Jeg er træt af X11
Fra : Heine Laursen

Dato : 17-12-00 19:34

Jeg er blevet så træt af at X11 låser mit tastetur og mus i X11
Jeg har prøvet at skifte fra enlightment til sawmill, uden effekt.

Jeg har sådanset også alt jrg kunde ønske mig til Konsol mode. det eneste
jeg mangler er en browser. Lynx er nu god nok, men lige så snart der er
frames eller billeder, kan lynx nu ikke rigtig følge med. Men istædet gør
det hele uoverskuligt. Så det jeg søger er en grafisk browser til Konsol
mode. Mon der er nogen der hved hvor jeg kan finde sådan en?

Heine Laursen

Replace @Linux.dk with @pokerface.dk to mail

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 17-12-00 19:53

http://freshmeat.net/projects/arachnebrowser/

--
Med Venlig Hilsen / Regards
Henrik Bøgh - h_nospam_@boegh.net | http://henrik.boegh.net/

>Replace @Linux.dk with @pokerface.dk to mail
Hvis jeg havde linux.dk mailserveren ville jeg forwarde til @pokerface.dk i
stedet for at bruge resourcer på at afvise spam :)

Fra : Heine Laursen

Dato : 17-12-00 20:21

On Sun, 17 Dec 2000, Henrik Bøgh wrote:

> http://freshmeat.net/projects/arachnebrowser/

Mange tak. Kigger på den

> Hvis jeg havde linux.dk mailserveren ville jeg forwarde til @pokerface.dk i
> stedet for at bruge resourcer på at afvise spam :)

Problemet består i at jeg ikke har linux.dk domainet. Men jeg var så naiv
da jeg startede med at lege med linux at kalde maskinen linux.dk

Da jeg så fik en news server op og stå, og fant ud af at jeg faktisk
hellere ville bruge pine som mail program. Pine tager så automatisk mit
brugernavn og sætter det sammen med domainet. Så kommer der til at stå
gozar@linux.dk Et eller andet måtte jeg jo gøre!!

Fra : Thomas L. Kjeldsen

Dato : 17-12-00 20:34

On Sun, 17 Dec 2000 20:20:58 +0100, Heine Laursen <gozar@Linux.dk>
wrote:

> [...]
>hellere ville bruge pine som mail program. Pine tager så automatisk mit
>brugernavn og sætter det sammen med domainet. Så kommer der til at stå

Hjælper det ikke at angive et nyt domæne ved SETUP | Config |
user-domain ?

--
Med venlig hilsen Thomas L. Kjeldsen
http://netlunden.dk/thomas/

Fra : Heine Laursen

Dato : 17-12-00 21:14

On Sun, 17 Dec 2000, Thomas L. Kjeldsen wrote:

> Hjælper det ikke at angive et nyt domæne ved SETUP | Config |
> user-domain ?

jeg kan bare ændre i /etc/hosts filen. Men når jeg gør det, st tager det
pluselig 5 min for sendmail at starte op!!

Fra : Martin A

Dato : 17-12-00 22:29

Hvorfor bruger nogen Lynx eller andre
textbaserede browsere ?
Er det ikke sjovere med lidt grafik og billeder ?

Martin

Fra : Heine Laursen

Dato : 17-12-00 22:35

On Sun, 17 Dec 2000, Martin A wrote:

> Hvorfor bruger nogen Lynx eller andre
> textbaserede browsere ?
> Er det ikke sjovere med lidt grafik og billeder ?

Jo det er meget sjovt. Enig. Men hvis det resultere i at jeg bliver nød
til at trykke på rest knappen hver anden gang jeg starter X11 op, vælger
jeg til hver en tid en tekst baseret browser!

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 17-12-00 23:18

Martin A <maa.150@rsk.dk> writes:

> Hvorfor bruger nogen Lynx eller andre
> textbaserede browsere ?
> Er det ikke sjovere med lidt grafik og billeder ?

Det kommer an på så meget.

Uden at tænke alt for meget:

1) Forestil dig, at du har dummet dig ved at prøve at installere en ny
versiona af X, KDE, Gnome eller lignende - og det er gået galt. Så
galt, at du kun har tekstkonsolen tilbage. Så er godt at kunne gå
på nettet ved hjælp af en tekstbrowser, for at finde noget
dokumentation.

2) Det er hurtigere. Du skal ikke sidde og vente på nedhentning af
alle mulige og umulige uvedkommende reklamer.

3) Når man sidder i en shell, og lige har brug for at læse lidt
dokumentation i form af en html-fil. Så er det hurtigere lige at se
på det i en tekst-browser end at starte Netscape.

4) Du har en gammel computer - som kun køre Netscape1.1b (uden
rammer), og har brug for at kunne se en side med rammer.
(Sand historie)

5) For at teste om blinde har noget ud at gå ind på din side. Det
blinde får læst op svarer nøje til det du kan læse i en
tekst-browser. Man kan især se om, man har glemt at indtaste
forklarende tekst til ens billeder.

Flere bud ?

Der er for resten (eller selvfølgelig) en tekst-browser indbygget i
Emacs. Den hedder w3.

Glædelig jul,
--
Jens Axel Søgaard -- http://www.jasoegaard.dk

A Mathematician is a machine for turning coffee into theorems.
- Paul Erdös

Fra : Martin A

Dato : 18-12-00 00:29

wow !

Jeg holder mig (af gode grunde)
fra at opgradere KDE eller X på kritiske
systemer.

God jul.

Martin

Fra : Peter Makholm

Dato : 17-12-00 22:48

Martin A <maa.150@rsk.dk> writes:

> Hvorfor bruger nogen Lynx eller andre
> textbaserede browsere ?

Fordi information er det vigtigste, ikke pjank og fjas!

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-12-00 09:38

Martin A wrote:

> Hvorfor bruger nogen Lynx eller andre
> textbaserede browsere ?

Hastighed. Reklamer og lignende er pludselig en meget mindre
irritationsfaktor.

Herudover var Lynx det første program som kunne bruges til at lave
download fra batfiler. Kan du det med den du bruger?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...sound of...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Heine Laursen

Dato : 17-12-00 20:34

On Sun, 17 Dec 2000, Henrik Bøgh wrote:

> http://freshmeat.net/projects/arachnebrowser/

Hmm det lyder ikke som om der er en stable version nogen steder!!

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-12-00 20:15

Heine L skrev:

> Lynx er nu god nok, men lige så snart der er frames eller
> billeder, kan lynx nu ikke rigtig følge med.

w3m kan klare frames, men ikke billeder.

// Klaus

Fra : Heine Laursen

Dato : 17-12-00 21:37

On Sun, 17 Dec 2000, Klaus Alexander Seistrup wrote:

> w3m kan klare frames, men ikke billeder.

Okay. Et link ville have været godt, men prøver da lige på
freshmeat. Skulde da ikke undre mig at det findes der!

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-12-00 22:15

Heine L skrev:

> Okay. Et link ville have v=E6ret godt, men [...]

Jeg kunne ikke huske hvor den boede (har fået min egen w3m med "apt-get
install w3m"), men jeg ser at Jens Axel har fundet det til dig.

// Klaus

Fra : Heine Laursen

Dato : 17-12-00 22:01

> w3m kan klare frames, men ikke billeder.

Jeg har en hel del problemer, med at compile w3m. Og det gør det ikke
bedre af at jeg ikke fatter hvor broblemet ligger. ingen problemer i at
køre ./configure (ud over jeg ikke forstår det hele) men når jeg kommer
til make, så skriver den all fail. Har prøvet på slere forskellige måder
at få fejlmeddelsen ned i en txt fil men uden held!!

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 17-12-00 22:18

Heine Laursen <gozar@Linux.dk> writes:

> [...]

Well, hvis der et billede kan man få w3m til at starte en ekstern
billedviser som for eksempel ee.

> Jeg har en hel del problemer, med at compile w3m. Og det g=F8r det
> ikke bedre af at jeg ikke fatter hvor broblemet ligger. ingen
> problemer i at k=F8re ./configure (ud over jeg ikke forst=E5r det
> hele) men n=E5r jeg komm= er til make, s=E5 skriver den all
> fail. Har pr=F8vet p=E5 slere forskellige m= =E5der at f=E5
> fejlmeddelsen ned i en txt fil men uden held!!

Uden en specifik fejlmeddelse er det svært at hjælpe.

Det kan være Links er bedre. Jeg hentede den lige for at se, hvor god
den er - og det ser ud som, den er glimrende. Den ligger som én binær
fil - og man slipper for selv at compile.

Glædelig jul,

Fra : Heine Laursen

Dato : 17-12-00 22:37

On Sun, 17 Dec 2000, Jens Axel Søgaard wrote:

> [...]
> den er - og det ser ud som, den er glimrende. Den ligger som én binær
> fil - og man slipper for selv at compile.

Jeg fant den også selv!

> Glædelig jul,

Jo tak, og et godt nytår til dig.

Fra : Peter Makholm

Dato : 17-12-00 22:50

jensaxel@soegaard.net (Jens Axel Søgaard) writes:

> Det kan være Links er bedre. Jeg hentede den lige for at se, hvor god
> den er - og det ser ud som, den er glimrende. Den ligger som én binær
> fil - og man slipper for selv at compile.

Jeg er lige konverteret fra Lynx til Links. Jeg kan langt bedre lide
Links brugergrænsflade end w3m's. Links har bare et problem, den lader
ikke til at understøtte HTTP-authentificering.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-12-00 10:32

"Jens Axel Søgaard" wrote:

> Det kan være Links er bedre. Jeg hentede den lige for at se, hvor god
> den er - og det ser ud som, den er glimrende. Den ligger som én binær
> fil - og man slipper for selv at compile.

