Linux og netværk.... [ H J Æ L P ]
Fra : Torben Sørensen

Dato : 18-12-00 10:35

Hej

Jeg har langt om længe fået købt en pc mere (P200 med 64 MB ram), som skal
bruges som server. Jeg har installeret Mandrake 7.2 og læs: forsøgt at
opsætte netværk.

pc1 (server):
P200 MMX
Ethernet kort (realteck)
3 gb disk
64 mb ram

Crossover kabel (imellem)

pc2 (workstation - IBM Aptiva)
PII 266
Ethernet kort (realteck)
4 gb disk
6.4 gb disk
96 mb ram
Modem 56K Flex Lasat

Mit problem er at jeg ikke kan få dem til at "snakke sammen" i Linux.
Der er også installeret won98se på begge maskiner og der kan de godt finde
hinanden.
Der er ikke internet indblandet (kun fra pc2 via modem)
Under installationen bliver man bedt om at indtaste en masse IP-adresser
pc1 har fået IP: 10.11.11.1
pc2: har fået IP: 10.10.0.1
..... men hvad skal jeg bruge gateway, HTTP proxy og FTP proxy til??????
Jeg har læst og læst, men er ikke blevet meget klogere! Min bøn er derfor:

Er der ikke en venlig sjæl, der kan hjælpe mig igennem????
Jeg kan da ikke være den eneste der gerne vil opsætte et hjemme-netværk :)

/regards
Torben Sørensen

Torben Sørensen
Notes/Domino udvikler - Intranet
Bankernes EDB Central - www.bec.dk
Absalonsvej 2 - 7400 Herning - DENMARK
tos@bec.dk - (+45) 9626-6763

Fra : Tommy

Dato : 18-12-00 16:15

"Torben Sørensen" wrote:

> [...]
> Der er ikke internet indblandet (kun fra pc2 via modem)
> Under installationen bliver man bedt om at indtaste en masse IP-adresser

Prøv med ip 10.0.0.1 og 10.0.0.2 med en netmaske 255.0.0.0, så er de på
samme segment,
det skulle kunne klare forbindelsen.

> .... men hvad skal jeg bruge gateway, HTTP proxy og FTP proxy til??????
> Jeg har læst og læst, men er ikke blevet meget klogere! Min bøn er derfor:

Du kan bruge squid, eller en anden proxyserver som gateway til nettet.
squid følger med på mandrake.

Fra : Lars Overgaard

Dato : 18-12-00 17:53

"Torben Sørensen" <tos@bec.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der ikke en venlig sjæl, der kan hjælpe mig igennem????
> Jeg kan da ikke være den eneste der gerne vil opsætte et

Du er langtfra den eneste...
Kast et blik eller tre på www.sslug.dk/linuxbog
Specielt
http://www.sslug.dk/linuxbog/admin/bog/linux-netvaerk-server.html er nok