Kan ikke få
Fra : jagge

Dato : 15-12-10 17:36

Har selv en airport enhed og bruger den til at streame musik til
anlægget, funger fint. Den virker sammen med min linksys router.

Nu har jeg fået en til min søster og jeg kan IKKE få lor... til at
virke. Det er meningen at den bare skal spille sammen med hendes
eksisterende WPA-psk krypterede wifi, der spredes via en Zyxell router.

Jeg har haft airport enheden kablet sammen med Zyxell enheden, kørt
airport konfigurations værktøjet, valgt at den skal fungere sammen med
eksisterende wifi etc....

MEN ligemeget hjælper det. Jeg kommer så langt at der er en knap hvor
jeg kan vælge airtunes enheden i Itunes, men den forsøger blot at
connecte og efter et stykke tid får jeg en fejlmeddelelse.

Jeg har googlet metoder til konfig men det funger bare ikke, kender
nogen en bulletproof kogebogs metode =??

MVH

Jakob

Fra : Flemming Rubini

Dato : 15-12-10 17:52

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> [...]
>
> Jeg har googlet metoder til konfig men det funger bare ikke, kender
> nogen en bulletproof kogebogs metode =??

Hvilken fejmeddelelse?

--
/Flemming

Fra : jagge

Dato : 15-12-10 21:21

> Hvilken fejmeddelelse?

kan ikke lige huske MEN det var med beskeden ukendt fejlmeddelelse.. så
det hjælper nok ikke så meget. JEg prøvede faktisk at fjerne sikkerhed
på WIFI netværket da jeg troede det måske var der den lå.

Det hjalp ikke.

MVH

Jakob

Fra : Flemming Rubini

Dato : 15-12-10 21:50

> [...]
> det hjælper nok ikke så meget. JEg prøvede faktisk at fjerne sikkerhed
> på WIFI netværket da jeg troede det måske var der den lå.

Husker du også at foretager total reset af din Express i forbindelse med
dine forsøg? Du ved at holde reset inde i 15 sedkunder er det vist,
derefter tage strømmen, tilslut igen medens du holder reset inde.

--
/Flemming

Fra : jagge

Dato : 18-12-10 12:25

> Husker du også at foretager total reset af din Express i forbindelse med
> dine forsøg? Du ved at holde reset inde i 15 sedkunder er det vist,
> derefter tage strømmen, tilslut igen medens du holder reset inde.

Ja det prøvede jeg flere gange. Apples airport tool lever bestemt ikke
op til deres plug and play standard. I mine øjne er de forklaringer/den
bruger information programmet giver bestemt heller ikke intuitivt.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-12-10 13:28

> Ja det prøvede jeg flere gange. Apples airport tool lever bestemt ikke
> op til deres plug and play standard. I mine øjne er de forklaringer/den
> bruger information programmet giver bestemt heller ikke intuitivt.

hmmm ... jeg har efterhånden sat mange airport dimser op, og har
sjældent haft problemer med at få det til at spille....

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 19-12-10 00:55

> hmmm ... jeg har efterhånden sat mange airport dimser op, og har
> sjældent haft problemer med at få det til at spille....

Jeg tror medvirkende til problemet for nogen af os, er når man har 3-4
stykker, med forskellige specifikationer.

--
/Flemming

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-12-10 08:45

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Jeg tror medvirkende til problemet for nogen af os, er når man har 3-4
> stykker, med forskellige specifikationer.

jeg har haft kunder hvor det har været blandet udstyr, gamle og nye
airport, andre dimser, routere, firewall etc. etc.

Men netværk, og trådløse netværk især, er jo komplicerede
størrelser.....

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 19-12-10 13:45

> jeg har haft kunder hvor det har været blandet udstyr, gamle og nye
> airport, andre dimser, routere, firewall etc. etc.
>
> Men netværk, og trådløse netværk især, er jo komplicerede størrelser.....

Er det Express'er du taler om?

