backup råd af mac/supplement til online ba~
Fra : samir

Dato : 12-12-10 13:43

Hej Macies,

jeg har brug for et backupråd af jer.

Jeg har en NAS server (synology DS207+), hvor jeg laver både "fil-til-
fil" kopier af min dokument-folder, således at filer som jeg på ingen
måde kan genskabe bliver kopierer over der når jeg er hjemme.
Derudover kører den også en TimeCapsule for mig.
Og det fungerer jo egentlig fint.
Fordel med fil-til-fil kopieringen er at jeg kan tilgå en helt konkret
fil fra internettet hvis jeg ikke lige har man mac med mig.

Nu er jeg så ved at blive lidt små-paranoid. Fordi vil kører jeg raid
på min server (har 2 identiske diske i den). men både server og mac er
i samme lokalitet... så er uheldet ude og hytten brænder ned, så er
jeg fucked....

hvad bør jeg gøre...?
1. finde en løsning hvor min NAS server bliver backed up til en anden
NAS server eller andre server-backup servisces..? hvad skal jeg søge
efter på nettet til den slags? nogen anbefalinger?

2. Eller skal jeg købe mig en online-backup løsning til min mac? synes
denne løsningen virker lidt fjollet, fordi jeg så ikke kan få den der
fede backup feature a la timemachine?

samir

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-12-10 22:26

samir <samir.munir@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> 2. Eller skal jeg købe mig en online-backup løsning til min mac? synes
> denne løsningen virker lidt fjollet, fordi jeg så ikke kan få den der

hvor meget data er ultra kritisk ?

Her er hvad jeg gør: vigtige filer ligger på Drobbox, men da det meste
er filer i plaintext så fylder det ikke ret meget, dvs. det er syncet
mellem mine maskiner + ligger i "skyen"

Fotos bliver syncet til en ekstern disk med jævne mellemrum og lagt
ekstern (bankboks eller i en skuffe på mit arbjede)

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-12-10 00:08

> [...]
>
> Fotos bliver syncet til en ekstern disk med jævne mellemrum og lagt
> ekstern (bankboks eller i en skuffe på mit arbjede)

Ja lav en dropbox nu, bed Thomas om at invitere dig så han kan tjene
lidt plads, for jeg har været majet glad for det råd. Eller lad mig

Jeg bruger desuden crashplan.org.

--
/Flemming

Fra : Henrik 8600

Dato : 13-12-10 02:05

"Flemming Rubini" <012008fr@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Ja lav en dropbox nu, bed Thomas om at invitere dig så han kan tjene
> lidt plads, for jeg har været majet glad for det råd. Eller lad mig

> [...]

www.crashplan.org ser god ud, MEN kan ikke se om det er muligt at backe et
netværksdrev op, det er det ikke på eks. www.mozy.com
Det er stort set kun de ting jeg arbejder med der ligger lokalt på
computeren. Resten ligger på NASén

H.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-12-10 03:06

Henrik 8600 <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> wrote:

> [...]
> netværksdrev op, det er det ikke på eks. www.mozy.com
> Det er stort set kun de ting jeg arbejder med der ligger lokalt på

Crashplan kan, men at kopiere et drev kan tage evigheder, hvilket jeg
ikke har haft tålmodighed til endnu. Jeg bruger det til mine
væsentligste mapper, nogle GB.

--
/Flemming

Fra : Anders - Pil ikke ve~

Dato : 13-12-10 06:53

Jeg har et setup der ligner dit

DS207 med 2 diske (ikke i raid - synes det for tit går galt når 1 disk
skal skiftes i et så lille RAID system)
DS107 med 1 disk + USB diske (bla. til TimeMachine). USB diske gør den
sløv - men det gør ikke noget da DS107 kun er baggrunds backup.

DS207 kører backup af det der er vigtigt til DS107 med egen indbygget backup
MAC's kører TimeMachine til DS107 USB disk
MAC kører online backup til Humyo.com (Trend Micro) - spejler 100G fra
DS207 til online drev - bla. billeder og dokumenter og andet vigtigt vi
ikke vil miste. Backup sker når MAC er tændt og sker aå løbende - Tager
naturligvis lidt lang tid første gang.

Det skal bemærkes at Humyo løsningen ikke automatisk sletter filer, hvis
filer fjernes fra source, og der gemmes ikke flere revisioner af samme
fil. Ændrede filer opdateres men slettede filer fjernes ikke.

Men Humyo kan gemme fra NAS og kan køre på flere maskiner samtidigt, til
at backe det op som ligger lokalt. Der må dog kun være 1 maskine som
gemmer fra NAS

Humyo kører WebDav og fungerer derrfor bla. sammen med AVM 7270 Router
hvor en USB disk (som mini NAS) kan sættes til at spejle hvad der er på
Humyo via WebDav (og hvad der gemmes på USB disken kopieres så til Humyo)

--
Tænk positivt ....
.... Det kunne være værre ...