Apple LED Cinema Display (27" flat panel)
Fra : Jesper Lillesø

Dato : 15-12-10 14:00

Hej

Jeg kigger på en ekstern skærm til vores MBPer (en MacBookPro4,1 og en MacBookPro6,2).

Jeg er klart tændt på den nye 27", men er den pengene værd? Eller skal man istedet gå efter en Dell 27? (det er vist samme panel).

Og så er jeg i tvivl om dem der er listet her er den nye model:

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4308101

For så kan man købe den til 7962 mod 8299 på apple.dk.

Hvad siger I?

--
Jesper

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-10 22:10

Jesper Lillesø <lillesoe@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg er klart tændt på den nye 27", men er den pengene værd? Eller skal man
> istedet gå efter en Dell 27? (det er vist samme panel).

Med Apple's skærm får du design, iSight kamera og praktisk opladning af
din bærbare via det indbyggede magsafe stik ...

Hvis det er denne Dell skærm:

<http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=dk&l=da&s=bsd
&cs=dkbsdt1&sku=381157 >

Så får du "bare" skærmen, men med mere nøjagtigt farvegengivelse og et
matt display istedet for Apple's gloss helvede ...

/thomas

Fra : N/A

Dato : 15-12-10 22:26

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-10 22:26

Jesper Lillesø <lillesoe@gmail.com> wrote:

> Takker
>
> Og så har jeg opdaget at min gamle MacBookPro4,1 skal have en converter af
> en slags, da den jo ikke har Mini Displayport...

held og lykke ... de hænger ikke på træerne ...

Jeg vil nok gå med Dell skærmen .. jeg har samme model bare i 24" og er
super tilfreds ..

/thomas

Fra : Esben

Dato : 27-12-10 13:01

Jesper Lillesø <lillesoe@gmail.com> wrote:

> Takker
>
> Og så har jeg opdaget at min gamle MacBookPro4,1 skal have en converter af
> en slags, da den jo ikke har Mini Displayport...

Læs hvad brugerne skriver om det kabel på applestore og spørg dig selv
om det er vejen frem...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk udelad udelad

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 16-12-10 01:56

On 15/12/10 22.10, Thomas von Hassel wrote:

> Så får du "bare" skærmen, men med mere nøjagtigt farvegengivelse og et
> matt display istedet for Apple's gloss helvede ...

Og så har den "bare" skærm derudover:

- SD-kort læser
- Mulighed for jurstering i højde og drejesokkel
- PnP (Kan vise to billede fra to indgange ved siden af hinanden)
- Koster et par tusinde mindre
- Et bjerg af indgange (HDMI, 2xDVI, DisplayPort, Component, VGA og
en til jeg har glemt)

Jeg er glad for min

I forhold til Apple skærmen så mangler der indbyggede højtalere, men
hvis det er et emne så sælger Dell en "soundbar" der passer til skærmen.

Skal det være en Apple skærm så overvej i stedet en 27" iMac, den kan
nemlig bruges som skærm (selvom der er lidt upraktiske detaljer). Det er
samme skærm som Cinema Dislayet og prisforskellen er ikke så stor igen.

Mvh
Bruno

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-12-10 11:08

Bruno, Copenhagen - Denmark <dont_use_this@adress_ever.invalid> wrote:

> Og så har den "bare" skærm derudover:
>
> - SD-kort læser

det er rigtigt .. jeg glemmer bare den er der da jeg kun bruger CF kort

> [...]
>
> I forhold til Apple skærmen så mangler der indbyggede højtalere, men
> hvis det er et emne så sælger Dell en "soundbar" der passer til skærmen.

lyd skal høre på et par rigtige højtalere ...

> Skal det være en Apple skærm så overvej i stedet en 27" iMac, den kan
> nemlig bruges som skærm (selvom der er lidt upraktiske detaljer). Det er
> samme skærm som Cinema Dislayet og prisforskellen er ikke så stor igen.

god pointe ... skærm med gratis computer ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-12-10 00:30

> [...]

> http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4308101
>
> For så kan man købe den til 7962 mod 8299 på apple.dk.

I teksten står der, at det er en 24", og så er det den gamle model.
Klikker man på de enkelte butikker, så står der 27", og det er den nye
model. Der har kun været de to. Får du en 27", så er det den nye model.
Der har kun været de to, så det er ikke svært at se, om det er den nye
model.

