameter plus
>> diverse mellembokse. Intet af det kan slukkes og det meste er plomberet.
>> Ifølge min lader er der et konstant træk på ca. 3 ampere.
>>
>> Allan F
>
> Så ville jeg sgu sætte en hovedafbryder på, til brug i garagen.
> Men er det nogo? Autoradioen ville jeg nok sætte udenom, men er der andet,
> der glemmer ting, når der slukkes?
Uden at vide det med sikkerhed, så tror jeg bestemt det er et stort NoGo.
Hvorfor skulle batteriet ellers være plomberet?
--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i
| |
Leif Neland (28-12-2010)
| Kommentar Fra : Leif Neland |
Dato : 28-12-10 23:03 |
|
Den 28-12-2010 21:01, Uffe Bærentsen skrev:
>> Så ville jeg sgu sætte en hovedafbryder på, til brug i garagen.
>> Men er det nogo? Autoradioen ville jeg nok sætte udenom, men er der andet,
>> der glemmer ting, når der slukkes?
>
> Uden at vide det med sikkerhed, så tror jeg bestemt det er et stort NoGo.
> Hvorfor skulle batteriet ellers være plomberet?
>
Jeg tror ikke på at batteriet er plomberet.
Det er de færreste biler, der kan køre uden batteriet tilsluttet, så der
er vist ikke de store muligheder for at køre sort.
Leif
--
Bevar P2, luk P3, der er nok P3'er i forvejen.
| |
Allan F (29-12-2010)
| Kommentar Fra : Allan F |
Dato : 29-12-10 01:29 |
|
"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i meddelelsen
news:4d1a5eab$0$23765$14726298@news.sunsite.dk...
>>
> Jeg tror ikke på at batteriet er plomberet.
>
> Det er de færreste biler, der kan køre uden batteriet tilsluttet, så der
> er vist ikke de store muligheder for at køre sort.
>
> Leif
Batteriet ER plomberet - og hvis der skiftes batteri skal jeg som det første
ringe til det lokale politi og fortælle hvorfor jeg kører med en defekt
plombe, og derefter køre på taxameterværksted og få sat en ny plombe på.
Ellers risikerer jeg de førnævnte repressalier.
Allan F
| |
Leif Neland (29-12-2010)
| Kommentar Fra : Leif Neland |
Dato : 29-12-10 16:06 |
|
Den 29-12-2010 01:28, Allan F skrev:
>
> Batteriet ER plomberet - og hvis der skiftes batteri skal jeg som det
> første ringe til det lokale politi og fortælle hvorfor jeg kører med en
> defekt plombe, og derefter køre på taxameterværksted og få sat en ny
> plombe på. Ellers risikerer jeg de førnævnte repressalier.
>
Så blev jeg klogere. Og rystet...
--
Bevar P2, luk P3, der er nok P3'er i forvejen.
| |
Ib Jakobsen (29-12-2010)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 29-12-10 20:25 |
|
Den 29-12-2010 16:06, Leif Neland skrev:
>
>> Batteriet ER plomberet - og hvis der skiftes batteri skal jeg som det
>> første ringe til det lokale politi og fortælle hvorfor jeg kører med en
>> defekt plombe, og derefter køre på taxameterværksted og få sat en ny
>> plombe på. Ellers risikerer jeg de førnævnte repressalier.
>>
> Så blev jeg klogere. Og rystet...
Så når du næste gang ser batteriet på en MB eller andre store 4 dørs
modeller, så se lige om ikke der er hul i skruen ved pluspolen. Nu ved
du hvorfor.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Ib Jakobsen (29-12-2010)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 29-12-10 20:27 |
|
Den 29-12-2010 20:25, Ib Jakobsen skrev:
> Den 29-12-2010 16:06, Leif Neland skrev:
>
>>
>>> Batteriet ER plomberet - og hvis der skiftes batteri skal jeg som det
>>> første ringe til det lokale politi og fortælle hvorfor jeg kører med en
>>> defekt plombe, og derefter køre på taxameterværksted og få sat en ny
>>> plombe på. Ellers risikerer jeg de førnævnte repressalier.
