USB igen-igen.:-(
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-12-10 18:37

Min eksterne WD USB 'musikdisk' er begyndt at opføre sig underligt...

Når jeg overfører billeder og tekstdokumenter til den, kan jeg godt få
lov til at omdøbe dem, men næste gang, jeg så åbner billeder og/eller
dokumenter, er en stor del af dem låst.

Jeg opdagede det, da jeg skulle resize nogle billeder til bestemte str..
- Jeg gør så det, at jeg tilføjer str. på billede til navnet, men det
kan jeg ikke få lov til uden at jeg vælger 'Vis info' og 'låser filerne
op' ved at indtaste min admin kode.

Jeg har forsøgt at genstarte, reparere tilladelser, markere disken som
'Læse og skrive', køre hardware test osv., men lige lidt hjælper det...

Ingen problemer på mine interne diske eller de eksterne Firewire diske.

Vil det hjælpe at markere 'Ignorer tilladelser for denne disk'? (Har
gjort det på de eksterne FW diske).

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-12-10 18:44

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
>
> Ingen problemer på mine interne diske eller de eksterne Firewire diske.
>
> Vil det hjælpe at markere 'Ignorer tilladelser for denne disk'? (Har

hvad står rettigheder til på roden af disken ?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-12-10 19:36

Thomas von Hassel wrote:

> hvad står rettigheder til på roden af disken ?

Hm, mener du de her under 'Deling og tilladelser'? (Jeg er ellers
oprettet som admin med fuld adgang).

Øvserst
Mit brugernavn/(Mig) = 'Læse og skrive'
Midten
Ukendt bruger*) = 'Skrivebeskyttet'
Nederst:
Alle = 'skrivebeskyttet'

Disken er formatteret i GUID/HFS+(journalized)

Jeg har også forsøgt at rette 'Alle' til 'Læse og skrive'. Det hjælper
kun på den aktuelle fil, jeg arbejder på. Kommer der igen en 'låst' fil,
står 'Alle' igen til 'Skrivebeskyttet'.

Jeg har en USB mini-læser, hvor et 16gb SD kort opførte sig på samme
måde, og det forsvandt ikke, før jeg havde omformatteret SD kortet. -
Jeg har bare ikke ca. 1,2tb ekstra diskplads, så jeg kan gøre det samme
her.

*) Er en ekstern bruger, der af og til får adgang til computeren via RD,
og så ændrer den sig til hans brugernavn + 'Læse og skrive'.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-12-10 19:48

> [...]

> måde, og det forsvandt ikke, før jeg havde omformatteret SD kortet. -
> Jeg har bare ikke ca. 1,2tb ekstra diskplads, så jeg kan gøre det samme

Du kan "nedarve" de rettigheder på resten af disken ...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-12-10 20:39

Thomas von Hassel wrote:

> Du kan "nedarve" de rettigheder på resten af disken ...

'Nedarve' hvad? - Hvis jeg markerer disken og ændrer 'Alle' til 'Læse og
skrive', får det - stadig - kun betydning for den fil, jeg arbejder på.

Og jeg synes stadig, det er en smule mærksynderligt, det *kun* er på den
ene UsB disk.!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-12-10 20:42

> [...]

> skrive', får det - stadig - kun betydning for den fil, jeg arbejder på.
>
> Og jeg synes stadig, det er en smule mærksynderligt, det *kun* er på den

du kan sætte dine rettigheder og så tvinge dem ned over hele mappe
strukturen:

<http://dl.dropbox.com/u/693028/apply.png>

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-12-10 21:15

Thomas von Hassel wrote:

> du kan sætte dine rettigheder og så tvinge dem ned over hele mappe
> strukturen:
>
> <http://dl.dropbox.com/u/693028/apply.png>

Det var faktisk det allerførste, jeg forsøgte, da problemet kom i
forgårs, men det hjalp ikke. Jeg har nu forsøgt det igen, og så vil det
vise sig, når jeg skal igang med næste katalog.

mvh. Erik Richard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-12-10 18:53

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> Når jeg overfører billeder og tekstdokumenter til den, kan jeg godt få
> lov til at omdøbe dem, men næste gang, jeg så åbner billeder og/eller
> dokumenter, er en stor del af dem låst.

Lad mig gætte: "Næste gang" er på en anden maskine...

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 09-12-10 20:08

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101209 wrote:

> Lad mig gætte: "Næste gang" er på en anden maskine...

