Andagt: Kaldet
Fra : Ole Madsen

Dato : 15-12-10 20:58

Der staar skrevet
Svend Rehling

December 15

KALDET
Du skal gaa foran for Herrens Aasyn for at berede hans Veje. Luk. 1, 76.

Det skulde Døberen Johannes paa særlig Maade - og det skal enhver Kristen
efter sin Evne.

Der er Mennesker, som er forpint af, at de ikke rigtig kan se nogen Mening
med deres Liv; Gang paa Gang spørger de sig selv: Hvad er jeg overhovedet i
Verden for? Den Lidelse er en Kristen forskaanet for. Han behøver intet
Øjeblik være i Vildrede med, hvorfor han er sat paa denne Jord. Spørger
nogen ham, om han kan se en Mening med sit Liv, vil han uden at tøve kunne
svare: Jeg er her for at berede Vej for Jesus. Jeg paastaar ikke, at jeg
forstaar alt i mit Liv - der er meget, som for mig at se er gaadefuldt og
dunkelt; men mit Livs Bestemmelse, mit egentlige Kald kender jeg ganske
nøje. Det er: der hvor jeg er sat at bane Vej for Guds Rige. Derfor har Gud
i sin Naade ført mig saadan, at jeg er kommet til Troen paa hans Ord; derfor
har han givet mig de bestemte Evner, jeg nu engang har; og derfor har han
sat mig paa en Plads i Livet, som hver Dag giver mig Mulighed for at øve
Indflydelse paa et og andet Menneske. Meningen med det altsammen var, at jeg
skulde »gaa foran for Herrens Aasyn for at berede hans Veje.« Og engang paa
den store Dag er det det, han vil tale med mig om: med hvilken Troskab jeg
stillede mig til Raadighed for dette bestemte Kald?

Hvor vigtig den Sag er, skønner man maaske bedst ved at tænke den Tanke, at
Jesus paa hin Dag kunde sige til et Menneske, som kaldte sig en Kristen: Du
har staaet i Vejen for mig; du har hindret mig i at komme til. Fordi du var,
som du var, blev det sværere for nogle at se mig og tro mig.

Det vilde være en Dødsdom over et Kristenliv.

Ole Madsen

http://www.o-madsen.dk - O Madsen Media: Webdesign, Illustration, kunst
http://www.degamlestier.dk - Andagter
http://www.gudelskerdig.dk - Evangeliet