Jeg har også lige snuset til den og det ser ud til jeg er enig i at den
er god. Hvor er det dejligt at se at der kommer nyt software som ikke
kræver nyeste version af en zillion biblioteker som fylder en herregård.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-12-00 22:18

Heine L skrev:

> Har pr=F8vet p=E5 slere forskellige m=E5der at f=E5 fejl-
> meddelsen ned i en txt fil men uden held!!

Prøv med "make 2>&1 | tee make_errors.txt", så skulle fejlmeddelelserne
gerne ligge i filen "make_errors.txt".

Hvilken distro kører du? Kan du mon ikke finde en .rpm eller .deb med
w3m til din box?

// Klaus

Fra : Heine Laursen

Dato : 17-12-00 22:54

On Sun, 17 Dec 2000, Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Prøv med "make 2>&1 | tee make_errors.txt", så skulle fejlmeddelelserne
> gerne ligge i filen "make_errors.txt".

er ud til at virke

> Hvilken distro kører du? Kan du mon ikke finde en .rpm eller .deb med
> w3m til din box?

Redhat 6.2

Fejlmeddelsen er:

make -f XXMakefile
make[1]: Entering directory `/w3m-0.1.10'
gcc -O -Wall -I./gc -I. -c -o display.o display.c
display.c: In function `cursorRight':
display.c:720: `PC_KANJI2' undeclared (first use in this function)
display.c:720: (Each undeclared identifier is reported only once
display.c:720: for each function it appears in.)
make[1]: *** [display.o] Error 1
make[1]: Leaving directory `/w3m-0.1.10'
make: *** [all] Error 2

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-12-00 09:45

Heine L skrev:

> display.c:720: `PC_KANJI2' undeclared (first use in this function)

Sig at du ikke ønsker kanjisupport, men kan nøjes med engelsk.

(Kan det virkelig passe at der ikke er en færdigrullet w3m til RH?)

// Klaus

Fra : Stefan Holm

Dato : 18-12-00 13:23

http://rpmfind.net/linux/rpm2html/search.php?query=w3m

--
Det ovenstående indlæg er kodet med dobbelt rot-13.
http://www.aub.dk/~sh/

Fra : Morten Bo Johansen

Dato : 17-12-00 20:49

On Sun, 17 Dec 2000 19:34:18 +0100, Heine Laursen wrote:

> [...]
> det hele uoverskuligt. Så det jeg søger er en grafisk browser til Konsol
> mode. Mon der er nogen der hved hvor jeg kan finde sådan en?

Selv bruger jeg tre browsere: Lynx til det meste, Links[1] til
sites, hvor brugen af rammer/tabeller gør dem uegnede til Lynx
og endelig Netscape til steder, hvor jeg enten vil se billeder
(aahh) eller som bruger javascript. Lynx klarer 80% og jeg
foretrækker stadig Lynx fremfor Links pga. f.eks.
multi-bookmarks. Men som en anden skrev, så er der også Arachne
- en svgalib-baseret browser, men den er meget ufærdig og har
alvorlige problemer med musen på konsollen. Så det er faktisk
kun sidstnævnte der er et direkte svar på dit spørgsmål, men
jeg vil tro at en kombinationsløsning som min vil være det
bedste for dig. Arachne er dog værd at holde øje med.

vh.

Morten

[1] http://artax.karlin.mff.cuni.cz/~mikulas/links/

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 17-12-00 21:20

mbj@spamfilter.dk (Morten Bo Johansen) writes:

> [...]
> sites, hvor brugen af rammer/tabeller gør dem uegnede til Lynx
> og endelig Netscape til steder, hvor jeg enten vil se billeder

Hmm. Det kunne være man skulle prøve Links. En anden tekst-browser,
der kan klare rammer, er w3m. Den kan anbefales.

w3m kan findes på

http://ei5nazha.yz.yamagata-u.ac.jp/~aito/w3m/eng/

En snip fra siden:

w3m can render table.
w3m can render frame. (it converts the frames into a table)
w3m can display documents given from standard input easily.
w3m is small. Binary size of w3m on Sparc workstation is under 300KByte.

Fra : Heine Laursen

Dato : 17-12-00 21:39

On Sun, 17 Dec 2000, Morten Bo Johansen wrote:

> [...]
> jeg vil tro at en kombinationsløsning som min vil være det
> bedste for dig. Arachne er dog værd at holde øje med.

Okay. Men som sagt, har X11 gjordt mit liv rigtig surt, derfor lider jeg
efter Konsol browser!

Fra : Heine Laursen

Dato : 18-12-00 22:26

On Sun, 17 Dec 2000, Morten Bo Johansen wrote:

> [1] http://artax.karlin.mff.cuni.cz/~mikulas/links/

Er det kun mig der ikke kan få adgang dertil?