-- /Flemming

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-12-10 19:45

> Er det Express'er du taler om?

alle slags ... men i det øjeblik du har mere end én base, baser af
forskellige typer, årgange m.m. kan der være finurligheder ... men jeg
har endu ikke været ude for at det ikke kan komme til at fungere ...

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 19-12-10 22:05

> alle slags ... men i det øjeblik du har mere end én base, baser af
> forskellige typer, årgange m.m. kan der være finurligheder ... men jeg
> har endu ikke været ude for at det ikke kan komme til at fungere ...

Jeg havde tre expresser på et tidspunkt. To g-modeller og en n-model.
Der var meget stor forskel i hvor hurtig det var at installere dem.

N-modellen gik smertefrit. Derimod var der altid bøvl med den ene af
G-modellerne. Og indimellem fik man så den djævelske fejlmeddelelse som
jeg ikke kender nogen har løst endnu. Hvorfor vi stadig mangler at finde
svaret til Thorbjørn.
Det blev enden på mine expresser for et år siden. Jeg bruger nu et par
Sonosdimser og en Apple TV boks.
Det eneste jeg savner er at man kan afspille sit Sonos på Mac'en.

--
/Flemming

Fra : Kurt Brixen

Dato : 21-12-10 11:37

On 2010-12-19 22:05:19 +0100, Flemming Rubini said:

> Det eneste jeg savner er at man kan afspille sit Sonos på Mac'en.

Det, du spiller på Sonos, hvor har du det liggende?
Kan du ikke tilgå det fra Mac'en, så det kan spilles.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 21-12-10 12:05

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> wrote:

> Det, du spiller på Sonos, hvor har du det liggende?
> Kan du ikke tilgå det fra Mac'en, så det kan spilles.

Jo, men det ville forenkle tingene noget, hvis jeg kunne sende det over
Apple anlægget. Jeg kan fx sagtens sende streamet musik jeg hører på min
iPhone til mit Apple TV, men bare ikke det som Sonos frembringer.
Men det er et lille problem, indrømmet. Jeg kan jo bare bruge iTunes,
diverse steaming tjeneste etc.

--
/Flemming

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 15-12-10 21:38

jagge@noname.invalid (jagge) writes:

> Jeg har haft airport enheden kablet sammen med Zyxell enheden, kørt
> airport konfigurations værktøjet, valgt at den skal fungere sammen med
> eksisterende wifi etc....

AirTunes på min Airport Express virker ikke med min YouSee router, men
fint med Time Capsule. Det HAR virket, men så lavede Apple en
firmwareopgradering...

Virker det virkelig ikke hvis den bare er sat til Zyxel'en med kabel?

Fra : jagge

Dato : 18-12-10 12:25

> [...]
> firmwareopgradering...
>
> Virker det virkelig ikke hvis den bare er sat til Zyxel'en med kabel?

Det vil jeg lige prøve når jeg kommer derned igen. MEN det gør bare
systemet helt ligegyldigt, meningen var at det skulle være trådløst og i
et helt andet rum.

Jeg har faktisk taget dimsen med hjem til mig for at prøve den af, MEN
jeg er lidt tilbageholdende med at arbejde med det her af frygt for at
ødelægge min egen konfiguration. Hos mig virker det nemlig med en anden
airport express enhed..... Men jeg kan ikke huske hvordan jeg fik det
til at spille.

MVH

Jakob

Fra : Flemming Rubini

Dato : 18-12-10 12:56

> [...]
> ødelægge min egen konfiguration. Hos mig virker det nemlig med en anden
> airport express enhed..... Men jeg kan ikke huske hvordan jeg fik det

Det er en tidsrøver af rang at finde ud af, og man kan aldrig være helt
sikker på hvad der gjorde udslaget. Der er to ting som altid har
irriteret mig. At Express'erne ikke opfører sig som forventet i
installationsfasen, og den anden er at bluetooth udstyr tit er ligeså
uforudsigelige. Jeg har lige købt en pegeplade som jeg uden videre kan
få til at parre sig hver gang med fruens mini, men ikke med min Macbook
Pro uden besværgelser og Gud er stor tre gange.