Nej, på samme maskine... - Jeg henter en del billeder til mine
musikkataloger, samler dem i en mappe og overfører dem til 'Info'-mappen
til den respektive kunstner/gruppe på den eksterne disk. Jeg henter til
flere kunstnere ad gangen og går så først i gang med
omdøbning/nummerering fra nr. 1 og op. Hertil går det, som det skal. Så
begynder jeg på selve redigeringen i form af at tilpasse str. og engang
imellem også lidt beskæring, og det er hér, det går galt... Hvis jeg fx.
resizer et billede til 17x11,5cm (BxH), indsætter jeg '17x11,5cm' i
parantes efter billednr.. - Hvis det opr. navn er 'Tex Ritter 12.jpg',
bliver det til 'Tex Ritter 12 (17x11,5).jpg', men ofte kan jeg ikke
ændre/tilføje fx. '(17x11,5)' til navnet, før jeg har indtastet admin
koden.

- Og det er /kun/ på den eksterne USB disk, det forekommer. - Jeg skulle
nok have ofret de sidste 400kr. og fået en FW+USB+eSATA udgave istedet
for, - men sådan er det, når det skal gå stærkt... Jeg løb ganske enkelt
tør for plads midt i en større redigeringsfase og måtte huj-hej ned til
nærmeste forhandler, mens ca. 50gb filer stod åbne på computeren.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-12-10 20:12

> [...]

> tør for plads midt i en større redigeringsfase og måtte huj-hej ned til
> nærmeste forhandler, mens ca. 50gb filer stod åbne på computeren.

Og det er næsten 100% sikkert at det ikke er pga. USB du har bøvl på den
disk ....

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-12-10 20:51

Thomas von Hassel wrote:

> Og det er næsten 100% sikkert at det ikke er pga. USB du har bøvl på den
> disk ....

Ja, 99,99999999999%.... - Den mounter og unmounter, som den skal og
heller ingen problemer med at kopiere til/fra disken - altså udover, at
UsB stadig er langosmmere end FW... Disken kører heller ikke unormalt
længe, før den går på dvale, bliver heller ikke varm osv.,

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 09-12-10 22:10

> Og det er næsten 100% sikkert at det ikke er pga. USB du har bøvl på den
> disk ....

Mhmmmm?!

Jeg har en Medion 1 TB disk fra Aldi, som nu er til reparation for 2.
gang. Den unmounter af sig selv og det er ligemeget om den er FAT32 (som
den kom) eller om den er GUID formateret.

Det er bare en lorte disk og jeg mistænker USB delen for at være en del
af miseren.

Jeg har flere tudsegamle FireWire diske og de spiller 100% uden
problemer.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-12-10 22:45

> [...]
> af miseren.
>
> Jeg har flere tudsegamle FireWire diske og de spiller 100% uden

Det er jo et helt andet problem ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-12-10 00:19

Thomas von Hassel wrote:

> Det er jo et helt andet problem ..

Ganske vist, men jeg forstår Jesper sådan, at han mener, det kan have
noget med selve USB bridgen at gøre... - Det /har/ været med i
overvejelserne, men så burde den jo bare ikke reagere på normal vis på
alle andre områder end netop lige mht. ændringer af navne...

Bortset fra det, så har ALDI igen et tilbud på en 2tb denne gang, og jeg
har da overvejet det. Men nu kender jeg efterhånden bestyreren her ret
godt, og han mente ikke, den var noget for mig. - Han véd godt, jeg
bruger Mac..) - Han brød sig heller ikke om, at Medion brugte Samsung
Spoinpoint diske nu, men de kunne sælges billigere med de diske...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-12-10 23:50

Jesper Haaber Gylling wrote:

> [...]
> den kom) eller om den er GUID formateret.
>
> Det er bare en lorte disk og jeg mistænker USB delen for at være en del

Hvis det er den, de havde på tilbud for ca. et halvt år siden, så har
jeg hørt andre have samme problem...

> Jeg har flere tudsegamle FireWire diske og de spiller 100% uden
> problemer.

Jeg har også en del gamle FW diske, - ingen problemer med dem, - heller
ikke med de to nye 400+500gb ATA, jeg har kørende i et dual kabinet. -
Jeg har et tomt tilsv. SATA kabinet, men min 'investeringskonto' er på
0, så jeg skal have solgt noget af det, jeg har på QXL, før der er plads
til nye indkøb..-) - Så hvis du mangler en virkelig klasseforstærker af
en Nakamichi IA-2 - eller kender nogen, der gør, så sig endelig til

I øvrigt vil jeg lige se, om jeg ikke skulle have et ordentlig magnetisk
afskærmet USB kabel med mini-USB stik liggende i kasserne og så prøve
det. - Det er nok det eneste, jeg endnu ikke har prøvet...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-12-10 00:12

Erik Richard Sørensen wrote:
> [...]
> afskærmet USB kabel med mini-USB stik liggende i kasserne og så prøve
> det. - Det er nok det eneste, jeg endnu ikke har prøvet...

