fjerne programmer fra opstart
Fra : Donati

Dato : 18-12-00 01:00

hej
Jeg har installeret redhat 7.
når jeg booter maskinen starter den alverdens ting op..
apache
sendmail
og 100 andre ting..
hvordan får jeg den til at holde op med det?
og hvordan får jeg programmerne sat til at starte ved boot igen,
når jeg har fået dem sat op til brug?

Og en anden ting: under installationen genkendte systemet mit
pci netkort automatisk, hvordan får jeg mit isa netkort installeret,
så det kan bruges?

Mvh. Finn Donati

Fra : wojci

Dato : 18-12-00 03:46

In article <2sc%5.7360$9t1.32408@twister.sunsite.dk>, "Donati"
<donati@scooter-racing.dk> wrote:

> [...]
> den til at holde op med det? og hvordan får jeg programmerne sat til at
> starte ved boot igen, når jeg har fået dem sat op til brug?

prøv cmd 'tksysv'/'ntsysv' hvis det er installeret i rodhat 7.0 men laver/fjerner nogle
links så du ikke skal kage rund selv.

i '/etc/rc.d/init.d/' er der en bunke filer. I dem er der i starten af
hver fil en beskrivelse af hvad de gør. Læs dem og fjern dem du ikke synes om/ikke
bruger...

evt. scan din maskine med nmap/noget andet for at se hvad der ellers kører på
maskinen...fjern det du ikke kan lidt/ikke føler dig tryg ved...

håber det hjælper :)

/wojci at wojci dot dk

[snip]

--

/wojci

wojci at wojci dot dk

Fra : Søren

Dato : 18-12-00 12:15

Man skriver "/sbin/chkconfig --del <filnavn>", som root, hvor
filnavn er det script i /etc/rc.d/init.d som du ikke ønsker at
køre ved start. Det kunne eksempelvis være sendmail.

mvh Søren

Fra : Søren

Dato : 18-12-00 12:23

glemte lige at sige at du kan tilføje dem igen ved
at skrive "/sbin/chkconfig --add <filnavn>", når du
har konfigureret den server du vil bruge.

mht. isa netkort, hvis det er pnp, så er en nem måde
at klare det på at slå pnp fra, og selv instille irq/ioport
(med jumpere hvis dit kort har det). Hvis det f.eks.
er et NE netkort, så fortæller du selv OS'et hvilken
irq/ioport det bruger ved at tilføje følgende til
/etc/conf.modules:

alias eth0 ne
options ne io=0x300 irq=9

...indsæt din egen irq/ioport. "ne.o" driveren bliver
så dynamisk loadet, når nogen skal bruge eth0 devicen.

mvh Søren

Fra : Christian Bruun

Dato : 18-12-00 16:22

Hej "Donati" <donati@scooter-racing.dk>!

> [...]
>sendmail
>og 100 andre ting..
>hvordan får jeg den til at holde op med det?

i redhat kan du også skrive "setup" hvor du har mulighed for at hakke
af hvad der skal starte op, der er samtidig lidt information om hvad
de forskellige ting er
--
Christian Bruun
ICQ/uin: 61184036