--
/Flemming

Fra : Flemming Rubini

Dato : 19-12-10 00:58

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Jeg har lige købt en pegeplade som jeg uden videre kan
> få til at parre sig hver gang med fruens mini, men ikke med min Macbook
> Pro uden besværgelser og Gud er stor tre gange.

Og i den tekst ligger svaret hvorfor jeg ikke inde fra mit
arbejdsværelse sjældent er heldig med at få den parret i første hug.

Det er sjovt som løsningen altid dukker op når man først har formuleret
sit problem som et spørgsmål.

--
/Flemming

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 18-12-10 13:03

> Det vil jeg lige prøve når jeg kommer derned igen. MEN det gør bare
> systemet helt ligegyldigt, meningen var at det skulle være trådløst og i
> et helt andet rum.

SÃ¥dan er det altid.

Sælg din søster en Time Capsule og lad den om det grove.

Nu ikke så pivet

Fra : jagge

Dato : 21-12-10 17:56

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101218 <nospam0002+20101218@gmail.com> wrote:

> Sådan er det altid.
>
> Sælg din søster en Time Capsule og lad den om det grove.

Ahhhhh men det får hun vel ikke trådløs musik af ??

Jeg har faktisk overvejet om jeg skulle få hende til at droppe den
Zyxell router og så købe en airport express mere. Måske det ville være
nemmere hvis den både stod for at lave netværk og køre musikken ??

For en airport express kan vel også bruges til at lave WIFI til en 2-3
maskiner ikke ??

> Nu ikke så pivet

Kan sgu ikke lige overskue det :0)

MVH

Jakob

Fra : Flemming Rubini

Dato : 21-12-10 20:15

> [...]

> nemmere hvis den både stod for at lave netværk og køre musikken ??
>
> For en airport express kan vel også bruges til at lave WIFI til en 2-3

Har hun en iPhone så ville jeg købe TimeCapsule (AppleCare?) og en
AppleTV.

Du har ret en Airport Express klarer det du ønsker. Og meget godt og
nemt.

--
/Flemming

Fra : Flemming Rubini

Dato : 22-12-10 09:09

> [...]

> AppleTV.
>
> Du har ret en Airport Express klarer det du ønsker. Og meget godt og

Lige for at være på sikker. Mit forslag om et Apple TV i stedet for en
Express handler om den nye lille sorte 2. generations. Og det drejer sig
alene om musik.

--
/Flemming

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 19-12-10 01:02

012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) writes:

> Og i den tekst ligger svaret hvorfor jeg ikke inde fra mit
> arbejdsværelse sjældent er heldig med at få den parret i første hug.

Og svaret er?

> Det er sjovt som løsningen altid dukker op når man først har formuleret
> sit problem som et spørgsmål.

Jep. Ikke sårn at få sat ord på tingene så hjernen har noget at arbejde med.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 19-12-10 04:47

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101219 <nospam0002+20101219@gmail.com> wrote:

> Og svaret er?

Okay svaret er en juleopgave:

Givet at mit bluetoothtastatur og min nye pegeplader virker hver gang på
min hustrus forholdsvis nye mini, hvorfor virker det så ikke bare hver
gang på min egen gamle Macbook Pro?

Her nogle præmisser der måske hjælper dig eller ikke:
1) Der er femten meter mellem de to arbejdsværelser
2) Ved siden af fruens mini står en Creative aktiv højtaler.
3) Fruen benytter et kablet Lenovo Ultranav tastatur (identisk med
bærbar computers tastatur med pegeplade).

--
/Flemming

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-12-10 05:13

> [...]

> 3) Fruen benytter et kablet Lenovo Ultranav tastatur (identisk med
> bærbar computers tastatur med pegeplade).

Og svaret er:

Netop fordi mit bluetooth tastatur og pegeplade er parret til fruens
mini, får jeg problemer.
De kan ikke både været parret til min bærbare og fruens mini samtidigt.
Det bliver tilfældigt om det er min bærbare ellers fruens mini der
fanger dem.

