Windows problemer på 20" iMac
Fra : Per Jensen

Dato : 11-12-10 15:08

Hej.

Jeg ved godt at det ikke hører hjemme i denne gruppe, men da problmemet
jeg har, er Mac-hardware specifikt, prøver jeg her.

Først, jeg er ekspert i MacOS X og Windows 7, og altså ingen nybegynder,
bare så vi har det på plads.

Konen har fået en brugt iMac istedet for hendes Dell. Der er tale om en
2,66 GHz Core 2 Duo med et ATI Radeon 2400 XT grafikkort i.

Der er installeret Windows 7 via Bootcamp på den, og den spiller 100 %
som den skal, MEN...

Hvis strømbesparelse er slået til, så den slukker skærmen efter en rum
tid, så sker dette:

Hvis den står alene længe nok (f.eks. 30 min) så slukkes skærmen. Røres
mus eller tastatur så, så tænder skærmen ikke igen. Man kan høre på
højttalerne (f.eks. iTunes) at maskinen stadig kører, og at keyboard og
mus virker - Det er bare ATI driveren der aldrig vågner igen.

Maskinen kan også finde på det helt tilfældigt imens at man arbejder med
den.

Jeg har prøvet med Apple's driver til ATI kortet samt den nyeste ATI
Catalyst fra ATI selv, ingen af dem løser problemet.

Hvis strømbesparelse slåes fra, så maskinen ikke slukker skærmen, men
f.eks. går i dvale, virker det fint - det duer bare ikke hvis man sætter
den igang med noget der tager lang tid, og den så går i dvale.

Det er konens første "Mac" så jeg er lidt upopulær nu at det ikke "bare"
virker med Apple's hardware...

Og nej, jeg kan ikke få hendes til at bruge Mac OS pga. de programmer
hun bruger, så drop dén diskution.

// Per.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 11-12-10 15:40

Per Jensen <news@removethepigzapro.dk> wrote:

> Det er konens første "Mac" så jeg er lidt upopulær nu at det ikke "bare"
> virker med Apple's hardware...
>
> Og nej, jeg kan ikke få hendes til at bruge Mac OS pga. de programmer
> hun bruger, så drop dén diskution.

Er de programmer så krævende at de ikke kan køres i en virtuel maskine?

Fra : Per Jensen

Dato : 12-12-10 00:02

On 11/12/10 15.39, Niels Jørgen Kruse wrote:

> Er de programmer så krævende at de ikke kan køres i en virtuel maskine?

Ja.

Udover det KAN hun ikke finde rundt i OS X, og jeg har prøvet at lokke
mange gange.

At vente på et Vmware fusion starter op oven i en OS X boot (selv på min
i7 med 8 GB RAM) er det for langsomt.

Så det er udelukket.

// Per.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-12-10 17:16

Per Jensen wrote:
> [...]
> 2,66 GHz Core 2 Duo med et ATI Radeon 2400 XT grafikkort i.
>
> Der er installeret Windows 7 via Bootcamp på den, og den spiller 100 %

Har du brugt Bootcamp fra 10.5.x eller 10.6.x? - Svjh. skal man i første
omgang bruge den fra 10.5.x og som så senere bliver opdateret via Win7
Update eller Apple Software Update i Windows.

> [...]
> den igang med noget der tager lang tid, og den så går i dvale.
>
> Det er konens første "Mac" så jeg er lidt upopulær nu at det ikke "bare"

Jeg er stødt på det problem før både med Vista og Win7, men kunne ikke
huske hvor, så jeg prøvede lidt forskellige søgekombinationer.... -
Bingo! - En af trådene var endda en af de første, der poppede op.

'iMac won't turn on'
http://www.google.dk/url?q=http://forums.macrumors.com/showthread.php%3Ft%3D868104&sa=X&ei=FpoDTb64A8yVOoT0taYB&ved=0CB4QrAIoADAC&usg=AFQjCNGbcmxAjDv4UaC7ka50sgdhbLD6dg

http://www.google.dk/search?hl=en&q=imac+%2B+radeon+2400+%2B+win7+problems&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

Jeg mener også, det har været oppe i news:comp.sys.mac.system og

> Og nej, jeg kan ikke få hendes til at bruge Mac OS pga. de programmer
> hun bruger, så drop dén diskution.

