TextEdit? Eller?
Fra : Henrik 8600

Dato : 12-12-10 21:44

Hvis nu man gerne vil skrive en bog, en laaang en.

Kan man så bruge TextEdit?

Har kigget på Google, dér står lidt blandet info.

Det ene sted står der at der er en 16 bit begrænsning på 32000 karakterer.

Et andet sted står der at begrænsningen er 2 gb....

Det er en MBP fra 2007, med snekatten på.

Hvor ligger den faktiske begrænsning?

Og er der andre (gerne gratis, men ikke et must) tekstbehandlingsprogrammer
der er bedre?

Hvor velegnet er eks MS Word tl Mac?

H.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 12-12-10 22:02

"Henrik 8600" <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> writes:

> Hvor velegnet er eks MS Word tl Mac?

Du vil have en flad tekstfil. Grunden er den enkle at så er chancen
størst for at redde indholdet hvis noget går galt.

Har du overvejet bare at skrive en lang blog? Eller er formålet et andet?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-12-10 22:26

Henrik 8600 <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Hvor ligger den faktiske begrænsning?
>
> Og er der andre (gerne gratis, men ikke et must) tekstbehandlingsprogrammer

Kommer an på om du skal lave fodnoter, indholdsfortegnelse og andre
smarte ting.

hvis det bare er plain tekst så kig på TextWrangler.

Der er også deciderede bogværkøjer som f.eks.

<http://www.literatureandlatte.com/scrivener.php>

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-12-10 23:47

> [...]
> smarte ting.
>
> hvis det bare er plain tekst så kig på TextWrangler.
>
> Der er også deciderede bogværkøjer som f.eks.

Hvis jeg skal skrive en længere tekst er jeg begyndt at dele den op i
mindre dele, hver del i sit dokument. Scrivener lægger vægt på at det
understøtter nem samling af flere dokumenter i et. Så det lyder jo som
noget for mig. Men nu bruger jeg Pages, og er ikke nået dertil endnu,
hvor jeg finder ud af om Pages kan gøre det for mig.

Er der nogen der bruger Pages sådan?

--
/Flemming

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-12-10 07:01

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> [...]
> noget for mig. Men nu bruger jeg Pages, og er ikke nået dertil endnu, hvor
> jeg finder ud af om Pages kan gøre det for mig.

Det er der sikkert ... det kommer i sidste ende an på smag, stil etc.
etc. ... ikke nødvendigvis om features ...

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-12-10 14:20

> Det er der sikkert ... det kommer i sidste ende an på smag, stil etc.
> etc. ... ikke nødvendigvis om features ...

God pointe.

Jeg har dog ikke før set den egenskab i et tekstbehandlingsprogram, at
det er bygget omkring af man arbejder med tekstbidder. En forfatter kan
fx samle sine bøger nemt i en tekstfil, men under arbejdet med den
enkelte bog, spejles ændringer i den lange tekstfil. Jeg forestiller mig
man kunne gøre det samme for de artikler man læser. Men et spørgsmål er
om referenceprogrammer som det jeg bruger fx EndNote, kan bruges på den
måde.

Skal man skaffe sig overblik over ens arbejder så har
Scrivener en tavle hvor man kan flytte små index-kort rundt, hvorved man
reelt flytter rundt med hele tekststykker. Det kan også være en
udfordring for et referenceprogram.

--
/Flemming

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-12-10 01:43

Henrik 8600 wrote:
> Hvis nu man gerne vil skrive en bog, en laaang en.
>
> Kan man så bruge TextEdit?

Hvis det er ren tekst, så er det muligt at bruge den, men den er ikke
god såsnart, du vil lave den mindste smule formattering.

> Har kigget på Google, dér står lidt blandet info.
>
> Det ene sted står der at der er en 16 bit begrænsning på 32000 karakterer.
>
> Et andet sted står der at begrænsningen er 2 gb....

Jeg véd egentlig ikke, hvor begrænsningen ligger, men jeg har åbnet et
knap 800 siders .txt dokument i TextEdit, men glurb! hvor blev den
langsom og teksten stod elendigt. - Normalt bruger jeg BBEdit til så
store rene tekst filer (.txt), og det går stærkt.

> Det er en MBP fra 2007, med snekatten på.
>
> Hvor ligger den faktiske begrænsning?

