Dæws i gruppen og Glædelig hjul
Jeg fik lige lyst til at ævle lidt om trafikken på Kystvejen rundt om
Kastrup Lufthavn i går.
Først lidt tekniske detaljer:
Busserne i København kørte efter søndagsplan, hvilket betød, at der
kun var ca.60% af busserne på gaderne.
I vores verdensfirma, City Trafik, kunne vi derfor sætte de nyeste
Scania busser ind på linie 35 i stedet for de gamle fra 90'erne.
Disse Scaniabusser er nok de bedste vinterkøretøjer jeg nogen sinde
har kørt i..... Der er ABS, ESP, Anti spin..... og vinterdæk.
Anti spin systemet (fandt jeg ud af ved at trykke på en masse knapper)
har en Off-Road indstilling... Yeps... jeg skrev Off-road!
Jeg kunne ganske enkelt ikke få min bus til at sidde fast i sneen
nogen steder.... tro mig! Jeg gjorde hvad jeg kunne, men bussen kunne
køre gennem knæhøje snedriver og styre lige på "sort is" hvor alle
vores andre busser ville have siddet uhjælpelig fast eller kørt
sidelæns...
Det var dælme sjovt! Og jeg skulle køre 4 ture.
Men så skete der følgende:
Første tur fra Lufthavnen afg 5:44 til tiden.
Det sner og fyger kraftigt men det går stille og roligt, med knap 40
Km/T, gennem driverne på Kystvejen.
Men i svinget lige efter hovedvagten
http://tinyurl.com/34qlgqn
er der "sort is" og ESP'en træder til øjeblikkelig.
Det eneste jeg oplever er et meget lille svaj med bagenden, og tænker:
"Det her bliver sjovt senere".
Flere steder på Kystvejen er der kun en enkelt vejbane på grund af
fygningen fra Øst, men der er ingen anden trafik så det går bare derud
af.
På Kirkevej lige før Tunellen er der også masser af snedriver, men jeg
kører igennem dem som en varm kniv i blødt smør..
De få stoppesteder jeg skal ind til undervejs er begravet i sne, men
her er der heller ingen problemer... anti spin hjælper mig igang
næsten som var det en sommerdag
Retur til Lufthavnen fra DR Byen Station
http://tinyurl.com/39mnyaj
kl.6:29... 5 minutter forsinket, skulle være kørt 6:24
Alt går som en leg, men der er kommet flere biler på gaden, så det går
lidt langsommere.
Jeg er nået næsten til PostDanmark på Kystvejen, da en modkørende taxa
blinker vildt med lygterne... Jeg standser og får at vide at vejen er
spærret længere fremme......... Det er en Lastbil der holder på tværs
ved hovedvagten!!!! Sådan lidt spøgende svarer jeg ham:" Det er S´gu
nok en Kim Johansen vogn?" Taxamanden kigger forundret på mig og
siger: "Hvor ved du det fra...? det er jo lige sket"
Efter en snak med trafikkontoret, bliver de enige med dem om at jeg
vender kajakken og kører via Tømmerup og indenrigs til Terminal 3 med
de passagerere jeg har samlet op undervejs.
Det gav så en forsinkelse på 33 minutter.... Der røg den første pause.
Næste tur: Afg 7:46 2 minutter forsinket, skulle være kørt 7:44
Trafikkontoret insisterer på at jeg kører ud på kystvejen og afventer
situationen....
Der er gang i en stor Gummiged og en sneslynge og efter 15 minutter er
der hul igennem så jeg kan komme forbi Kim Johansens fastkørte vogn...
Den er kørt ligeud i rabatten, på det sted hvor jeg tidligere mødte
den sorte is.
Turen går stille og roligt gennem Dragør, Store Magleby, Tømmerup og
Tårnby... nu lidt langsommere end før på grund af endnu flere
småbiler. Men hver gang der holdes for rødt og der er to baner, kan
jeg snuppe den inderste og træde på sømmet når der bliver grønt....
Småpotterne kan ganske enkelt ikke følge med i optrækket og jeg kan
hente et minut eller to.
Retur fra Dr Byen kl 8:40 12 minutter forsinket, skulle være kørt 8:28
Der er nu endnu flere biler på gaderne og det går meget langsomt.
Jeg lander i Lufthavnen kl 9:40, 30 minutter forsinket, så der røg den
næste pause. Jeg bruger lidt tid på at "vride slipset" og købe en kop
kaffe og en bid brød i 7/11
Tredie tur: Afg 9:54, skulle være kørt 9:44
Jeg kører frisk afsted og "Vupti" så går det igen i stå ved
Hovedvagten......... Det er den onde lyne mig igen en vogn fra Kim
Johansen der ikke kan finde ud af at dreje.... Så sidder vi der og
venter endnu engang... der er ingen mulighed for at bakke og finde et
sted at vende kajakken...
Gummigeden fra tidligere er dog på stedet og der kommer hul igennem
efter små 25 minutter....
Henne ved Post Danmark holder der nogle af Kim Johansens lastvogne og
jeg får den gode ide, at kontakte chaufførene for at få dem til at
advare deres kolleger om det "farlige" sted.....
HA! siger jeg bare.... der er ikke en eneste af dem der taler Dansk!
Det bedste de kan, er noget gebrokkent kaudervælsk der minder lidt om
plattysk og Pidgin-Engelsk blandet sammen.... så jeg opgiver min "gode
ide"..... så jeg fortsætter min tur og lander på Dr Byen station 40
minutter forsinket.
Retur kl 11:08 skulle være kørt 10:28
Jeg kan denne gang indhente lidt af forsinkelsen.... folk er nok inde
at handle eller igang med at skrælle kartofler.... så jeg lander i
lufthavnen 35 minutter forsinket.... det var så den tredie pause der
forsvandt..
Sidste tur afg. kl.12:24, skulle være kørt 11:44
(Jeg skulle lige have endnu en kop kaffe i 7/11)
Og så er det blevt tid til at bande og svovle:
Der er IGEN en Kim Johansen Lastvogn der sidder fast i rabatten:
"KRAFTEDDERPETERRØVSYGAMAGARFORSYVSATANOGFEMFINGREIETRØVHUL"
Da jeg slipper igennem er jeg blevet en hel time forsinket og min
"Bagmand" indhenter mig på Dragør station.
Da vi kører efterSøndagsplanen betyder det, at min tur sådan set er
udgået...
Vi snakker lidt sammen og kalder trafikkontoret op og foreslår at jeg
vender bussen og kører tilbage til lufthavnen..... der står nemlig
temmelig mange passagerer og lufter deres utilfredshed over at der
ikke er kommet den bus de regnede med.
Jeg får OK, samler passagerene op og fortæller undervejs om hvorfor
bussen er så forsinket.....
Det bliver tydeligt illustreret da vi kommer til hovedvagten.....
Nu holder der 3 lastvogne i rabatten.... Og ja! en af dem var fra Kim
Johansen, men gud ske tak og lov.... min bane er fri....
Helt ærligt: 4 vogne fra Kim Johansen kører galt samme sted.... Taler
de slet ikke samme?
Det bedste af det hele?
Jeg lander i lufthavnen, kun 11 minutter forsinket og kan køre i
garagen.
Nå! Så fik jeg lidt luft... godt jeg holder fri i dag og i morgen
--
Previa.
Der er dælme plads til store armbevægelser
Nu med Honda Shadow VT750 årg.1983