> Hvad siger I?

Jeg har selv haft en 24" LED-skærm i to år, og jeg har været meget glad
for den. Det er smart med den indbyggede oplader, USB-porte, højttalere,
iSight kamera osv. Jeg kan så forstå, at Dell-skærmen har indbygget
kortlæser, og du er ligeglad med højttalerne. Kun du selv kan afgøre,
hvor meget du har brug for kamera og andre faciliteter.
Jeg vil nok sige, at når nu din MacBook er så gammel, så skal du
bruge en adapter, og den koster jo lidt. Vi har selv købt en Dr. Bott
hos Apple Store, da min søn har lånt min MacBook Pro med til USA. Så
bruger vi 24" skærmen til min kones MacBook Pro ligesom din. Det
fungerer såmænd fint, men giver lidt ekstra ledninger. Adapteren skal
f.eks. have netstrøm selv. Jeg tror i øvrigt kun, adapteren virker til
24" modellen. Som en nødløsning, når man alligevel har skærmen, er det
fint. Omvendt ville jeg nok ikke købe skærm efter det.
I dit sted ville jeg hælde mod Dell-skærmen, da den ikke kræver
adapter og er billigere. Skal du lave videochat kan du altid bruge
kameraet i din MacBook Pro. Du skal så bruge den almindelige oplader til
computeren. Der kan selvfølgelig være det forbehold, at hvis du tænker
på at købe en ny MacBook indenfor den nærmeste fremtid, så ville Apples
skærm kunne bruges direkte på den.
Jeg har selv købt en iMac, som det også er foreslået, og den er
bare lækker. Den billigste 27" koster bare kr. 13.500,-, så der er ikke
tale om, at man får computeren helt gratis med ved siden af skærmen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : N/A

Dato : 19-12-10 16:59

Fra : N/A

Dato : 19-12-10 16:59

Fra : Flemming Rubini

Dato : 19-12-10 16:59

Bruno, Copenhagen - Denmark <dont_use_this@adress_ever.invalid> wrote:

> Se dig godt for når du shopper. Da jeg købte min sparede jeg godt 30%
> ved ikke og handle hos Dell.

Hvordan køber man Dell uden at handle hos Dell?

--
/Flemming

Fra : Thomas

Dato : 19-12-10 19:38

Den 19/12/10 16.58, Flemming Rubini skrev:

> Hvordan køber man Dell uden at handle hos Dell?

DBA.dk (brugt)

/Ths

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 19-12-10 20:03

Thomas <thomas@invalid.dk> writes:

> DBA.dk (brugt)

Eller går i Elgiganten.

--
Thomas Bjorn Andersen - Quis custodiet ipsos custodes?
tba@gen-v.net +++ATH

Fra : Flemming Rubini

Dato : 19-12-10 22:05

Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> wrote:

> Eller går i Elgiganten.

Ja, klappen gik vist ned dér. Jeg kunne jo bare have taget en tur på
edbpriser.dk med søgeordet Dell.

Nedenstående er et link der understøtter Brunos forslag. Hos Dell koster
nedenstående skærm 4.000,- kr. ex. moms og fragt, her koster den 4.000,-
kr. inkl. moms og fragt.

<http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=dell&sp=all&pid=641446>

--
/Flemming

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 19-12-10 22:42

On 19/12/10 22.05, Flemming Rubini wrote:
> Nedenstående er et link der understøtter Brunos forslag. Hos Dell koster
> nedenstående skærm 4.000,- kr. ex. moms og fragt, her koster den 4.000,-
> [...]
Den rigtige er her:

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=dell&pid=4230444

Til 5700.-

Hos Dell koster den 6250.- så jeg kan der er ikke så meget at spare lige
nu. Dengang jeg købte var prisen 9000+ hos Dell og lige over 6000.- hos
Dustin.

Mvh
Bruno

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 20-12-10 10:20

012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) writes:

> Nedenstående er et link der understøtter Brunos forslag. Hos Dell koster
> nedenstående skærm 4.000,- kr. ex. moms og fragt, her koster den 4.000,-
> [...]

Nogen iøvrigt der har set en skærm med HØJERE opløsning end 1920x1080
(eller hva HD nu er) og som er under 22" og ikke koster en bondegård.

