Alt-i-en og gamle billeder
Fra : Flemming Rubini

Dato : 18-12-10 10:10

Findes der er en alt-i-en printer som kan scanne billeder i respektabel
god kvalitet, så min kære rapand kan scanne sin barndomsbilleder ind til
brug for Apples billedbogtryk?

Eller skal man ud i en særlig god scanner?

Normalt til eget brug anvender jeg selv en Canon Lide 60, så det er mest
mit sammenligningsgrundlag. Er den god nok til en billedbog?

--
/Flemming

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-12-10 10:21

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Findes der er en alt-i-en printer som kan scanne billeder i respektabel
> god kvalitet, så min kære rapand kan scanne sin barndomsbilleder ind til
> brug for Apples billedbogtryk?

rapand ?

> Eller skal man ud i en særlig god scanner?
>
> Normalt til eget brug anvender jeg selv en Canon Lide 60, så det er mest
> mit sammenligningsgrundlag. Er den god nok til en billedbog?

Du kommer langt med en lille canon scanner ... til Apple's fotobøger er
det sikkert rigeligt ... det bliver ikke tryks så stort alligevel.

Hvis du derimod har planer om at scanne dem og retouchere fejl væk og
vil have dem ud i en rigtig god kvalitet så er all-in-one og de små
scannere ikke gode nok ..

Men selv en ret god scanner koster ikke ret meget idag ...

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 18-12-10 11:28

> rapand ?

Når min kone ringer, så havde jeg harpelyd da min nyerhvervede iPhone
ringede. "Nu ringer harpen ..." hmmm, den går ikke, båthorn nah går
heller ikke. Rapanden ringer, går bedre. Ma vielle carnard som jeg
plejer at sige.

> [...]
> scannere ikke gode nok ..
>
> Men selv en ret god scanner koster ikke ret meget idag ...

Fint tak. Jeg har så installeret min Canon Lide 60 på rapandens mini.
Hun er svært godt tilfreds med 600 DPI.

--
/Flemming

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-12-10 13:19

> [...]
> ringede. "Nu ringer harpen ..." hmmm, den går ikke, båthorn nah går
> heller ikke. Rapanden ringer, går bedre. Ma vielle carnard som jeg

aaarha :)

> Fint tak. Jeg har så installeret min Canon Lide 60 på rapandens mini.
> Hun er svært godt tilfreds med 600 DPI.

har selv en Canon 8400 som i forhold til prisen er en fantastisk scanner
.... til reflektive materier især selvom den da godt kan bruges til dias
og negativer.

/thomas

Fra : Robert Piil

Dato : 18-12-10 10:35

Den 18-12-2010 10:10, Flemming Rubini skrev:
> Findes der er en alt-i-en printer som kan scanne billeder i respektabel
> god kvalitet, så min kære rapand kan scanne sin barndomsbilleder ind til
> brug for Apples billedbogtryk?

Jeg har en Canon MP980, den er respektabel som scanner og god som
printer. Den er udgået, men jeg har ikke hørt det skulle forholde sig
anderledes med afløseren - tværtimod.

> Eller skal man ud i en særlig god scanner?

Jeg er hobbyfotograf, så jeg affotograferer som regel det jeg skal bruge
i stedet - det gælder også negativer. Men det kræver et forholdsvist
godt objektiv uden for meget fortegning og at man har mulighed for at
lave noget jævnt blødt lys. (et stort vindue en let overskyet kan gøre
meget).

Jeg har smidt nogle eksempler:

http://piil.org/billeder/scans/

De sort/hvide er taget for nyligt med et godt SLR-kamera og scannet
direkte ind med MP980 (dvs ingen støv eller ridser på negativerne).

Stewardessen (min mor) er affotograferede 6x9 negativer taget af en
professionel fotograf som reklmaebilleder til MEA i 60'erne en gang.

De sidste to er 35mm Dias der er affotograferet.

--
Robert Piil

Fra : Robert Piil

Dato : 18-12-10 10:40

Den 18-12-2010 10:34, Robert Piil skrev:

> [...]
> professionel fotograf som reklmaebilleder til MEA i 60'erne en gang.
>
> De sidste to er 35mm Dias der er affotograferet.

IMG029 er jo i hvert fald ikke en Dias kan jeg se.

I øvrigt meget enig med Thomas - i sidste ende kommer det an på
ambitionsniveauet, hvad man kan klare sig med.

