Nej til NemID
Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-12-10 10:21

Jeg er modstander af NemID, og jeg har endnu ikke tilmeldt mig, men på
et tidspunkt kan man jo næsten blive tvunget til at få NemID.

NemID installerer software (Java applet) på brugerens computer. Jeg har
overvejet om man kan forhindre denne java applet i at snage på en Mac,
ved at man opretter en selvstændig bruger, og kun anvender denne bruger
i forbindelse med NemID.

Relaterede links som belyser problemerne med NemID:

http://nejtilnemid.dk/

http://www.itpol.dk/nemid_bagdoer

http://www.version2.dk/artikel/17165-nemid-skal-vi-kigge-paa-det
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark
www.niels-ebbesen.net - www.photo-gallery.dk

Fra : Jesper

Dato : 14-12-10 14:47

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Jeg er modstander af NemID, og jeg har endnu ikke tilmeldt mig, men på
> et tidspunkt kan man jo næsten blive tvunget til at få NemID.

Det skal du ikke være ked af: Min oldemor var også en arg modstander af
telefonen til sin dødsdag. Så al kommunikation med hende foregik med
Kgl. Dansk Fodpost.
--
Jesper
Chuck Norris doesn't wear a watch.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 14-12-10 16:03

Den 14/12/10 14.46, Jesper skrev:
> [...]

Ja, og computer, lønkonto og alt det andet, f.eks er det også
irriterende med kamera i dit og dat så der bliver taget billeder og film
af en og lagt på nettet, sådan uden videre. Lad os kravle ned i
en blyboks langt under jorden. Amen

”Når forandringens vinde blæser vil nogen bygge læhegn – andre vil bygge
vindmøller.”

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-12-10 16:35

Henry Lerche Madsen <henrylerchemadsen@mac.com> wrote:

> [...]
> en blyboks langt under jorden. Amen
>
> "Når forandringens vinde blæser vil nogen bygge læhegn – andre vil bygge

hmm, jeg kan ikke udstå den talemåde ... men nok mere fordi den er så
fortærsket og "overused"

Fakta er bare at folk vil have det hele, nemt, sikkert og billigt .. men
du kan ikke få det hele på én gang ... du må vælge 2 ud af 3.

/thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-12-10 18:36

On 2010-12-14 16:02:49 +0100, Henry Lerche Madsen
<henrylerchemadsen@mac.com> said:

> Ja, og computer, l¿nkonto og alt det andet, f.eks er det ogsŒ
> irriterende med kamera i dit og dat sΠder bliver taget billeder og
> film af en og lagt pŒ nettet, sŒdan uden videre. Lad os kravle ned i
> en blyboks langt under jorden. Amen
>
> ÓNŒr forandringens vinde bl¾ser vil nogen bygge l¾hegn Ð andre vil
> bygge vindm¿ller.Ó

For bare 15 Œr siden, der var det helt ut¾nkeligt, ja dengang ville det
faktisk ha' v¾ret politisk selvmord, at komme med et forslag om, at
samtlige danskers telefonopkald, SMS'er, e-mails og webtrafik skulle
logges og gemmes i store databaser.

Der er sket et skred i samfundet, det er faktisk blevet acceptabelt at
registrere og overvŒge borgerne ned i den mindste detalje, og man skal
v¾re ualmindelig langsomt opfattende, hvis man ikke se, at NemID Œbner
op en lang r¾kke nye mulighedder for kontrol og overvŒgning af borgerne.

Og den hidtidige udvikling har l¾rt mig, at nŒr muligheden for
overvŒgning og kontrol er til stede, sŒ vil den ogsŒ blive brugt pŒ et
tidspunkt.

En helt anden snak er sŒ, at vi rent faktisk ikke har nogen garanti
for, at systemet ikke kan kompromitteres, og for de kriminelle er
gevindsten ved at hacke Nem ID sΠstor, at der helt sikkert vil blive
satset mange ressourcer pŒ det projekt, og nŒr det sker, sŒ vil
konsekvenserne for de ber¿rte personer v¾re uoverskuelige.
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 ¯lstykke - Danmark
www.niels-ebbesen.net - www.photo-gallery.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-12-10 18:38

> [...]

> faktisk ha' været politisk selvmord, at komme med et forslag om, at
> samtlige danskers telefonopkald, SMS'er, e-mails og webtrafik skulle

det har jo ikke noget med NemID at gøre ...

husk sølvpapirshatten ...