Jeg havde forventet en afstands-/feltstyrke-/en-eller-anden-måler gav
prioritet til de dele som var tættest på den aktuelle computer.

For pegepladen bruges skiftevis på fruens og min bærbare. Og det går
altså ikke, uden at de af-parres et af stederne, og det kan man faktisk
ikke.

Det kan man mht. fjernbetjeningen på Apple TV. Den har en af-parre
funktion, og det var derfor jeg blev opmærksom på problemet. Og fordi
fruen en dag højlydt undrede sig over at ting flyttede rundt på hendes
skærm.

Den kortsigtede løsning blev at slå bluetooth fra på hendes mini.

Og nu parrer tastatur og pegeplade sig helt ubesværet og hurtigt til min
bærbare.

--
Flemming

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-12-10 00:42

> [...]

> skærm.
>
> Den kortsigtede løsning blev at slå bluetooth fra på hendes mini.

Det er vel også en nem løsning på problemet. Bare man ikke bruger
BlueTooth til andet. Man kan jo have BlueTooth liggende i menulinien, og
så er det jo nemt at slukke for det, hvis pegepladen skal bruges på en
anden computere. Det er i hvert fald langt nemmere end at skulle afparre
enhederne og parre dem igen senere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 29-12-10 03:53

> [...]
> så er det jo nemt at slukke for det, hvis pegepladen skal bruges på en
> anden computere. Det er i hvert fald langt nemmere end at skulle afparre

Godt set. Det lyder som en god plan.

--
Flemming

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 20-12-10 10:26

> [...]

> G-modellerne. Og indimellem fik man så den djævelske fejlmeddelelse som
> jeg ikke kender nogen har løst endnu. Hvorfor vi stadig mangler at finde

Hvilket er møgirriterende, men det spiller multiplusfint til Time
Capsulen, og jeg er glad (og gider ikke bruge mere tid på problemet).

Til gengæld synes jeg AirPlay er så smart at jeg overvejer et AppleTV.
Prisen er også kommet ned i hvad jeg vil give for den slags legetøj.

> Det blev enden på mine expresser for et år siden. Jeg bruger nu et par
> Sonosdimser og en Apple TV boks.
> Det eneste jeg savner er at man kan afspille sit Sonos på Mac'en.

Hvis Sonos'en kan DNLA'e kan du så ikke få VLC til det?

Fra : Flemming Rubini

Dato : 21-12-10 10:51

> [...]

> Prisen er også kommet ned i hvad jeg vil give for den slags legetøj.

> Hvis Sonos'en kan DNLA'e kan du så ikke få VLC til det?

Jeg ved ikke hvad det er, men i følge denne artikel, så kan det ikke
lade sig gøre:

<http://www.extremetech.com/article2/0,2845,2344377,00.asp>

--
/Flemming

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-12-10 11:19

> Jeg ved ikke hvad det er, men i følge denne artikel, så kan det ikke
> lade sig gøre:

Ærgeligt. DNLA gør en del ting meget nemmere.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-12-10 18:03

jagge@noname.invalid (jagge) writes:

> Ahhhhh men det får hun vel ikke trådløs musik af ??

Næh, men nu snakkede vi jo backup, ikke

> Jeg har faktisk overvejet om jeg skulle få hende til at droppe den
> Zyxell router og så købe en airport express mere. Måske det ville være
> nemmere hvis den både stod for at lave netværk og køre musikken ??

Hvis hun ingen kabler bruger, så ja.

> For en airport express kan vel også bruges til at lave WIFI til en 2-3
> maskiner ikke ??

Op til 10.

> Kan sgu ikke lige overskue det :0)

Så må du jo levere den tilbage til din søster og sige du ikke kunne
finde ud af det

Fra : jagge

Dato : 22-12-10 18:06

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101221 <nospam0002+20101221@gmail.com> wrote:

> Så må du jo levere den tilbage til din søster og sige du ikke kunne
> finde ud af det

NO WAY................

det er sgu et barskt kort at spille Thorbjørn men det var det der skulle
til :0) jeg kæmper videre.