Jeg fik at vide på

http://superuser.com/questions/200951/what-monitors-have-larger-than-hd-resolution-size-is-less-important/200964#200964

(http://kortlink.dk/8h8g)

at der er en Samsung 2343BW (som kan fåes i næsten samme model
herhjemme) med 2048x1152.

Andre forslag?

Fra : Morten Lind

Dato : 25-12-10 15:41

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101219 <nospam0002+20101219@gmail.com> wrote:

> Nogen iøvrigt der har set en skærm med HØJERE opløsning end 1920x1080
> (eller hva HD nu er) og som er under 22" og ikke koster en bondegård.

Næh, men hvis 23" ikke er i vejen, har jeg nu i fem år kørt med Apple
Cinema Display 1920 x 1200, og jeg er godt tilfreds.

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-12-10 18:20

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Næh, men hvis 23" ikke er i vejen, har jeg nu i fem år kørt med Apple
> Cinema Display 1920 x 1200, og jeg er godt tilfreds.

Ok. Jeg er nu stadig mest efter en skærm der ikke er for stor til mit
skrivebord men med en masse pixels.

Hvor ville det være rart hvis Apple lavede Retinaskærme i voksenstørelse.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-12-10 19:30

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101225 <nospam0002+20101225@gmail.com> wrote:

> Ok. Jeg er nu stadig mest efter en skærm der ikke er for stor til mit
> skrivebord men med en masse pixels.
>
> Hvor ville det være rart hvis Apple lavede Retinaskærme i voksenstørelse.

er du millionær ?

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 26-12-10 07:39

> [...]

> skrivebord men med en masse pixels.
>
> Hvor ville det være rart hvis Apple lavede Retinaskærme i voksenstørelse.

Hvad skal du bruge den til?

Jeg er aldrig rigtigt blevet helt fortroligt med at få vist
højopløselige billeder på skærmen, fordi de fylder mere end jeg har
pixels til. Og har indimellem afprøvet en skærm der havde pixels nok,
men så resulterede det i at brugegrænsefladen blev ulæselig lille.

Så jeg er lidt nysgerrig efter at vide hvilke fordele du ser i en
sådanne.

--
Flemming

Fra : Morten Lind

Dato : 26-12-10 09:51

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> [...]

> men så resulterede det i at brugegrænsefladen blev ulæselig lille.
>
> Så jeg er lidt nysgerrig efter at vide hvilke fordele du ser i en

Jeg skal naturligvis ikke svare for Thorbjørn, men jeg er enig med ham.
Retinaskærmen er det fedeste indtil nu.

Så sådan en fætter på en 27/32" iMac......mums.....

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-12-10 07:50

> Jeg skal naturligvis ikke svare for Thorbjørn, men jeg er enig med ham.
> Retinaskærmen er det fedeste indtil nu.
>
> Så sådan en fætter på en 27/32" iMac......mums.....

Tænk er disse nethindeskærme virkelig så gode i stuealterstørrelse.
Jeg er selv vildt begejstret for mit Panasonic TV, TH-37PX70EA plasma.
Pauseskærmen kører konstant med billedefremvisning.
Det er meget dyrt i drift.

Men jeg kan ligesom mærke på det hele, at tiden er moden til et
stuealter fra Apple med det hele.

--
Flemming

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 26-12-10 17:53

On 26/12/10 7.39, Flemming Rubini wrote:

> Hvad skal du bruge den til?

Jeg vil kalde det et drømme scenarie.

> [...]
> pixels til. Og har indimellem afprøvet en skærm der havde pixels nok,
> men så resulterede det i at brugegrænsefladen blev ulæselig lille.

SÅ forestil dig, at rbugerfladen blev skaleret til samme fysiske
størrelse som ellers - eller endnu bedre blev gentegnet til en højere
opløsning.

> Så jeg er lidt nysgerrig efter at vide hvilke fordele du ser i en
> sådanne.

Jeg kan kun svare for mig selv, men flere pixels på samme areal giver et
bedre billede. Tekst bliver mere læseligt, billeder kan være mere
detaljeret osv., samme effekt som når man ser rigtig HD film og
sammenligner med ikke HD.

