MS Windows
briani 27239
Dual boot XP 32-bit og Win 7 64-bit på hve~
Fra : Ole B.

Dato : 22-12-10 15:57

Før jeg installerer en dual boot-opsætning med XP Home 32-bit og Windows 7
full Pro 64-bit, ku' det være rart at vide:

1) skal det ældste operativsystem være på disk 0 eller disk 1?

2) skal de to OS'er have hver sin boot manager, eller er én på disk 0 nok?

Jeg regner med af begynde med at installere de to systemer på hver sin HD,
mens strømmen er taget fra den anden HD.

Jeg har ikke brugt Dual Boot i årevis, så hvis der er andre ting, jeg ikke
må glemme, vil jeg være glad for hjælp, dog er forslag om begge systemer på
samme harddisk ikke relevante, næppe heller brug af tredjeparts programmer.
--
Venlig hilsen
Ole B.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 22-12-10 18:30

Se inline:

On Wed, 22 Dec 2010 15:56:57 +0100, "Ole B."
<olki@det.her.skal.bort.mail.dk> wrote:

>1) skal det ældste operativsystem være på disk 0 eller disk 1?

Ja (ligemeget bare der installeres på hver sin HD/partition).

>2) skal de to OS'er have hver sin boot manager, eller er én på disk 0 nok?

Der vil kun være en.

Installationsrækkefølge skal være Ældst først nyeste OS sidst.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Preben

Dato : 22-12-10 19:55

Den 22.12.2010 kl. 18:30 skrev Jens Peter Karlsen <jpkarlsen@mvps.org>:

> [...]
>>

> Der vil kun være en.
>
> Installationsrækkefølge skal være Ældst først nyeste OS sidst.

Hov, det smuttede vist for dig Jens Peter, med at svare før det , du
svarer på

BTW, er det mon klogt at tage strømmen fra en af diskene mens der
installeres? Jeg mener begge diske skal have strøm under installationen.

--
mvh/Preben

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 22-12-10 21:38

Ja begge diske skal være sat til.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Ole B.

Dato : 23-12-10 02:59

Tak for interessen for de to spørgsmål.

Lad mig først forklare, hvorfor jeg ikke ønsker at lave dual boot med begge
operativsystemer på en og samme harddisk. Sagen er, at jeg har en SATA6 SSD
og en SATA6 10.000 rpm. De var anskaffet for at sammenligne hastighederne,
og SSD-drevet vandt - men dog med en ikke særlig stor margen. Da jeg nu har
begge drev, er det oplagt at benytte SSD-drevet til Windows 7, der er bedre
til at skåne drevet for overdreven trafik (trim, bl.a.). Og jeg skal jo også
bruge det andet drev til noget praktisk.

Jeg er klar over, at jeg i BIOS kan vælge, om disk 0 eller disk 1 skal være
den, jeg starter på. Når jeg foretrækker disk 0, er det, fordi det er BIOS'
default mode, og det kan jeg lige så godt holde mig til.

Jeg siger tak til Jens Peter Karlsen for at bekræfte min anelse om, at der
kun skal én bootmanager til, og for oplysningen om installationsrækkefølgen,
selv om jeg ikke helt blev klar over, hvad der her menes. De to
operativsystemer vil blive lagt på hver sin HD - uden at andre HD'er imens
er koblet til, og her er rækkefølgen vel ligegyldig. Derefter redigeres
bootmanageren - på det ældste system, kan jeg forstå - og også her er
rækkefølgen (af linjerne i boot.ini) vel underordnet, eller tager jeg fejl?

Både Preben og Jens Peter Karlsen vil have strøm på begge HD'er under
installationen. Jeg kan ikke se, at det er påkrævet. Det er jo netop for at
undgå fejl, at alt unødvendigt kobles fra under installationen af hvert af
de to OS'er. Først til slut, efter at boot.ini på XP er redigeret, kobles
begge HD'er ind, og så vil jeg tro, at det virker, så der bootes på disk 0
med XP. Her ligger en boot.ini, der giver valget mellem XP og Win 7. Vælges
den sidste mulighed, vil der blive bootet videre på disk 1 med Win 7.

Jeg vil meget gerne høre. hvilke indvendinger I har, mod at jeg først
installerer hvert af de to OS'er for sig, som om de var alene om opgaven med
kun én disk i systemet. Med passende BIOS-valg under opstarten kan jeg
tjekke dem et ad gangen - for til sidst at ændre boot.ini på XP til dual
boot og sætte strøm til begge hd'er, så jeg nu har to at vælge mellem.
--
Venlig hilsen
Ole B.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 23-12-10 10:28

Se inline.

On Thu, 23 Dec 2010 02:58:53 +0100, "Ole B."
> [...]

>kun skal én bootmanager til, og for oplysningen om installationsrækkefølgen,
>selv om jeg ikke helt blev klar over, hvad der her menes. De to

Der menes at det ældste OS skal installeres først. Ganske som jeg
skrev.

> [...]
>bootmanageren - på det ældste system, kan jeg forstå - og også her er
>rækkefølgen (af linjerne i boot.ini) vel underordnet, eller tager jeg fejl?

Boot.ini vil være irrelevant her da den ikke bruges af Vista/Win7
Som sagt hav begge HD'er til så vil der automatisk blive oprettet en
dual boot.

>de to OS'er. Først til slut, efter at boot.ini på XP er redigeret, kobles
>begge HD'er ind, og så vil jeg tro, at det virker, så der bootes på disk 0

Det vil det ikke.

>med XP. Her ligger en boot.ini, der giver valget mellem XP og Win 7. Vælges
>den sidste mulighed, vil der blive bootet videre på disk 1 med Win 7.

Ikke muligt da Windows XPs bootmanager ikke kan loade Win7.

>Jeg vil meget gerne høre. hvilke indvendinger I har, mod at jeg først
>installerer hvert af de to OS'er for sig, som om de var alene om opgaven med
>kun én disk i systemet. Med passende BIOS-valg under opstarten kan jeg

Det vil kunne lade sig gøre så længe du er indstillet på at vælge
hvilken HD du vil boote på hver gang.

>tjekke dem et ad gangen - for til sidst at ændre boot.ini på XP til dual
>boot og sætte strøm til begge hd'er, så jeg nu har to at vælge mellem.

Som sagt ikke muligt.

Personligt ville jeg i stedet opgradere til Win7 pro eller ultimate og
installere Virtual Windows XP på den. Ja, faktisk er det mit setup.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Erik

Dato : 23-12-10 14:12

"Jens Peter Karlsen" skrev i meddelelsen

> [...]

<Personligt ville jeg i stedet opgradere til Win7 pro eller ultimate og
<installere Virtual Windows XP på den. Ja, faktisk er det mit setup.

Jeg har Windows 7 64 bit og XP 32 bit i nævnte rækkefølge på samme disk, men
på hver sin partition. - Det fungerer for så vidt udmærket, men jeg kan ikke
komme på nettet med XP-udgaven. - Jeg har prøvet alt, men uden held. - Jeg
har ingen installations-cd, da PC´en var med OEM-version. - Jeg har heller
ingen installations-cd af drivere til bundkortet, som er et af Acers egne.
Har nogen et godt råd??
Hilsen
Erik

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 23-12-10 15:17

Erik har bragt dette til os:
> [...]
> ingen installations-cd af drivere til bundkortet, som er et af Acers egne.

Lav en ny tråd og skriv hvilken Acer model du har.

Acer plejer at have et program i Startmenuen hvor du selv skal brænde
dine Restore DVD'er.

Drivere kan ofte findes på nettet hos Acer

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]