/thomas

Fra : Robert Piil

Dato : 14-12-10 20:46

http://piil.org/blog/archives/123-nar-forandringens-vinde-bl%C3%A6ser.html

--
Robert Piil

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-12-10 20:56

Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

> http://piil.org/blog/archives/123-nar-forandringens-vinde-bl%C3%A6ser.html

jeg har også haft en chef der bragte den op hver gang der var ugler i
mosen ... det hjalp ham så ikke i sidste ende ...

/thomas

Fra : Robert Piil

Dato : 14-12-10 21:24

Den 14-12-2010 20:55, Thomas von Hassel skrev:
> jeg har også haft en chef der bragte den op hver gang der var ugler i
> mosen ... det hjalp ham så ikke i sidste ende ...

Nej, der er vist ikke mange chef-mantraer der har bibragt verden de
store fremskridt.

Nå, men modsvaret til min post kunne være:
http://www.youtube.com/watch?v=arD374MFk4w

Min nuværende administrende plejer gerne at snakke om man enten kan sige
man er ved at lægge en sten på, eller at man er ved at bygge en katedral.

--
Robert Piil

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-12-10 21:38

> [...]

> man er ved at lægge en sten på, eller at man er ved at bygge en katedral.

jesus ... er der et kursus man kan tage for at læse alle clichéerne ?
/thomas

Fra : Robert Piil

Dato : 14-12-10 22:14

Den 14-12-2010 21:37, Thomas von Hassel skrev:

> jesus ... er der et kursus man kan tage for at læse alle clichéerne ?
> /thomas

Mba ?

--
Robert Piil

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-12-10 22:20

Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

> Mba ?

nah... nok noget mere banalt ... Børsens ledeses bøger måske ? ;)

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 15-12-10 18:46

> jesus ... er der et kursus man kan tage for at læse alle clichéerne ?
> /thomas

Ih, du milde - jeg troede, du var ateist - du plejer, når vi andre
forbløffes og udbryder den slags at sige: "Hvem er jesus?"

Nå, pyt - jeg driller bare

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-10 19:03

> Ih, du milde - jeg troede, du var ateist - du plejer, når vi andre
> forbløffes og udbryder den slags at sige: "Hvem er jesus?"
>
> Nå, pyt - jeg driller bare

Hvis ret skal være ret så er jeg ikke ateist ... men nok nærmere
agnostisk ... og så har jeg et dybfølt had til "organiseret" religion og
deres "lærde" som skal udlægge "guds" til menigmand ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 15-12-10 19:06

> [...]
> agnostisk ... og så har jeg et dybfølt had til "organiseret" religion og
> deres "lærde" som skal udlægge "guds" til menigmand ...

Åh, min Gud - så er vi enige(hæ, hæ...).

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Franz Berliner

Dato : 15-12-10 20:41

> jesus ... er der et kursus man kan tage for at læse alle clichéerne ?
> /thomas

Ja. Første dag lærer man den der med nemt, hurtigt, billigt - du må
vælge 2, så den del kan du springe over - derefter går man over til
slædehundemetaforer, sejlbåde, vindmøller, pyramider og den slags.

På det udvidede kursus lærer man at forsimple ting, bygge alle sine
præsentationer op om en modstander og en helt som publikum kan
identificere sig med (det er det Steve Jobs og Al Gore har taget - Steve
Balmer nåede kun til den del med at vælge modstander) - titlen på kurset
er "forsimpling - forstærkning - formidling" og kræver indgående
kendskab til både berettermodellen og Greimas' aktantmodel.

Som valgfalg kan man tage kurset i at blive et ikon, som går ud på at
vælge et tydeligt kendetegn som man altid bærer offentligt - det har
Slash (tophat og smøg), Steve Jobs (turtleneck og jeans), Bill Gates
(gigantiske briller), Paven (Kappe og popemobil) m.fl taget.

Til afgangseksamen mødes man med en række investorer fra dot.com dagene
og snakker Ketchup effekt, epicenter, firstmover, burnrate og long tail.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-10 20:51

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Ja. Første dag lærer man den der med nemt, hurtigt, billigt - du må
> vælge 2, så den del kan du springe over

Se, den kan jeg faktisk godt forholde mig til ... for det passer som
regel ...

> [...]
> Slash (tophat og smøg), Steve Jobs (turtleneck og jeans), Bill Gates
> (gigantiske briller), Paven (Kappe og popemobil) m.fl taget.

lever Slash endnu ?

> Til afgangseksamen mødes man med en række investorer fra dot.com dagene
> og snakker Ketchup effekt, epicenter, firstmover, burnrate og long tail.

.... synergi, SEO, call to action ...

;)

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 15-12-10 21:39

> lever Slash endnu ?

ork - ja. Han udgav et album sidste år med en masse kendis'er som Iggy
pop, Fergie, Ian Ashbury, Lemmy og sådan nogle på vokal.

Iøvrigt lidt sjovt med de der gamle glam ikoner. Var til en Motley Crue
koncert i england for et par år siden - dælme humor. Og også lidt skægt
at man kan se Megadeth med et par få hundrede publikummer på Vega nu om
dage

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-10 21:50

> ork - ja. Han udgav et album sidste år med en masse kendis'er som Iggy
> pop, Fergie, Ian Ashbury, Lemmy og sådan nogle på vokal.

yeah i know ... læste at han vist nok også var holdt op med at ryge ...
!

> [...]
> koncert i england for et par år siden - dælme humor. Og også lidt skægt
> at man kan se Megadeth med et par få hundrede publikummer på Vega nu om

Megadeth var aldrig min stil ... jo ældre jeg bliver jo mere væk fra
mainstream flytter min musiksmag sig ... ;)

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 15-12-10 18:42

Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

> http://piil.org/blog/archives/123-nar-forandringens-vinde-bl%C3%A6ser.html

Fin, lille blog

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Robert Piil

Dato : 15-12-10 19:25

Den 15-12-2010 18:41, Morten Lind skrev:

> Fin, lille blog

Tak, men en lille smule forsømt er jeg nok nødt til at indrømme den er.
Jeg havde engang i (blog)tidernes morgen nogle faste læsere, der også
kommenterede ind imellem. Men da jeg så skiftede system (og url på
RSS-feed) samtidig med at blogbot og lign. blev oversvømmet med nye
blogs, døde det stille ud.

--
Robert Piil

Fra : Flemming Rubini

Dato : 15-12-10 20:00

> [...]

> kommenterede ind imellem. Men da jeg så skiftede system (og url på
> RSS-feed) samtidig med at blogbot og lign. blev oversvømmet med nye

Det er godt nok en fin komposition.
Jeg mindes tilbage til engang hvor opgaven var at omskrive bibelske
allegorier til nutids dansk. En af de mest spændende ting jeg har
prøvet.

--
/Flemming

Fra : Robert Piil

Dato : 15-12-10 22:25

Den 15-12-2010 19:59, Flemming Rubini skrev:

> Det er godt nok en fin komposition.
> Jeg mindes tilbage til engang hvor opgaven var at omskrive bibelske
> allegorier til nutids dansk. En af de mest spændende ting jeg har
> prøvet.

Tak til dig også, og kommentarer på bloggen har man også fået. Jeg får
jo næsten helt lyst til at skrive lidt igen.

--
Robert Piil

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-12-10 18:49

On 2010-12-14 14:46:35 +0100, spambuster@users.toughguy.net (Jesper) said:

> Det skal du ikke være ked af: Min oldemor var også en arg modstander af
> telefonen til sin dødsdag. Så al kommunikation med hende foregik med
> Kgl. Dansk Fodpost.

Hej Jesper, jeg er på ingen måde teknologiforskrækket, jeg har faktisk
arbejdet med EDB siden 1979, det er sikkert fra før der blev tænkt på
dig, og jeg har under alle omstændigheder så meget erfaring, at jeg ved
det er sund fornuft, at jeg forholder mig kritisk til nye systemer.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 14-12-10 20:37

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> [...]
> være ualmindelig langsomt opfattende, hvis man ikke se, at NemID åbner
> op en lang række nye mulighedder for kontrol og overvågning af

Har du fx lagt mærke til at Google kan vise dig alt hvad du nogensinde
har søgt på i deres systemer? Og at de bruger det til at vise dig
målrettede reklamer?

Hvis endelig det kunne betyde at man måtte lave registersamkøring så man
kunne snuppe de sociale snydere, ville jeg hilse det velkomment.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-12-10 20:55

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101214 <nospam0002+20101214@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Hvis endelig det kunne betyde at man måtte lave registersamkøring så man
> kunne snuppe de sociale snydere, ville jeg hilse det velkomment.