Hm... Jeg havde faktisk et magnetisk afskærmet kabel med USB og
Mini-USB. Det har jeg lige sat til nu. Indtil videre ser det ud til, at
disken reagerer noget hurtigere, og åbning af div. mapper og filer er
klart, klart hurtigere. - Så får vi se, når jeg skal igang med det næste
katalog...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-12-10 02:10

> [...]
> disken reagerer noget hurtigere, og åbning af div. mapper og filer er
> klart, klart hurtigere. - Så får vi se, når jeg skal igang med det næste

Nu har jeg hentet og indtil videre redigeret i alt 18 stk JPEG filer i
str. fra ca. 2,5x4,5cm til 40x60cm, rettet til i lys/kontrast og str..
til det næste katalog, og str. tilføjet til navn på billeder. Oprettet
det nye katalog i NisusWriter Pro og lavet grundindstillinger til samme
katalog.... - Indtil videre ingen problemer overhovedet...

Så der er vist ret meget, der taler for, at det har været et problem med
selve USB kablet. - Det 'nye' kabel stammer vist opr. fra et videocam. -
Jeg tror, det var et, jeg fik med i en hel kasse kabler, jeg købte for
et par år siden... - Jeg fandt forresten også det 3-meter USB
printerkabel, jeg har savnet i lang tid til min gamle HP PSC-23xx
maskine, så nu kan den også blive sat til.

Men at sådan et s.... kabel kan lave den slags ravage, fatter jeg stadig
ikke...

mvh. Erik Richard

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 10-12-10 06:22

Den 10/12/10 02.09, Erik Richard Sørensen skrev:

> Men at sådan et s.... kabel kan lave den slags ravage, fatter jeg stadig
> ikke...
>
> mvh. Erik Richard

Jeg har også et USB kabel som normalt virker fint, men når det sættes
til min eksterne HD vil den ikke altid "vågne" når jeg skal bruge
computeren igen efter sleep. De andre USB kabler jeg har giver ikke det
problem så det er åbenbart ikke ualmindeligt at kablingen kan give fejl.

Venligst
Henry Lerche Madsen

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 10-12-10 08:47

On 10-12-2010 02:09, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> maskine, så nu kan den også blive sat til.
>
> Men at sådan et s.... kabel kan lave den slags ravage, fatter jeg stadig

Det er ellers en god tommelfingerregel at ved problemer med
kabelforbundne enheder, starter man med at skifte kablet...

Jeg kan i øvrigt melde mig i koret af irriterende oplevelser med dårlige
USB-kabler, der er ingen tvivl om at nogen af dem er _for_ billige !!

Jesper \

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 10-12-10 11:04

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Hvis det er den, de havde på tilbud for ca. et halvt år siden, så har
> jeg hørt andre have samme problem...

Den er købt i maj måned 2010 og jeg har ikke haft glæde af den endnu, da
den ikke virkede fra starten, så lagde jeg den væk et stykke tid og så
blev jeg irriteret over at have købt en disk til 600,00 som ikke virker
og så prøvede jeg den igen - samme problem. Indtil Aldi med den og
vemnte en måned på at den kom retur med DPD (det tog 3 dage) og så teste
igen - samme problem igen. Ringe til Medion for at få pengene igen. Nej
det ville de ikke. retur igen til Aldi og der ligger den endnu.

Aldi er skod med deres service på elektronik og Medion er endnu værre.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-12-10 11:06

> Aldi er skod med deres service på elektronik

og det undrer vel ikke nogen ... ?

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 10-12-10 11:41

> og det undrer vel ikke nogen ... ?

Jo det undrer faktisk mig meget.

Hvis du køber elektronik hos fx. Bilka, så tager de retur UDEN
diskussion og yder en super service.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-12-10 12:32

> Jo det undrer faktisk mig meget.
>
> Hvis du køber elektronik hos fx. Bilka, så tager de retur UDEN
> diskussion og yder en super service.

jo ... men hvad er Bilkas fokusområde ? .. hvor stor og effektiv er
deres service organisation ?

Aldi skulle måske fokusere på det de er gode til .. dagligvarer ..

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 10-12-10 12:43

> jo ... men hvad er Bilkas fokusområde ? .. hvor stor og effektiv er
> deres service organisation ?
>
> Aldi skulle måske fokusere på det de er gode til .. dagligvarer ..

Enig.

Men jeg tror at Aldi laver mange penge på salg af Medion produkter.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-12-10 12:47

> Enig.
>
> Men jeg tror at Aldi laver mange penge på salg af Medion produkter.

jep, så mange at de godt kan leve med en vis % del af kunderne får en
dårlig oplevelse mht. support ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-12-10 14:21

> Enig.
>
> Men jeg tror at Aldi laver mange penge på salg af Medion produkter.

Det gør de med garanti! - De sælger _mange_ bærbare computere og værktøj
til hjemmebrug. Fejlraten på de ting ligger rent faktisk i den lavere
ende - antallet af solgte enheder taget i betragtning. - Men de skulle
generelt set sørge for at stramme op overfor de 'servicecentre', der
håndterer ALDIs garanti...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-12-10 14:11

> [...]
> det ville de ikke. retur igen til Aldi og der ligger den endnu.
>
> Aldi er skod med deres service på elektronik og Medion er endnu værre.

Jeg vil ikke sige, ALDIs service generelt er dårlig. Jeg tror, det
kommer meget an på den enkelte butik. Men jeg véd desværre også, at de i
de to butikker, jeg kommer i, er godt trætte af 'Medions servicecenter'
og deres håndtering af 'småelektronik'. - Det er jo ikke engang Medion
selv, der står for service i Danmark, men svjh. et eller andet firma i
Kolding området, de har aftale med...

...De siger og skriver to gange gennem de seneste ca. 20 år, jeg har
haft brug for reklamation på et elektrisk produkt, jeg har købt i ALDI,
har der ikke været problemer med hverken garanti, returnering eller
ombytning. - Husk lige, at hvis det sker igen for tredie gang, har du
faktisk ret til at få enten en ny tilsvarende eller få dine penge retur.

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper

Dato : 09-12-10 19:25

> [...]

> Ingen problemer på mine interne diske eller de eksterne Firewire diske.
>
> Vil det hjælpe at markere 'Ignorer tilladelser for denne disk'? (Har

Forhåbentligt huskede du at omformattere disken til MacOS Udvidet,
Journaliseret før du tog den i brug?
--
Jesper
Chuck Norris doesn't wear a watch.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-12-10 20:26

> Nej, på samme maskine... - Jeg henter en del billeder til mine

Der er kludder i rettighederne. Tag "Vis Info" på folderne og giv alle
rettighed til alt.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 09-12-10 21:12

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101209 wrote:

> Der er kludder i rettighederne. Tag "Vis Info" på folderne og giv alle
> rettighed til alt.

Er selvfølgelig prøvet. Virker kun på den aktuelle arbejdsfil. - Det
eneste, jeg ikke har prøvet, er at markere 'Ignorer ejerskab på denne
enhed'...

Og så prøver jeg igen... Markere disken, under tilladelser sætte 'Alle'
til 'Læse og skrive' og i popup menuen vælge 'Anvend på alle
underliggende mapper'...

mvh. Erik Richard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-12-10 21:26

> [...]

> Er selvfølgelig prøvet. Virker kun på den aktuelle arbejdsfil. - Det
> eneste, jeg ikke har prøvet, er at markere 'Ignorer ejerskab på denne

Smid den ud og køb en ny, og så læg HFS på den først som sidst.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 09-12-10 23:39

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101209 wrote:

> Smid den ud og køb en ny, og så læg HFS på den først som sidst.

Den /ER/ med HFS+(journalized) og i GUID og alt det der huddelihut. -
Men jeg kan godt garantere for, at såsnart, det bliver muligt, kommer
der 2x2tb i det ekstra kabinet, jeg har til det samme. - FW véd man da,
hvad er...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-12-10 23:41

> [...]

> Men jeg kan godt garantere for, at såsnart, det bliver muligt, kommer
> der 2x2tb i det ekstra kabinet, jeg har til det samme. - FW véd man da,

Rettighedsproblemer har sku da ikke noget med USB/FW at gøre .... ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-12-10 00:30

Thomas von Hassel wrote:

> Rettighedsproblemer har sku da ikke noget med USB/FW at gøre ....

Nej, men i de 14 1/2 år, jeg indtil nu har kørt med FW, har jeg aldrig
oplevet noget tilsvarende - kun på den førnævnte USB+SD og nu den her
USB disk...

mvh. Erik Richard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 10-12-10 07:52

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> Men at sådan et s.... kabel kan lave den slags ravage, fatter jeg
> stadig ikke...

Det er fordi din konklusion er forkert.