Jonglering med PDF i terminalen ?
Fra : Per Jensen

Dato : 21-12-10 09:55

Hej.

Er der nogen der har et fif til mig vedr. behandling af PDF filer.

Vi har en masse tegninger på gammeldags pergament der skal digitaliseres.

Vi har en fin Xerox kopimaskine der kan scanne til PDF, som den e-mailer
til en modtageradresse. Den kan dog ikke "nemt" lave én PDF for hver
side, det bliver blot en PDF med flere sider i (så mange man orker at
scanne i ét hug)

Man kan godt scanne én side til én PDF, men det tager en krig så...

Jeg havde tænkt mig at give mailen (og derved PFD'en) det nummer som den
første tegning man scanner, har (f.eks. 180000)

Så hvis man kunne lave et script i terminalen der hev de enkelte sider
af PDF dokumentet ud (f.eks. 25 scannede sider i én fil) og nummerede de
enkelte filer fortløbende ud fra det første nummer (180000)

Kan det mon lade sig gøre ? jeg er ikke den store troldmand udi
Terminal-kommandoer, men min erfaring er, at alt kan lade sig gøre i en
UNIX-terminal.

Alternativt en grafisk applikation der kan det samme...

// Per.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-12-10 10:23

Per Jensen <news@removethepigzapro.dk> wrote:

> [...]
> UNIX-terminal.
>
> Alternativt en grafisk applikation der kan det samme...

jeg vil tro du kan AppleScripte Preview.app til at alve noget i den
stil.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-12-10 10:43

Per Jensen <news@removethepigzapro.dk> writes:

> [...]
>
> Kan det mon lade sig gøre ? jeg er ikke den store troldmand udi
> Terminal-kommandoer, men min erfaring er, at alt kan lade sig gøre i

Det kan godt lade sig gøre, men den måde jeg ville gøre det på er nok
ikke lige noget for dig selv at rode med. (noget med at oversætte
programmer, eller skrive det i Java med iText).

Lidt hurtig søgen på Google fandt

http://www.cs.cmu.edu/~benhdj/Mac/unix.html#splitPDF

som jeg tror passer bedre til dig.

Fra : jonatan

Dato : 21-12-10 16:08

Per Jensen <news@removethepigzapro.dk> wrote:

> Alternativt en grafisk applikation der kan det samme...

Prøv evt at kig på pdfsam (kan ikke huske www, med den dukker op hvis du
fodrer Google med pdfsam). Det er et javaprogram, der kan merge, splitte
etc pdf'er - med mulighed for batch-jobs. Jeg bruger når jeg skal pdf'e
undervisningsmaterialer

Mvh
Jonatan