--
Robert Piil

Fra : Flemming Rubini

Dato : 18-12-10 11:49

Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

> IMG029 er jo i hvert fald ikke en Dias kan jeg se.
>
> I øvrigt meget enig med Thomas - i sidste ende kommer det an på
> ambitionsniveauet, hvad man kan klare sig med.

Det var de utroligt som effektivt din teknik er.
Gad vide om digitale kameraer opsummerer støj, eller jeg uden videre kan
få nogenlunde lige så fine resultater med vores Fuji Finepix 30 digitale
kamera.
Din affotografering af dias af et lokomotiv får oven i købet en særlig
fin virkning synes jeg.

--
/Flemming

Fra : Robert Piil

Dato : 18-12-10 16:37

Den 18-12-2010 11:48, Flemming Rubini skrev:

> [...]
> Gad vide om digitale kameraer opsummerer støj, eller jeg uden videre kan
> få nogenlunde lige så fine resultater med vores Fuji Finepix 30 digitale

Det tror jeg ikke rigtig på, men det er forholdsvis billigt at gøre
forsøget. Jeg bruger et digital SLR-kamera med et dedikeret
makroobjektiv. Vigtigst er at sensoren for forholdsvis stor - større
areal = flere fotoner fanget = bedre billedkvalitet.

Jeg har optaget i RAW og efterfølgende selv redigeret skarphed,
kontrast, støj etc. Men jpg-programmerne i de digitale kameraer kan godt
følge rimeligt med.

Hvis du har nok lys, tror jeg ikke støj er et problem - heller ikke på
dit Fuji.

> Din affotografering af dias af et lokomotiv får oven i købet en særlig
> fin virkning synes jeg.

Der er noget særligt over analoge billeder stadigvæk. Jeg købte et
topklasse nikon-kamera (F90s) fra sidst i 90,erne brugt på ebay for
nogle få hunderede kroner og et par sort-hvid film udelukkende for at lege.

Fra : Robert Piil

Dato : 18-12-10 20:30

Den 18-12-2010 11:48, Flemming Rubini skrev:

> Din affotografering af dias af et lokomotiv får oven i købet en særlig
> fin virkning synes jeg.

Lokomotivet er ikke affotograferet. Det er scannet ind med MP980'eren.
Jeg synes i øvrigt ikke at resultaterne er helt gode nok. Om det skyldes
at jeg ikke selv har haft kontrol med fremkaldelse af negativerne,
scanneren er for dårlig eller jeg bare ikke har været skarp nok med det
analoge kamera ved jeg ikke helt. Hovedmistanken er på scanneren. Jeg
har set scans med fx Nikons negativscannere. Det er helt fremragende
hvad de kan.

--
Robert Piil

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-12-10 13:19

> [...]

> professionel fotograf som reklmaebilleder til MEA i 60'erne en gang.
>
> De sidste to er 35mm Dias der er affotograferet.

hvordan er dit setup mht. affotografering ... har du noget til at holde
f.eks. negativer ?

/thomas

Fra : Robert Piil

Dato : 18-12-10 16:32

Den 18-12-2010 13:18, Thomas von Hassel skrev:

> hvordan er dit setup mht. affotografering ... har du noget til at holde
> f.eks. negativer ?

Jeg har sådan en metalklemme, så hvis ikke negativerne er noglelunde
plane eller stive dur det ikke. Har overvejet noget med at montere dem i
glasplader. Hvis det er standardformater monterer jeg dem i
plastikstyret der hører til min scanner.

Mht lys bruger jeg en flash og så meget diffuser-materiale som mulig.
Jeg har en gennemlysningsparaply, og en gennemlysningsskærm, samt en
diffuser direkte på flashen. Man kunne også bare bruge et bomuldslagen
eller to - bare de er helt hvide.

Et hurtigt mobilbillede af mit setup (i alt for lidt lys).
http://piil.org/billeder/setup.jpg

--
Robert Piil

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-12-10 16:40

> [...]

> eller to - bare de er helt hvide.
>
> Et hurtigt mobilbillede af mit setup (i alt for lidt lys).

ah cool :) .. jeg var med på det med lyset men at bruge plastikdimserne
fra min scanner var måske ikke så dum en idé

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 18-12-10 20:59

> [...]

> Normalt til eget brug anvender jeg selv en Canon Lide 60, så det er mest
> mit sammenligningsgrundlag. Er den god nok til en billedbog?

Jeg lavede en Apple fotobog til mine forældre sidste jul - selv iPhone
..jpegs er gode nok.

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]