Det kan kun gå for langsomt med flere pixels og lige nu er 27" med
2560x1440 der hvor vi får mest når vi taler skrivebordsstørrelser,
ellers er det mobiltelefoner og nogle få bærbare.

Mvh
Bruno

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-12-10 23:57

> er du millionær ?

Næh men jeg kan klippe

Desuden vil en 15" skærm have pixels nok så :)

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 26-12-10 13:14

> Hvad skal du bruge den til?

Som du måske husker, får jeg brød på smørret ved at skrive programmer i
Java. Udviklingsværktøjerne er rene schweizerknive (hej Morten) som kan
117 ting i hvert sit lille vindue og som udgangspunkt drejer det sig om
at kunne _SE_ mest muligt på en gang, og de har en tendens til at svine
med pixels.

Jeg er derfor interesseret i en MASSE pixels, og jeg kan sagtens leve
med at de er små. Retina i 17" ville være rigtigt, rigtigt fikst.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-12-10 07:50

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101226 <nospam0002+20101226@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg er derfor interesseret i en MASSE pixels, og jeg kan sagtens leve
> med at de er små. Retina i 17" ville være rigtigt, rigtigt fikst.

Sjovt som alle gode programmører er smadder nærsynede.

--
Flemming

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 26-12-10 13:14

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Så sådan en fætter på en 27/32" iMac......mums.....

Den kan du jo ikke have i jakkelommen, og så bliver din iPad iøvrigt
misundelig

Fra : Morten Lind

Dato : 26-12-10 21:33

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101226 <nospam0002+20101226@gmail.com> wrote:

> Den kan du jo ikke have i jakkelommen, og så bliver din iPad iøvrigt
> misundelig

Detalje.....

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 27-12-10 11:11

> Sjovt som alle gode programmører er smadder nærsynede.

Er ikke specielt god, så den må ikke gælde for mig. Derudover
misforstod du problemstillingen.

Prøv at se dette billede af Eclipse (som er den store synder her):
https://help.ubuntu.com/6.06/book/book/ubuntubook-ch3-html/3-36.png

Læg venligst mærke til hvor meget der er faktisk information, og hvor
meget der er faneblade, og rulleskakter og ikoner og anden ballade (som
er vigtigt, men som ikke VISER dig noget om dit program). Disse kan man
ikke krympe så de fylder altid!

Det drejer sig derfor om at få flest muligt pixels til Eclipse så alt
gejlet ikke fylder så meget _forholdsvist_. Jeg har ikke behov for en
gigantskærm, bare en masse pixels :)

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-12-10 12:53

> [...]

> Det drejer sig derfor om at få flest muligt pixels til Eclipse så alt
> gejlet ikke fylder så meget _forholdsvist_. Jeg har ikke behov for en

Jow jow, men det er ikke noget for almindelig plus 3 brillebrugere selv
på en 17-tommers skærm. Det bliver nemt for småt med mange pixels

--
Flemming

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 27-12-10 12:58

012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) writes:

> Jow jow, men det er ikke noget for almindelig plus 3 brillebrugere selv
> på en 17-tommers skærm. Det bliver nemt for småt med mange pixels

Så skruer man jo bare op for skriftstørrelsen :) Det er ikke så svært
:D

Men du er vel ikke så blind at du skal have hjælpemidler? O

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-12-10 13:37

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101227 <nospam0002+20101227@gmail.com> wrote:

> Så skruer man jo bare op for skriftstørrelsen :) Det er ikke så svært
> :D
>
> Men du er vel ikke så blind at du skal have hjælpemidler? O

Ja, men så løber man ind i at skærmen ikke er skarpest til den
indstilling der giver den læselige skriftstørrelse. Der er en fin
sammenhæng der.

--
Flemming

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 27-12-10 20:02

On 27/12/10 13.36, Flemming Rubini wrote:

> Ja, men så løber man ind i at skærmen ikke er skarpest til den
> indstilling der giver den læselige skriftstørrelse. Der er en fin
> sammenhæng der.

Det lyder som om du har misforstået ideen.

Det var skriftstørrelsen der skulle skrues på, ikke skærmopløsningen for
gør man det sidste er det netop det går galt med skarpheden. Bogstaver
på computerne er vector basseret, så de netop bliver skarpest muligt og
med flere pixels bliver skarpheden kun bedre.

Mvh
Bruno

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-12-10 01:23

> [...]

