De herskende klasser opfandt ideen om en f~
Fra : Bo Warming

Dato : 22-12-10 21:55

   De herskende klasser opfandt ideen om en fri vilje. skrev
Nietzsche
Vi elsker at tro at vi er magtfulde og selv styrer vort liv. Det giver
selvtillid at tænke "jeg kan hvad jeg vil"
Den skæbne som måtte ligge i at arvens molekyler, DNA, er blevet en
smule kendt og forstået, giver illusion om et nyt videnskabeligt
fællesskabs evne til at styre uden om ulykke.
Nietzsche mener - som sit idol Goethe og mange andre - at vore
medmenneskers forventninger og beslutninger er et kompliceret netværk,
som vi ikke kan gennemskue og at vi stort set handler, som det
forventes af os, og magthavernes falske gave, troen på at vi har en
virkelig fri vilje og selvstændighed er en livsløgn, en opium for
folket, selvbedrag og fantasteri.
Kloge mænd forstår at betragte alt, hvad de gør, som fornuftigt, også
selv om de er tvunget af omstændighederne til at handle, som de har
gjort. Niccoló Niccolo Machiavelli(1469-1527)
..      Pinsler ved forsigtighed overgår de farer, der skal
undgås - ofte er det bedre at overlade sit selv til skæbnen. Napoleon
Our destiny rules over us, even when we are not yet aware of it; it is
the future that makes laws for our to-day. Nietzsche
   Man supposes, that he directs his life and governs his
actions, when his existence is irretrievably under the control of
destiny. Johann W. von Goethe (1749-1832)
Life is terrible. It rules us, we don't rule it Oscar Wilde
   "Det er faktisk ikke noget lille fortrin ved en teori, at den
kan gendrives - netop dermed tiltrækker den sig skarpere hoveder!
   "Gør vel og vær glad - under nødvendighedens synsvinkel, på
trods af at fri vilje næppe eksisterer""
   "Tilfældet" er det synonym, Gud anvender, når der er noget,
han ikke vil lægge navn til. Anatole France
Den der føler viljens ufrihed er sindsyg, den, som benægter den, er
dum.      Nietzsche
   Everything happens just as it ought to happen. Nietzsche
   Fri vilje er en illusion.      Anatole France
   Frihed er fornuftens karakter.    Georg Wilhelm Friedrich Hegel
   Heldet gør ingenting, som ikke allerede er forberedt. Alexis
De Tocqueville Heldet tilsmiler den, som har forberedt sig Louis
Pasteur 1822-1895
   Ideals are like stars: you will not succeed in touching them
with your hands, but like the seafaring man on the desert of waters,
you choose them as your guides, and following them you reach your
destiny.      Carl Schurz
   Intellect annuls fate. So far as a man thinks, he is free.
Ralph Waldo Emerson
   Nature to be commanded, must be obeyed.      Francis Bacon
   Naturen vil intet, men når altid noget. Vi vil noget men når
altid noget andet. Vore "hensigter" er rene "tilfældigheder" Nietzsche
   Om menneskets frie vilje kan der ikke være tvivl: vi har vor
frie vilje - til at gøre, hvad vi er nødt til at gøre! Frejlif Olsen
   Politik er at kunne høre Vorherres fodtrin gennem
verdenshistorien og så springe til for at få fat i en snip af hans
kappe. Bismarck
   Teoretisk er vi ikke ansvarlige for vor karakter. Men i
praksis - uophørligt.       Soya
   That we are effective beings, forces, is our fundamental
belief. Free means: 'not pushed and shoved, without a feeling of
compulsion'. Nietzsche
   The doctrine of free will is an invention of the ruling
classes. Nietzsche
   Vi får den skæbne, vi har fortjent.      Albert Einsten
..    Livet er et spørgsmål om at blive forelsket i sin skæbne.
Karen Blixen
   Man supposes, that he directs his life and governs his
actions, when his existence is irretrievably under the control of
destiny. Johann W. von Goethe
   Ingen erobrer tror på tilfældet. Nietzsche
   Vi gør hvad vi er nødt til og kalder det ved de fineste navne
Emerson
Repentance is for little children. Adolph Eichmann
   Det som skal skee skikker sig selv.      Danske
Ordsprog
The doctrine of free will has as its parents man's pride and sense of
power. Nietzsche

Fra : Michael Weber

Dato : 23-12-10 14:30

Den 22-12-2010 21:54, Bo Warming skrev:
> [...]
> Ordsprog
> The doctrine of free will has as its parents man's pride and sense of

"Gud er død." - Nietzsche
"Nietzsche er død." - Gud

Fra : Bo Warming

Dato : 23-12-10 15:33

On Thu, 23 Dec 2010 14:30:19 +0100, Michael Weber
<michael@michaelweberREMOVE.dk> wrote:

>"Gud er død." - Nietzsche
>"Nietzsche er død." - Gud

Den er gammel

Og det var slet ikke Nietzsche der startede med at få hele Tyskland op
af stolen med de tre ord - der var HenrichHeine, der mente det

Nietsche lader blot eet par af sine dramatiske bipersoner sige Gud er
død, men selv var han superreligiøs ala Voltaire og måske
præstefaderen som han beundrede VILDT.

Kirken er mere ædel institution end staten, mente han og han ville
gerne have forbedret Jesu etik, for Jesu døde jo mens umoden....

Som sit idol Goethe mente han at den skønneste sjælevandring er at se
sig genopstå i andre mennesker - og det gør han nu med den spåede
forsinkelse

"The day of tomorrow belongs to me. Some are born posthumously.
"Nietzsche (Anticrist, preface)

Gik ned for os i døden/som sol i morgenrøden)
og stod i morgengry/op for os påny
reinkarnationisten Grundtvig der også lærte af Goethe