Dukkehjem-drama æggede til samvittighedskr~
Fra : Bo Warming

Dato : 24-12-10 10:20

Dukkehjem-drama æggede til samvittighedskritik
Kvindesags-dramaet "Et Dukkehjem"(sendes af DR kl 1330 i dag) ladet
en gift skønhed beslutte skilsmisse og forlade sine børn for at
realisere sig selv.
Hendes mand - og alt publikum dengang - hadede en så usympatisk
heltinde, så der sattes tanker i gang
Ægtemanden:" Du tror ikke på Gud - men hvad så med din samvittighed".
Helmer i Dukkehjem af Henrik Ibsen

Nietzsche gik endnu videre end Ibsen mht at se samvittigheden som en
tidlig indoktrinering vi bør frigøre os fra
"   The content of our conscience is everything that was
regularily and unquestionably demanded of us in the years of
childhood. The source of conscience is belief in authority." Nietzsche
Der gives en Grad af Forløjethed, der er båret i Kødet; den kalder man
"den gode Samvittighed". Nietzsche

   Samvittighedens indhold. - Indholdet af vor samvittighed er
alt, hvad der i barneårene regelmæssigt uden grund blev krævet af os,
af personer, som vi højagtede og frygtede.Ud fra samvittigheden bliver
altså den følelse af at skulle vakt ("dette skal jeg gøre, dette skal
jeg lade være med"), som ikke spørger: hvorfor skal jeg? - I alle
tilfælde, hvor en sag bliver gjort med "fordi" og "hvorfor", handler
mennesket uden samvittighed, men af den grund ikke imod denne. - Troen
på autoriteter er samvittighedens kilde: det er altså ikke Guds stemme
i mennesket bryst, men nogle menneskers stemme i mennesket.Nietzsche

Samvittighed er det, din _mor_ fortalte dig, inden du var seks år.
Brock Chisholm

   Samvittighedens bid er usømmeligt. Nietzsche
   Dårlig samvittighed er en sygdom som mennesket uvægerligt får,
når det er låst inde i et samfund og fred - alle instinkter, der ikke
kan finde en ventil udad, vender sig indad. Nietzsche Moralens
oprindelse 1887

The bite of conscience teaches men to bite.      Nietzsche

Den angelsaksiske samvittighed forhindrer ikke angelsakseren i at
synde; men forhindrer ham kun i at nyde det. Salvador de
Madariaga

   En dårlig samvittighed kan dog gøre livet interessant . Søren
Kierkegaard
   Det er de kraftløses misundelse: ressentiment, der har bragt
livsudfoldelsen i miskredit, så folk får dårlig samvittighed over
deres sunde instinkter. Nietzsche

En dreng kunne ikke falde til ro efter en begået fejl. Det vidner om
en for sart samvittighed, som sætter sit eget moralske selv så højt,
at det ikke vil tilgive det noget. En sådan samvittighed skaber
hypokondriske mennesker, dersom det ikke bliver bragt i balance ved
stor virksomhed. Goethe.
   I mit kød bor der intet godt.      Paulus("Det gode jeg
vil, det gør jeg ikke - det onde jeg ikke vil , det gør jeg")