Aner det ikke, men jeg tror, den er så langt væk, at det i praksis vil
være 'uden begrænsning'...

> Og er der andre (gerne gratis, men ikke et must)
> tekstbehandlingsprogrammer der er bedre?

Ja, Bean 2.4.3 vil være bedre end TextEdit. Den har de samme funktioner
+ en hel del til tekstformattering. Den blev opr. udviklet som en bedre
erstatning for TextEdit, og det tør vist siges... Den er så meget bedre,
at jeg véd, han arbejder på en større omskrivning/udvidelse, så den
nærmest bliver lige så udbygget som et godt mindre tekstbehandlings program.

I en redigeringsfase vil Bean også have en langt bedre og hurtigere
'Søg/Erstat' funktion, da den benytter sig fuldt ud af RegEx/(ICU) =
'Regular Expressions'. Den understøtter delvis også både grafik og
referencelinks. Men grafik håndteres i den nuværende version som
'externe links' på samme måde, som man bruger det ved indsættelse af
billeder i HTML dokumenter.

Bean 2.4.3 er også på dansk (oversat af mig).
http://www.bean-osx.com/Bean.html

Det klart bedste program, du kan få, hvis du vil til at være 'forfatter'
er helt klart NisusWriter Pro. Det er nok det bedste TB program til Mac
overhovedet - også bedre end både Word, StarOffice og OpenOffice. Det
har de absolut bedste redigeringsfaciliteter, søgesystemer (bygget på
RegEx og OgreKit). Understøtter Læse/Skrive til/fra stort set alle
brugte formater - inkl. grafik, tabeller, grafer m.m.m....

Jeg begyndte at bruge NisusWriter helt tilbage i 1994 med ver. 3.x og
har skiftet lidt mellem flere forskellige... Men efterhånden bruger jeg
stort set ikke andet end NWP til næsten alt, - selvom jeg har både
MSO2008, OpenOffice, MarinerWrite + adskillige andre tekstprogrammer.

14 dages demo kan hentes her. Koster $79USd for download og $89USd for
CD + porto.
http://nisus.com/pro/

NisusWriter Pro er også på dansk oversat af Mogens Thyregod, der af og
til også skriver her i gruppen.

> Hvor velegnet er eks MS Word tl Mac?

Den /kan/ bruges, men den bliver tung at danse med, såsnart du kommer
over ca. 150 sider, og den (både Word2004 og 2008) kan godt finde på at
rykke rundt på formattering, sidetal og slette interne links, og det er
ikke særlig godt, hvis du fx. indlægger referencelinks.

Det eneste problem, jeg kan se med både Bean og NisusWriter, er, at der
ikke findes danske stavekontroller og ordbøger, men er henvist til at
bruge CocoAspell. Det funger faktisk ret godt.

Der fandtes faktisk danske stavekontroller og ordbøger til de gamle
NisusWriter 5.x og 6.x, men da de gik på OS X med NisusWriter Express og
senere Pro, kunne de ikke længere få lov til at bruge ordbøgerne fra
Munksgaard Intl. Publishing, da den i mellemtiden var blevet købt op af
Gyldendal.

Jeg er stadig tilknyttet Nisus som konsulent og har haft nogle
forhandlinger med Gyldendal, men de vil ikke give os lov til at bruge de
nye ordbøger til integreret brug på NWE og NWP. Derfor arbejder vi nu på
at prøve, om vi kan få lov til at bruge de danske ordbøger, der udgives
af Stanford University (samme som Microsoft baserer deres ordbøger på),
men det trækker åbenbart ud med de forhandlinger.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 13-12-10 11:19

Henrik 8600 <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> wrote:

> Hvis nu man gerne vil skrive en bog, en laaang en.
>
> Kan man så bruge TextEdit?

Næh.

Prøv i stedet Latex.

<http://da.wikipedia.org/wiki/LaTeX>

Systemet er gratis ...

> [...]
>
> Hvor ligger den faktiske begrænsning?
>
> Og er der andre (gerne gratis, men ikke et must) tekstbehandlingsprogrammer

Ganske udmærket, især i Office 2011 ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 13-12-10 16:35

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Prøv i stedet Latex.
>
> <http://da.wikipedia.org/wiki/LaTeX>

LaTeX har en meget stejl indlæringskurve og jeg vil fraråde det til folk
der ikke har til hensigt at garnere det skrevne med diverse matematik.

