Bygge en mac Mini ind i en iMac
Fra : Franz Berliner

Dato : 17-12-10 22:06

Hejsa

Jeg overvejer lidt at opgradere en gammel iMac (Lampeskærm) ved at
skifte indmaden ud med en Mac mini Core Duo (har begge dele)

Men er ret sikker på at det bliver et evighedsprojekt..

Er der nogle der kender én der kunne tænkes at kunne overtales til at
stå for operationen for en passende belønning?

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 17-12-10 22:25

stuff@NOSPAMkampp.dk (Franz Berliner) writes:

> [...]
>
> Er der nogle der kender én der kunne tænkes at kunne overtales til at
> stå for operationen for en passende belønning?

Det afgørende er nok hvorvidt skærmen trækkes via et almindeligt stik
eller om det går direkte på bundkortet. Hvis det er det sidste, tror
jeg ikke du bliver tilfreds med resultatet.

Er lampeskærmen ikke fin som den er?

Fra : Franz Berliner

Dato : 18-12-10 15:17

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101217 <nospam0002+20101217@gmail.com> wrote:

> Er lampeskærmen ikke fin som den er?

Fin af udseende, men for langsom til at vise YouTube videoer og andet
som den skal bruges til.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-12-10 22:36

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> [...]
>
> Er der nogle der kender én der kunne tænkes at kunne overtales til at
> stå for operationen for en passende belønning?

hele fidusen i en sådan "mod" er jo at man bruger de kolde vinteraftner
bøjet over loddekolben .. at få andre til at gøre det svarer til at man
får sin far til at samle modelflyet ...

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 18-12-10 15:17

> hele fidusen i en sådan "mod" er jo at man bruger de kolde vinteraftner
> bøjet over loddekolben .. at få andre til at gøre det svarer til at man
> får sin far til at samle modelflyet ...

Det kommer vel an på om man synes det er processen der er sjov eller
fordi man gerne vil lave en modifikation så man får et produkt der bedre
passer én/det det skal bruges til.

Når Kleeman eller lignende modificerer lidt på en bil er det vel også
fordi der findes en kunde i den anden ende der synes det kan være sjovt
at få lave lidt ændringer på originalproduktet.

Ihvertfald har jeg et ønske om at lave omtalte ændring af Mac'en, men
altså ikke tiden (og muligvis heller ikke evnerne) til at gøre det selv.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 18-12-10 15:21

stuff@NOSPAMkampp.dk (Franz Berliner) writes:

> Fin af udseende, men for langsom til at vise YouTube videoer og andet
> som den skal bruges til.

Al respekt så tror jeg du vil få mest ud af at sælge lampeskærmen og
købe en fladskærm til mini'en.

Hvis den er ny nok til at have HDMI kan du jo bare købe et lille
fjernsyn med fuld HD.

Fra : Franz Berliner

Dato : 18-12-10 18:13

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101218 <nospam0002+20101218@gmail.com> wrote:

> Al respekt så tror jeg du vil få mest ud af at sælge lampeskærmen og
> købe en fladskærm til mini'en.
>
> Hvis den er ny nok til at have HDMI kan du jo bare købe et lille
> fjernsyn med fuld HD.

Nej, nej - den skal ikke sælges - pointen er at det skal være i Imac'en.
Den er den del af det rum den står i... sådan ligesom en lampe eller en
pæn stol. Kunne bare være sjovt hvis den også kunne bruges til noget
mere.

Har en mini med en plasmaskærm stående i forvejen, men det er jo ikke en
kommende designklassiker som iMac lampeskærmen (og Cuben, som jeg også
har gemt én af)

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-12-10 18:14

> [...]

> Har en mini med en plasmaskærm stående i forvejen, men det er jo ikke en
> kommende designklassiker som iMac lampeskærmen (og Cuben, som jeg også

jeg tror det er mere ligetil at få Cuben modificeret end lampeskærmen
.... :)

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 18-12-10 19:16

> jeg tror det er mere ligetil at få Cuben modificeret end lampeskærmen
> ... :)

Helt sikkert. Tror nærmest at Mini'en passer ned i Cuben hvis man lige
piller kabinettet af

... men kæresten synes iMac'en er pænest - og så er den sag jo afgjort

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 19-12-10 19:07

On 2010-12-18 18:12:43 +0100, stuff@NOSPAMkampp.dk (Franz Berliner) said:

> [...]
>
> Har en mini med en plasmaskærm stående i forvejen, men det er jo ikke en
> kommende designklassiker som iMac lampeskærmen (og Cuben, som jeg også

Det kunne også være frækt at bygge en Mini Mac ind i en gammel Mac Plus
eller SE, men det svære bliver nok at finde en skærm der passer, og som
kan spille sammen med Mini Mac'en.
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Franz Berliner

Dato : 19-12-10 19:25

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Det kunne også være frækt at bygge en Mini Mac ind i en gammel Mac Plus
> eller SE, men det svære bliver nok at finde en skærm der passer, og som
> kan spille sammen med Mini Mac'en.