>>>
>> Så blev jeg klogere. Og rystet...
>
> Så når du næste gang ser batteriet på en MB eller andre store 4 dørs
> modeller, så se lige om ikke der er hul i skruen ved pluspolen. Nu ved
> du hvorfor.
Nu fik jeg svaret Allan i stedet for Leif.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Allan F (29-12-2010)
| Kommentar Fra : Allan F |
Dato : 29-12-10 20:53 |
|
"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:4d1b8b88$0$23761$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> Så når du næste gang ser batteriet på en MB eller andre store 4 dørs
>> modeller, så se lige om ikke der er hul i skruen ved pluspolen. Nu ved
>> du hvorfor.
>
> Nu fik jeg svaret Allan i stedet for Leif.
>
>
>
>
>
>
>
> --
> MVH
> Ib Jakobsen
Typisk er det møtrikken, der er boret hul i, og ført en plombetråd igennem.
| |
Lars Peter Larsen (28-12-2010)
| Kommentar Fra : Lars Peter Larsen |
Dato : 28-12-10 22:54 |
|
Allan F wrote:
>
> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> news:4d189035$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>>
>> Så må du have et eller andet, der står og trækker en stor strøm. Vi
>> taler nok 1-2 ampere - og det er en klar fejl.
>>
>> Jeg havde selv et problem med en autoradio, der trak 500 mAh når den
>> var slukket - den røg ud
>>
>> Mvh. Per
>
>
> Overvågningskamera, gps, dataradio, dankortterminal, taxameter plus
> diverse mellembokse. Intet af det kan slukkes og det meste er plomberet.
> Ifølge min lader er der et konstant træk på ca. 3 ampere.
>
> Allan F
Mange og dybe afladninger ødelægger en bil-accumulator - De er beregnet
til at give en stor startstrøm, ikke til at blive halvt afladet og
opladet flere hundrede gange på et år. Og halvt afladet bliver din ved
at stå 12 timer i døgnet.
Men egen erfaring er at bliver batteriet fladt fordi man har glemt at
slukke lygterne bliver levetiden forkortet til den første eller anden
vinter efter.
/Lars
| |
Martin [6000] (26-12-2010)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 26-12-10 22:17 |
|
>Hvor finder jeg en "intelligent vedligeholdeseslader"?
CTEK hos fx. Meca eller den lokale autoelektro.
Kan anbefale Multi XS7000. Koster ca. en tusse, men er alle pengene
værd.
//Martin
| |
Ole Gaarde Kristense~ (27-12-2010)
| Kommentar Fra : Ole Gaarde Kristense~ |
Dato : 27-12-10 00:27 |
|
"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i en meddelelse
news:nq1fh69lg26n5c6d57bknhc401ovnqc9og@4ax.com...
> Hvor finder jeg en "intelligent vedligeholdeseslader"?
> Mit værksted vil naturligvis gerne sælge mig en original
> Mercedes-lader til mit nu originale Mercedes batteri (hint; lad være
> med at købe T-Hansen batterier, de holder kun et års tid ...)
> Batteriet er åbenbart "nedsmeltet", med motorhavari til følge, på
> grund af kontinuerlig opladning hver nat her i den kolde vinter med en
> billig oplader, som ikke selv slår fra når batteriet er fuldt opladet.
Jeg melder mig i koret med KASO og Martin og siger "en CTEK".
Har en siddende på taxaen og den har sparet mig for en del.
Fordi vi konstant trækker så meget strøm, plejer selv et fornuftigt batteri
kun at holde cirka 1 år.
Efter jeg har sat laderen på har jeg ikke skiftet batteri - og jeg lader kun
2-3 gange i løbet af vinteren og et par gange fordelt på resten af året.
Da det første batteri var "sparet" var laderen tjent hjem - og der var også
sparet en gang plombering af batteriet.
Alt i alt en god forretning OG man er sparet noget bøvl. Ren win-win
situation
--
Med venlig hilsen
Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved
| |
|
|