> på computerne er vector basseret, så de netop bliver skarpest muligt og
> med flere pixels bliver skarpheden kun bedre.

Ja i en perfekt verden så kan du i dit program ændre skriftindstillinger
og forvente at fx faneblades størrelse følger med. Min pointe er, at det
kan man ikke tage for givet.

--
Flemming

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-12-10 00:11

> [...]

> Ja i en perfekt verden så kan du i dit program ændre skriftindstillinger
> og forvente at fx faneblades størrelse følger med. Min pointe er, at det

Det kommer. Bare rolig. Man har talt om det skalerbare styresystem
(altså den grafiske del) i årevis. Med de nye højopløselige skærme er
det meget aktuelt. Jeg kender mange, der stiller deres fladskærm på helt
tossede opløsninger for at få større bogstaver, så det er meget
efterspurgt. Det varer ikke længe, før man selv kan bestemme størrelsen
på de grafiske elementer på skærmen med en simpel skyder.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-01-11 13:51

> [...]
> efterspurgt. Det varer ikke længe, før man selv kan bestemme størrelsen
> på de grafiske elementer på skærmen med en simpel skyder.

Det overrasker mig at skærmene skulle være blevet så gode.

Jeg savner meget at MacSoup kunne forstørres nemt, det er lidt bøvlet
med zoom.

--
Flemming

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-01-11 14:38

> Det overrasker mig at skærmene skulle være blevet så gode.
>
> Jeg savner meget at MacSoup kunne forstørres nemt, det er lidt bøvlet
> med zoom.

Det har ikke noget med skærmene at gøre, men med software. Når man bare
zoomer, forstørrer man bare tingene incl. uklarhederne, og så kan man
til sidst se de enkelte pixel i bogstaverne. Det er jo ikke meningen.
Der skal bruges vektor-baseret grafik, og så skal man kunne ændre alle
elementers størrelse trinløst. Problemet for mange er jo, at skærmene
har fået større pixeltæthed de senere år, men et bogstav er stadig
f.eks. 12 pixel højt. Bogstaver bliver altså mindre og mindre rent
fysisk ligesom alt andet på skærmen. Det er der mange mennesker, der
ikke bryder sig om. Mine forældre kan f.eks. slet ikke forstå det. De
synes, de gamle skærme var meget bedre. Det samme gælder som tidligere
nævnt masser af sekretærer og den slags på mit arbejde.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-01-11 14:42

> [...]
> synes, de gamle skærme var meget bedre. Det samme gælder som tidligere
> nævnt masser af sekretærer og den slags på mit arbejde.

Det du drømmer om er den hellige gral indenfor interface design ...
resolution independent UI ... men der går nok lidt tid inden vi har
noget der virker ... der er et par hurdler der skal overståes først,
ikke mindst hvordan udviklere tænker deres GUI ...

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 27-12-10 14:19

012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) writes:

> Ja, men så løber man ind i at skærmen ikke er skarpest til den
> indstilling der giver den læselige skriftstørrelse. Der er en fin
> sammenhæng der.

Med retinadisplay er skærmen ALTID skarp.

Det er et non-problem du har fundet der.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-12-10 14:41

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101227 <nospam0002+20101227@gmail.com> wrote:

> Med retinadisplay er skærmen ALTID skarp.
>
> Det er et non-problem du har fundet der.

Lyder spændende. Der er noget at studere på en regnvejrsaften.
Jeg hader selv den mindste smule flimmer/modulation fra
karaktérstørrelser som ikke fuldt passer til antallet pixels.

--
Flemming

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 22-01-11 12:47

writes:

> Hvis det er ok med højere opløsning på kun den ene led er der nogel
> 1600x1200 20,1" skærme du kan se på, men ellers kan jeg kun komme på
> en EIZO skærm til små 30.000,-.

Det var egnetligt i samlet pixelantal til det her brug.

> PS. Jeg har en 21" Sony F520 der kører 2048x1536 - måske det var noget
> (Det er en CRT)? Det er en god skærm, men efter jeg købte U2711'eren
> er den blevet i overskud.

Tak for tilbuddet, men jeg er blevet rigtigt glad for at fladskærme
opfører sig helt flimmerfri og faktisk kan stå på mit skrivebord så jeg
springer over :)