Nu er det jo sådan at hvis man starter sine betratgninger med at mene at
"systemet" og "the man" udelukkende er ude på at "fuck you over" .. så
har man jo tabt på forhånd ... og eneste udvej er at trække stikker og
bo i en klippe hule på møns klint ....

Selvfølgelig skal man være kritisk .. og jeg er da heller ikke fan af
NemID, men nok mere fordi den løsning de har valgt er så meget mere
bøvlet end hvad de _kunne_ have lavet med den teknologi der er
tilrådighed ..

/thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-12-10 22:25

On 2010-12-14 20:36:57 +0100, nospam0002+20101214@gmail.com (Thorbjørn
Ravn Andersen, 20101214) said:

> Har du fx lagt mærke til at Google kan vise dig alt hvad du nogensinde
> har søgt på i deres systemer? Og at de bruger det til at vise dig
> målrettede reklamer?

Nej det kan de ikke, jeg har en vane med meget hyppige sletninger af cookies.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-12-10 22:27

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Nej det kan de ikke, jeg har en vane med meget hyppige sletninger af cookies.

Cookies er ikke den eneste måde man kan tracke "browsing habbits"

/thomas

Fra : Michael Knudsen

Dato : 14-12-10 13:51

On Dec 14, 10:21 am, Niels Riis Ebbesen <i...@niels-ebbesen.net>
wrote:

> NemID installerer software (Java applet) p brugerens computer. Jeg har
> overvejet om man kan forhindre denne java applet i at snage p en Mac,
> ved at man opretter en selvst ndig bruger, og kun anvender denne bruger
> i forbindelse med NemID.

Interessant! Jeg har aldrig tænkt over, hvad det der med signede
applets gik ud på, så jeg har altid bare valgt "always trust". Er der
et sted, hvor jeg kan se, hvad jeg har valgt at stole på, og hvor jeg
kan slå det fra igen, hvis jeg har lyst?

--
Michael Knudsen

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 14-12-10 21:57

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> writes:

> [...]
> et sted, hvor jeg kan se, hvad jeg har valgt at stole på, og hvor jeg
> kan slå det fra igen, hvis jeg har lyst?

Hjælpeprogrammer -> Java-indstillinger -> Sikkerhed (så vidt jeg kan
se).

Som udgangspunkt, forlanger "signed applets" fuld adgang til maskinen
for at kunne få lov at skrive filer. Det var nødvendigt i gamle dage,
men det er det ikke i dag, hvis programmet er blevet opdateret. Som
udgangspunkt må et program du har givet lov, alting på din computer.

Alting, som i _ALTING_. Derfor er det vigtigt du stoler på den der har
lavet det :)

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-12-10 03:08

> [...]

> udgangspunkt må et program du har givet lov, alting på din computer.
>
> Alting, som i _ALTING_. Derfor er det vigtigt du stoler på den der har

Er! Den applet får da ikke flere adgangsrettigheder, end dem brugeren
har.

Når jeg f.eks vil åbne Documents mappen udover min egen eller Delte
Dokumenter i XP Pro bliver det afvist. Den tilladelse man giver i OS X
virker vel på samme måde?

Og ellers kunne man jo heller ikke benytte SlemID på "en hvilken som
helst computer" - vel?

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 14-12-10 22:36

> Nej det kan de ikke, jeg har en vane med meget hyppige sletninger af cookies.

Og hvor mange år har du haft dit IP-nummer hos din udbyder måske?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-12-10 23:57

On 2010-12-14 22:35:59 +0100, nospam0002+20101214@gmail.com (Thorbjørn
Ravn Andersen, 20101214) said:

> Og hvor mange år har du haft dit IP-nummer hos din udbyder måske?

Vi er jo flere brugere bag en router, så det bliver godt nok noget værre rod.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-10 00:10

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Vi er jo flere brugere bag en router, så det bliver godt nok noget værre rod.

tro mig .. det er et mindre probem ...vi ved hvem du er, med mindre du
begeynder at bruge terrorist metoder for at skjule din færden ...

/thomas

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 14-12-10 22:59

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> Nej det kan de ikke, jeg har en vane med meget hyppige sletninger af cookies.

Prøv at læse om "Evercookies". Du kan finde dem via Google.

Bortset fra det, så findes der et voksende antal dataanalyse produkter
på det kommercielle marked, hvis formål udelukkende er at kunne
identificere dig som enkeltperson, givet en hel masse anonyme data.

--
Thomas Bjorn Andersen - Quis custodiet ipsos custodes?
tba@gen-v.net +++ATH

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-12-10 00:05

On 2010-12-14 22:59:29 +0100, Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> said:

> [...]
> på det kommercielle marked, hvis formål udelukkende er at kunne
> identificere dig som enkeltperson, givet en hel masse anonyme data.

Jeg er godt klar over disse problemer, og derfor er jeg også i stand
til at begrænse deres snagen i min gøren og laden.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 15-12-10 06:22

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> Vi er jo flere brugere bag en router, så det bliver godt nok noget
> værre rod.

I betragtning af at Google har lavet et system der opdager hvis man
bruger stumper af copyrightet musik i videoer, så tror jeg også godt de
kan finde ud af at skelne mellem personerne i jeres husholdning.

At sige at "jeg sletter mine cookies og er bag en router" til at
påberåbe sig anonymitet overfor Google, er måske lidt naivere end man
kunne forvente. Men pyt, de vil jo bare sælge dig noget.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 15-12-10 06:24

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) writes:

> Er! Den applet får da ikke flere adgangsrettigheder, end dem brugeren
> har.

Det er korrekt. Naturligvis kan man ikke slette operativsystemet eller
den slags, men du giver appletten lov til at kunne ALT hvad du som
bruger kan. Det kan i min verden skam også være slemt nok.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-12-10 09:25

On 2010-12-15 06:23:37 +0100, nospam0002+20101214@gmail.com (Thorbjørn
Ravn Andersen, 20101214) said:

> Det kan i min verden skam også være slemt nok.

Det er da storslemt, og vi skal da på ingen måde acceptere, at staten
og private firmaer installerer software på vores computere, som i
praksis har admin rettigheder.

Og det er jo helt uoverskueligt, at gennemtænke alle de muligheder som
kriminelle får, hvis det lykkedes for dem at kompromittere systemet.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-10 09:36

> [...]

> Og det er jo helt uoverskueligt, at gennemtænke alle de muligheder som
> kriminelle får, hvis det lykkedes for dem at kompromittere systemet.

_alt_ software du installerer har det problem. Bruger du Photoshop ? ...
ved du hvad Adobe får tilbage når du aktiverer ?

I sidste ende handler det om at have tillid til udviklerne at de ikke er
ude på at røvrende dig .... det er der ikke nogen teknologisk løsning på

/thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-12-10 11:14

On 2010-12-15 09:35:34 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> _alt_ software du installerer har det problem. Bruger du Photoshop ? ...
> ved du hvad Adobe får tilbage når du aktiverer ?

Med din viden om OSX, så burde du også være klar over, at det ikke er
spor svært at spærre for, at PhotoShop kommunikerer med Adobe.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-10 11:42

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Med din viden om OSX, så burde du også være klar over, at det ikke er
> spor svært at spærre for, at PhotoShop kommunikerer med Adobe.

ja det er flot ... hvis du blokerer så kan du ikke aktivere (din retail
udgave) af CS programmerne ...

/thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-12-10 18:47

On 2010-12-15 11:41:44 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> ja det er flot ... hvis du blokerer så kan du ikke aktivere (din retail
> udgave) af CS programmerne ...

Når man køber PhotoShop i en fin æske, hvor programmet ligger på en
DVD, så kan man sagtens installere og bruge det uden at det bliver
aktiveret over Internettet.

Men det er nok noget andet, hvis man køber og downloader programmet
over internettet.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-10 19:03

> [...]

> Når man køber PhotoShop i en fin æske, hvor programmet ligger på en
> DVD, så kan man sagtens installere og bruge det uden at det bliver

ja, ok, det var måske et dårligt eksempel .. du kan, hvis din tid ikke
er noget værd, aktivere over telefonen ...

Min pointe var at uanset hvad du gør, så snart du tænder din computer og
begynder at browse rundt, så er dit privatliv kompromiteret i en eller
anden grad. Jo, du kan gøre nogen ting, men for at opnå ægte anonymitet
skal man springe igennem så mange ringe at det kun er ægte terrorister
som gider bruge tid og kræfter på det ..

/thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-12-10 10:16

On 2010-12-15 19:03:18 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Jo, du kan gøre nogen ting, men for at opnå ægte anonymitet
> skal man springe igennem så mange ringe at det kun er ægte terrorister
> som gider bruge tid og kræfter på det ..

Det er da ikke så svært, vi er en gruppe gamle nørder, som har en
proxy-server stående hos Gigahost, og den er 100% konfigureret med
henblik på at anonymisere brugerne.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 16-12-10 11:03

Den 16/12/10 10.16, Niels Riis Ebbesen skrev:
> Det er da ikke så svært

Arh... ikke for dem som kan...jeg mindes godt da du tog springet fra OS
9 server til OS X !!

Fra : Robert Piil

Dato : 15-12-10 12:39

Den 15-12-2010 09:35, Thomas von Hassel skrev:

> _alt_ software du installerer har det problem. Bruger du Photoshop ? ...
> ved du hvad Adobe får tilbage når du aktiverer ?

Det er ikke så svært at sætte en sniffer op. Det er der folk der gør, og
undersøger hvad der bliver sendt. Der er der eksempler på at der bliver
råbt op, når nogen går over grænsen.

> I sidste ende handler det om at have tillid til udviklerne at de ikke er
> ude på at røvrende dig .... det er der ikke nogen teknologisk løsning på

Jeg bruger selv gmail (og mange andre google-tjenester), og har ret
meget tillid til Google som firma. Jeg bruger også Facebook og har meget
lidt tillid til dem som firma.

Problemet er ikke så meget hvad der sker lige nu. Uanset hvor meget
tillid jeg har til at google ikke misbruger mine data, har jeg ingen som
helst chance for at vide hvordan det ser ud om fem år. Bliver google
overtaget af andre? Kommer der ny lovgivning i USA, der giver staten ret
til at overtage alle Googles informationer - og selvom det sidste
eksempel er trukket skarpt op, så er det en reel bekymring man bør gøre
sig overvejelser omkring. På et eller andet tidspunkt bliver værdien af
de indsamlede informationer så stor at fristelsen til at misbruge dem
vil blive for stor, enten for et ondsindet enkeltindivid med for mange
adgange, for en tvivlsom forretningsmoral eller for en kontrolsyg statsmagt.

Hvordan man så i praksis forholder sig til det er vel lidt individuelt.
Min indgangsvinkel er at jeg alligevel opfører mig ordentligt og
sjældent skriver noget hverken privat eller på nettet, som jeg ikke vil
kunne gentagne med åbne øjne overfor de folk jeg kommunikerer med eller
om, men skulle en eller anden totalitær magt engang komme til magten og
få kontrollen, er jeg da ikke sikker på de ikke vil kunne finde noget
der kunne bruges imod mig.

--
Robert Piil

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 16-12-10 18:51

> [...]

> den slags, men du giver appletten lov til at kunne ALT hvad du som
> bruger kan. Det kan i min verden skam også være slemt nok.

Prøv lige at læse OP's "overvejelse" een gang til.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 15-12-10 08:50

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> Jeg er godt klar over disse problemer, og derfor er jeg også i stand
> til at begrænse deres snagen i min gøren og laden.

Hvad gør du ved problemerne omkring det fingeraftryk din browser
efterlader?

https://panopticlick.eff.org/

Fra : Jesper

Dato : 15-12-10 09:03

Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> wrote:

> Hvad gør du ved problemerne omkring det fingeraftryk din browser
> efterlader?
>
> https://panopticlick.eff.org/

Browser Masquerade 1.3 (Firefox extension)
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/212320/

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 15-12-10 16:37

> [...]

> Det er da storslemt, og vi skal da på ingen måde acceptere, at staten
> og private firmaer installerer software på vores computere, som i

De har kun admin rettigheder hvis du er så dum at køre det med en konto
med admin-rettigheder. Det har fx Windows 7 lært lektien med.

> Og det er jo helt uoverskueligt, at gennemtænke alle de muligheder som
> kriminelle får, hvis det lykkedes for dem at kompromittere systemet.

Ingen er som bekendt forpligtet over evne.

Herudover er chancen for at du selv lukker de kriminelle ind, betydeligt
større end at du får dem ind via NemID.

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 22-01-11 01:17

> De har kun admin rettigheder hvis du er så dum at køre det med en konto
> med admin-rettigheder. Det har fx Windows 7 lært lektien med.

Tror langt de fleste Mac brugere kun har 1 konto på deres Mac, og er dermed
logget ind som admin altid.