Hygge

Jakob

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 23-12-10 02:08

jagge@noname.invalid (jagge) writes:

> NO WAY................

Det kan jo nåes endnu :)

> det er sgu et barskt kort at spille Thorbjørn men det var det der skulle
> til :0) jeg kæmper videre.

Barskt? Det er da bare en realistisk vurdering af situationen

Men måske skulle du opsummere alle de behov din søster har og så tager
vi den derfra...

Fra : jagge

Dato : 24-12-10 11:37

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101222 <nospam0002+20101222@gmail.com> wrote:

> Men måske skulle du opsummere alle de behov din søster har og så tager
> vi den derfra...

Hun har lige købt en quad core imac og i den forbindelse overtalte jeg
hende til en airport express fordi det jo er skide smart (når det først
funger). De har et wifi netværk kørende i forvejen på en zyxell router.
Jeg har frihed til at sætte det hele op igen med wep, wpa eller hvad der
nu er nemmest. Har prøvet begge muligheder men kan som sagt ikke få det
til at funge med den der airport express så musiken kan streames til
deres anlæg. Det sidste var det eneste den airport express skulle bruges
til.

Jeg kæmper videre

MVH

Jakob

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 28-12-10 01:56

> [...]

> til at funge med den der airport express så musiken kan streames til
> deres anlæg. Det sidste var det eneste den airport express skulle bruges

Du kan så vidt jeg husker sætte Airport Expressen op til at fungere som
almindeligt "giv mig trådløst netværk bag en enkelt IP-adresse" _OG_
lade AirTunes køre på WAN-porten således at det kan ses alligevel, men
det kan selvfølgelig være det jeg ikke kunne få til at virke.

Det nemmeste vil jeg mene er en anden Apple-router på den store
forbindelse ud i verden, så du kan få sat de to sammen i et enkelt net.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-12-10 05:17

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101227 <nospam0002+20101227@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Det nemmeste vil jeg mene er en anden Apple-router på den store
> forbindelse ud i verden, så du kan få sat de to sammen i et enkelt net.

Pudsigt du altid skriver WAN-porten her??
Zyxell-routeren er jo allerede forbundet med sin WAN-port til
internetudbyderen. Han forventer at bruge sin Express på LAN-siden. Og
skal derfor ikke bruge dens RJ45 WAN-port.
Er det ikke mere korrekt sprogbrug?

Min korte vejledning:
Mht. opsætning ville jeg først tjekke om Zyxell routeren (Link til
produktet vil hjælpe) er sat til at acceptere udvidelse af netværket.
Det hedder også WDS.

Herefter ville jeg bruge Airport-værktøjet til at finde netværket. Og så
følge den automatiske opsætning, hvor man kan vælge at bruge den som
musikafspiller.

Kan Airport-værktøjet ikke se dit netværk, så opsæt den manuelt vha.
Airport-værktøjet til at køre på det WiFi som kører allerede, dvs. du
skal kende netværksnavn, adgangskode, sikkerhed etc.

I øvrigt hvis alt i husholdningen er trådløst så overvej om
Zyxell-routeren overhovedet er nødvendig. Airport Express har RJ45
WAN-stik til brug for internettet der kommer ind i huset, og ikke
nogen mulighed for en kablet switch når den bruges sådan.

De lange vejledninger:
Nulstilling af AirPort Express:
<http://support.apple.com/kb/HT1450?viewlocale=da_DK>

AirPort Express: Sådan opretter du forbindelse til et eksisterende
trådløst netværk i klienttilstand:
http://support.apple.com/kb/HT1731?viewlocale=da_DK

Supportsiden til Airport:
<http://www.apple.com/dk/support/airport/>
--
Flemming

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 01-01-11 10:37

> [...]

> internetudbyderen. Han forventer at bruge sin Express på LAN-siden. Og
> skal derfor ikke bruge dens RJ45 WAN-port.

Jo, nu du siger det. Jeg har nok fået forvildet ind at jeg på et
tidspunkt havde en Airport Express koblet op med kabel og så skulle det
være slået til førend AirTunes virkede.

> [...]
> WAN-stik til brug for internettet der kommer ind i huset, og ikke
> nogen mulighed for en kablet switch når den bruges sådan.

Det her er til gengæld en god ide. Det holder bare ikke hvis
stereoanlægget står et andet sted end der hvor internetforbindelsen er.

> AirPort Express: SÃ¥dan opretter du forbindelse til et eksisterende
> trådløst netværk i klienttilstand:
> http://support.apple.com/kb/HT1731?viewlocale=da_DK

Lige en sidste detalje. Jeg havde WDS kørende med Airport Express og
Time Capsule, og efter at have nulstillet Airport Expressen pga anden
brug, ville Airportværktøjet ikke tilføje den til WDS igen. Man skal
være lidt forsigtig.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-01-11 16:03

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110101 <nospam0002+20110101@gmail.com> wrote:

> Det her er til gengæld en god ide. Det holder bare ikke hvis
> stereoanlægget står et andet sted end der hvor internetforbindelsen er.

Ja jeg brugte selv et optiks kabel på fem meter i den situation, uden
jeg kunne høre kvalitetetstab:

<http://www.av-cables.dk/lydkabler/optisk_toslink_kabel/miniplug_toslink
/hq_optisk_miniplug_toslink_digital_kabel_5_m_850_da.html>

> [...]
> Time Capsule, og efter at have nulstillet Airport Expressen pga anden
> brug, ville Airportværktøjet ikke tilføje den til WDS igen. Man skal

Ja, måske har jeg ikke forstået det korrekt, men i den situation var jeg
altid nødt til at vælte mit netværk og indsætte den som base, kablet til
min computer, før jeg kunne gå videre med de andre ting.

--
Flemming

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 01-01-11 20:22

> [...]

> <http://www.av-cables.dk/lydkabler/optisk_toslink_kabel/miniplug_toslink
> /hq_optisk_miniplug_toslink_digital_kabel_5_m_850_da.html>

Jeg skal til at rigge mit om, og vil gerne have det digitalt, så det var
et fint link. Takker.

> Ja, måske har jeg ikke forstået det korrekt, men i den situation var jeg
> altid nødt til at vælte mit netværk og indsætte den som base, kablet til
> min computer, før jeg kunne gå videre med de andre ting.

Det er nok også det jeg bliver nødt til. Det er jeg lidt træt af, men
der er åbenbart grænser for hvad Apple kan forudsige at brugerne kan
finde på.

Pyt, næste gang gemmer jeg konfigurationen :)

Fra : jagge

Dato : 03-01-11 23:46

Jeg fik det til at virke, præcis som beskrevet. Internettet kommer
tilfældigvis ind i nærheden af anlægget så det funger fint.

Kunne IKKE få det til at fungere med det eksisterende netværk. Hvis jeg
nu skal have bedre dækning i deres store hus kan jeg så bare smide
endnu en airport express op i den anden ende af huset ? Virker den så
bare som repeater eller hvad det nu hedder ?

MVH

Jakob

Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-01-11 08:04

> [...]

> endnu en airport express op i den anden ende af huset ? Virker den så
> bare som repeater eller hvad det nu hedder ?

Ja du udvider bare netværket med den. Men det er ikke gratis, prisen er
en halvering af båndbredden af bruge den i WDS.

Men læs her:
<http://support.apple.com/kb/ht1515>

--
Flemming

Fra : jagge

Dato : 04-01-11 23:18

> Ja du udvider bare netværket med den. Men det er ikke gratis, prisen er
> en halvering af båndbredden af bruge den i WDS.
>
> Men læs her:
> <http://support.apple.com/kb/ht1515>

Ahhh ok tak skal du have Flemming.

MVH