Lige præcis det findes der en hel del folk der har eksperimenteret med.

http://www.tuaw.com/2006/02/01/mac-mini-mac-se-30/
http://www.destruc.tv/minitosh/

Jeg så en vejledning på et tidspunkt, som også indeholdt link til en 9"
eller 10" LCD skærm, som passede perfekt ind i kabinettet, men kan ikke
finde den nu.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 18-12-10 19:06

> [...]

> Den er den del af det rum den står i... sådan ligesom en lampe eller en
> pæn stol. Kunne bare være sjovt hvis den også kunne bruges til noget

NÃ¥h, den er bare til pynt og det eneste den ikke kan er at afspille
YouTube videoer. Jamen er der så noget problem?

> Har en mini med en plasmaskærm stående i forvejen, men det er jo ikke en
> kommende designklassiker som iMac lampeskærmen (og Cuben, som jeg også
> har gemt én af)

Pas på, ellers kommer Morten og læsser de modeller af du mangler!

Fra : Franz Berliner

Dato : 18-12-10 19:16

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101218 <nospam0002+20101218@gmail.com> wrote:

> Nåh, den er bare til pynt og det eneste den ikke kan er at afspille
> YouTube videoer. Jamen er der så noget problem?

Intet problem, bare plads til forbedring

> Pas på, ellers kommer Morten og læsser de modeller af du mangler!

Tror jeg har haft fingre i stort set alle Mac'er fra Classic og opefter
- men selvom de fleste er veldesignede når de kommer ud, er det som om
Cuben og Lampeskærmen (indtil videre) klarer at holde sig pæne i længere
tid. Eksempelvis ligner 20 aniversary mac jo et billigt Bilka anlæg når
man ser den i dag

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 19-12-10 19:12

On 2010-12-18 19:15:50 +0100, stuff@NOSPAMkampp.dk (Franz Berliner) said:

> [...]
> Cuben og Lampeskærmen (indtil videre) klarer at holde sig pæne i længere
> tid. Eksempelvis ligner 20 aniversary mac jo et billigt Bilka anlæg når

Jeg er ikke uenig i, at Cuben og Arkitektlampen er godt design, men de
gamle 9" Mac'er er da også design ikoner, som om nogle år vil blive
handlet til store priser, og de vil netop blive købt som pynt til stuen.

Fra : Franz Berliner

Dato : 19-12-10 19:16

> [...]

> gamle 9" Mac'er er da også design ikoner, som om nogle år vil blive
> handlet til store priser, og de vil netop blive købt som pynt til stuen.

Jep. Dem havde jeg også gemt et par stykker af - incl. en ColorClassic,
men har givet dem videre eller de er blevet til akvarier.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 18-12-10 21:05

> [...]

> Er der nogle der kender én der kunne tænkes at kunne overtales til at
> stå for operationen for en passende belønning?

Mon ikke Per Jensen kunne være kandidat? Men siden han ikke har svaret,
kan det være han ikke gider.

Fra : Per Jensen

Dato : 19-12-10 21:00

On 18/12/10 21.04, Niels Jørgen Kruse wrote:

> Mon ikke Per Jensen kunne være kandidat? Men siden han ikke har svaret,
> kan det være han ikke gider.

Det kunne da være sjovt at bygge den ind, men det kommer som sagt an på
hvad interface skærmen som den gamle arkitektlampe er født med. Snakker
panelet direkte TDMS video sammen med bundkortet, kan det ikke lige
sådan tilsluttes Mini'ens motherboard, uden at man tager et print fra en
almindelig LCD monitor der konverterer VGA/DVI til TDMS data...

Hvad opløsning har panelet i sådan en arkitektlampe ??

// Per.

Fra : Franz Berliner

Dato : 25-12-10 17:33

Per Jensen <news@fjerneszapro.dk> wrote:

> Hvad opløsning har panelet i sådan en arkitektlampe ??

Hej Per

Opløsningen er 1024 x 768

Det er sådan en model her:
http://www.apple-history.com/?page=gallery&model=imac_flat&sort=date&per
forma=off&order=ASC

Ved ikke om man kan løse noget som helst ud af det mht. til hvordan
skærmen sidder på. Kan lige prøve at se om jeg kan finde nogle flere
oplysninger...

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 18-12-10 22:04

stuff@NOSPAMkampp.dk (Franz Berliner) writes:

> .. men kæresten synes iMac'en er pænest - og så er den sag jo afgjort

Så længe den ikke er tændt betyder det vel ikke noget :)

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 19-12-10 20:02

http://retromaccast.ning.com/profiles/blogs/our-quest-is-at-an-end

--
Thomas Bjorn Andersen - Quis custodiet ipsos custodes?
tba@gen-v.net +++ATH

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 19-12-10 22:26

On 2010-12-19 20:02:22 +0100, Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> said:

> http://retromaccast.ning.com/profiles/blogs/our-quest-is-at-an-end

Sjovt projekt, men ikke særligt gedigent udført.