Hm, nogle Windows programmer kører faktisk hurtigst, hvis de kører i et
virtuelt system med ihvertfald 10.5.x, end hvis de køres fra en booted
Windows. Så jeg vil faktisk anbefale, at du prøver det med en minimal
partition til en OS X 10.5/10.6 og så fx. henter VirtualBox som virtual
engine.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Jensen

Dato : 12-12-10 00:06

On 11/12/10 17.16, Erik Richard Sørensen wrote:

> Har du brugt Bootcamp fra 10.5.x eller 10.6.x? - Svjh. skal man i første
> omgang bruge den fra 10.5.x og som så senere bliver opdateret via Win7
> Update eller Apple Software Update i Windows.

Kan jeg ikke huske, men den er fuldt opdateret med Win update samt Apple
software update...

> 'iMac won't turn on'
> [...]
Jeg tager et kig på det...

> [...]
> Windows. Så jeg vil faktisk anbefale, at du prøver det med en minimal
> partition til en OS X 10.5/10.6 og så fx. henter VirtualBox som virtual

Jeg har allerede en licens af Vmware fusion hun kunne få på den, men det
duer ikke, det skal være ligetil og tilgængeligt, ligesom hun er vant til.

Virtualbox duer heller ikke, så får man sådan et mikset miljø med
mærkelige dialogbokse og "broken" grafik - det minder mig alt for meget
om en middelmådig Linux distribution, for ikke at nævne X11, fy føj da...

// Per.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-12-10 03:41

Per Jensen wrote:

> Kan jeg ikke huske, men den er fuldt opdateret med Win update samt Apple
> software update...

Det, jeg tænker på, er, om det er den korrekte ATI driver, der er blevet
installeret. Svjh. er der et eller andet sted på Apples software
download netop en ATI 2400 driver til iMacs, og den /skal/ være
installeret, /før/ man begynder med Bootcamp. Driveren kom ikke i
SoftwareUpdate til OS X. - Jeg kan bare ikke huske, om det var til 20"
eller 24" iMac

Hm... kiggede lige på Apples hjemmeside... Der er faktisk en del omtale
og med bl.a. også firmware opd. til netop iMacs... Der er tilsyneladende
problemer med både 2400XT og 2600XT kortene på flere forskellige iMacs...

http://support.apple.com/kb/index?page=search&src=support_site.kbase.search&locale=en_US&q=radeon%202400

Så det kunne være, det var en idé at opdatere firmware, før Win7 bliver
installeret... Men det kræver jo så nu, at du dels opdaterer, dels
geninstallerer Win7 via Bootcamp, - men har du en WinGhost kopi, går det
jo rimelig hurtig...

> Jeg har allerede en licens af Vmware fusion hun kunne få på den, men det
> duer ikke, det skal være ligetil og tilgængeligt, ligesom hun er vant til.

OK, - jeg nævnte VB for at undgå, du/I skulle ud og bruge penge, hvis
det alligevel ikke virkede efter hensigten.

> Virtualbox duer heller ikke, så får man sådan et mikset miljø med
> mærkelige dialogbokse og "broken" grafik - det minder mig alt for meget
> om en middelmådig Linux distribution, for ikke at nævne X11, fy føj da...

Tja, jeg bruger selv Parallels, og det går rimeligt tjept under opstart.
Jeg har så trukket Windows.pvs ikonet til dock'en, og et enkelt klik, så
er WinXP Pro oppe at køre på ca. 15sek., - så indtil videre har jeg
droppet alt, hvad der hedder bootable Windows...

Og mht. X11, så har jeg droppet den totalt på det her system og går
hellere i XPPro og bruger Windows versionerne af div. programmer, - det
er væsentlig hurtigere.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-12-10 22:10

> [...]

> virker med Apple's hardware...
>
> Og nej, jeg kan ikke få hendes til at bruge Mac OS pga. de programmer

for nu at udelukke en hardware fejl, kan du få den samme fejl
fremprovokeret i MacOS ?

/thomasd

Fra : Per Jensen

Dato : 12-12-10 00:03

On 11/12/10 22.10, Thomas von Hassel wrote:

> for nu at udelukke en hardware fejl, kan du få den samme fejl
> fremprovokeret i MacOS ?
>
> /thomasd

Ingen fejl i OS X.

// Per.