- Mikael

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-01-11 02:06

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Tror langt de fleste Mac brugere kun har 1 konto på deres Mac, og er dermed
> logget ind som admin altid.

Joh, men systemet kommer alligevel med en advarsel, hvis der er ved at
blive ændret i systemet.

Og det gælder osse Vista.

I Windows 6.x er der 3 kontotyper (4 med gæstekontoen). Den "normale"
konto, som man er tvunget til at oprette ved installationen og som
tilhører Admin gruppen, og iøvrigt ligner den "normale" konto i OS X,
med advarsler osv. En begrænset konto, hvor brugeren kan afvikle de
fleste programmer, men ikke ændre i systemet. Og så en "ren"
administrator konto, hvor brugeren kan ALT. Den ligner "root" i OS X.

Lissom i OS X, så skal man i Windows 6.x "gøre noget" for at få oprettet
administrator kontoen på sin computer. Med administrator kontoen, igen
lissom root, kommer der ingen advarsler, når der ændres i systemet.

Derfor er det i de fleste tilfælde unødvendigt at oprette Administrator-
eller root kontoen, og det gælder i begge OS.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 15-12-10 19:13

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Åh, min Gud - så er vi enige(hæ, hæ...).

Vidste ikke Thomas var din gud, men det forklarer selvfølgelig en del

Fra : Morten Lind

Dato : 16-12-10 16:34

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101214 <nospam0002+20101214@gmail.com> wrote:

> Vidste ikke Thomas var din gud, men det forklarer selvfølgelig en del

He, der er meget, du ved, men også meget, du ikke ved

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 15-12-10 21:32

Robert Piil <piil@nospam.dk> writes:

> http://piil.org/blog/archives/123-nar-forandringens-vinde-bl%C3%A6ser.html

Du skriver "vindøller" i teksten. Der skal ikke meget fantasi til at få
det til at blive til "husk at brygge vin+øller!". Det er jo også en
form for alkoholpolitik :)

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 16-12-10 16:41

> He, der er meget, du ved, men også meget, du ikke ved

Det eneste jeg ved er at jeg ingenting ved

(nånej, ved også at du heller ikke gør ) hæhæ

Fra : Morten Lind

Dato : 16-12-10 17:23

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101216 <nospam0002+20101216@gmail.com> wrote:

> Det eneste jeg ved er at jeg ingenting ved
>
> (nånej, ved også at du heller ikke gør ) hæhæ

Så du ved hele to ting? - d´ bååå dæjli´...

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 16-12-10 20:44

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Så du ved hele to ting? - d´ bååå dæjli´...

To mere end dig SÃ¥ vidt jeg ved

Fra : Morten Lind

Dato : 17-12-10 19:29

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101216 <nospam0002+20101216@gmail.com> wrote:

> To mere end dig Så vidt jeg ved

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 16-12-10 20:45

> Prøv lige at læse OP's "overvejelse" een gang til.

Hvis du har en pointe du gerne vil gøre, så sig det ligeud.

Jeg har officielt papir på at være en dårlig tankelæser.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-12-10 05:47

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101216 <nospam0002+20101216@gmail.com> wrote:

> Hvis du har en pointe du gerne vil gøre, så sig det ligeud.
>
> Jeg har officielt papir på at være en dårlig tankelæser.

Du ka' sgu' da bare læse tilbage i denne gren af tråden. Det kræver ikke
tankelæsning.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 17-12-10 19:30

> Du ka' sgu' da bare læse tilbage i denne gren af tråden. Det kræver ikke
> tankelæsning.

Hvis du ikke er mere konstruktiv end dét, hvorfor så overhovedet byde
ind?

Hvis du har en pointe du gerne vil gøre, så sig det ligeud.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 18-01-11 17:31

Robert Piil <piil@nospam.dk> writes:

> Firmaet er desværre grundlagt af mormoner, så den misforståelse kommer
> der desværre ikke noget godt ud af at brygge videre på.

Her gik jeg lige og troede at WordPerfect var ude af sagaen, men næhæ.

> Det minder mig om en sommerhilsen fra øverstechefen, som han selv
> havde skrevet på sit skoleengelsk.
>
> "....and I hope that you all return fully loaded after the summer
> holiday, ready to...."

Det kræver vel bare at han sætter hyren op - "loaded" kan også betyde
ved muffen.

> Tak for korrekturen.

Ingen årsag (når nu driftsmanden ikke var i nærheden)