Fra : Per Rønne

Dato : 13-12-10 19:52

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101213 <nospam0002+20101213@gmail.com> wrote:

> LaTeX har en meget stejl indlæringskurve og jeg vil fraråde det til folk
> der ikke har til hensigt at garnere det skrevne med diverse matematik.
> Jeg skrev mit speciale i LaTeX så det er derfor jeg ved det :)

Og jeg har lagt mærke til et Mathematica kan sende en notebook til
viderebehandling i - LaTeX.

Men Mathematica er nu også 'noget' matematisk orienteret ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 13-12-10 20:01

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Og jeg har lagt mærke til et Mathematica kan sende en notebook til
> viderebehandling i - LaTeX.

Men ikke modsat. Det er naturligvis og på indlysende vis fordi man kan
formode at matematikere og fysikere der roder med matematik i matematica
kunne finde på at skrive en artikel med resultatet i LaTeX.

Jeg tror ikke rigtigt det er tilfældet lige her.

> Men Mathematica er nu også 'noget' matematisk orienteret ...

Ikke mere. Du foreslås at undersøge den nyeste version.

Fra : Per Rønne

Dato : 13-12-10 22:00

> [...]

> Jeg tror ikke rigtigt det er tilfældet lige her.

> Ikke mere. Du foreslås at undersøge den nyeste version.

Den har jeg skam også tænkt mig at anskaffe mig. Efter at jeg er begyndt
på astronomistudiet til september. Så vil jeg kunne få den til 800
kroner [studiepris] mod ellers 20.000 ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 13-12-10 22:07

> Den har jeg skam også tænkt mig at anskaffe mig. Efter at jeg er begyndt
> på astronomistudiet til september. Så vil jeg kunne få den til 800
> kroner [studiepris] mod ellers 20.000 ...

Home edition koster nu kun £195 så du behøver slet ikke vente så længe.

--
thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Fra : Per Rønne

Dato : 14-12-10 10:53

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101213 <nospam0002+20101213@gmail.com> wrote:

> Home edition koster nu kun £195 så du behøver slet ikke vente så længe.

Home Edition ville jeg aldrig købe, og studenterversionenen koster ikke
alene kun halvdelen af Home Edition, det er også en fuld udgave [HE er
begrænset] der endda fuldt lovligt må installeres på mere end en
maskine.

HE er grundlæggende beregnet for ham der har brugt Mathematica i årevis
på arbejdet, og nu er gået på pension.

Jeg har Mathematica 5.1 Teacher's Edition - der desværre ikke kan køre
på Sneleoparden. Men så kan jeg jo altid køre den på min gamle G4/867
[der højst kan køre Leopard] eller under XP Pro.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 14-12-10 20:38

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Home Edition ville jeg aldrig købe, og studenterversionenen koster

Nåda, hvorfor så ikke. Hvad kan den da ikke som du skal bruge (og
faktisk HAR brugt)?

> alene kun halvdelen af Home Edition, det er også en fuld udgave [HE er
> begrænset] der endda fuldt lovligt må installeres på mere end en
> maskine.

Nu var det bare hvis du ikke ville vente til September. Der er jo nogen
der ikke kan vente årevis på de programmer de skal bruge.

> Jeg har Mathematica 5.1 Teacher's Edition - der desværre ikke kan køre
> på Sneleoparden. Men så kan jeg jo altid køre den på min gamle G4/867
> [der højst kan køre Leopard] eller under XP Pro.

Så må du opgradere den til en nyere version. Det ligner heller ikke dig
at være 3 versioner bagud med den slags vigtige software.

Fra : Per Rønne

Dato : 15-12-10 00:45

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101214 <nospam0002+20101214@gmail.com> wrote:

> Nåda, hvorfor så ikke. Hvad kan den da ikke som du skal bruge (og
> faktisk HAR brugt)?

Der har faktisk været en debat igang om den på
comp.soft-sys.math.mathematica - som klart sagde mig at den skulle jeg
ikke have.

> Nu var det bare hvis du ikke ville vente til September. Der er jo nogen
> der ikke kan vente årevis på de programmer de skal bruge.

Jeg har jo stadig den gamle.

> Så må du opgradere den til en nyere version. Det ligner heller ikke dig
> at være 3 versioner bagud med den slags vigtige software.

Så vigtig er den nu heller ikke - før til september.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk